Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 104
Offentligt
2529130_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 11303
15. februar 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
1 (L 104), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 21. januar 2022 fra Foreningen Mor,
jf. L 104 - bilag 2?”
Svar:
Foreningen Mor stiller en række spørgsmål i sin henvendelse af 21. januar 2022
vedrørende L 104 om ændring af barselsloven, hvoraf en del af spørgsmålene rela-
terer sig til EU-retten.
Jeg skal indledningsvist slå fast, at den måde regeringen foreslår at gennemføre or-
lovsdirektivet på er i overensstemmelse med både direktivet og EU-retten i øvrigt.
Regeringen har været i løbende dialog med EU-Kommissionen både forud for og
under de politiske forhandlinger om fortolkningen af direktivet og det juridiske rå-
derum i øvrigt.
Foreningen Mor er også principielt uenig i, hvordan øremærkningen af orlov gen-
nemføres. Det anerkender jeg fuldt ud. Det er et område, som rigtig mange menne-
sker har en holdning til, og det er samtidigt et emne, som vækker stærke følelser.
Både for og imod en øremærkning.
I forhold til Foreningen Mors bemærkninger om, at regeringen overimplementerer
orlovsdirektivet og dermed begrænser mors orlov mest muligt og giver far ekstra
uger, skal jeg påpege, at lovforslaget tværtimod minimumsimplementerer direkti-
vet. Der øremærkes ikke flere uger, end den bundne opgave i direktivet kræver.
Med lovforslaget ligestiller vi forældres ret til orlov efter fødslen med 24 ugers or-
lov med dagpengeret til hver. Ligedelingen er ikke en konsekvens af orlovsdirekti-
vet, men et politisk ønske hos et flertal af Folketingets partier.
For fædre udgør to af de 24 uger fædreorlov, hvilket svarer til den ret, de har i dag.
Når ligedelingen skal gennemføres indebærer det, at fædre får en forholdsmæssig
større andel af de uger, som i dag er fælles. Dette har også været drøftet med EU-
L 104 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/1-22 fra Foreningen Mor, til beskæftigelsesministeren
Kommissionen, som er enig i, at dette ikke udgør forskelsbehandling, fordi foræl-
drene samlet set får lige rettigheder.
I forhold til Foreningen Mors bemærkninger om, at regeringen tager orlovsuger fra
mor, og at dette er i strid med EU-retten, skal jeg bemærke, at orlovsdirektivets ar-
tikel 20, stk. 6, eksplicit giver medlemslande, der har nationale orlovsrettigheder,
der går ud over de EU-retlige minimumskrav, mulighed for at inddrage eller med-
regne disse rettigheder, når orlovsdirektivet skal gennemføres.
Beskæftigelsesministeriet har været i dialog med EU-Kommissionen om denne til-
gang, blandt andet fordi Kommissionen selv har peget på, at det netop er en mulig-
hed i Danmark at indregne fire af de i alt 18 uger, som kvinder har ret til omkring
fødslen, når orlovsdirektivet skal gennemføres, da minimumskravet i graviditetsdi-
rektivet er 14 ugers orlov før og eller efter fødslen.
I forhold til Foreningen Mors spørgsmål om, hvorfor al orloven i lovforslaget kal-
des fravær, skal jeg bemærke, at barselsloven allerede i dag som udgangspunkt om-
taler orlov som fravær, med undtagelse af lovens § 9, hvor begrebet forældreorlov
er anvendt. Lovforslaget er derfor i overensstemmelse med barselslovens eksiste-
rende terminologi.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2