Fremsat den 14. december 2021 af Kristian Thulesen Dahl (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Marie Krarup (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag
til
Lov om udvandring
Kapitel 1
Formål
§ 1
Formålet med denne lov er, at Danmark reducerer antallet af
herboende personer, der er kommet til Danmark som flygtninge eller
familiesammenførte til flygtninge.
Stk. 2. Loven
omfatter personer, der er kommet til Danmark siden 1983, hvis
første lovlige opholdstilladelse i Danmark er en
opholdstilladelse som flygtning eller som familiesammenført
til en flygtning, og som efter 10 års ophold i Danmark lever
op til et eller flere af nedenstående kriterier:
1) Har ikke
gennemført integrationsprogrammer omfattet af
integrationsloven.
2) Har ikke
bestået prøve i dansk 2 eller en danskprøve
på et tilsvarende eller højere niveau.
3) Har ikke
været i ordinær beskæftigelse i 7 af de sidste 10
år.
4) Har
været på kontanthjælp i mere end 12
sammenhængende måneder.
5) Er
dømt for kriminalitet med en fængselsstraf på
mere end 3 måneder.
6) Har
været på offentlig forsørgelse i mere end 8 af
de sidste 10 år.
Stk. 3. Antallet
af udlændinge omfattet af stk. 2 reduceres med 70 procent
inden 2030 i forhold til 2020.
§ 2
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter hvert
år en national målsætning for, hvor mange
udlændinge i målgruppen i § 1, stk. 2, der
året efter skal udrejse af Danmark.
Kapitel 2
Udvandringsrådets opgaver
§ 3
For at fremme uvildig rådgivning om udvandringen bistås
udlændinge- og integrationsministeren af et
udvandringsråd.
Stk. 2.
Udvandringsrådet bistår udlændinge- og
integrationsministeren med at fastsætte den årlige
målsætning for antallet af udlændinge, der skal
udrejse af Danmark.
§ 4
Udvandringsrådet skal årligt afgive anbefaling til
udlændinge- og integrationsministeren og komme med
anbefalinger om udvandringsindsatsen. Udvandringsrådet skal i
anbefalingerne forholde sig til, hvordan flest mulige personer
omfattet af § 1, stk. 2, kan pålægges at
udvandre.
§ 5
Udvandringsrådet skal komme med forslag, der kan styrke
udvandringsindsatsen.
Stk. 2.
Udvandringsrådet skal bidrage til den offentlige debat.
Stk. 3.
Udvandringsrådet kan udarbejde analyser af og anbefalinger
til udvandringsindsatsen mv.
Kapitel 3
Udvandringsstatus og -fremskrivning
§ 6
Udlændinge- og integrationsministeren udarbejder årligt
en udvandringsstatus og -fremskrivning, der som minimum skal
indeholde følgende:
1) Historiske
tal for ind- og udvandring af Danmark.
2)
Fremskrivninger af forventet indvandring til Danmark fordelt
på vestlige-, ikkevestlige og MENAPT-lande.
3) De
økonomiske konsekvenser af indvandringen.
4)
Kriminalitetsmæssige konsekvenser af indvandringen.
5)
Afrapportering af effekterne af den danske udvandringsindsats.
Kapitel 4
Udvandringsprogram, redegørelse til
Folketinget og handlepligt
§ 7
Udlændinge- og integrationsministeren udarbejder årligt
et udvandringsprogram til Folketinget.
Stk. 2.
Udvandringsprogrammet skal indeholde følgende:
1) Status
på opfyldelse af det nationale udvandringsmål, jf.
§ 2, og § 1, stk. 3.
2) Planlagte
udvandringstiltag og virkemidler med effekt på kort og lang
sigt og forventet fremtidig effekt heraf.
3) En
redegørelse for udvandringsrådets anbefalinger, jf.
§ 4, og ministerens stillingtagen hertil.
4) Status
på forskning og udvikling af nye udrejsetiltag.
5) Status
på udvandringsvidenskabelig udvikling, herunder erfaringer
med udvandring fra andre vestlige lande.
Stk. 3.
Udlændinge- og integrationsministeren skal i
udvandringsprogrammet give sin vurdering af, om det kan
anskueliggøres, at det nationale udrejsemål
nævnt i § 2 og § 1, stk. 3, nås.
Stk. 4. Kan det
ikke anskueliggøres, at det nationale udrejsemål
nås, skal ministeren i udrejseprogrammet tillige
fremlægge nye initiativer med udrejseeffekt på kortere
og længere sigt, som viser vejen mod opfyldelse af det
nationale udrejsemål.
§ 8
Udlændinge- og integrationsministeren udarbejder en
årlig redegørelse til Folketinget om effekterne af den
samlede udrejseindsats, når udvandringsprogrammet er
offentliggjort.
§ 9
Danmarks Statistik er regeringens rådgiver i relation til, om
det nationale udrejsemål nås.
Kapitel 5
Udvandringsrådets organisering
§
10 Udvandringsrådet er et uafhængigt
rådgivende ekspertorgan.
Stk. 2.
Udvandringsrådet består af 1 formand og 8 øvrige
medlemmer, som udpeges af forligskredsen bag loven.
Stk. 3.
Udvandringsrådet sammensættes af eksperter med bred
ekspertise og et højt fagligt niveau inden for
udvandring.
Stk. 4. To af
udvandringsrådets øvrige medlemmer konstitueres som
næstformænd.
Stk. 5. Formand
og næstformænd udtaler sig på vegne af
udvandringsrådet.
Stk. 6.
