Erhvervsudvalget 2021-22
L 13
Offentligt
2473911_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
04. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 4 ad L 13 stillet af Folketingets Erhvervsud-
valg den 19. oktober 2021 efter ønske fra Anne Honoré Østergaard
(V), Mona Juul (KF) og Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål:
Vil ministeren oversende udvalget en række eksempler, der på illustrativ
vis belyser, hvordan den nye bødemodel kommer til at virke for forskellige
virksomhedsstørrelser- og brancher ved forskellige overtrædelsesformer
inden for skalaen fra små overtrædelser til meget grove overtrædelser, fra
førstegangstilfælde til gentagelsestilfælde, fra undskyldelige fejl til forsæt-
lige overtrædelser
bl.a. henset til, at der kan være meget stor forskel mel-
lem en virksomheds omsætning og overskudsgrad, og at dette forhold igen
kan variere meget for forskellige virksomhedsstørrelser- og brancher.
Svar:
Markedsføringsloven fastsætter i dag ikke konkrete bødeniveauer for over-
trædelse af loven. Det er derimod op til domstolene at fastlægge bødeni-
veauet på baggrund af en række bødekriterier. De gældende bødekriterier
er overtrædelsens grovhed, omfang, den tilsigtede eller opnåede fortjene-
ste, om overtrædelsen er bevidst eller gentagen, markedsføringsomkostnin-
gerne, den skyldiges betalingsevne, overtrædelsens karakter og skadevirk-
ning og om der foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
Den foreslåede bødemodel i L13 indebærer, at der i lovgivningen i mod-
sætning til i dag fastsættes et bødeinterval inden for hvilket udmålingen af
det endelige bødeniveau som udgangspunkt skal ligge. Det relevante bø-
deinterval bestemmes ud fra to kriterier: i) den pågældende erhvervsdriv-
endes størrelse målt på nettoomsætning, og ii) karakteren af overtrædelsen,
hvor disse kan inddeles i tre overordnede kategorier: Nedsat bødeniveau,
normal bødeniveau og forhøjet bødeniveau.
I forhold til placering inden for de tre kategorier for bødeniveau er ud-
gangspunktet, at overtrædelsen skal placeres i kategorien normal bødeni-
veau. Udgangspunktet skal fraviges, hvis en samlet vurdering af de kon-
krete forhold ved overtrædelsen tilsiger det. De konkrete forhold skal
fort-
sat
vurderes efter de gældende bødekriterier, som er nævnt ovenfor. Som
eksempel kan nævnes, at hvis overtrædelsen har været meget kortvarig,
eller hvis den generelle skadevirkning har været meget kortvarig eller af
andre grunde har været af begrænset omfang, herunder hvis den opnåede
eller tilsigtede fortjeneste er lav, vil dette tale for, at overtrædelsen placeres
i kategorien nedsat bødeniveau. Omvendt hvis overtrædelsen har stået på
længe, er meget grov, eller har fundet sted under omstændigheder, der til-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 13 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om den nye bødemodel kan føre til, at en butik i Danmark, der også sælger på nettet og har en årlig omsætning på mellem 10-20 mio. kr., vil kunne få en bøde på mellem 80.000 kr. og 2 mio. kr. for relativt små overtrædelser af markedsføringslovgivningen, til erhvervsministeren
2/3
siger en særlig grad af forsigtighed, vil dette kunne tale for, at overtrædel-
sen placeres i kategorien forhøjet bødeniveau. Der vil som i dag skulle
foretages en samlet vurdering af alle de konkrete forhold ved overtrædel-
sen.
Når bødeintervallet er fastlagt, indebærer modellen, at det endelige bøde-
niveau fastlægges inden for dette interval. De gældende bødekriterier vil
også her som i dag danne grundlag for vurderingen af, hvor i intervallet
den endelige bøde skal fastlægges.
Eksempler
Eksempel 1:
En virksomhed med en omsætning på mellem 0-5 mio. kr. vil ved en min-
dre alvorlig overtrædelse ud fra en samlet vurdering af bødekriterierne -
som udgangspunkt - ligge på en bødestørrelse på mellem 25.000 kr. til
39.999 kr., mens en meget grov overtrædelse vil ligge på en bødestørrelse
på over 80.000 kr.
Eksempel 2:
En virksomhed med en omsætning på mellem 20-50 mio. kr. vil ved en
mindre alvorlig overtrædelse ud fra en samlet vurdering af bødekriterierne
- som udgangspunkt - ligge på en bødestørrelse på mellem 50.000 kr. til
199.999 kr., mens en meget alvorlig overtrædelse vil ligge på en bødestør-
relse på over 200.000 kr.
Inddragelsen af omsætningen skal imødegå de udfordringer, som de nuvæ-
rende bødekriterier giver anledning til. Det gælder fx kriterierne om, at der
ved udmåling af bøden kan lægges vægt på fortjenesten eller markedsfø-
ringsomkostningerne. Fortjenesten ved ulovlig markedsføring er sædvan-
ligvis vanskelig at vurdere, hvortil kommer, at Forbrugerombudsmanden
ofte har vanskeligt ved at få oplysninger til brug for en vurdering, ligesom
kriteriet vedrørende markedsføringsomkostninger er blevet mere ubetyde-
ligt i takt med digitaliseringen. Det er regeringens klare holdning, at det
ikke må være en økonomisk fordel at bryde reglerne og tage bøden fremfor
at overholde loven.
En bødemodel, hvor der i stedet lægges vægt på de erhvervsdrivendes om-
sætning, vil imødegå disse udfordringer samt bevirke, at bøderne bliver
mere proportionale set i forhold til den erhvervsdrivendes omsætning.
Dette skal samlet set sikre, at bøderne har en mere præventiv effekt, end
det er tilfældet i dag. Modellen er bl.a. inspireret af bødemodeller, som
allerede er kendt i anden gældende lovgivning, herunder bødemodellen be-
skrevet i forarbejderne til lov om finansiel virksomhed og i lov om for-
brugslånsvirksomheder.
Som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, vil det endelige
bødeniveau i de konkrete sager fortsat bero på domstolenes konkrete vur-
L 13 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om den nye bødemodel kan føre til, at en butik i Danmark, der også sælger på nettet og har en årlig omsætning på mellem 10-20 mio. kr., vil kunne få en bøde på mellem 80.000 kr. og 2 mio. kr. for relativt små overtrædelser af markedsføringslovgivningen, til erhvervsministeren
3/3
dering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen. Det an-
givne bødeniveau vil således kunne fraviges i både op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse
i straffelovens kapitel 10.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup