Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 98 Bilag 1
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge og barselsloven
(Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedag-
penge som følge af covid-19 samt ny midlertidig periode med ret til dag-
penge ved pasning af børn som følge af covid-19)
§1
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1712 af 20. august 2021,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 43 indsættes før overskriften før § 44:
Ȥ 43 a.
En selvstændig erhvervsdrivende, som i øvrigt opfylder lovens be-
tingelser, har i perioden fra og med den 23. november 2021 til og med den
28. februar 2022 ret til sygedagpenge fra kommunen i de første 2 uger af
sygeperioden, hvis den selvstændiges uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes,
at personen som følge af smitte med covid-19 eller som nær kontakt til en
person smittet med covid-19 er i isolation i overensstemmelse med de dan-
ske sundhedsmyndigheders anbefalinger herom.
Stk. 2.
Anmeldelse af fraværet til kommunen efter stk. 1 skal ske senest 3
uger efter første fraværsdag ved at udfylde en blanket, som udleveres af
kommunen. Kommunen kan se bort fra overskridelse af fristen i 1. pkt. af
de grunde, som fremgår af § 43, stk. 5.«
2.
Efter § 53 a indsættes i
kapitel 19:
Ȥ 53 b.
En arbejdsgiver har i perioden fra og med den 23. november 2021
til og med den 28. februar 2022 ret til at få refusion fra kommunen i de første
30 kalenderdage af sygefraværet, hvis lønmodtagerens uarbejdsdygtighed
efter § 7 skyldes, at lønmodtageren som følge af smitte med covid-19 eller
som nær kontakt til en person smittet med covid-19 er i isolation i overens-
stemmelse med de danske sundhedsmyndigheders anbefalinger herom. Det
er en betingelse, at lønmodtageren i øvrigt opfylder lovens betingelser.
Stk. 2.
Refusionen beregnes efter reglerne om sygedagpenge fra kommunen
til lønmodtagere, jf. § 47, stk. 1, 1. pkt. Refusionen kan dog højst udbetales
med det beløb, som lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2.
Stk. 3.
§ 59 finder anvendelse for anmeldelse af refusionskrav efter stk. 1.«
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
§2
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021, som ændret
ved § 3 i lov nr. 527 af 27. marts 2021 og § 3 i lov nr. 1438 af 29. juni 2021,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 26 a, stk. 2, 2. pkt.,
udgår »omsorgsdage eller«.
2.
I
§ 26 a, stk. 4, 1. pkt.,
udgår »ubrugte omsorgsdage eller«.
3.
§ 26 b, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
4.
I
§ 26 b, stk. 2, 2. pkt.,
udgår »barnets sygedage, omsorgsdage eller«.
5.
I
§ 26 b, stk. 4, 1. pkt.,
udgår »ubrugte barnets sygedage, omsorgsdage
eller«.
6.
I
§ 26 c, stk. 1,
indsættes efter 3. pkt. som nyt punktum:
»Udbetaling Danmark kan for perioden fra og med den 23. november 2021
til og med den 28. februar 2022 udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for
sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn.«
§3
Loven træder i kraft den 16. december 2021.
§4
Stk. 1.
Uanset fristen på 3 uger i § 43 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om sygedag-
penge, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, kan en selvstændig erhvervs-
drivende for fravær omfattet af § 43 a, stk. 1, i lov om sygedagpenge, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, med første fraværsdag inden lovens ikraft-
træden, anmelde fraværet til kommunen frem til og med den 31. januar
2022.
Stk. 2.
§ 2, nr. 1-5, finder anvendelse fra og med den 23. november 2021.
2
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
2492608_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
3.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af
covid-19
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen og data-
beskyttelsesloven
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19
Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af
covid-19
Lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser
Implementeringskonsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
1. Indledning
Ved lov nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge
(Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedag-
penge som følge af covid-19) fik arbejdsgivere en udvidet ret til refusion for
løn eller sygedagpenge, der blev udbetalt for lønmodtagere, der er fravæ-
rende som følge af covid-19. Ligeledes fik selvstændige erhvervsdrivende
udvidet ret til sygedagpenge for fravær som følge af covid-19. Der var tale
om en midlertidig ordning som - efter at være blevet forlænget ved § 2 i lov
nr. 2204 af 29. december 2020 og § 2 i lov nr. 527 af 27. marts 2021 - op-
hørte den 30. juni 2021.
Arbejdsgiverne havde efter ordningen ret til at få refusion fra kommunen i
arbejdsgiverperioden, som ellers er 30 dage, hvis lønmodtagers uarbejds-
dygtighed på grund af egen sygdom skyldtes covid-19. Tilsvarende havde
arbejdsgiverne ret til at få refusion for den periode, hvor en lønmodtager
ikke kunne varetage sit arbejde på grund af en anbefaling fra sundhedsmyn-
dighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på grund af konkrete
forhold i forbindelse med covid-19, selvom sygedagpengelovens alminde-
lige krav om at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom ikke var op-
fyldt.
Selvstændige erhvervsdrivende havde efter ordningen ret til at få sygedag-
penge i egenperioden, som ellers er 14 dage, hvis de var uarbejdsdygtige på
grund af covid-19. For det andet havde de selvstændige erhvervsdrivende
ret til at få sygedagpenge for den periode, hvor de ikke kunne varetage deres
arbejde på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte
grupper om hjemmeophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med
covid-19, selvom de ikke opfyldte sygedagpengelovens almindelige krav
om at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
I alle situationerne var det en betingelse, at lovens øvrige krav var opfyldt.
Med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i sygedagpengelovens § 2, stk.
3, blev der for søfarende sat ind i bekendtgørelse nr. 728. af 29. juni 2012
om sygedagpenge til søfarende, at en arbejdsgiver for en søfarendes syge-
fravær havde ret til at få refusion fra Søfartsstyrelsen i de første 30 kalen-
derdage af sygefraværet, når den søfarendes uarbejdsdygtighed efter § 3,
stk. 1, skyldtes covid-19, og at en arbejdsgiver, uanset at den søfarende ikke
var uarbejdsdygtig efter bekendtgørelsen, havde ret til refusion for udbetalt
hyre, sygehyre eller sygedagpenge i situationer, hvor den søfarende på
grund af restriktioner om karantæne bestemt af relevant myndighed i det
pågældende land som følge af covid-19, midlertidigt havde været forhindret
4
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
i at gennemføre sin rejse til skib med henblik på at påmønstre dette eller at
fuldføre sin hjemrejse.
Med ”Trepartsaftale om midlertidig ordning med barselsdagpenge til foræl-
dre med hjemsendte børn som følge af covid-19” fra 10. september 2020
blev regeringen og arbejdsmarkedets parter enige om at indføre en midler-
tidig ret til dagpenge efter barselsloven til forældre, der må blive hjemme
for at passe deres børn som følge af covid-19.
Aftalen blev realiseret ved lov nr. 1427 af 29. september 2020 om ændring
af barselsloven.
Loven betød, at forældre til børn, der som følge af et eller flere konkrete
covid-19 smittetilfælde i dagtilbud, skole eller institution m.v. blev hjem-
sendt i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes anbefalinger, samt
forældre til børn, der var konstateret smittet med covid-19, havde ret til dag-
penge efter barselsloven i op til sammenlagt 10 dage pr. barn for perioden
til og med den 31. december 2020.
Ordningen omfattede forældre til børn under 14 år og omfattede både løn-
modtagere og selvstændige.
Der kunne gives støtte til én forælder pr. hjemsendelsesdag. De omfattede
forældre skulle opfylde barselslovens betingelser for ret til dagpenge, her-
under beskæftigelseskravet.
