Skatteudvalget 2021-22
L 109
Offentligt
2545878_0001.png
21. marts 2022
J.nr. 2021 - 7561
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 109 - Forslag til Lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil, lov
om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven og lov om Danske
Spil A/S. (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 17. marts 2022.
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/3-22 fra Varelotteriet og Landbrugslotteriet om bemærkninger til sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri, til skatteministeren
2545878_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. marts 2022 fra Varelotteriet og Land-
brugslotteriet, jf. L 109 - bilag 8.
Svar
Varelotteriet og Landbrugslotteriet redegør i deres henvendelse af 17. marts 2022 for de-
res opfattelse af den grundlæggende model for det danske spilmarked, som Europa-Kom-
missionen godkendte i forbindelse med den delvise liberalisering af spilmarkedet i 2012,
og tilkendegiver, at lovforslaget om sammenlægningen af Danske Spil A/S og Det Dan-
ske Klasselotteri A/S (L 109 (2021-22)), efter Varelotteriets og Landbrugslotteriets opfat-
telse, bryder med den grundlæggende model godkendt af Europa-Kommissionen.
Endvidere anfører Varelotteriet og Landbrugslotteriet, at lovforslaget i sin nuværende
form, efter Varelotteriets og Landbrugslotteriets opfattelse, involverer statsstøtte og er
konkurrenceforvridende.
Afslutningsvis anfører Varelotteriet og Landbrugslotteriet, at lovforslaget i sin nuværende
form sandsynligvis er i strid med statsstøttereglerne og dermed ikke vil blive godkendt af
Europa-Kommissionen og opfordrer til, at lovforslaget anmeldes til Europa-Kommissio-
nen i forhold til statsstøttereglerne.
Kommentar
Med L 109 gennemfører regeringen den politiske aftale fra juni 2021 mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance, hvor det er aftalt at arbejde videre på en sammenlægning
1af de to statslige spilselskaber, Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S, med
henblik på at opnå en række synergieffekter i form af bl.a. besparelser på driften og øget
overskud. Mere konkret foreslås det at gennemføre de ændringer i lovgivningen, som er
nødvendige for en sammenlægning af de to statslige spilselskaber, der hører under hen-
holdsvis Skatteministeriets, Kulturministeriets og Finansministeriets ressort.
For så vidt angår den grundlæggende model for det danske spilmarked og forslaget om
sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S, bemærkes, at
Danmark siden 2012 har haft en model, hvor der er et monopolmarked for lotteri med en
udbyder, et monopol/eksklusivret for udbud af klasselotteri med tre udbydere, et begræn-
set marked for landbaserede kasinoer (begrænset via antal tilladelser) og et liberaliseret
marked for spil som fx væddemål og onlinekasino.
Med den foreslåede sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri
A/S fastholdes Det Danske Klasselotteri A/S som en selvstændig juridisk enhed, og sel-
skabets tilladelse fortsætter på uændrede vilkår. Mere generelt ændrer den foreslåedes
sammenlægning ikke de særrettigheder, som i dag er forbeholdt fire udbydere af lotterispil
(Danske Lotteri Spil, Det Danske Klasselotteri, Varelotteriet og Landbrugslotteriet). Den
foreslåede sammenlægning ændrer heller ikke forholdene på det øvrige danske spilmar-
ked. Sammenlægningen ændrer derfor efter Skatteministeriets opfattelse ikke den
Side 2 af 4
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/3-22 fra Varelotteriet og Landbrugslotteriet om bemærkninger til sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri, til skatteministeren
2545878_0003.png
grundlæggende model for det danske spilmarked. Med sammenlægningen sker der alene
en ændring af organiseringen af statens ejerskab af selskaberne på spilmarkedet. Efter
sammenlægningen vil Danske Spil A/S’ udbud af klasselotteri fortsat skulle overholde
gældende regler mv., herunder
EU’s
konkurrence- og statsstøtteregler.
Den del af henvendelsen fra Varelotteriet og Landbrugslotteriet, der vedrører Kammer-
advokatens notat angående den statsstøtte- og konkurrenceretlige vurdering af sammen-
lægningen af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S er Finansministeriets res-
sort. Jeg har derfor bedt finansministeren om et bidrag og har modtaget følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”I
forlængelse af den politiske aftale af den 30. juni 2022 om at arbejde videre på en sam-
menlægning af Danske Spil A/S (Danske Spil) og Det Danske Klasselotteri A/S (Klasse-
lotteriet) tiltrådte Folketingets Finansudvalg aktstykke nr. 62 af den 25. november 2021
om sammenlægningen af Danske Spil og Klasselotteriet. Med aktstykket fik Finansmini-
steriet Folketingets opbakning til at arbejde videre med en model for en sammenlægning,
som indebærer, at samtlige aktier i Klasselotteriet overdrages til Danske Spil som et ap-
portindskud mod udstedelse af nye aktier i Danske Spil til Finansministeriet på vegne af
staten. I den forbindelse blev det i aktstykket beskrevet, hvordan Klasselotteriet efter
sammenlægningen vil indgå som et helejet datterselskab i Danske Spil-koncernen på
samme vis som en række af Danske Spils øvrige datterselskaber. Den bevillingsmæssige
hjemmel til at gennemføre apportindskuddet blev vedtaget af Folketinget i forbindelse
med ændringsforslagene til finanslovsforslaget for finansåret 2022.
