Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 98 Bilag 3
Offentligt
2494029_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om sygedag-
penge og barselsloven (Udvidet ret for arbejdsgiver
til refusion og for selvstændige til sygedagpenge
som følge af covid-19 samt ny midlertidig periode
med ret til dagpenge ved pasning af børn som følge
af covid-19)
J.nr. 21/14882
YPC
PRB
Indledning
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge og barselsloven
(Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som
følge af covid-19 samt ny midlertidig periode med ret til dagpenge ved pasning af
børn som følge af covid-19) har været sendt i offentlig høring den 1. december
2021 til udgangen af den 2. december 2021. Det har i den forbindelse været sendt
til de høringsparter, der fremgår af vedlagte bilag.
Der er modtaget høringssvar fra Ankestyrelsen, Centralorganisationernes Fællesud-
valg, Datatilsynet, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finanstilsynet og Rigsrevi-
sionen, som ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Derudover er modtaget høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverforening, Erhvervssty-
relsen, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagbevægelse, som gen-
nemgås nedenfor.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Overordnede og politiske bemærkninger
Finanssektorens Arbejdsgiverforening ser positivt på, at hjælpeordningerne i for-
hold til sygedagpenge og barselsdagpenge, der understøtter de udfordringer, som
covid-19 medfører, genindføres efter de konkrete behov.
Lederne støtter lovforslaget. Den aktuelle smittespredning rammer både virksom-
heder, selvstændige erhvervsdrivende og medarbejdere. Det er derfor positivt, at
arbejdsgiverne igen får ret til refusion fra første fraværsdag, hvis medarbejdernes
fravær skyldes covid-19, og at selvstændige kan få sygedagpenge fra første fra-
værsdag. Ligeledes er det fornuftigt at indføre en ny periode med ret til dagpenge
efter barselsloven for lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, der er for-
ældre til et barn, der er hjemsendt som følge af covid-19 i skolen, institutionen m.v.
Lovforslaget giver således tryghed for virksomheder, selvstændige erhvervsdri-
vende og ansatte i denne særlige situation.
L 98 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2494029_0002.png
Kristelig Fagbevægelse støtter lovens intentioner, men ser dog ikke en rimelig
grund til at begrænse antallet af dage til 10 i barselslovens § 26 c, stk. 1. Barnets
pasningsbehov bør være det afgørende.
Kommentar:
Lovforslaget udmønter ”Trepartsaftale om midlertidig suspendering af arbejdsgi-
verperioden samt ordning med barselsdagpenge til forældre med hjemsendte børn
som følge af covid-19”
af 23. november 2021.
Det fremgår af aftalen, at regeringen og arbejdsmarkedets parter (FH, DA, AC,
KL og Danske Regioner) er enige om at genindføre den midlertidige suspendering
af arbejdsgiverperioden samt den midlertidige ordning med barselsdagpenge til
forældre, der må blive hjemme for at passe deres børn som følge af covid-19.
Det fremgår endvidere af aftalen, at der i alt tildeles 10 arbejdsdages dagpenge pr.
barn i den periode, hvor ordningen gælder.
Lovforslaget er udmøntet i overensstemmelse med aftalen.
Bemærkninger til lovforslaget
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har i forhold til Omicron anført, at den seneste
udvikling i smitten med covid-19 med fundet af den nye virusvariant Omicron har
medført nye skærpede retningslinjer for smitteopsporing ved smitte eller mistanke
om smitte med den nye virusvariant. De skærpede retningslinjer betyder, at også
nære kontakters nære kontakter, bliver omfattet af sundhedsmyndighedernes anbe-
falinger om test og selvisolation. Derfor er det også afgørende, at lovforslaget utve-
tydigt omfatter alle tilfælde, hvor sundhedsmyndighederne anbefaler selvisolation,
herunder selvisolation for både de nære kontakter samt de nære kontakters nære
kontakter.
DA mener ikke, at lovforslaget i tilstrækkelig grad tager højde for de skærpede nye
retningslinjer for smitteopsporing, hvor også vaccinerede/tidligere smittede skal gå
i selvisolation. Der henvises fx i forslaget til § 53 b, stk. 1, kun til nære kontakter,
men ikke nære kontakters nære kontakter. Desuden fremgår følgende af bemærk-
ninger til § 1, nr. 2. ”Det betyder, at en arbejdsgiver til en lønmodtager, der er nær
kontakt, og som er i selvisolation i overensstemmelse med de gældende retningslin-
jer, fordi personen er nær kontakt - dvs. efter gældende retningslinjer som udgangs-
punkt personer, der ikke er færdig-vaccinerede eller tidligere smittede inden for de
seneste 12 måneder
er omfattet af muligheden for refusion fra første fraværsdag,
hvis personen ikke kan arbejde (fuldt ud) hjemmefra.”
