Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 98 Bilag 3
Offentligt
2494032_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
Att.:
Mie Skovbæk Mortensen
[email protected],
Pernille Brandstrup
[email protected]
Høringssvar om lov om ændring af lov om
sygedagpenge og barselsloven
Dansk Arbejdsgiverforening har den 1. december 2021 modtaget høring
om lovforslag vedr. den udvidede ret for arbejdsgiver til refusion og for
selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 samt ny midlertidig
periode med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19.
Vedrørende udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstæn-
dige til sygedagpenge som følge af covid-19
2. december 2021
MPM
Dok ID: 187302
Omicron
Hensigten med lovforslaget er, i den nuværende situation med stigende
smitte, at sikre, at virksomheder, selvstændige og lønmodtagere bakker
op om sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Derudover skal ordnin-
gerne sikre økonomisk sikkerhed for virksomheder og børnefamilier i en
situation, hvor flere medarbejdere samt børn smittes med covid-19.
Den seneste udvikling i smitten med covid-19 har med fundet af den nye
virusvariant Omicron medført nye skærpede retningslinjer for smitteop-
sporing ved smitte eller mistanke om smitte med den nye virusvariant.
De skærpede retningslinjer betyder, at også nære kontakters nære kon-
takter, bliver omfattet af sundhedsmyndighedernes anbefalinger om test
og selvisolation.
Derfor er det også afgørende, at lovforslaget utvetydigt omfatter alle til-
fælde, hvor sundhedsmyndighederne anbefaler selvisolation, herunder
selvisolation for både de nære kontakter samt de nære kontakters nære
kontakter.
DA mener ikke, at lovforslaget i tilstrækkelig grad tager højde for de skær-
pede nye retningslinjer for smitteopsporing, hvor også vaccinerede/tidli-
gere smittede skal gå i selvisolation.
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 98 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2494032_0002.png
Der henvises fx i forslaget til § 53 b, stk. 1, kun til nære kontakter, men
ikke nære kontakters nære kontakter.
Desuden fremgår følgende af bemærkninger til § 1, nr. 2.
Side 2/3
”Det betyder, at en arbejdsgiver til en lønmodtager, der er nær kontakt, og
som er i selvisolation i overensstemmelse med de gældende retningslinjer,
fordi personen er nær kontakt -
dvs. efter gældende retningslinjer som ud-
gangspunkt personer, der ikke er færdig-vaccinerede eller tidligere
smittede inden for de seneste 12 måneder
er omfattet af muligheden for
refusion fra første fraværsdag, hvis personen ikke kan arbejde (fuldt ud) hjem-
mefra.”
Det skal fremgå utvetydigt af lovforslaget, at alle person herunder færdig-
vaccinerede eller tidligere smittede samt nære kontakters nære kontakte,
er omfattet af adgang til refusion, når de går i isolation efter de skærpede
retningslinjer som følge af Omicron.
Medarbejdere med symptomer
Derudover fremgår følgende af afsnit
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning:
”Der
vil ikke kunne udbetales hverken hel eller delvis refusion for sygeforlø-
bet, hvis medarbejderen ikke konstateres smittet ved en positiv covid-19-test,
selvom den pågældende f.eks. har været i isolation på grund af symptomer.”
Denne situation bør også være omfattet af den udvidede ret for ar-
bejdsgiver til refusion som følge af covid-19 frem til den negative test
foreligger, såfremt medarbejderen har fulgt sundhedsmyndigheder-
nes anbefaling om isolation.
Arbejdsgivers adgang til refusion
Det fremgår af lovforslaget bemærkninger, at personer,
”der er omfattet af
ordningen som nær kontakt, og skal gå i selvisolation, vil på arbejdsgivers an-
modning
på tro og love overfor arbejdsgiver skulle erklære,
at de følger
sundhedsmyndighedernes anbefalinger for selvisolation af nære kontakter. Det vil
være et krav, at personen ikke kan arbejde hjemmefra.”
Lovforslaget ser ikke umiddelbart at give svar på, hvordan betingelsen
om tro- og loveerklæringen skal fungere i praksis. Det bør ikke være op
til arbejdsgiveren, om man vil bede om en tro og love-erklæring. Dette bør
være et forhold mellem lønmodtageren og Udbetaling Danmark, der ud-
betaler refusion.
L 98 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2494032_0003.png
Vedrørende ny midlertidig periode med ret til dagpenge ved pasning af
børn som følge af covid-19
Det fremgår af bemærkningerne til § 2, nr. 1 og 2, at:
Side 3/3
”…forælderen som lønmodtager over for Udbetaling Danmark skal fremlægge
erklæring fra arbejdsgiveren om, at forælderen ikke har mulighed for at arbejde
hjemmefra, at forælderen ikke har ubrugte omsorgsdage eller afspadsering, der
kan bruges til pasning af barnet, og at der ikke udbetales løn af arbejdsgiveren
eller holdes ferie samme dag.”
Af praktiske årsager vil det være fint at få en beskrivelse af, hvordan
denne erklæring skal tilgå Udbetaling Danmark, herunder om dette
sker i NemRefusion-systemet.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Mia Plougmann Mønsted