Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2518621_0001.png
26. januar 2022
J.nr. 2021 - 2113
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til Lov om. om ændring af momsloven. (Ændring af reglerne
om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -frita-
gelse for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 27 af 14. januar 2022.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 106 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvis standstillbestemmelserne også indebærer, at momsfriheden for kunstnere kan gælde, når der er tale om nonprofitforvaltningsorganisationer, hvad er så risikoen for, at EU vil rejse en sag herom, til skatteministeren
2518621_0002.png
Spørgsmål
Hvis det antages, at stand still-bestemmelserne også indebærer, at momsfriheden for
kunstnere kan gælde, når der er tale om non-profit forvaltningsorganisationer, hvad er så
risikoen for, at EU vil rejse en sag herom?
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.
Stand still-bestemmelsen i momssystemdirektivet, som anvendes i momslovens § 13, stk.
1, nr. 7, gælder ikke alle. Som anført i bemærkningerne til lovforslaget er bestemmelsen
personlig i den forstand, at den alene omfatter ydelser leveret af forfattere, komponister
og andre kunstnere såsom musikere. Da fx en forvaltningsorganisation ikke er omfattet af
denne personkreds
uanset at organisationen er non-profit
kan en forvaltningsorgani-
sation eller et forlag ikke være omfattet af denne momsfritagelse.
Da EU-Domstolen desuden i sag C-501/19, UCMR-ADA har fastslået, at meddelelse af
licens til ophavsrettigheder er økonomisk virksomhed i momsmæssig sammenhæng, og
derfor som udgangspunkt er momspligtig, vil det være momspligtigt, når fx en forvalt-
ningsorganisation meddeler licenserne videre.
Alle EU-lande er forpligtet til at tilrette deres nationale lovgivning efter fortolkninger af
gældende EU-regler foretaget af EU-Domstolen. Dette skal ske inden for en rimelig frist,
idet der dog ikke er præcise retningslinjer for, hvad der er en rimelig frist. Finder EU-
Kommissionen, at et EU-land ikke inden for en rimelig frist har indrettet deres nationale
lovgivning, kan den åbne en traktatkrænkelsessag mod det pågældende EU-land. Det er
op til Kommissionen, hvornår den vil vælge at indbringe en sådan sag.
Endelig vil jeg gøre opmærksom på, at det foreslås, at reglerne først skal træde i kraft den
1. januar 2023, for at der er tid til at indrette sig på de nye regler.
Side 2 af 2