Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2534305_0001.png
25. februar 2022
J.nr. 2021 - 2113
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til lov om ændring af momsloven. (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse
for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 62 af 11. februar 2022. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikkemedlem af udvalget Birgitte Bergman (KF).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, hvilke specifikke bestemmelser i den gældende EU-retlige ramme der ligger til grund for vurderingen, at det ikke er muligt at undtage eller fritage arvinger fra momspligt, til skatteministeren
2534305_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke specifikke bestemmelser i den gældende EU-retlige
ramme der ligger til grund for vurderingen, at det ikke er muligt at undtage eller fritage ar-
vinger fra momspligt?
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.
Momslovens fritagelse for forfattevirksomhed og kunstnerisk virksomhed har hjemmel i
momssystemdirektivets bilag, del B, nr. 2. Bestemmelsen er en såkaldt standstill-bestem-
melse, som giver visse EU-lande
mulighed for at opretholde en ”gammel” momsfritagelse
inden for visse rammer, selvom hovedreglen i momsdirektivet fastsætter momspligt. Så-
danne standstill-bestemmelser skal efter retspraksis fortolkes strengt.
Direktivets standstill-bestemmelse giver Danmark mulighed for fortsat at momsfritage:
”Ydelser
leveret af forfattere, kunstnere, herunder udøvende kunstnere, advokater og an-
dre personer i liberale erhverv, bortset fra lægegerningen og dertil knyttede erhverv, und-
tagen følgende ydelser:
a) Overdragelse af patenter, varemærker og lignende rettigheder samt meddelelse af li-
censer vedrørende disse rettigheder”.
Momsfritagelsen i momsloven § 13, stk. 1, nr. 7, vedrører i overensstemmelse med direk-
tivets ordlyd efter gældende praksis alene forfattervirksomhed og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere. Dette indebærer, at ydelserne skal leveres af en bestemt personkreds
i form af
”forfattere,
kunstnere, herunder udøvende kunstnere”. Momsfritagelsen er per-
sonlig og omfatter dermed ikke ydelser leveret af andre end den fastsatte personkreds.
Det afgørende er således identiteten af den person, som foretager leveringen.
Skatteforvaltningen har dog ikke betragtet det som levering af en ydelse mod vederlag,
når fx forvaltningsorganisationer og arvinger, der ikke er omfattet af momsfritagelsens
personkreds, meddelte ophavsretslicenser. Når en ydelse ikke anses for levering mod ve-
derlag, er den ikke omfattet af momsreglernes anvendelsesområde, og derfor de facto
momsfri.
Side 2 af 3
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om, hvilke specifikke bestemmelser i den gældende EU-retlige ramme der ligger til grund for vurderingen, at det ikke er muligt at undtage eller fritage arvinger fra momspligt, til skatteministeren
2534305_0003.png
EU-Domstolen har imidlertid ved dom af 21. januar 2021 i sag C-501/19, UCMR - ADA,
fastslået, at meddelelse af ophavsretslicens er en ydelse mod vederlag og derfor som ud-
gangspunkt momspligtig.
Da arvinger ikke er omfattet af den personkreds, der kan levere ydelsen momsfrit efter
momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, og Skatteministeriet heller ikke vurderer, at andre moms-
fritagelser kan anvendes, vil arvinger fremover skulle momsregistreres og betale moms,
hvis indtægterne fra ophavsretslicenser årligt overstiger 50.000 kr.
Side 3 af 3