Transportudvalget 2021-22
L 123
Offentligt
2547239_0001.png
NOTAT
23. marts 2022
2022-1421
Notat om de konkrete forståelsesspørgsmål,
som Aarhus Kommune fremfører i sit hørings-
svar til den supplerende høring – Svar på TRU
L 123 – spm 6
Nedenfor følger svar på de af Aarhus Kommune i kommunens hø-
ringssvar anførte forståelsesspørgsmål:
a. Aarhus Kommune spørger, hvad et færdselsfrit område bety-
der, da dette ikke er benævnt i Vej- og trafikteknisk ordbog?
Ifølge Vejdirektoratets Vej- og trafiktekniske ordbog (2019), er
”færdselsareal” den del af vejen, der er bestemt for færdsel. Et
”færdselsfrit areal” må herefter forstås som et areal, der ikke er be-
stemt til færdsel. Af færdsel(selementer) kan for eksempel nævnes
fodgængere, cyklister, bilister m.v.
b. Aarhus Kommune spørger, hvordan et færdselsfrit område af-
grænses?
Ifølge Vejdirektoratets Vej- og trafiktekniske ordbog (2019), defi-
neres ”rabat”, som et færdselsfrit areal i færdigvejsoverfladen mel-
lem kronekanterne.
c. Aarhus Kommune spørger, hvad færdigvejsoverfladen betyder,
da dette ikke er defineret i Vej- og trafikteknisk ordbog?
Det fremgår af Vejdirektoratets Vej- og trafiktekniske ordbog
(2004), at ”Færdigvejsoverfladen” defineres som overfladen af den
færdiganlagte vej ud til dennes skæring med det oprindelige ter-
ræn.
d. Aarhus Kommune spørger, hvordan færdigvejsoverfladen af-
grænses?
Fremgår af ovenstående svar på spørgsmål c.
e. Aarhus Kommune spørger, hvad kronekanterne betyder?
L 123 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om de forståelsesspørgsmål, som Aarhus Kommune fremfører i sit høringssvar, om afklaring af definitionerne af hhv. yderrabat og skillerabat, til transportministeren
2547239_0002.png
Side 2/4
Det fremgår af Vejdirektoratets Vej- og trafiktekniske ordbog
(2019), at kronekanten er en linje langs vejen gennem det yderste
punkt af yderrabat eller – hvor en sådan ikke findes – af yderste
færdselsareal.
f. Aarhus Kommune spørger, hvordan kronekanten afgrænses –
forsætter yderrabatten uendeligt eller er det et meget lille afgræn-
set areal, da dette ikke er defineret i Vej- og trafikteknisk ordbog?
Fremgår af ovenstående svar på spørgsmål c.
g. Hvornår slutter yderrabat, da tegningerne i Vej- og trafiktek-
niskordbog viser en statsvej med skrænter/grøfter, og disse na-
turlige afgræsninger findes jo ikke inde i de fleste større byer.
Af Vejdirektoratets Vej- og trafiktekniske ordbog (2019) fremgår
følgende for definitionen af ”rabat”:
Færdselsfrit areal i færdigvejsoverfladen mellem kronekanterne,
der tjener som adskillelse mellem – eller begrænsning af – færd-
selsarealer.
Der anvendes følgende typer:
Midterrabat som adskiller to kørebaner, der ligger i fælles
trace og har modsatrettede trafikstrømme (se figur 1).
Skillerabat til adskillelse mellem to færdselsarealer (se fi-
gur 1).
Yderrabat uden for yderste færdselsareal (se figur 1).
Figur 1: tværsnit
L 123 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om de forståelsesspørgsmål, som Aarhus Kommune fremfører i sit høringssvar, om afklaring af definitionerne af hhv. yderrabat og skillerabat, til transportministeren
2547239_0003.png
Side 3/4
Det må ifølge denne definition være kronekanten, der afgrænser
yderrabatten.
h. Aarhus Kommune spørger, hvad der kommer efter yderrabat-
ten? Og hvordan skal dette areal reguleres for at undgå parkerin-
ger?
Benævnelserne af arealet mellem yderrabat og vejskel kan ses på fi-
gur 1, i besvarelsen af spørgsmål g. Blandt andet på baggrund af de
indkomne høringssvar, har ministeriet fjernet begreberne i defini-
tionen af ”yderrabat”, for at lette forståelsen af definitionen og af-
grænsningsspørgsmålene. Definitionen af ”yderrabat” er således
nu i L 123, ”Ved ”yderrabat” skal forstås et areal uden for yderste
færdselsareal. Det fremgår endvidere af det supplerende hørings-
notat, at
”Ved lovforslaget ændres retstilstanden dermed i forhold
til standsning og parkering i yderrabat i forhold til definitionen af
”yderrabat ”, mens det fortsat vil være tilladt at standse og par-
kere i yderrabatten efter den definition, der foreslås med lov-
forslaget.”
Det er ministeriets vurdering, at arealer uden for vej-
skelet normalt ikke indbyder til standsning og parkering, heller
ikke i de tilfælde, hvor der ikke forekommer skråninger eller afvan-
dingskonstruktioner i form af for eksempel grøfter eller lignende,
som naturligt afskærer bilister at krydse for at kunne standse eller
parkere på et areal uden for vejskelet.
i. Hvilken konsekvens har det, at Vej- og trafikteknisk ordbog æn-
drer i sine definitioner administrativt for Færdselslovens bestem-
melser?
Transportministeriet gør opmærksom på, at det er definitionerne
som de fremgår af lovforslaget, der vil være gældende ret, og der-
med ikke eventuelle senere ændringer i Vejdirektoratets vej- og
trafiktekniske ordbog.
j. Hvilken konsekvens har ændringen af definitionen af yderrabat
på BEK nr 1633 af 20/12/2017 Bekendtgørelse om anvendelse af
vejafmærkning og BEK nr 1632 af 20/12/2017 Bekendtgørelse om
L 123 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om de forståelsesspørgsmål, som Aarhus Kommune fremfører i sit høringssvar, om afklaring af definitionerne af hhv. yderrabat og skillerabat, til transportministeren
2547239_0004.png
Side 4/4
vejafmærkning for så vidt angår anvendelsesområdet for UC60,5
og UC60,6?”
Transportministeriet bemærker, at lovforslaget i sin nuværende
udformning ikke vil have nogen betydning for de to bekendtgørel-
ser.
Idet at ministeriet har fjernet de omhandlede begreber fra definiti-
onen af skillerabat og yderrabat, blandt andet på baggrund af ind-
komne høringssvar, med det formål at lette forståelsen af definitio-
nerne, finder ministeriet det ikke nødvendigt, at definere disse be-
greber (færdselsfrit område, færdigvejsoverflade og kronekanter)
yderligere i forhold til L 123. Ministeriet kan herud over henvise til
det supplerende høringsnotat.
Det supplerende høringsnotat kan tilgås via følgende link:
https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/L123/bi-
lag/1/2526421.pdf.