Erhvervsudvalget 2021-22, Erhvervsudvalget 2021-22, Erhvervsudvalget 2021-22
L 12 , L 12 A , L 12 B
Offentligt
2484526_0001.png
ERHVERVSMINISTEREN
Folketingets Erhvervsudvalg
22. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 11 ad L 12 stillet af Erhvervsudvalget den 19.
oktober 2021 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
I forhold til de foreslåede ændringer vedr. syntetisk securitisering, hvad er
fordelen ved, at banken ikke selv står for finansiering og den risikofyldte
del?
Svar:
Med lovforslaget (L 12) foreslås det alene, at Finanstilsynet får en række
tilsynsbeføjelser i forhold til de nye bestemmelser i STS-forordningen. Det
skal sikre, at der kan føres et effektivt tilsyn med overholdelsen af reglerne.
Lovforslaget implementerer ikke de nye regler i STS-forordningen, idet
disse er direkte gældende i Danmark.
En syntetisk STS-securitisering er karakteriseret ved, at en bank beholder
udlånene på sin balance og indgår en kreditrisikoafdækningsaftale/garanti
med en anden part, som godtgør banken i tilfælde af, at de securitiserede
udlån misligholdes.
Fordelen for banken er, at den kan opnå en reduktion i det kapitalkrav, der
er tilknyttet de securitiserede udlån. Det kan være ønskværdigt for banken,
bl.a. fordi det kan nedbringe bankens samlede kapitalkrav eller kan frigøre
kapital til nye udlån til virksomheder, og dermed være med til at skabe
yderligere indtægter for banken.
Fordelene for investorerne, altså garantistillerne, er, at de kan diversificere
deres investeringer samtidig med, at de får en garantipræmie fra banken.
Endelig er fordelene for det bredere samfund, at den frigjorte kapital i ban-
ken bl.a. kan benyttes til at yde nye udlån og således understøtte den øko-
nomiske aktivitet i samfundet, herunder i forbindelse med genopretning
efter COVID-19-krisen.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Simon Kollerup