Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 98 Bilag 6
Offentligt
2496592_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg (BEU)
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr.
Målgruppe for L 98 om midlertidig sygedagpengerefusion til
arbejdsgivere og selvstændige samt ny midlertidig periode
med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19
08.12.2021
Kære udvalgsmedlemmer
Tak for behandlingen af lovforslag L 98 i Folketingssalen i går den 7. december
2021. Lovforslaget handler, som I ved om to særordninger på beskæftigelsesområ-
det som følge af COVID-19.
Lovforslaget er en udmøntning af den trepartsaftale, som regeringen indgik med ar-
bejdsmarkedets parter, KL og Danske Regioner den 23. november 2021. Som det
også fremgår af aftalen, er parterne enige om at genindføre ordningerne i en lettere
justeret form. Det skal bl.a. ses i lyset af mulighederne for at dokumentere smitte
ved test.
Ved 1. behandlingen i går spurgte flere af jer til muligheden for også at omfatte
personer med symptomer, som går i isolation, men som senere viser sig ikke at
være smittet med COVID-19. Det relaterer sig til ordningen omkring sygedagpen-
gerefusion til arbejdsgivere og selvstændige.
Det følger af trepartsaftalen, at arbejdsgivere får ret til refusion fra første fraværs-
dag for lønmodtagere, der er dokumenteret smittet med covid-19. Det betyder såle-
des, at personer med symptomer, der ikke konstateres smittet ved en covid-19 test,
ikke er omfattet ordningen. Det handler om, at vi med denne aftale dækker virk-
somheder og selvstændiges ekstra udgifter til sygdom i de tilfælde, hvor der er tale
om smitte med COVID-19.
Situationen, vi står i nu, er markant anderledes, end da vi indførte ordningen første
gang tilbage i marts 2020. Dengang stod vi i en situation, hvor testkapaciteten i
Danmark var meget begrænset. I dag er det omvendt muligt at blive testet, og på
den baggrund synes jeg, at det er rimeligt, at ordningen indeholder et dokumentati-
onskrav for, at man er smittet med COVID-19. Det følger også af trepartsaftalen.
Hvis ordningen skulle omfatte alle med symptomer på COVID-19, vil det være for-
bundet med markante merudgifter, bl.a. som følge af, at staten også vil afholder ud-
gifter for fravær i forbindelse med sygdom, der ikke er corona-relateret, men som
har sammenfaldende symptomer. Det skal ses i lyset af, at mange af symptomerne
på COVID-19 samtidig er almindelige symptomer på fx influenza og forkølelse.
L 98 - 2021-22 - Bilag 6: Brev om målgruppe for L 98 om midlertidig sygedagpengerefusion til arbejdsgivere og selvstændige samt ny midlertidig periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19, fra beskæftigelsesministeren
Som nævnt er det ikke intentionen, at den justerede ordning skal dække disse til-
fælde, når vi nu har mulighed for test. Beskæftigelsesministeriet vurderer
med
betydelig usikkerhed
at der vil være tale om merudgifter i størrelsesordenen 375-
900 mio. kr. pr. måned ved en udvidelse af ordningen til alle med symptomer.
Under 1. behandlingen blev der også spurgt den nye Omikron-variant. Som jeg
også nævnte i min afsluttende tale, har jeg fremsat et ændringsforslag, som dækker
den nye situation. Der gælder særlige regler for personer, der er nære kontakter til
en person smittet med Omikron-varianten. Her skal vaccinerede personer også gå i
isolation, også selvom de ikke har symptomer. De er derfor omfattet, når isolatio-
nen sker efter sundhedsmyndighedernes anbefaling. Jeg noterer mig, at Sundheds-
styrelsen den 7. december 2021 har ændret deres anbefalinger til Omikron-varian-
ten, og anbefalingen om isolation og test af nære kontakters nære kontakter er bort-
faldet.
For så vidt angår almindelig COVID-19-smitte omfatter ordningen personer, der er
dokumenteret smittet med covid-19, og personer, der er nære kontakter og som an-
befales selvisolation. På nuværende tidspunkt er det som hovedregel ikke-vaccine-
rede nære kontakter, der anbefales selvisolation. Hvis sundhedsmyndighederne æn-
drer sine anbefalinger for nære kontakter, så fx også vaccinerede anbefales at gå i
isolation ved nær kontakt, vil ordningen også omfatte dem.
Jeg ser frem til den videre behandling af lovforslaget og håber på jeres opbakning
til genindførslen af to vigtige ordninger og den aftale, som er indgået med arbejds-
markedets parter.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2