Det var en betingelse, at forældrene ikke havde mulighed for hjemmearbejde
eller at passe den selvstændige virksomhed hjemmefra, og at forældre, som
var lønmodtagere, ikke havde omsorgsdage eller afspadsering, de kunne
bruge til pasning af barnet. Hvis der var tale om et barn, der var konstateret
smittet med covid-19, skulle forældre, som var lønmodtagere, desuden have
brugt barnets 1. og 2. sygedag.
Ordningen blev ved lov nr. 2204 af 29. december 2020 forlænget, således at
der i perioden fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021
også blev ret til 10 dage med barselsdagpenge efter ordningen. Ved lov nr.
527 af 27. marts 2021 blev ordningen forlænget igen, således at der i perio-
den fra og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021 også blev ret
til 10 dage med barselsdagpenge efter ordningen.
Med ”Trepartsaftale om midlertidig suspendering af arbejdsgiverperioden
samt ordning med barselsdagpenge til forældre med hjemsendte børn som
følge af covid-19” af 23. november 2021, er regeringen og arbejdsmarkedets
parter (FH, DA, AC, KL og Danske Regioner) enige om at genindføre den
5
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
midlertidige suspendering af arbejdsgiverperioden samt den midlertidige
ordning med barselsdagpenge til forældre, der må blive hjemme for at passe
deres børn som følge af covid-19. Aftaleparterne er enige om, at aftalen er
en vigtig forudsætning for at holde samfundet åbent og samtidig mindske
presset på sundhedsvæsenet mest muligt.
I en situation med stigende smitte skal de to ordninger i en lettere justeret
form sikre, at virksomheder, selvstændige og lønmodtagere bakker op om
sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Derudover skal ordningerne sikre
økonomisk sikkerhed for virksomheder og børnefamilierne i en situation,
hvor flere medarbejdere samt børn smittes med covid-19. Ordningerne knyt-
ter sig til den stigende smitte i samfundet og er således ikke koblet med
niveauet for restriktioner i samfundet og kompensationsordninger knyttet
hertil.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sy-
gedagpenge som følge af covid-19
2.1.1. Gældende ret
Efter § 30, stk. 1, i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1712 af
20. august 2021, har en lønmodtager, som ikke får udbetalt fuld løn under
sygdom, ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i 30 kalenderdage fra første
fraværsdag.
Retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren er betinget af, at lønmodtageren
på første fraværsdag opfylder et beskæftigelseskrav, som betyder, at løn-
modtageren på første sygefraværsdag har været ansat uafbrudt i de seneste
8 uger før fraværet hos den pågældende arbejdsgiver, og i denne periode har
været beskæftiget hos arbejdsgiveren i mindst 74 timer, jf. sygedagpengelo-
vens § 30, stk. 2.
Efter sygedagpengelovens § 33, stk. 1, nr. 2, indtræder retten til sygedag-
penge fra kommunen bl.a., når retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren
eller udbetaling af løn fra arbejdsgiveren er ophørt. For at have ret til syge-
dagpenge fra kommunen skal lønmodtageren være i beskæftigelse og have
været i beskæftigelse i mindst 240 timer inden for de seneste 6 afsluttede
kalendermåneder forud for første fraværsdag og i mindst 5 af disse måneder
have været beskæftiget i mindst 40 timer i hver måned samt ikke have ret til
sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode.
Retten til sygedagpenge er betinget af, at lønmodtageren er uarbejdsdygtig
på grund af egen sygdom. Afgørelsen af, hvorvidt lønmodtageren kan anses
6
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
for uarbejdsdygtig, skal ske på grundlag af en samlet vurdering af sygdom-
men og dens indvirkning på personens arbejdsevne, jf. sygedagpengelovens
§ 7, stk. 1. Det betyder, at personer, som har en sygdom, men som ikke er
uarbejdsdygtige på grund af sygdommen, ikke har ret til sygedagpenge. Der
er således ikke ret til sygedagpenge alene på baggrund af bestemte diagno-
ser; det afgørende er, om den sygdom, man har, betyder at man ikke kan
varetage sit arbejde.
Efter gældende praksis omfatter begrebet uarbejdsdygtighed i sygedagpen-
gelovens forstand blandt andet også en række situationer, hvor den pågæl-
dende ikke er egentlig syg, men fraværende fra arbejdet på grund af læge-
undersøgelser m.v.
En person, der er konstateret smittet med covid-19, antages som udgangs-
punkt at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom og dermed have ret
til sygedagpenge.
Sundhedsstyrelsens retningslinje ”COVID-19: Opsporing og håndtering af
nære kontakter” af den 18. august 2021 og Sundhedsstyrelsens pjece af den
9. november 2021 ”Til dig, der er nær kontakt til en person, der er testet
positiv for ny coronavirus” beskriver programmet for opsporing og håndte-
ring af nære kontakter til personer, som er testet positiv for ny coronavirus.
Personer, som er nære kontakter, og som ikke er færdigvaccinerede eller
tidligere smittet inden for de seneste 12 måneder, bør straks gå i selvisola-
tion og PCR-testes på 4. og 6. dagen efter, de sidst var i nær kontakt med
den smittede, og isolation bør fastholdes indtil negativt svar på PCR-test på
6. dagen. Nære kontakter, der er færdigvaccinerede eller tidligere smittet
inden for de seneste 12 måneder, og som ikke har symptomer på covid-19,
behøver ikke at gå i selvisolation, men bør testes på 4. og 6. dagen efter, de
sidst var i nær kontakt med den smittede. Nære kontakter, der er færdigvac-
cinerede eller tidligere smittet inden for de seneste 12 måneder, og som får
symptomer forenelige med covid-19, betragtes som mistænkt smittet, og bør
straks gå i selvisolation og lade sig teste hurtigst muligt med en PCR-test.
Hvis testen er negativ, kan selvisolationen ophæves, men personen bør blive
testet på dag 4 og dag 6. Med opdatering af retningslinjerne 29. november
2021 anbefales ud fra et forsigtighedsprincip en midlertidig skærpelse af
retningslinjer for opsporing og håndtering af nære kontakter i de situationer,
hvor der er bekræftet eller mistanke om smitte med Omicron/B.1.1.529. Her
anbefales både de nære kontakter samt de nære kontakters nære kontakter,
uanset vaccinations- eller tidligere smittestatus, at gå i selvisolation og blive
PCR-testet på dag 1, 4 og 6. De kan tidligst ophæve deres selvisolation ved
negativ svar på den sidste test på dag 6.
7
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
En nær kontakt, der er i selvisolation i overensstemmelse med de gældende
retningslinjer kan sidestilles med, at personen er (helt eller delvist) uarbejds-
dygtig på grund af egen sygdom efter § 7, hvis personen ikke kan arbejde
(fuldt ud) hjemmefra.
Derimod vil f.eks. en person, der er symptomfri og har valgt at gå i selviso-
lation i en situation, hvor Sundhedsstyrelsen ikke anbefaler det, ikke opfylde
betingelsen om at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Efter sygedagpengelovens § 54 er en arbejdsgiver, der udbetaler løn under
sygefravær fra arbejdet, berettiget til at få udbetalt de sygedagpenge, som
lønmodtageren ellers ville have ret til fra kommunen vedrørende samme ar-
bejdsforhold, dog højst med et beløb svarende til den udbetalte løn for
samme tidsrum.
Efter sygedagpengelovens § 41 har selvstændige erhvervsdrivende ret til sy-
gedagpenge fra kommunen fra første fraværsdag efter 2 ugers sygdom. Er
der tegnet en sygedagpengeforsikring, har den selvstændige ret til sygedag-
penge fra første eller tredje fraværsdag, jf. lovens § 45.
Ud over sygedagpengelovens øvrige betingelser er det en grundlæggende
betingelse for ret til sygedagpenge, at personen er uarbejdsdygtig på grund
af egen sygdom.
