NOTAT
23. marts 2022
2022-1421
Notat om de konkrete forståelsesspørgsmål,
som Aarhus Kommune fremfører i sit hørings-
svar til den supplerende høring – Svar på TRU
L 123 – spm 6
Nedenfor følger svar på de af Aarhus Kommune i kommunens hø-
ringssvar anførte forståelsesspørgsmål:
a. Aarhus Kommune spørger, hvad et færdselsfrit område bety-
der, da dette ikke er benævnt i Vej- og trafikteknisk ordbog?
Ifølge Vejdirektoratets Vej- og trafiktekniske ordbog (2019), er
”færdselsareal” den del af vejen, der er bestemt for færdsel. Et
”færdselsfrit areal” må herefter forstås som et areal, der ikke er be-
stemt til færdsel. Af færdsel(selementer) kan for eksempel nævnes
fodgængere, cyklister, bilister m.v.
b. Aarhus Kommune spørger, hvordan et færdselsfrit område af-
grænses?
Ifølge Vejdirektoratets Vej- og trafiktekniske ordbog (2019), defi-
neres ”rabat”, som et færdselsfrit areal i færdigvejsoverfladen mel-
lem kronekanterne.
c. Aarhus Kommune spørger, hvad færdigvejsoverfladen betyder,
da dette ikke er defineret i Vej- og trafikteknisk ordbog?
Det fremgår af Vejdirektoratets Vej- og trafiktekniske ordbog
(2004), at ”Færdigvejsoverfladen” defineres som overfladen af den
færdiganlagte vej ud til dennes skæring med det oprindelige ter-
ræn.
d. Aarhus Kommune spørger, hvordan færdigvejsoverfladen af-
grænses?
Fremgår af ovenstående svar på spørgsmål c.
e. Aarhus Kommune spørger, hvad kronekanterne betyder?