Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 115 , L 115 A , L 115 B , L 115 C
Offentligt
Til lovforslag L 115
Ændringsforslag
Til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
(Udmøntning af Trepartsaftale om mangel på arbejdskraft vedrørende forsøg med jobrettet indsats for unge,
ydelsesmæssige sanktioner og forbud mod, at arbejdsgivere screener jobansøgere på baggrund af deres alder)
L 115
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Forsøg med jobrettet indsats for
unge)« omfattende § 1.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om aktiv social politik og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Sanktion for jobparate ledige, der ikke søger job i en hel kalendermåned)« omfattende §§ 2 og 3.
C.
»Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. (Forbud
mod, at arbejdsgivere screener jobansøgere på baggrund af deres alder)« omfattende § 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i tre lovforslag.
Det første lovforslag vedrører forsøg med jobrettet indsats for unge. Forslaget indebærer, at der skal
igangsættes et forsøg, hvor alle jobcentre vil få mulighed for at give en jobrettet indsats frem for en
uddannelsesrettet indsats til visse personer under 30 år, bortset fra åbenlyst uddannelsesparate, uden en
erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager uddannelseshjælp eller overgangsydelse, og som
ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven. Disse personer vil, efter en konkret
vurdering og de pågældendes eget ønske, kunne undtages fra uddannelsespålægget og i stedet få en jobrettet
indsats. Formålet med forsøget er at få flere unge i job på den korte bane og skabe styrket viden om arbejdet
med en jobrettet indsats. Forsøget løber fra og med den 1. april 2022 til og med den 31. december 2023.
Loven træder i kraft den 1. april 2022 og ophæves den 31. december 2023.
Det andet lovforslag vedrører en skærpelse af rådigheds- og sanktionsreglerne for jobparate ledige. Forslaget
indebærer, at dagpengemodtagere, åbenlyst uddannelsesparate og jobparate modtagere af kontanthjælp m.v.
skal indkaldes hurtigst muligt til en rådighedssamtale og have en sanktion, hvis de ikke har levet op til
rådighedsreglerne og søgt job i en hel kalendermåned. Den nye sanktion vil være midlertidig og gælde fra og
L 115 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om bistand til ændringsforslag om deling af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren
med den 1. april 2022 til og med den 31. december 2023. Loven træder i kraft den 1. april 2022, og loven
ophæves den 31. december 2023.
Det tredje lovforslag vedrører et forbud mod, at arbejdsgiver må anmode om oplysninger om en ansøgers
alder ved indlevering, indsendelse, uploading, indtastning m.v. af jobansøgning. Forslaget indebærer, at en
arbejdsgiver i forbindelse med rekruttering ikke må anmode om oplysninger om en ansøgers alder
hverken
i jobansøgningen eller gennem elektroniske rekrutteringssystemer. Lovforslaget skal understøtte, at
jobansøgere ikke bliver fravalgt på grund af alder. Det vil dog være muligt at lægge vægt på alder, hvis det
har et sagligt formål f.eks. ved ansættelse af ungarbejdere. Lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2022.