Der gælder de samme regler om uarbejdsdygtighed som gælder for lønmod-
tagere, jf. ovenfor.
Det er endvidere en betingelse for ret til sygedagpenge, at den selvstændige
erhvervsdrivende opfylder et beskæftigelseskrav. Beskæftigelseskravet for
selvstændige fremgår af sygedagpengelovens § 42, stk. 1, som fastslår, at
retten til sygedagpenge er betinget af, at der inden for de seneste 12 måneder
har været udøvet selvstændig virksomhed i mindst 6 måneder, heraf den se-
neste måned forud for sygefraværet. Virksomheden skal have været udøvet
i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige tid. Har virksom-
heden været udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med for-
udgående beskæftigelse som lønmodtager. Efter stk. 2 kan der ved vurde-
ringen af, om beskæftigelseskravet er opfyldt, ses bort fra visse perioder.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
For at afværge store økonomiske konsekvenser for arbejdsgiverne ved det
stigende antal smittede med covid-19 i Danmark foreslås det, at der kan ydes
sygedagpengerefusion for løn eller sygedagpenge, der bliver udbetalt i ar-
bejdsgiverperioden fra lønmodtagerens første sygefraværsdag vedrørende
8
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
lønmodtagere, der er uarbejdsdygtige som følge af egen sygdom på grund
af covid-19.
Muligheden for sygedagpengerefusion vil for det første omfatte medarbej-
dere, der er konstateret smittet med covid-19. Der vil således kunne udbeta-
les refusion fra første fraværsdag i et sygeforløb, når en medarbejder kon-
stateres smittet ved en positiv covid-19-test. Der vil ikke kunne udbetales
hverken hel eller delvis refusion for sygeforløbet, hvis medarbejderen ikke
konstateres smittet ved en positiv covid-19-test, selvom den pågældende
f.eks. har været i isolation på grund af symptomer. Det gælder også, hvis der
er tale om en nær kontakt, der er vaccineret eller tidligere smittet inden for
de seneste 12 måneder, og som får symptomer. Vaccinerede og tidligere
smittede nære kontakter skal som udgangspunkt efter gældende retningslin-
jer ikke gå i isolation. For dem vil anbefalingen om isolation efter gældende
retningslinjer ikke skyldes, at de er nær kontakt, men vil skyldes, at de har
symptomer. I de tilfælde vil der derfor – som for andre personer med symp-
tomer – kun være ret til tidlig refusion fra den første fraværsdag, hvis de
konstateres smittet ved en positiv covid-19-test. Der kan kun udbetales re-
fusion i det omfang, den smittede lønmodtager ikke arbejder hjemmefra.
For det andet vil retten til refusion omfatte medarbejdere, der efter sund-
hedsmyndighedernes anbefaling skal gå i selvisolation, fordi de vurderes at
være nær kontakt til en smittet. Det omfatter efter gældende retningslinjer
som udgangspunkt personer, der hverken er færdigvaccinerede eller tidli-
gere smittede inden for de seneste 12 måneder. Personer, der er omfattet af
ordningen som nær kontakt, og skal gå i selvisolation, vil på arbejdsgivers
anmodning på tro og love overfor arbejdsgiver skulle erklære, at de følger
sundhedsmyndighedernes anbefalinger for selvisolation af nære kontakter.
Det vil være et krav, at personen ikke kan arbejde hjemmefra.
Det foreslås, at når arbejdsgiver skal anmelde en sag om tidlig refusion på
grund af covid-19 i Nemrefusion, skal arbejdsgiver enten anføre ”covid-19
smittet” eller ”covid-19 nær kontakt isolation”. Det forudsættes i den for-
bindelse, at arbejdsgiveren af medarbejderen har fået oplyst, at pågældende
enten er smittet med covid-19 – og at den ansatte evt. på arbejdsgiverens
anmodning har dokumenteret smitten med en positiv test - eller skal være i
isolation som nær kontakt i overensstemmelse med sundhedsmyndigheder-
nes anbefalinger.
Det skal bemærkes, at i helbredsoplysningsloven, der generelt regulerer ar-
bejdsgivers adgang til at indhente oplysninger om sygdom og symptomer
hos ansatte, er det fastsat i § 1, stk. 2, at loven viger i det omfang, der i anden
9
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
særlig lovgivning eller bestemmelser med hjemmel heri er fastsat regler om
brug af helbredsoplysninger.
Når arbejdsgiver efter sygedagpengeloven kan få refusion fra første fraværs-
dag, hvis en ansat er fraværende på grund af covid-19, vil en arbejdsgiver
kunne få oplysning om ansattes fravær på grund af covid-19 samt dokumen-
tation herfor i det omfang, det er nødvendigt for at arbejdsgiver kan varetage
sine interesser i henhold til sygedagpengeloven.
I forhold til selvstændige erhvervsdrivende foreslås det, at der kan udbetales
sygedagpenge fra første sygefraværsdag til selvstændige erhvervsdrivende,
der er i samme situationer som beskrevet ovenfor for lønmodtagere i forhold
til at være smittet eller nær kontakt, der anbefales isolation af sundhedsmyn-
dighederne.
Den selvstændige skal ansøge om de særlige covid-19-sygedagpenge manu-
elt i kommunen, og i den forbindelse på tro og love skrive under på, at fra-
været skyldes smitte med covid-19 eller isolation som nær kontakt i over-
ensstemmelse med sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
Da der er tale om et midlertidigt initiativ som følge af stigningen i antallet
af smittede med covid-19, foreslås, at retten til refusion fra første dag og
sygedagpenge til selvstændige skal gælde i perioden fra og med den 23. no-
vember 2021 til og med den 28. februar 2022.
I medfør af sygedagpengelovens § 2, stk. 3, fastsætter beskæftigelsesmini-
steren særlige regler om sygedagpenge til søfarende. Det er hensigten med
hjemmel heri at sætte perioden ind i de midlertidige bestemmelser om refu-
sion på grund af covid-19 i bekendtgørelse om sygedagpenge til søfarende,
så arbejdsgiverne på søfartsområdet i perioden fra og med den 23. november
2021 til og med den 28. februar 2022 også vil få ret til at få refusion efter de
særlige bestemmelser på dette område.
For det nærmere indhold af ordningen henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og
2, og bemærkningerne hertil.
2.2. Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-
19
2.2.1. Gældende ret
Efter § 26 a i barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021
med senere ændringer, har en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en
selvstændig erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14 år, der
hjemsendes som følge af et eller flere konkrete smittetilfælde med covid-19
10
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
i dagtilbuddet, skolen eller institutionen m.v., ret til dagpenge til pasning af
barnet fra Udbetaling Danmark.
Det er forudsat, at hjemsendelsen sker efter sundhedsmyndighedernes ret-
ningslinjer.
Efter § 26 b har en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en selvstændig
erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14 år, der er konstateret
smittet med covid-19 og af denne årsag ikke kan komme i dagtilbud, skole
eller institution m.v., ret til dagpenge til pasning af barnet fra Udbetaling
Danmark. En forælder, der har ret til sygedagpenge efter lov om sygedag-
penge, har ikke ret til dagpenge efter § 26 b.
Det er en betingelse, at forælderen som lønmodtager ikke har mulighed for
at arbejde hjemmefra eller som selvstændig erhvervsdrivende at drive sin
virksomhed hjemmefra. Er forælderen lønmodtager, er det desuden en be-
tingelse, at forælderen ikke har barnets sygedage, hvis barnet er smittet med
covid-19, omsorgsdage eller afspadsering, der kan bruges til pasning af bar-
net, og at der ikke udbetales løn eller holdes ferie fra arbejdsgiveren for
samme dag. Deler forældrene bopæl og er lønmodtagere eller selvstændige
erhvervsdrivende, er det en betingelse, at begge forældre opfylder nævnte
betingelser. Disse regler fremgår af lovens § 26 a, stk. 2, og § 26 b, stk. 2.