DA mener, at det skal fremgå utvetydigt af lovforslaget, at alle person herunder
færdig-vaccinerede eller tidligere smittede samt nære kontakters nære kontakte, er
omfattet af adgang til refusion, når de går i isolation efter de skærpede retningslin-
jer som følge af Omicron.
Kommentar:
Den foreslåede
§ 53 b omfatter efter sin ordlyd bl.a. personer, der ”som nær kon-
takt til en person smittet med covid-19 er i isolation i overensstemmelse med de
2
L 98 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2494029_0003.png
danske sundhedsmyndigheders anbefalinger herom.” I det omfang, f.eks. en fær-
digvaccineret person er i selvisolation, fordi personen er nær kontakt til et smittet,
og efter sundhedsmyndighedernes anbefaling skal være i selvisolation, er personen
således utvivlsomt omfattet af muligheden for refusion fra første fraværsdag, hvis
personen ikke kan arbejde (fuldt ud) hjemmefra.
Det er korrekt, at i selve bestemmelserne omtales nære kontakter og ikke f.eks.
nære kontakter til nære kontakter, idet det har været forudsat, at en nær kontakt til
en nær kontakt til en person smittet med covid-19, fortolkningsmæssigt er indeholdt
i ”nær kontakt”.
Beskæftigelsesministeriet er således enige med DA i, at nære kontakters nære kon-
takter er omfattet af § 53 b i det omfang, sundhedsmyndighederne anbefaler selv-
isolation for dem, f.eks. ift. særligt bekymrende varianter.
For at der ikke skal være tvivl herom, vil der blive fremsat et ændringsforslag, så
det fremgår, at en arbejdsgiver vil få ret til refusion fra første fraværsdag, hvis løn-
modtagerens uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes, at lønmodtageren som følge af at
være nær kontakt til en nær kontakt til en person smittet med covid-19 er i isolation
i overensstemmelse med de danske sundhedsmyndigheders anbefalinger herom.
Tilsvarende ændringsforslag vil blive fremsat ift. § 43 a.
DA har i forhold til medarbejdere med symptomer anført, at følgende fremgår af
afsnit 2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning:
”Der vil ikke kunne udbetales hverken hel eller delvis refusion for sygeforløbet,
hvis medarbejderen ikke konstateres smittet ved en positiv covid-19-test, selvom
den pågældende f.eks. har været i isolation på grund af symptomer.”
DA mener, at denne situation også bør være omfattet af den udvidede ret for ar-
bejdsgiver til refusion som følge af covid-19 frem til den negative test foreligger,
såfremt medarbejderen har fulgt sundhedsmyndighedernes anbefaling om isolation.
Kommentar:
Lovforslaget
udmønter ”Trepartsaftale om midlertidig suspendering af arbejdsgi-
verperioden samt ordning med barselsdagpenge til forældre med hjemsendte børn
som følge af covid-19”
af 23. november 2021.
Det fremgår af aftalen, at den omfatter lønmodtagere, der er dokumenteret smittet
med covid-19, samt lønmodtagere, der efter sundhedsmyndigheders anbefaling skal
gå i selvisolation, fordi de vurderes at være ”nær kontakt” til en smittet.
I overensstemmelsen med aftalen omfatter de foreslåede bestemmelser derfor ikke
fravær ift. en person, der på grund af symptomer har været i isolation, og som ikke
konstateres smittet ved en positiv covid-19-test.
DA har i forhold til arbejdsgivers adgang til refusion anført, at det fremgår af lov-
forslagets
bemærkninger, at personer, ”der
er omfattet af ordningen som nær kon-
3
L 98 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2494029_0004.png
takt, og skal gå i selvisolation, vil på arbejdsgivers anmodning på tro og love over-
for arbejdsgiver skulle erklære, at de følger sundhedsmyndighedernes anbefalinger
for selvisolation af nære kontakter. Det vil være et krav, at personen ikke kan ar-
bejde hjemmefra.”
