Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. marts 2022
2022-1421
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 123 - Forslag til lov om ændring af færd-
selsloven og lov om private fællesveje (Fjernelse af køretøjer, regu-
lering af færdslen ved akutte hændelser, fastsættelse af en lavere
hastighedsgrænse for et nærmere afgrænset område uden for tæt-
tere bebygget område, forbud mod standsning og parkering i skille-
rabat m.v. og vintervedligeholdelsesordninger på private fælles-
veje), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren forklare, hvorfor ministeriet har vurderet det hen-
sigtsmæssigt med en undtagelse til forbuddet mod standsning eller
parkering på skillerabat uden for tættere bebygget område?
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til L 123 og det supplerende
høringsnotat, har parkering i rabatten i udgangspunktet ikke givet
problemer uden for tættere bebygget område i modsætning til,
hvad tilfældet i visse situationer har været i større byer.
Ministeriet begrunder i det supplerende høringsnotat, hvorfor mi-
nisteriet finder ændringen hensigtsmæssig, således:
”Transportministeriet
skal hertil bemærke, at ministeriet er enig
med FDM i, at det er hensigtsmæssigt i færdselslovens § 28, stk. 3
,3. pkt. at indføre, at det uden for tættere bebygget område vil
være tilladt for køretøjer, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger
3.500 kg, at kunne standses eller parkeres med en del af køretøjet
på skillerabat. Dette gøres bl.a. da parkering i rabatter, som tidli-
gere nævnt, i udgangspunktet ikke har givet problemer uden for
tættere bebygget område i modsætning til, hvad tilfældet i visse
situationer har været i større byer. Ministeriet finder det dog hen-
sigtsmæssigt, at dette ikke alene skal gælde mellem kørebane og
fortov, men gælde generelt hvor skillerabatten adskiller færdsels-