Medlemmerne af udvandringsrådet udpeges for en periode af 4
år. Genudpegning kan ske én gang. Hvis formanden eller
et af de øvrige medlemmer udtræder af rådet
før periodens udløb, kan et nyt medlem udpeges for
mindre end 4 år i overensstemmelse med proceduren nævnt
i stk. 2.
Stk. 7.
Udvandringsrådet fastsætter en forretningsorden.
§
11 Udvandringsrådet etablerer et
udvandringsdialogforum, som skal bistå udvandringsrådet
i deres arbejde.
Stk. 2.
Medlemmerne af udvandringsrådets udvandringsdialogforum
udnævnes af udvandringsrådet for indtil 3 år ad
gangen
Stk. 3.
Udvandringsrådet og udvandringsdialogforummet skal
træde sammen mindst én gang årligt inden
afgivelse af udvandringsrådets årlige rapport med
anbefalinger, jf. § 4, og forud for øvrige
væsentlige udgivelser af udvandringsrådet.
Drøftelserne ledes af formanden.
Stk. 4. Den
årlige rapport med anbefalinger, jf. § 4, og
øvrige væsentlige udgivelser fra
udvandringsrådet suppleres af et referat af synspunkter
fremført i forbindelse med drøftelser som nævnt
i stk. 3.
Kapitel 6
Ikrafttræden m.v.
§
12 Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
§
13 Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Formålet med lovforslaget er at reducere
antallet af udlændinge i Danmark, der lever op til ét
eller flere kriterier, med 70 procent inden 2030 i forhold til
2020.
Reduktionsmålet på 70 procent i
2030 er ligelydende med klimalovens reduktionsmål, og
lovforslaget har dermed samme ambitiøse mål.
Lovforslagets
målgruppe omfatter udlændinge, der er kommet til
Danmark siden 1983, hvis første lovlige opholdstilladelse i
Danmark er en opholdstilladelse som flygtning eller som
familiesammenført til en flygtning, og som efter 10
års ophold i Danmark lever op til ét eller flere af
nedenstående kriterier:
1) Har ikke
gennemført integrationsprogrammer omfattet af
integrationsloven.
2) Har ikke
bestået prøve i dansk 2 eller en danskprøve
på et tilsvarende eller højere niveau.
3) Har ikke
været i ordinær beskæftigelse i 7 af de sidste 10
år.
4) Har været
på kontanthjælp i mere end 12 sammenhængende
måneder.
5) Er dømt
for kriminalitet med en fængselsstraf på mere end 3
måneder.
6) Har været
på offentlig forsørgelse i mere end 8 af de sidste 10
år.
Opfylder udlændingen i målgruppen
ét eller flere af de objektive kriterier 1-6, er det efter
forslagsslagsstillernes opfattelse et udtryk for, at vellykket
integration i Danmark ikke har fundet sted, og udlændingen
skal derfor søges pålagt at udvandre af Danmark.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Størrelsen på målgruppen,
der opfylder ét eller flere af de seks kriterier i stk. 2,
nr. 1-6, er ukendt. Pr. 1. juli 2021 var i alt 286.695 personer i
Danmark med oprindelse i MENAP-landene og Tyrkiet, hvoraf mange er
kommet som flygtninge eller som familiesammenført til
flygtninge siden 1983. Under udvalgsarbejdet vil målgruppen
blive nærmere indkredset.
Følgende bemærkninger kan knyttes
til de seks objektive kriterier i § 1, stk. 2, nr. 1-6:
Nr. 1:
Efter integrationsloven tilbyder kommunerne
nyankomne flygtninge og familiesammenførte et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et
introduktionsprogram (tidl. integrationsprogram) efter reglerne i
integrationsloven. Hovedformålet er, at udlændingen
hurtigst muligt bliver selvforsørgende gennem
beskæftigelse, og programmet består af danskuddannelse,
beskæftigelsesrettede tilbud i form af vejledning og
opkvalificering, virksomhedspraktik og ansættelse med
løntilskud efter integrationsloven.
Nr. 2:
Det er et krav for at kunne få permanent
opholdstilladelse i Danmark, at udlændingen har bestået
prøve i dansk 2 eller en danskprøve på et
tilsvarende eller højere niveau.
Nr. 3:
Man bidrager til det danske samfund gennem
arbejde og positiv skattebetaling. Det er derfor rimeligt at stille
krav om, at udlændingen har bidraget gennem ordinært
arbejde i 7 af de sidste 10 år.
Nr. 4:
Har udlændingen i de sidste 10 år
været på kontanthjælp i mere end 12
sammenhængende måneder, har udlændingen ikke
bidraget med noget nyttigt til Danmark.
Nr. 5:
Hvis udlændingen er idømt mere
end 3 måneders ubetinget fængsel for kriminalitet, har
udlændingen ikke levet op til danske værdier om
ordentlighed.
Nr. 6:
Har udlændingen været på
offentlig forsørgelse i mere end 8 af de sidste 10 år,
har udlændingen ikke været et positivt bidrag for
Danmark. Offentlig forsørgelse er hjælp fra det
offentlige i bred forstand og omfatter integrationsydelse,
kontanthjælp, førtidspension, folkepension m.v.
Til §
2
Udlændinge- og integrationsministeren
fastsætter i slutningen af hvert år frem til 2029 en
national målsætning for, hvor mange udlændinge i
målgruppen der året efter skal udrejse af Danmark.
Målsætningen fastsættes således, at 70
procent af målgruppen er udrejst ved udgangen af 2030.
Til §§
3-13
Lovforslagets kapitel 2 til 6 er stort set en
gengivelse af klimalovens opbygning, dog er Klimarådet
erstattet af et udvandringsråd med en indholdsmæssig
beskrivelse af de opgaver, som udvandringsrådet skal
have.