Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 99 Bilag 1
Offentligt
2497559_0001.png
Notat
J.nr.
21-1161-000001
Ref. Miljø & Erhvervsregule-
ring
Den 1. november 2021
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til
lov om ændring af lov om gødning og jordfor-
bedringsmidler m.v.
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om gødning og jordforbedringsmidler m.v. (Tilpasninger som
følge af en ny gødningsforordning, nye produktkategorier og obligatorisk digital kommunikation m.v.) har
været i ekstern høring i perioden fra den 28. september 2021 til den 29. oktober 2021 hos en bred kreds af
myndigheder og interessenter. Udkastet til lovforslag har i samme periode været offentliggjort på hørings-
portalen.dk.
Landbrugsstyrelsen har modtaget bemærkninger til lovforslaget fra følgende to organisationer.
-
-
Landbrug & Fødevarer
Dansk Planteværn
I det følgende gennemgås de modtagne bemærkninger. Landbrugsstyrelsens kommentarer hertil er anført
i temaer, og høringssvarene er kun gengivet i hovedtræk. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold
henvises der til bilaget med de enkelte høringssvar.
1
L 99 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2497559_0002.png
Indhold:
Snitflade mellem reglerne i gødningsforordningen og pesticidforordningen……………… side 2
Regler om registrering og anmeldelse af gødningsprodukter…………………………………… side 2
Regler om deklarering af gødningsprodukter…………………………………………………………. side 3
Krav om produkters dokumenterbare virkning……………………………………………………… side 3
Snitflade mellem reglerne i gødningsforordningen og pesticidforordningen
Dansk Planteværn bemærker, at organisationen støtter tiltag, som bringer klarhed over, hvad der er forud-
sætningen for registrering af biostimulanter og opfordrer til, at myndighederne har fokus på de produkter,
som måtte befinde sig i gråzonen mellem pesticidforordningen og gødningsforordningen.
Dansk Planteværn bakker op om, at der med gennemførsel af gødningsforordningen bidrages til at skabe
klarhed over anvendelse og registrering af biostimulanter i Danmark.
Landbrugsstyrelsens bemærkninger:
Af den nye gødningsforordnings art. 1, stk. 1, litra b), fremgår det, at forordningen ikke finder anvendelse
på plantebeskyttelsesmidler, som er omfattet af anvendelsesområdet for forordning 1107/2009 (pesticid-
forordningen).
Det betyder, at produkter, der falder ind under pesticidforordningen, idet deres funktion f.eks. er at be-
skytte planter mod skadegørere eller at forebygge angreb af sådanne skadegørere, påvirke planters livspro-
cesser, f.eks. ved at indvirke på planternes vækst, på anden måde end som næringsstof eller biostimulant
eller at ødelægge uønskede planter, ikke er omfattet af gødningsforordningens anvendelsesområde.
Med den nye gødningsforordnings art. 47 ændres pesticidforordningens art. 2 og 3 ligeledes med henblik
på en klar snitflade mellem gødningsforordningens og pesticidforordningens anvendelsesområde for så
vidt angår biostimulanter.
Der vil med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse i gødningslovens § 2, stk. 1, nr. 5, kunne fastsættes
regler, der afgrænser de ikke-harmoniserede biostimulanter, der reguleres, så der på tilsvarende vis ikke
sker uhensigtsmæssig overlap i forhold til anden regulering.
Regler om registrering og anmeldelse af gødningsprodukter
Landbrug & Fødevarer bemærker, at der i lovforslaget er lagt op til at opretholde registreringspligten for
både EU-gødninger og danske gødninger, hvilket organisationen finder hensigtsmæssigt.
Landbrug & Fødevarer opfordrer samtidig til, at listen med registrerede gødninger offentliggøres digitalt
med angivelse af det deklarerede indhold, så landmænd, forhandlere mv. til hver en tid kan gå ind og se,
om en aktuel gødning er tilmeldt og må forhandles. Organisationen opfordrer ligeledes til, at registreringen
2
L 99 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2497559_0003.png
samordnes med den indberetning af gødninger, som sker i forbindelse med gødningsregnskaberne samt at
opgørelsen af handelsgødningssalg- og forbrug sker sideordnet mellem de forskellige registre.