Der er i § 26 a, stk. 3 og 4, og § 26 b, stk. 3 og 4, fastsat nærmere regler om
dokumentation, herunder, at forælderen over for Udbetaling Danmark skal
fremlægge dokumentation for, hvornår dagtilbuddet, skolen eller institutio-
nen m.v. som følge af et eller flere konkrete smittetilfælde med covid-19 har
sendt barnet hjem, eller, ved hjemsendt covid-19 smittet barn, dokumenta-
tion for positiv test for covid-19 for barnet, og på tro og love oplyse sidste
dag, hvor det er nødvendigt, at barnet er hjemme.
Det følger af § 26 c, at Udbetaling Danmark for perioden til og med den 31.
december 2020 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt
op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn. Endvidere kan Udbeta-
ling Danmark for perioden fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31.
marts 2021 udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til
10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn. Endelig kan Udbetaling Dan-
mark for perioden fra og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021
udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværs-
dage vedrørende det enkelte barn. Dagpengene beregnes og udbetales efter
lovens almindelige regler for beregning og udbetaling til lønmodtagere og
selvstændige. Der kan kun udbetales dagpenge til én forælder pr. dag, barnet
er hjemme, og der kan kun udbetales dagpenge for hele fraværsdage. En
11
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
forælder kan kun få udbetalt dagpenge for ét barn pr. dag. Ansøges der om
dagpenge for mere end 10 dage for det enkelte barn, udbetales dagpengene
for dagene i den rækkefølge, som Udbetaling Danmark har modtaget den
nødvendige dokumentation for dagene. Disse regler fremgår af § 26 c, stk.
1.
Den første fraværsdag er den dag, hvor betingelserne for at få dagpenge efter
§§ 26 a eller 26 b er opfyldt. Fraværsperioden anses for afsluttet, når barnet
kan komme i dagtilbud, skole eller institution m.v. igen. Disse regler frem-
går af § 26 c, stk. 2.
Efter § 26 c, stk. 3, skal anmodning om dagpenge efter §§ 26 a og 26 b
indgives til Udbetaling Danmark efter reglerne i § 31 og de regler, der er
fastsat efter § 31, stk. 2.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
For fortsat at hjælpe forældre, der må blive hjemme for at passe deres børn
som følge af covid-19, foreslås det at indføre en ny periode med ret til dag-
penge efter barselsloven for lønmodtagere og selvstændige erhvervsdri-
vende, der er forældre til et barn, der som følge af et eller flere konkrete
covid-19 smittetilfælde på dagtilbuddet, skolen eller institutionen m.v.
hjemsendes, eller er forældre til et barn, der er konstateret smittet med co-
vid-19.
Det foreslås, at der for perioden fra og med den 23. november 2021 til og
med den 28. februar 2022 kan udbetales dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for
sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
Det foreslås endvidere, at ordningen tilpasses, så det ikke vil være en betin-
gelse, at forældrene bruger evt. barnets sygedage, hvis barnet er smittet med
covid-19, og heller ikke, at forælderen bruger evt. omsorgsdage. Det fore-
slås, at det fortsat vil være en betingelse, at ingen af forældrene har mulighed
for hjemmearbejde eller afspadsering, de kan bruge til pasning af barnet, og
at der ikke udbetales løn for samme dag eller holdes ferie.
Det foreslås endelig at ophæve reglen om, at hvis en forælder opfylder be-
tingelserne for begge ydelser, har sygedagpenge forrang frem for barsels-
dagpenge.
Forslaget betyder, at Udbetaling Danmark vil have mulighed for at udbetale
barselsdagpenge til forældre, der opfylder betingelserne, uden at udbetalin-
gen i hvert enkelt tilfælde skal afvente, at Udbetaling Danmark først spørger
kommunen, om der evt. er udbetalt sygedagpenge for samme dag.
12
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
Forslaget betyder også, at en forælder, der f.eks. selv er syg og dermed evt.
opfylder betingelserne for ret til sygedagpenge, selv kan vælge, hvilken
ydelse, forælderen ønsker. Der ændres herved ikke ved en eventuel pligt for
en arbejdsgiver til at skulle betale løn under sygefravær eller på retten til
fravær under sygdom.
Det følger af dobbeltforsørgelsesprincippet, at der ikke kan udbetales både
sygedagpenge eller løn under sygdom og barselsdagpenge for den samme
dag.
Der ændres ved dette lovforslag i øvrigt ikke på betingelserne i forhold til
at være omfattet af ordningen, herunder at beskæftigelseskravet efter bar-
selslovens §§ 27 eller 28 skal være opfyldt. Der ændres således heller ikke
ved, at arbejdsgiver vil skulle melde fraværet ind via Nemrefusion, at der
med ordningen ikke vil blive indført en ret til fravær eller en ret til løn under
fraværet, eller ved, at barselsdagpengene vil blive udbetalt direkte til foræl-
deren og ikke vil kunne udbetales som refusion til arbejdsgiver, idet der ikke
vil være ret til ydelsen, hvis der udbetales løn fra arbejdsgiveren.
3. Lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen og databe-
skyttelsesloven
I forhold til den midlertidige ret til dagpenge ved pasning af børn som følge
af covid-19 foreslås det, at arbejdsgiveren fortsat vil skulle anvende det al-
mindelige indberetningssystem, Nemrefusion, til at afgive oplysninger om
lønmodtagerens fravær som følge af pasning af barn, som enten er hjem-
sendt på grund af covid-19 fra dagtilbud, skole eller institution m.v., eller
fordi barnet er smittet med covid-19.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslag nr. 214 i folketingssamlingen
2019/2020 (Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af
covid-19) jf. Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 214 som fremsat, side
9.
I forhold til at søge om refusion, hvis lønmodtagerens fravær skyldes, at
pågældende er i isolation som følge af at være smittet med covid-19 eller
som nær kontakt til en person smittet med covid-19 i overensstemmelse med
de danske sundhedsmyndigheders anbefalinger herom, foreslås det ligele-
des, at arbejdsgiveren vil skulle anvende det almindelige indberetningssy-
stem, Nemrefusion.
Det vil i denne situation være nødvendigt, at arbejdsgiver og kommunen
behandler oplysninger om, at årsagen til, at der søges om refusion, er at per-
sonen er smittet med covid-19. Hvis det kan udledes af indberetningen af
13
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
fravær, at den registrerede er smittet med covid-19, vil der være tale om en
helbredsoplysning, som er omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel
9.
I forbindelse med ansøgninger om refusion vil arbejdsgiver og kommunen
således behandle oplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens ar-
tikel 6 og artikel 9.
Efter artikel 6, stk. 1, litra e, kan der behandles personoplysninger, hvis det
er nødvendigt af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse
eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataan-
svarlige har fået pålagt.
Det vurderes, at kommunens behandling af oplysninger vil kunne finde sted
i medfør af artikel 6, stk. 1, litra e, idet kommunens forpligtelse til behand-
lingen af oplysninger følger af de foreslåede bestemmelser i dette lovforslag.
Det er vurderingen, at arbejdsgivers behandling også kan finde sted i medfør
af samme bestemmelse, idet det er i samfundets interesse, at arbejdsgiver
kan opnå refusion fra første fraværsdag, da det medvirker til at afbøde de
negative økonomiske konsekvenser, som spredningen af covid-19 allerede
har og vil kunne få.
