Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 136
Offentligt
2560579_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 1734
Doknr.
502633
Dato
20-04-2022
Svar på spørgsmål fra Heidi Bank (V) stillet den 25. marts 2022.
Spørgsmål nr. 12:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilken konsekvens det har for særligt billige boliger til
særligt udsatte og hjemløse, at der ikke sker koordinering og opfølgning ift. den sociale
indsats, idet der henvises til BL’s høringssvar: »Vi
bemærker, at aftalen om boliger til
udsatte grupper og hjemløse planlægges at træde i kraft medio 2022, mens forhand-
lingerne om den sociale opfølgning først planlægges i 2023. Denne forskydning i for-
handlingerne og ikrafttræden af bestemmelsen mellem boligdelen og socialdelen må
absolut ikke føre til, at der ikke sikres den tilstrækkelige sociale opfølgning ved bolig-
placering af hjemløse og socialt udfordrede grupper«?”
Svar:
Følgende svar er udarbejdet i samarbejde mellem Indenrigs- og Boligministeriet og
Social- og Ældreministeriet:
Etablering af nye særligt billige almene boliger forventes at løbe over en årrække og
igangsættes før den aftalte omlægning af refusion på hjemløseområdet. Med aftalen
gives refusion på 50 pct. for borgernes ophold på herberger (servicelovens § 110) i 90
dage pr. løbende år (120 dage i en indfasningsperiode fra 2023-2025). Samtidig indfø-
res der en særlig refusionsordning for borgere, som udskrives fra herberger (§ 110 til-
bud), hvormed kommunens udgifter til bostøtte efter en ny bostøtteparagraf i service-
loven refunderes med 50 pct. i op til 2 år efter udskrivningen, ligesom refusionen kan
omfatte midlertidige ophold på § 107-tilbud i op til 6 måneder. Man flytter med andre
ord refusionen for udgifter til ophold på herberger til ophold i egen bolig med den
nødvendige bostøtte.
Etableringen af de særligt billige almene boliger er forudsætningen for at arbejde efter
housing first-tilgangen og omlægningen af hjemløseindsatsen, hvorfor de to initiativer
er tidsmæssigt lidt forskudte. Det vurderes således, at den tidsmæssige korte forskyd-
ning mellem hhv. nærværende lovforslag L 136 og et fremtidigt lovforslag til udmønt-
ning af hoveddelen af initiativerne vedr. aftaledelen om
en vej ud af hjemløshed
i den
politiske aftale af 26. november 2021 er med til at understøtte den samlede omlægning
af indsatsen.
For så vidt angår det midlertidige huslejetilskud til eksisterende almene familieboliger
forventes en kortere ibrugtagelsesperiode, som i konkrete tilfælde potentielt også kan
ligge før udmøntningen af aftaledelen om
en vej ud af hjemløshed.
Kommunal anvisning efter almenboligloven skal altid ske efter en konkret og indivi-
duel vurdering. Dertil er kommunerne allerede i dag forpligtede til at visitere borgere
L 136 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvilken konsekvens det har for særligt billige boliger til særligt udsatte og hjemløse, at der ikke sker koordinering og opfølgning ift. den sociale indsats m.v., til indenrigs- og boligministeren
2560579_0002.png
til den fornødne bostøtte i egen bolig. Med aftalen sikres der bedre incitamenter til, at
kommunerne anvender de evidensbaserede støttemetoder, som har vist sig at virke i
kombination med en egnet bolig. I vurderingen af om en given bolig er egnet til anvis-
ning af en borger, forudsættes det, at kommunen samtidigt vurderer, om den pågæl-
dende borger er i stand til at fastholde boligen, herunder om - og i hvilket omfang - der
er behov for at tilbyde social støtte eller lignende.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2