DA mener, at lovforslaget ikke umiddelbart giver svar på, hvordan betingelsen om
tro- og loveerklæringen skal fungere i praksis. Det bør ikke være op til arbejdsgive-
ren, om man vil bede om en tro og love-erklæring. Dette bør være et forhold mel-
lem lønmodtageren og Udbetaling Danmark, der udbetaler refusion.
Kommentar:
Det fremgår af lovforslaget, at personer, der er omfattet af ordningen som nær
kontakt, og skal gå i selvisolation, vil på arbejdsgivers anmodning på tro og love
overfor arbejdsgiver skulle erklære, at de følger sundhedsmyndighedernes anbefa-
linger for selvisolation af nære kontakter. Det vil være et krav, at personen ikke
kan arbejde hjemmefra.
Det fremgår endvidere, at når arbejdsgiver skal anmelde en sag om tidlig refusion
på grund af covid-19
i Nemrefusion, skal arbejdsgiver enten anføre ”covid-19
smittet” eller ”covid-19 nær kontakt isolation”. Det forudsættes i den forbindelse,
at arbejdsgiveren af medarbejderen har fået oplyst, at pågældende enten er smittet
med covid-19
og at den ansatte evt. på arbejdsgiverens anmodning har dokumen-
teret smitten med en positiv test - eller skal være i isolation som nær kontakt i over-
ensstemmelse med sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
Det er således arbejdsgiver, der, i det omfang, arbejdsgiver finder det nødvendigt,
kan få en tro- og love erklæring fra en nær kontakt eller kan få dokumenteret test-
resultatet fra en smittet
svarende til, at arbejdsgiver generelt ved sygemelding
kan forlange en lægeerklæring.
Lønmodtageren vil modtage et underretningsbrev om arbejdsgiverens anmodning
til kommunen, hvoraf oplysningerne afgivet af arbejdsgiveren vil fremgå. Lønmod-
tageren har pligt til at give besked til kommunen, hvis lønmodtageren ikke er enig i
de oplysninger, arbejdsgiveren har afgivet.
DA har vedrørende ny midlertidig periode med ret til dagpenge ved pasning af
børn som følge af covid-19 anført, at det fremgår af bemærkningerne til § 2, nr. 1
og 2, at:
”…forælderen som lønmodtager over for Udbetaling
Danmark skal frem-
lægge erklæring fra arbejdsgiveren om, at forælderen ikke har mulighed for at ar-
bejde hjemmefra, at forælderen ikke har ubrugte omsorgsdage eller afspadsering,
der kan bruges til pasning af barnet, og at der ikke udbetales løn af arbejdsgiveren
eller holdes ferie samme dag.”
DA mener, at det af praktiske årsager vil være fint at få en beskrivelse af, hvordan
denne erklæring skal tilgå Udbetaling Danmark, herunder om dette sker i NemRe-
fusion-systemet.
Kommentar:
4
L 98 - 2021-22 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2494029_0005.png
Det skal bemærkes, at henvisningen ovenfor er til de gældende regler, og ikke til
den foreslåede ordning. Det skal derfor bemærkes, at det foreslås, at det fremover
ikke skal være en betingelse, at forælderen ikke har ubrugte omsorgsdage.
Der ændres ikke ved dette lovforslag på ansøgningsproceduren ift. ansøgning om
dagpenge efter §§ 26 a og 26 b i barselsloven. Det betyder i praksis, at arbejdsgi-
veren skal indberette lønmodtagerens fravær via NemRefusion til Udbetaling Dan-
mark.
Når fraværet er indberettet, får forælderen automatisk et brev fra Udbetaling Dan-
mark med adgang til at søge om dagpenge. Det er forælderen, der skal indsamle
og indsende den relevante dokumentation, herunder en arbejdsgivererklæring, som
forælderen skal have udfyldt af arbejdsgiver.
Øvrige emner
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har oplyst, at man i dette
tilfælde ikke foretager en vurdering af de administrative konsekvenser for er-
hvervslivet. Dette skyldes, at lovforslagets initiativer skal hastegennemføres som
reaktion på den nuværende udvikling i forhold til COVID-19. En nærmere vurde-
ring af de erhvervsøkonomiske konsekvenser, herunder de administrative konse-
kvenser, bør ikke bremse denne proces og OBR udestår således for nuværende.
OBR bemærker, at det fremgår af lovforslaget, at der er tale om en midlertidig ord-
ningen, hvorfor der ikke er tale om varige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
5