Landbrugsstyrelsens bemærkninger:
Landbrugsstyrelsen offentliggør kvartalsvis en liste, kaldet Gødningsfortegnelsen, over de anmeldte gød-
ninger pr. den dag, hvor listen trækkes. Gødningsfortegnelsen er offentligt tilgængeligt på Landbrugssty-
relsens hjemmeside som PDF (www.lbst.dk/gødninger).
Landbrugsstyrelsen indgår gerne i en dialog med branchen om ønsker til Gødningsfortegnelsen og herun-
der til fortegnelsens format.
Regler om deklarering af gødningsprodukter
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det er vigtigt for erhvervet, at pligten opretholdes til at deklarere al
gødning på slutproduktet efter danske standarder for deklaration - dvs. deklaration af rene næringsstoffer
N, P, K, S, Mg og ikke som oxider, som bruges i udlandet.
Landbrugsstyrelsen bemærkninger:
Mærkningskrav for EU-gødningsprodukter er fastsat i bilag III, del I og del II, til den nye gødningsforord-
ning. Der er i bilaget fastsat krav til mærkning af de enkelte gødningsprodukter (PFC’er), og for nogle næ-
ringsstoffers vedkommende er indholdet angivet i oxideret form.
Det følger endvidere af bilagets del I, pkt. 10, at hvis oplysningskravene til indholdet af næringsstoffer i
bilaget er udtrykt i oxideret form,
kan
næringsstofindholdet udtrykkes i grundstofform i stedet for eller som
supplement til oxideret form i overensstemmelse med en række angivne omregningsfaktorer.
Landbrugsstyrelsen er indstillet på at arbejde for, at næringsstofindholdet for ikke-harmoniserede gød-
ningsprodukter fortsat skal angives i grundstofform. Landbrugsstyrelsen skal dog samtidig bemærke, at
sådanne mærkningskrav er tekniske forskrifter, der fastsættes i overensstemmelse med reglerne i informa-
tionsproceduredirektivet og inden for rammerne af det indre marked og reglerne om gensidig anerkendelse.
Krav om produkters dokumenterbare virkning
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det er vigtigt, at de danske myndigheder implementerer EU’s nye gød-
ningsforordning, så det sikres, at landmændene får en god kvalitet af gødning, der overholder det deklare-
rede indhold. Det mener organisationen, at lovforslaget giver mulighed for.
Landbrug & Fødevarer bemærker endvidere, at SEGES har tidligere været i dialog med Landbrugsstyrelsen
om den nuværende kvalitetskontrol af handelsgødning. På baggrund af denne dialog opfordrer organisati-
onen til at få denne proces effektiviseret efter de ønsker, som landbrugserhvervet og gødningsproducenter
de senere år har fremført i ”Udvalget for Gødning m.m.”.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at kravet om, at produkter skal have en dokumenteret virkning, nu er
lagt over i gødningsforordningen. Organisationen bemærker i den sammenhæng, at det er dens opfattelse,
at dette krav aldrig har været håndhævet under den tidligere gødningslov, og Landbrugsstyrelsen opfordres
til at sikre, at kravene til at dokumentere virkningen offentliggøres i EU’s nye gødningsforordning.
Landbrugsstyrelsens bemærkninger:
3
L 99 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Med lovforslaget ændres gødningslovens § 1 således, at kravene i bestemmelsen om, at gødningsprodukter
bl.a. skal have en dokumenterbar virkning og være af god handelsmæssig stand alene omfatter ikke-har-
moniserede gødningsprodukter.
EU-gødningsprodukter vil i stedet være omfattet af de produktkrav, der følger af den nye gødningsforord-
ning, herunder de kvalitetskrav der er fastsat for de enkelte produkttyper (PFC’er) i forordningens bilag I.
Det drejer sig f.eks. om mindsteindhold af næringsstoffer og effektkrav.
Landbrugsstyrelsen har i de senere år arbejdet på at styrke den årlige kontrol med gødningsprodukter og
jordforbedringsmidler m.v., hvor der foretages kontrol af, om indholdet af næringsstoffer svarer til det de-
klarerede næringsstofindhold. Heri er der også kommet nye tiltag for at understøtte kontrollen bedre i form
af prøvetagning ude hos brugerne, mere tidsaktuel analyse/ behandling af kontrollerne og konsekvenser
ved overtrædelser af reglerne for gødning m.v. Landbrugsstyrelsen fortsætter arbejdet med at effektivisere
kontrollen.
4