Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. marts 2022
2022-1421
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 123 - Forslag til lov om ændring af færd-
selsloven og lov om private fællesveje (Fjernelse af køretøjer, regu-
lering af færdslen ved akutte hændelser, fastsættelse af en lavere
hastighedsgrænse for et nærmere afgrænset område uden for tæt-
tere bebygget område, forbud mod standsning og parkering i skille-
rabat m.v. og vintervedligeholdelsesordninger på private fælles-
veje), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren redegøre for, hvordan Aarhus Kommune og Køben-
havns Kommune er imødekommet i høringsprocessen, herunder
ift. deres indvendinger ang. f.eks. ulovlige parkeringer, sikkerheds-
udfordringen med parkering i yderrabatter og muligheder for at
skilte ordentligt med forbuddet?
Svar:
Aarhus Kommune og Københavns Kommune er som en del af hø-
ringsprocessen blevet hørt, både ved høring af den 5. juli 2021,
hvor høringsfristen udløb den 12. august 2021, og ved den supple-
rende høring i perioden fra den 19. november 2021 til 10. december
2021.
Det fremgår af det supplerende høringsnotat, ”at
det - som Køben-
havns Kommune selv oplyser - er politiets opgave at håndhæve
gældende regler i tilfælde af at bilister overtræder disse. Trans-
portministeriet noterer sig Københavns Kommunes vurdering af,
at der kan være bilister, der ulovligt krydser cykelsti og fortov for
at parkere lovligt i yderrabatten. Det er selvsagt ulovligt og ikke
hensigten med hverken gældende ret eller den foreslåede ændring
i lovforslaget. Det er som nævnt politiet, der foretager håndhæ-
velse over for bilister, såfremt færdselslovens regler overtrædes.
Med den foreslåede ændring af færdselsloven ændres der ikke