Nærværende lovforslag har på den baggrund til formål at tilvejebringe de nødvendige lov-
ændringer til at kunne gennemføre tidligere politiske beslutninger vedrørende en sam-
menlægning af Danske Spil og Klasselotteriet, som er truffet af Folketinget.
Finansministeriet har til brug for en vurdering af henvendelsen fra Varelotteriet og Klas-
selotteriets vedrørende vurderingen af sammenlægningens overensstemmelse med stats-
støtte- og konkurrencereglerne indhentet bidrag fra Kammeradvokaten, som har rådgivet
Finansministeriet i forbindelse med sammenlægningen af Danske Spil og Klasselotteriet.
Kammeradvokaten oplyser i den forbindelse følgende:
”På Finansministeriets forespørgsel kan vi bekræfte, at det er vores vurdering, at det for-
hold, at Danske Spil-koncernen opnår sædvanlige markedsmæssige sammenlægnings- og
synergieffekter, herunder omsætnings- og krydssalgssynergier, efter sammenlægningen,
ikke vil være i strid med konkurrence- og statsstøttereglerne, hvilket også gælder Klasse-
lotteriets eventuelle adgang til Danske Spils forhandlernetværk. Vi kan i den forbindelse
uddybende oplyse, at forudsætningen, som fremgår af vores tidligere vurdering om, at
Klasselotteriet fortsætter på ”uændrede vilkår”, derfor ikke skal forstås således, at sådanne
sædvanlige synergieffekter ved sammenlægningen ikke kan opnås. Forudsætningen om, at
Klasselotteriet fortsætter på uændrede vilkår, skal forstås i den statsstøtteretlige sammen-
hæng, hvori den er udtalt, dvs. ift. sammenlægningen af Danske Spil og Klasselotteriet.
Side 3 af 4
L 109 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/3-22 fra Varelotteriet og Landbrugslotteriet om bemærkninger til sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri, til skatteministeren
2545878_0004.png
Det væsentlige i denne sammenhæng er, at det er vores vurdering, at Klasselotteriet ikke
som følge af sammenlægningen opnår nye økonomiske fordele, fx fordi der fremover vil
ske ulovlig krydssubsidiering mellem forskellige forretningsområder.
I den forbindelse bemærker vi, at Danske Spil generelt er forpligtet til at sikre, at der ikke
i den fremtidige organisering og drift sker en sådan ulovlig krydssubsidiering mellem mo-
nopolområderne og de konkurrenceudsatte områder i strid med konkurrence- og stats-
støttereglerne. Endvidere bemærkes, at såfremt der senere måtte være et ønske om at
træffe beslutning om at organisere udbuddet af klasselotteri i Danske Spil-koncernen på
anden vis end i et selvstændigt datterselskab, fx ved en eventuel senere sammenlægning af
Klasselotteriet og et andet datterselskab, vil der skulle foretages en ny EU-retlig, herunder
statsstøtte- og konkurrenceretlig, vurdering af den påtænkte organisering.
Det er samlet set fortsat vores samlede vurdering, at sammenlægningen ikke i sig selv in-
debærer ny statsstøtte til Klasselotteriet (eller andre), og at der derfor ikke er behov for at
notificere om sammenlægningen til Kommissionen efter EU’s statsstøtteregler.”
Der kan endvidere henvises til høringssvar på Varelotteriets og Landbrugslotteriets hø-
ringsbrev til lovforslaget, som indgår i det samlede høringsskema for lovforslaget,
jf. bilag
1.
På baggrund af høringsbrevet fra Varelotteriet og Landbrugslotteriet blev der tilføjet
følgende sætning til lovforslagets bemærkninger under pkt. 3.1.3:
”En
eventuel fremtidig æn-
dring i organiseringen af udbuddet af klasselotteri i Danske Spil koncernen vil skulle ske på en måde,
der sikrer overholdelse af gældende EU-regler, herunder konkurrenceregler og statsstøtteregler.”
Derudover kan der henvises til vedlagte udtalelse fra Danske Spil vedrørende nærværende
henvendelse fra Varelotteriet og Landbrugslotteriet,
jf. bilag 2.
Endelig bemærkes det, at såfremt der senere måtte være et ønske om at organisere ud-
buddet af klasselotteri i Danske Spil-koncernen på anden vis end i et selvstændigt datter-
selskab, vil det skulle besluttes på en generalforsamling i Danske Spil, hvor staten vil have
den afgørende indflydelse, og der vil, som også angivet i Kammeradvokatens udtalelse,
skulle foretages en ny EU-retlig, herunder statsstøtte- og konkurrenceretlig, vurdering af
den påtænkte organisering inden, at der eventuelt træffes endelig beslutning om en ny or-
ganisering af udbuddet af klasselotteri i Danske Spil-koncernen. Vurderingen vil have til
formål at indrette en ny organisering på en måde, der sikrer løbende overholdelse af alle
relevante EU-regler.”
Side 4 af 4