Transportudvalget 2021-22
L 123
Offentligt
2535717_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1.marts 2022
2022-1421
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. februar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 123 – Forslag til lov om ændring af
færdselsloven og lov om private fællesveje. (Fjernelse af køretøjer,
regulering af færdslen ved akutte hændelser, fastsættelse af en la-
vere hastighedsgrænse for et nærmere afgrænset område uden for
tættere bebygget område, forbud mod standsning og parkering i
skillerabat m.v. samt vintervedligeholdelsesordninger på private
fællesveje), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 20/2-22 fra Jens H.
Johnsen, Galten, vedrørende vedligehold af private fællesveje, jf. L
123 – bilag 3.
Svar:
Jens H. Johnsen har i sin henvendelse af 20. februar 2022 til
Transportudvalget stillet forslag om, at der indføres en ny bestem-
melse i lov om private fællesveje (privatvejsloven), hvorefter én el-
ler flere beboere omkring den pågældende vej kan kræve, at kom-
munen kan bestemme, at de vedligeholdelsespligtige grundejere
skal vedligeholde vejen, hvis vejens skønnede tekniske restlevetid
er mindre end 25%.
Det fremgår af forslaget, at Jens H. Johnsen således ønsker at sikre
vejkapitalen på de veje, hvor der ikke er enighed om en ”fornuftig
og rimelig løbende vedligeholdelse” af den private fællesvej.
Med L 23 foreslås en ændring af lov om private fællesveje, hvor
kommunerne og grundejerne kan indgå aftaler om vintervedlige-
hold og renhold af de private fællesveje for grundejernes regning.
Jeg har forelagt forslaget fra Jens H. Johnsen for Vejdirektoratet,
som har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
L 123 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om henvendelse af 20/2-22 fra Jens H. Johnsen, Galten, om vedligehold af private fællesveje, til transportministeren
2535717_0002.png
Side 2/3
”Vejdirektoratet går ud fra, at henvendelsen fra Jens H. Johnsen
drejer sig om private fællesveje i byer og bymæssige områder, dvs.
de private fællesveje som kommunalbestyrelsen administrerer ef-
ter de særlige regler i afsnit III i lov om private fællesveje. Reglerne
om vedligeholdelse og istandsættelse af private fællesveje i byer og
bymæssige områder findes i lovens kap. 9.
Udgangspunktet i disse regler er, at ejerne af de ejendomme, der
grænser til en privat fællesvej, har pligt til at sørge for, at vejen lø-
bende er i god og forsvarlig stand i forhold til færdslens art og om-
fang, jf. lovens § 44.
Denne bestemmelse er således ikke til hinder for, at grundejerne
løbende vedligeholder vejkapitalen m.v. på et højt niveau, altså in-
den vejen eller vejelementet er teknisk forældet.
Hvis de vedligeholdelsespligtige grundejere ikke opfylder deres lø-
bende forpligtelser til vejvedligeholdelse, og vejen dermed efter
kommunalbestyrelsens vurdering ikke er i god og forsvarlig stand,
kan og skal kommunalbestyrelsen som vejmyndighed bestemme,
hvilke konkrete arbejder, der skal udføres, for at vejen igen kom-
mer i god og forsvarlig stand. Hvis vejen er i god og forsvarlig
stand, kan kommunalbestyrelsen ikke kræve arbejder udført.
Vejens eller vejelementers tekniske levetid bygger på gennemsnits-
betragtninger og erfaringer med de pågældende vejelementer. Den
reelle tekniske levetid af et vejelement vil dog afhænge af en række
konkrete faktorer som fx forholdene ved vejelementets etablering,
kvaliteten af materialerne, den løbende vedligeholdelse og færds-
len, især den tunge færdsel, på vejen.
Det forhold, at den skønnede tekniske restlevetid er 0%, er derfor
ikke i alle tilfælde ensbetydende med, at vejen ikke længere er i god
og forsvarlig stand.
Jens H. Johnsens forslag ville således indebære, at vedligeholdel-
sesarbejder på de private fællesveje fremrykkes til et tidspunkt,
hvor vejen fortsat er i god og forsvarlig stand.
Forslaget vil endvidere indebære en normering af kommunalbesty-
relsens vejtekniske skøn og kræve yderligere undersøgelser fra
kommunens side. Dermed vil forslaget medføre et øget økonomisk
pres på kommunernes vejforvaltninger.
L 123 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om henvendelse af 20/2-22 fra Jens H. Johnsen, Galten, om vedligehold af private fællesveje, til transportministeren
2535717_0003.png
Side 3/3
Denne fordyrelse vil kommunen kun kunne pålægge grundejerne i
de tilfælde, hvor vejen ikke er i god og forsvarlig stand, og kommu-
nen herefter kræver vejen istandsat som et samlet arbejde.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen