Erhvervsudvalget 2021-22
L 131
Offentligt
2563175_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. april 2022
Besvarelse af spørgsmål 3 ad L 131 stillet af udvalget den 23. marts
2022 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Hvordan forholder ministeren sig til kritikken fra bl.a. Danske Handicap-
organisationer om, at undtagelsesbestemmelsen i § 8 er for løst formuleret
og dermed indebærer stor risiko for omgåelsesmuligheder. Hvornår er der
f.eks. tale om en ”væsentlig ændring” eller en ”grundlæggende ændring”,
og hvornår er der tale om en ”uforholdsmæssig stor byrde”? Vil ministeren
tage initiativ til, at der bliver fastlagt mere konkrete kriterier for bestem-
melsens anvendelsesområde, således at hele vurderingen ikke overlades til
virksomheden eller tjenesteyderen?
Svar:
Undtagelsesbestemmelsen i § 8 har direkte ophæng i tilgængelighedsdirek-
tivet og er foreslået ud fra et ønske om, at direktivet minimumsimplemen-
teres. Bestemmelsen skal være med til at sikre proportionalitet i tilgænge-
lighedskravene, så virksomhederne ikke rammes unødvendigt hårdt af de
nye krav. Hvis en virksomhed f.eks. leverer en e-bog, der er en billedbog,
rettet mod børn, vil tilgængelighedskravene medføre, at e-bogen skal inde-
holde forklarende tekst til alle billederne. E-bogen vil herefter ikke længere
være en billedbog, og derfor vil kravene medføre en grundlæggende æn-
dring af e-bogen. Det er hverken ønskeligt eller proportionalt, og derfor er
undtagelsesbestemmelsen nødvendig. Det samme gælder, hvis opfyldelse
af kravene vil medføre en uforholdsmæssig stor byrde for virksomhederne.
Som led i minimumsimplementeringen af direktivet lægger bestemmelsen
op til, at det er virksomhederne selv, der skal foretage vurderingen af, om
deres produkt eller tjeneste kan undtages ud fra bestemmelsens kriterier.
Med henblik på at sikre at virksomhederne er klædt bedst muligt på til at
foretage disse vurderinger, vil der efter lovforslagets vedtagelse blive
igangsat en vejledningsindsats, hvor virksomhederne vil blive inviteret til
at samarbejde om at finde gode løsningsmodeller. En del af vejlednings-
indsatsen vil også omhandle de vurderinger, som virksomheder skal fore-
tage efter undtagelsesbestemmelsen.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 131 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-22 fra Danske Handicaporganisationer om bemærkninger til lovforslaget, til erhvervsministeren
Sideløbende med vejledningsindsatsen vil der i EU-regi blive arbejdet på
at fastlægge nærmere konkrete kriterier for særligt vurderingen af betyd-
ningen af ”uforholdsmæssig stor byrde”.
Det er min oplevelse, at størstedelen af danske virksomheder gerne vil leve
op til de regler, som vi har i Danmark. Derfor har jeg også stor tiltro til, at
virksomhederne er i stand til at foretage de efter § 8 nødvendige vurderin-
ger, når virksomhederne finder det nødvendigt og proportionalt.
Desuden indebærer lovforslagets § 12, at de virksomheder, der undtager et
produkt eller en tjeneste efter § 8, skal indsende oplysninger til kontrol-
myndigheden om, at et produkt eller tjeneste er blevet undtaget fra kravene.
Det betyder, at myndighederne vil ligge inde med oplysninger om, hvilke
produkter og tjenester, som virksomhederne har vurderet, kan undtages.
Som følge heraf har myndighederne mulighed for at finde frem til undtagne
produkter og tjenester og på den måde kontrollere, at undtagelsesbestem-
melsen i § 8 ikke anvendes som en omgåelsesmulighed.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2