Derudover skal databeskyttelsesforordningens artikel 5 være opfyldt ved be-
handlingen af oplysninger ved refusion for sygefravær i forbindelse med
covid-19. Det indebærer bl.a., at behandlingen af oplysninger om fravær
skal være rimelig og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de
formål, hvortil de behandles.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, skal grundlaget for be-
handling efter artikel 6, stk. 1, litra e, fremgå af EU-retten eller medlems-
staternes nationale ret, som den dataansvarlige er underlagt. Den enkelte
kommune er efter § 4 i lov om digital løsning til brug for anmeldelse af
sygefravær og anmodning om refusion af og tilskud m.v. (Nemrefusion),
dataansvarlig efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
for de data i Nemrefusion, som skal anvendes i kommunens sagsbehandling.
Kravene i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, vurderes dermed
at være opfyldt. Det vurderes endvidere, at behandlingen er rimelig og nød-
vendig for at opfylde formålet med loven, jf. databeskyttelsesforordningens
artikel 6, stk. 2, da oplysningerne begrænses til at være en angivelse af fra-
værsårsagen (covid-19), men at nærmere oplysninger ikke skal behandles.
14
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
Behandlingen af særlige kategorier af oplysninger som f.eks. oplysninger
om helbred må som udgangspunkt ikke ske, jf. databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 9, stk. 1. Behandling kan dog ske, hvis én af undtagelserne i
artikel 9, stk. 2, gør sig gældende.
Behandling kan efter artikel 9, stk. 2, litra f, finde sted, hvis behandlingen
er nødvendig, for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares,
eller når domstole handler i deres egenskab af domstol.
Det vurderes, at arbejdsgivernes og kommunernes behandling af helbreds-
oplysninger, herunder om covid-19, som arbejdsgiveren registrerer i Nem-
refusion, kan finde sted i overensstemmelse med denne bestemmelse, da be-
handlingen er nødvendig for, at arbejdsgiver kan fastslå et evt. krav på refu-
sion og efterfølgende gøre sit retskrav om refusion gældende.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4.1. Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sy-
gedagpenge som følge af covid-19
Det foreslås at indføre en udvidet ret for arbejdsgiver til refusion fra første
fraværsdag for lønmodtagere, hvis uarbejdsdygtighed efter lovens § 7 skyl-
des, at de er konstateret smittet med covid-19 eller efter sundhedsmyndig-
hedernes anbefaling skal gå i selvisolation, fordi de vurderes at være nær
kontakt til en smittet - dvs. efter gældende retningslinjer personer, der ikke
er færdigvaccinerede eller tidligere smittede inden for de seneste 12 måne-
der. Det foreslås samtidig at indføre en ordning for selvstændige, der er i
samme situation, så de kan få sygedagpenge fra første fraværsdag. Det fo-
reslås, at ordningen gælder til og med den 28. februar 2022.
Udgifterne til ordningen afhænger af udviklingen i covid-19, herunder den
aktuelle smittesituation samt anbefalingerne fra sundhedsmyndighederne.
De økonomiske konsekvenser er derfor behæftet med betydelig usikkerhed.
Ordningen skønnes samlet set at komme til at berøre ca. 134.000 personer i
perioden fra og med den 23. november 2021 til og med den 28. februar 2022.
Skønnet er baseret på den nuværende smittesituation og afspejler det for-
ventede antal personer på arbejdsmarkedet, der i perioden vil være smittet
med covid-19 eller vil være i selvisolation, fordi de vurderes at være nær
kontakt til en smittet - dvs. efter gældende retningslinjer som udgangspunkt
personer, der ikke er færdigvaccinerede eller tidligere smittede inden for de
seneste 12 måneder. I skønnet er der taget højde for, at en andel af de om-
fattede arbejder hjemmefra, og der derfor ikke vil være ret til refusion for
arbejdsgiver eller til sygedagpenge for selvstændige.
15
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
2492608_0016.png
Samlet set skønnes forslaget med betydelig usikkerhed at medføre offentlige
merudgifter til sygedagpenge på cirka 476 mio. kr. i 2021 og 702 mio. kr. i
2022 før skat og tilbageløb, svarende til cirka 441 mio. kr. i 2021 og cirka
650 mio. kr. i 2022 efter skat og tilbageløb. Merudgifterne til sygedagpenge
før skat og tilbageløb fordeler sig med cirka 352 mio. kr. i 2021 og cirka
520 mio. kr. i 2022 vedrørende staten og cirka 124 mio. kr. i 2021 og cirka
183 mio. kr. i 2022 vedrørende kommunerne, jf. tabel 1.
Herudover skønnes der at være statslige merudgifter på ca. 0,2 mio. kr. i
2021 og 0,4 mio. kr. i 2022 i forbindelse med obligatorisk pension.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af en udvidet ret for arbejdsgiver
til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19,
mio. kr. (2021-pl)
2021
I alt statslige udgifter
Heraf til sygedagpengeydelse
Heraf til obligatorisk pension
I alt kommunale udgifter
Heraf til sygedagpengeydelse
I alt før skat og tilbageløb
I alt efter skat og tilbageløb
Note: Eventuelle afvigelser skyldes afrundinger
2022
520,1
519,7
0,4
182,6
182,6
702,7
651,5
2023
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2024
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
352,6
352,4
0,2
123,9
123,9
476,5
441,7
Derudover vil beskæftigelsesministeren udnytte sin bemyndigelse til at fast-
sætte særlige regler om sygedagpenge til søfarende, så de arbejdsgiverne på
dette område også vil være omfattet af den nye periode med ret til tidlig
refusion. De økonomiske konsekvenser heraf skønnes med betydelig usik-
kerhed at være på 1,0 mio. kr. i 2021 og 1,5 mio. kr. i 2022 før skat og
tilbageløb, svarende til 1,0 mio. kr. i 2021 og 1,4 mio. kr. i 2022 efter skat
og tilbageløb.
4.2. Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-
19
Det foreslås at indføre en midlertidig ret til dagpenge efter barselsloven fra
og med den 23. november 2021 til og med den 28. februar 2022 for lønmod-
tagere og selvstændige erhvervsdrivende, der er forældre til et barn, der som
følge af et eller flere konkrete covid-19 smittetilfælde i dagtilbuddet, skolen
eller institutionen m.v. hjemsendes, eller er forældre til et barn, der er kon-
stateret smittet med covid-19.
16
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
2492608_0017.png
Udgifterne til ordningen afhænger af antallet af børn, der bliver hjemsendt
som følge af covid-19, og er derfor behæftet med væsentlig usikkerhed.
Ordningen skønnes samlet set at komme til at berøre ca. 3.500 personer i
perioden fra og med den 23. november 2021 til og med den 28. februar 2022.
Det forventes, at hver person i gennemsnit må blive hjemme i en uge for at
passe deres børn.
Samlet set skønnes forslaget med betydelig usikkerhed at medføre offentlige
merudgifter på cirka 6,8 mio. kr. i 2021 og cirka 10,9 mio. kr. i 2022 før
skat og tilbageløb, svarende til cirka 3,5 mio. kr. i 2021 og cirka 6,1 mio. kr.
i 2022 efter skat og tilbageløb.
Merudgifterne fordeler sig med cirka 6 mio. kr. i 2021 og cirka 9 mio. kr. i
2022 vedrørende staten og cirka 0,5 mio. kr. i 2021 og cirka 1,6 mio. kr. i
2022 vedrørende kommunerne, jf. tabel 2. De statslige merudgifter består af
barselsdagpenge ved pasning af syge børn, mens de kommunale merudgifter
skyldes administrative konsekvenser af ordningen.
Tabel 2. Økonomiske konsekvenser af midlertidig ret til dagpenge ved
pasning af børn som følge af covid-19, mio. kr. (2021-pl)
2021
I alt statslige udgifter
Heraf til dagpenge ved pasning af syge børn
I alt kommunale udgifter
Heraf til administration
I alt før skat og tilbageløb
I alt efter skat og tilbageløb
6,3
6,3
0,5
0,5
6,8
3,5
2022
9,3
9,3
1,6
1,6
10,9
6,1
2023 2024
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Note: De administrative konsekvenser i Udbetaling Danmark er overkantsskøn og er be-
hæftet med betydelig usikkerhed.
De administrative udgifter dækker over implementerings- og driftsomkost-
ninger hos Udbetaling Danmark.
4.3. Lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser
Lovforslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre merudgifter for
det offentlige på i alt cirka 483,3 mio. kr. i 2021 og cirka 713,6 mio. kr. i
2022 før skat og tilbageløb,
jf. tabel 3.
For fordeling af de økonomiske kon-
sekvenser mellem stat og kommune henvises til tabellerne under de enkelte
delforslag.
17
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
2492608_0018.png
I nedenstående tabel fremgår lovforslagets samlede økonomiske konsekven-
ser fordelt henholdsvis før og efter skat og tilbageløb. Alle beløb er angivet
i 2021-pl.
Tabel 3. Samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget, mio. kr.
(2021-pl)
2021
2022
2023
2024
Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for
selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19
Før skat og tilbageløb
476,5
702,7
Efter skat og tilbageløb
441,7
651,5
Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som
følge af covid-19
Før skat og tilbageløb
6,8
10,9
Efter skat og tilbageløb
3,5
6,1
I alt før skat og tilbageløb
I alt efter skat og tilbageløb
Note: Eventuelle afvigelser skyldes afrundinger
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
483,3
445,2
713,6
657,6
De økonomiske og administrative konsekvenser af forslaget skal forhandles
med de kommunale parter.
De økonomiske konsekvenser af forslaget for 2021 bliver indarbejdet på lov
om tillægsbevilling for 2021, mens de økonomiske konsekvenser af forsla-
get for 2022 bliver indarbejdet på finansloven for 2022.
De økonomiske konsekvenser af forslaget om den midlertidige ret til dag-
penge ved pasning af børn som følge af covid-19 finansieres af reserven til
genstart af dansk økonomi og særlige udfordringer afledt af covid-19. De
økonomiske konsekvenser af den udvidede ret for arbejdsgiver til refusion
og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19 afspejler direkte
udgifter i forbindelse med indsatsen mod covid-19, der ikke modgås af til-
svarende finansieringsbidrag.
4.4. Implementeringskonsekvenser
Lovforslaget følger de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning, idet
lovforslaget understøtter, at administrationen af refusion til arbejdsgiveren
og sygedagpenge til selvstændige erhvervsdrivende kan ske digitalt og pri-
mært ved brug af de it-systemer, der allerede i dag anvendes i sager efter
sygedagpengeloven.
Tilsvarende er tilfældet ift. administrationen af den midlertidige ret til dag-
penge ved pasning af børn som følge af covid-19, som kan ske digitalt og
18
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
primært ved brug af de it-systemer, der allerede i dag anvendes i sager efter
barselsloven.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19 forventes at medføre betydelige øko-
nomiske lettelser for erhvervslivet. Det skønnes med betydelig usikkerhed,
at forslaget vil medføre mindreudgifter for de private arbejdsgivere på cirka
680 mio. kr. før skat og tilbageløb samt mindreudgifter for de offentlige
arbejdsgivere på cirka 500 mio. kr. før skat og tilbageløb.
Forslaget vil have mindre administrative konsekvenser for erhvervslivet,
idet arbejdsgiverne skal anmode om refusion fra kommunerne i Nemrefu-
sion.
Forslaget om midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af
covid-19 vil have mindre administrative konsekvenser for erhvervslivet som
følge af, at arbejdsgiverne skal indberette fraværet i Nemrefusion samt ud-
arbejde erklæringer om, at lønmodtageren ikke kan arbejde hjemmefra.
Der vil ikke være økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da det er en
forudsætning for udbetaling af dagpenge, at lønmodtageren ikke får løn un-
der fraværet.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes ikke relevante for
dette lovforslag.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget om udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19 vil have administrative konsekvenser
for borgerne, idet en lønmodtager, som er fraværende på grund af covid-19,
vil skulle modtage og svare på et underretningsbrev som følge af arbejdsgi-
vers anmodning om refusion fra første sygefraværsdag.
Selvstændige erhvervsdrivende, som er fraværende som følge af covid-19,
skal anmode kommunen om en blanket til brug for ansøgning om sygedag-
penge fra første sygefraværsdag.
Forslaget om midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af
covid-19 vil medføre administrative konsekvenser for borgerne som følge
af, at de skal sende erklæringer til Udbetaling Danmark, som angiver, at de
ikke har mere afspadsering og ikke kan arbejde hjemmefra. Derudover skal
19
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
2492608_0020.png
borgeren sørge for at indhente dokumentation for, at barnet er smittet eller
er hjemsendt som følge af konkrete tilfælde af covid-19.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. december 2021 til den 2.
december 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen ASE,
Arbejdsmarkedets Tillægspension, BDO Danmark, Beskæftigelsesrådet,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Det Faglige Hus, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Retspolitisk Forening,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske A-kasser, Dan-
ske Handicaporganisationer, Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentforening
på Handicapområdet, Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Foreningen
Danske revisorer, Foreningen af kommunale sociale-, sundheds- og arbejds-
markedschefer i Danmark, Frie Funktionærer, FSR – Danske Revisorer, In-
stitut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening, Kristelig Ar-
bejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- og
skånejobbere, Lederne, SMV Danmark, Rigsrevisionen og Udbetaling Dan-
mark.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om- udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Stat (før skat og tilbageløb)
2021: 358,9 mio. kr.
2022: 529,4 mio. kr.
20
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
2492608_0021.png
Kommuner (før skat og tilba-
geløb):
2021: 124,4 mio. kr.
2022: 184,2 mio. kr.
Regioner:
Ingen
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for er- Forslaget forventes at medføre Ingen
hvervslivet
betydelige økonomiske lettelser
for erhvervslivet svarende til
cirka 1.180 mio. kr. før skat og
tilbageløb.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Arbejdsgiverne skal anmode
om refusion via Nemrefu-
sion, udarbejde erklæringer
om lønmodtagerens mulig-
hed for hjemmearbejde m.v.
samt anmelde fravær i Nem-
refusion.
Borgerne skal svare på et un-
derretningsbrev som følge af
arbejdsgiverens anmodning
om refusion.
Borgeren skal indhente di-
verse erklæringer og ind-
sende til Udbetaling Dan-
mark.
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
Administrative konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet
EU-regulering/ Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
X
21
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
22
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter sygedagpengelovens § 41, jf. lovbekendtgørelse nr. 1712 af 20. august
2021, har selvstændige erhvervsdrivende ret til sygedagpenge fra kommu-
nen fra første fraværsdag efter 2 ugers sygdom. Er der tegnet en sygedag-
pengeforsikring, har den selvstændige ret til sygedagpenge fra første eller
tredje fraværsdag, jf. lovens § 45.
Ud over sygedagpengelovens øvrige betingelser – herunder beskæftigelses-
kravet – er det en grundlæggende betingelse for ret til sygedagpenge, at per-
sonen er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Det foreslås, at der i
§ 43 a, stk. 1,
fastsættes regler om, at en selvstændig
erhvervsdrivende, som i øvrigt opfylder lovens betingelser, i perioden fra og
med den 23. november 2021 til og med den 28. februar 2022 har ret til sy-
gedagpenge fra kommunen i de første 2 uger af sygeperioden, hvis den selv-
stændiges uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes, at personen som følge af
smitte med covid-19 eller som nær kontakt til en person smittet med covid-
19 er i isolation i overensstemmelse med de danske sundhedsmyndigheders
anbefalinger herom.
