Erhvervsudvalget 2021-22
L 131
Offentligt
2564514_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
27. april 2022
Besvarelse af spørgsmål 20 ad L 131 stillet af udvalget den 29. marts
2022 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Er ministeren indstillet på at imødekomme ønsket fra bl.a. Institut for Men-
neskerettigheder og Danske Handicaporganisationer om oprettelse af et
samlet administrativt klageorgan for klager over manglende tilgængelig-
hed til produkter og tjenester med henblik på at sikre en ensartet praksis og
sagsbehandling og gøre det gennemskueligt og tilgængeligt for forbru-
gerne at indbringe sager om manglende tilgængelighed? I benægtende fald
anmodes ministeren om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændrings-
forslag, der sikrer oprettelse af et sådant samlet administrativt klageorgan.
Svar:
Jeg har stor tiltro til, at danske virksomheder vil overholde tilgængelig-
hedskravene og bidrage til, at personer med handicap bedre kan begå sig i
samfundet. Hvis en forbruger bliver opmærksom på tilfælde, hvor et pro-
dukt eller en tjeneste ikke lever op til kravene, skal det være muligt for
forbrugeren at kontakte myndighederne, så forholdene kan bringes i orden.
Som udgangspunkt skal forbrugerklager rettes til den myndighed, som fø-
rer kontrol med de enkelte områder. Jeg forventer, at det for forbrugerne
vil fremgå klart, hvem den rette myndighed er, afhængigt af område.
Lovforslaget fastsætter en ny og grundlæggende ramme for tilgængelighe-
den af udvalgte produkter og tjenester. Der er således i vidt omfang tale
om et område, som i dag ikke er reguleret for så vidt angår tilgængelighed.
Derudover vil tilgængelighedskravene have virkning fra d. 28. juni 2025.
Det er derfor ikke på nuværende tidspunkt muligt at vurdere omfanget af
forbrugerklager, herunder behovet for etablering af et klagenævn.
Når tilgængelighedskravene får virkning fra d. 28. juni 2025, vil det give
mulighed for at se nærmere på omstændighederne for etablering af et kla-
genævn. Af samme årsag indeholder lovforslaget allerede en bemyndigel-
sesbestemmelse til, at der efter forhandling med klima-, energi- og forsy-
ningsministeren og transportministeren kan fastsættes regler om etablering
af et klagenævn til behandling af forbrugerklager.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 131 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om oprettelse af et samlet administrativt klageorgan for klager over manglende tilgængelighed til produkter og tjenester, til erhvervsministeren
På baggrund af de anførte betragtninger finder jeg det ikke hensigtsmæs-
sigt, at der på nuværende tidspunkt etableres et klagenævn. Dog er ser jeg
positivt på, at behovet for et klagenævn skal vurderes efter tilgængelig-
hedskravenes ikrafttræden. Herefter kan regelefterlevelsen, antallet af for-
brugerklager og den bedst mulige indretning af et klagenævnet afsøges,
herunder kompetence, sammensætning og ressourcer.
Jeg kan derfor ikke støtte ændringsforslaget.
I det følgende er der indsat det ændringsforslag, som der ønskedes teknisk
bistand til at udarbejde.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2
L 131 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om oprettelse af et samlet administrativt klageorgan for klager over manglende tilgængelighed til produkter og tjenester, til erhvervsministeren
Ændringsforslag
til
Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester (L 131)
Af et
mindretal
(SF)
Til § 55
1)
I
stk. 4
ændres »kan« til »skal senest den 28. juni 2025 og«
[Forpligtelse til at fastsætte regler om etablering af klagenævn til behand-
ling af forbrugerklager]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ændres ordlyden af lovforslagets § 55, stk. 4. Æn-
dringen indebærer, at erhvervsministeren efter forhandling med klima-,
energi- og forsyningsministeren og transportministeren skal fastsætte reg-
ler om etablering af et klagenævn til behandling af forbrugerklager vedrø-
rende lovforslagets anvendelsesområde.
Der vil således ikke længere være tale om en bemyndigelsesbestemmelse,
der giver erhvervsministeren m.fl. adgang til at fastsætte de pågældende
regler med henblik på eventuel etablering af et klagenævn, men derimod
en egentlig forpligtelse til at fastsætte reglerne og dermed etablere et kla-
genævn.
Reglerne om etablering af et klagenævn til behandling af forbrugerklager
skal være fastsat senest den 28. juni 2025, hvor tilgængelighedskravene får
virkning for produkter og tjenester, som omfattes af lovforslaget. Det er
dermed tidligst fra den 28. juni 2025, hvor produkter og tjenester skal leve
op til tilgængelighedskravene, at forbrugere kan klage over manglende til-
gængelighed. Det er således en forudsætning med ændringen, at klagenæv-
net er etableret og i stand til at varetage funktionen som klagenævn fra 28.
juni 2025.
Det forudsættes endvidere med ændringen, at bestemmelsen anvendes til
at fastsætte regler om etablering af et samlet administrativt klagenævn, der
har kompetence til at behandle klager vedrørende alle produkter og tjene-
ster, som omfattes af lovforslaget. Undtaget herfra er dog de specifikke
tilgængelighedskrav vedrørende alarmkommunikation til alarmnummer
112.
De nærmere regler om etableringen af klagenævnet, herunder den konkrete
opgavevaretagelse, sammensætning og fysisk placering, fastsættes admi-
nistrativt.
3