Det betyder for det første, at selvstændige vil kunne få sygedagpenge fra
første fraværsdag, hvis sygefraværet skyldes smitte med covid-19. F.eks. en
selvstændig, der fra mandag morgen ikke kan arbejde på grund af sympto-
mer, og derfor bliver hjemme og får tid til en coronatest tirsdag med svar
onsdag. Da der er en positiv test, kan den selvstændige få sygedagpenge
med virkning fra første fraværsdag mandag, hvis betingelserne for sygedag-
penge i øvrigt er opfyldt.
Der vil ikke kunne udbetales sygedagpenge, hvis den selvstændige bliver
hjemme på grund af symptomer, men ikke konstateres smittet ved en positiv
covid-19-test. Det gælder også, hvis der er tale om en nær kontakt, der er
vaccineret eller tidligere smittet inden for de seneste 12 måneder, og som
får symptomer. Vaccinerede og tidligere smittede nære kontakter skal som
udgangspunkt efter gældende retningslinjer, jf. nedenfor, ikke gå i isolation;
for dem vil en anbefaling om isolation dermed efter gældende retningslinjer
skyldes, at de har symptomer, og ikke være fordi, de er nær kontakt, og der
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
vil derfor – som for andre personer med symptomer – kun være ret til tidlig
refusion, hvis de konstateres smittet ved en positiv covid-19-test.
For det andet betyder det, at selvstændige vil kunne få sygedagpenge fra
første fraværsdag, hvis sygefraværet skyldes, at personen er i isolation som
nær kontakt, i det omfang isolationen sker i overensstemmelse med sund-
hedsmyndighedernes anbefaling.
Sundhedsstyrelsens retningslinje ”COVID-19: Opsporing og håndtering af
nære kontakter” af den 18. august 2021 og Sundhedsstyrelsens pjece af den
9. november 2021 ”Til dig, der er nær kontakt til en person, der er testet
positiv for ny coronavirus” beskriver programmet for opsporing og håndte-
ring af nære kontakter til personer, som er testet positiv for ny coronavirus.
Personer, som er nære kontakter, og som ikke er færdigvaccinerede eller
tidligere smittet inden for de seneste 12 måneder, bør straks gå i selvisola-
tion og PCR-testes på 4. og 6. dagen efter, de sidst var i nær kontakt med
den smittede, og isolation bør fastholdes indtil negativt svar på PCR-test på
6. dagen. Nære kontakter, der er færdigvaccinerede eller tidligere smittet
inden for de seneste 12 måneder, og som ikke har symptomer på covid-19,
behøver ikke at gå i selvisolation, men bør testes på 4. og 6. dagen efter, de
sidst var i nær kontakt med den smittede. Nære kontakter, der er færdigvac-
cinerede eller tidligere smittet inden for de seneste 12 måneder, og som får
symptomer forenelige med covid-19, betragtes som mistænkt smittet, og bør
straks gå i selvisolation og lade sig teste hurtigst muligt med en PCR-test.
Hvis testen er negativ, kan selvisolationen ophæves, men personen bør blive
testet på dag 4 og dag 6. Med opdatering af retningslinjerne 29. november
2021 anbefales ud fra et forsigtighedsprincip en midlertidig skærpelse af
retningslinjer for opsporing og håndtering af nære kontakter i de situationer,
hvor der er bekræftet eller mistanke om smitte med Omicron/B.1.1.529. Her
anbefales både de nære kontakter samt de nære kontakters nære kontakter,
uanset vaccinations- eller tidligere smittestatus, at gå i selvisolation og blive
PCR-testet på dag 1, 4 og 6. De kan tidligst ophæve deres selvisolation ved
negativ svar på den sidste test på dag 6.
Det betyder, at en nær kontakt, der er i selvisolation i overensstemmelse
med de gældende retningslinjer, fordi personen er nær kontakt - dvs. efter
gældende retningslinjer som udgangspunkt personer, der ikke er færdigvac-
cinerede eller tidligere smittede inden for de seneste 12 måneder – er om-
fattet af muligheden for tidlige sygedagpenge, hvis personen ikke kan ar-
bejde (fuldt ud) hjemmefra.
24
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
Retten gælder alene for fravær i perioden fra og med den 23. november 2021
til og med den 28. februar 2022, hvilket skal ses i lyset af, at der er tale om
en midlertidig ordning.
Der er således tale om en begunstigende regel, som indføres med tilbagevir-
kende kraft fra den 23. november 2021. Det er ikke afgørende, om den selv-
stændige evt. havde første sygefraværsdag inden den 23. november 2021,
hvis sygefraværet opfylder betingelserne og personen stadig er fraværende
den 23. november 2021.
Kommunen vil evt. kunne modtage en ansøgning om sygedagpenge inden
lovens ikrafttræden, men der vil ikke kunne ske udbetaling før lovens ikraft-
træden.
Lovens almindelige regler om beskæftigelseskrav m.v. forudsættes opfyldt,
og sygedagpengene beregnes og udbetales efter de almindelige regler i sy-
gedagpengeloven. Der er f.eks. efter § 53 a ikke ret til sygedagpenge for
søgnehelligdage, så der vil ikke med hjemmel i § 43 a kunne udbetales sy-
gedagpenge for en søgnehelligdag.
Retten til sygedagpenge fra første fraværsdag efter forslaget omfatter ikke
sygefravær som følge af senfølger/eftervirkninger efter covid-19
Er der tale om, at den selvstændige erhvervsdrivende helt eller delvist arbej-
der hjemmefra, vil sygedagpengene helt eller delvist skulle bortfalde efter
lovens almindelige regler herom.
Det foreslås, at der i
§ 43 a, stk. 2,
fastsættes regler om, at anmeldelse af
fraværet til kommunen efter stk. 1 skal ske senest 3 uger efter første fra-
værsdag ved at udfylde en blanket, som udleveres af kommunen. Kommu-
nen kan se bort fra overskridelse af fristen i pkt. 1 af de grunde, som fremgår
af § 43, stk. 5.
Det betyder, at den selvstændige skal ansøge om de særlige covid-19-syge-
dagpenge manuelt i kommunen, og at disse ansøgninger behandles manuelt.
Den selvstændige kan f.eks. via telefon eller en e-mail til kommunen an-
mode kommunen om at sende blanketten. I forbindelse med ansøgning skal
den selvstændige på tro og love skrive under på, at fraværet skyldes smitte
med covid-19 eller isolation som nær kontakt i overensstemmelse med sund-
hedsmyndighedernes anbefalinger. Den selvstændiges frist på 3 uger efter
første fraværsdag skal ses i lyset af denne manuelle procedure.
25
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
Proceduren skyldes, at det ikke er muligt for alle selvstændige at søge om at
få sygedagpenge fra første sygefraværsdag ved hjælp af det almindelige ind-
beretningssystem Nemrefusion i forbindelse med anmodning om sygedag-
penge fra første fraværsdag på grund af covid-19, idet det kun er muligt for
forsikrede selvstændige at søge om sygedagpenge tidligere end efter 14 da-
ges sygdom.
Efter sygedagpengelovens § 43, stk. 5, kan kommunen udbetale sygedag-
penge for tiden før anmodningsdagen, når den selvstændige på grund af hos-
pitalsophold eller ophold i udlandet har været forhindret i at anmelde retti-
digt, eller når andre særligt undskyldende forhold har bevirket, at anmel-
delse ikke er sket rettidigt. Anmodningsfristen kan dog ikke fraviges, når
anmodningen er indgivet mere end 6 måneder efter sygdommens indtræden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter sygedagpengelovens § 30 har en lønmodtager, som ikke får udbetalt
fuld løn under sygdom, ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i 30 kalen-
derdage fra første fraværsdag.
Efter sygedagpengelovens § 33, stk. 1, nr. 2, indtræder retten til sygedag-
penge fra kommunen fra lønmodtagerens første fraværsdag efter, at retten
til sygedagpenge fra arbejdsgiveren efter kapitel 10 eller udbetaling af løn
fra arbejdsgiveren er ophørt.
Efter sygedagpengelovens § 54 er en arbejdsgiver, der udbetaler løn under
sygefravær fra arbejdet, berettiget til at få udbetalt de sygedagpenge, som
lønmodtageren ellers ville have ret til fra kommunen vedrørende samme ar-
bejdsforhold, dog højst med et beløb svarende til den udbetalte løn for
samme tidsrum.
Det foreslås, at der i
§ 53 b, stk. 1,
fastsættes regler om, at en arbejdsgiver i
perioden fra og med den 23. november 2021 til og med den 28. februar 2022
har ret til at få refusion fra kommunen i de første 30 kalenderdage af syge-
fraværet, hvis lønmodtagerens uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes, at løn-
modtageren som følge af smitte med covid-19 eller som nær kontakt til en
person smittet med covid-19 er i isolation i overensstemmelse med de dan-
ske sundhedsmyndigheders anbefalinger herom. Det er en betingelse, at løn-
modtageren i øvrigt opfylder lovens betingelser.
Det betyder for det første, at arbejdsgiver vil kunne få udbetalt sygedagpen-
gerefusion fra første sygefraværsdag for så vidt angår lønmodtagere, hvis
26
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
lønmodtagerens sygefravær skyldes, at lønmodtageren er i isolation som
følge af at være smittet med covid-19. F.eks. en lønmodtager, der fra man-
dag morgen ikke kan arbejde på grund af symptomer, og derfor bliver
hjemme og får tid til en coronatest tirsdag med svar onsdag. Da der er en
positiv test, kan arbejdsgiveren få sygedagpengerefusion med virkning fra
første fraværsdag mandag, hvis betingelserne for sygedagpenge i øvrigt er
opfyldt.
Der vil ikke kunne udbetales sygedagpengerefusion, hvis lønmodtageren
bliver hjemme på grund af symptomer, men ikke konstateres smittet ved en
positiv covid-19-test. Det gælder også, hvis der er tale om en nær kontakt,
der er vaccineret eller tidligere smittet inden for de seneste 12 måneder, og
som får symptomer. Vaccinerede og tidligere smittede nære kontakter skal
som udgangspunkt efter gældende retningslinjer, jf. nedenfor, ikke gå i iso-
lation. For dem vil en anbefaling om isolation dermed efter gældende ret-
ningslinjer skyldes, at de har symptomer, og ikke være fordi, de er nær kon-
takt, og der vil derfor – som for andre personer med symptomer – kun være
ret til tidlig refusion, hvis de konstateres smittet ved en positiv covid-19-
test.
For det andet betyder det, at arbejdsgiveren vil kunne få sygedagpengerefu-
sion fra første fraværsdag, hvis sygefraværet skyldes, at personen er i isola-
tion som nær kontakt, i det omfang isolationen sker i overensstemmelse med
sundhedsmyndighedernes anbefaling.
Sundhedsstyrelsens retningslinje ”COVID-19: Opsporing og håndtering af
nære kontakter” af den 18. august 2021 og Sundhedsstyrelsens pjece af den
9. november 2021 ”Til dig, der er nær kontakt til en person, der er testet
positiv for ny coronavirus” beskriver programmet for opsporing og håndte-
ring af nære kontakter til personer, som er testet positiv for ny coronavirus.
Personer, som er nære kontakter, og som ikke er færdigvaccinerede eller
tidligere smittet inden for de seneste 12 måneder, bør straks gå i selvisola-
tion og PCR-testes på 4. og 6. dagen efter, de sidst var i nær kontakt med
den smittede, og isolation bør fastholdes indtil negativt svar på PCR-test på
6. dagen. Nære kontakter, der er færdigvaccinerede eller tidligere smittet
inden for de seneste 12 måneder, og som ikke har symptomer på COVID-
19, behøver ikke at gå i selvisolation, men bør testes på 4. og 6. dagen efter,
de sidst var i nær kontakt med den smittede. Nære kontakter, der er færdig-
vaccinerede eller tidligere smittet inden for de seneste 12 måneder, og som
får symptomer forenelige med COVID-19, betragtes som mistænkt smittet,
og bør straks gå i selvisolation og lade sig teste hurtigst muligt med en PCR-
test. Hvis testen er negativ, kan selvisolationen ophæves, men personen bør
27
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
blive testet på dag 4 og dag 6. Med opdatering af retningslinjerne 29. no-
vember 2021 anbefales ud fra et forsigtighedsprincip en midlertidig skær-
pelse af retningslinjer for opsporing og håndtering af nære kontakter i de
situationer, hvor der er bekræftet eller mistanke om smitte med Omi-
cron/B.1.1.529. Her anbefales både de nære kontakter samt de nære kontak-
ters nære kontakter, uanset vaccinations- eller tidligere smittestatus, at gå i
selvisolation og blive PCR-testet på dag 1, 4 og 6. De kan tidligst ophæve
deres selvisolation ved negativ svar på den sidste test på dag 6.
Det betyder, at en arbejdsgiver til en lønmodtager, der er nær kontakt, og
som er i selvisolation i overensstemmelse med de gældende retningslinjer,
fordi personen er nær kontakt - dvs. efter gældende retningslinjer som ud-
gangspunkt personer, der ikke er færdig-vaccinerede eller tidligere smittede
inden for de seneste 12 måneder – er omfattet af muligheden for refusion fra
første fraværsdag, hvis personen ikke kan arbejde (fuldt ud) hjemmefra.
Retten gælder alene for fravær i perioden fra og med den 23. november 2021
til og med den 28. februar 2022, hvilket skal ses i lyset af, at der er tale om
en midlertidig ordning.
Arbejdsgiveren får således en udvidet ret til refusion af sygedagpenge i de
tilfælde, hvor lønmodtagerens sygefravær er omfattet af den foreslåede § 53
b. Der er således tale om en begunstigende regel, som indføres med tilbage-
virkende kraft fra den 23. november 2021. Det er ikke afgørende, om løn-
modtageren evt. havde første sygefraværsdag inden den 23. november 2021,
hvis sygefraværet opfylder betingelserne og lønmodtageren stadig er fravæ-
rende den 23. november 2021.
Kommunen vil evt. kunne modtage en ansøgning om refusion inden lovens
ikrafttræden, men der vil ikke kunne ske udbetaling før lovens ikrafttræden.
Retten til tidlig refusion efter forslaget omfatter ikke sygefravær som følge
af senfølger/eftervirkninger efter covid-19.
Der kan kun udbetales refusion for en smittet lønmodtager i det omfang,
personen ikke arbejder hjemmefra. For en nær kontakt kan der kun udbetales
refusion, hvis personen ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra. Ved
helt eller delvist hjemmearbejde vil refusionen helt eller delvist skulle bort-
falde efter lovens almindelige regler herom.
Arbejdsgiver får ikke ret til refusion, hvis lønmodtager ikke har ret til syge-
dagpenge, f.eks. fordi lønmodtager ikke opfylder lovens beskæftigelseskrav
over for kommunen. Ligeledes vil arbejdsgiver ikke få ret til refusion, hvis
28
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
lønmodtager af anden grund ikke har ret til sygedagpenge. Der er f.eks. ikke
ret til sygedagpenge for søgnehelligdage, så arbejdsgiver vil tilsvarende ikke
kunne få refusion for disse dage. For lønmodtagere, der på første sygefra-
værsdag er omfattet af tidsbegrænsningen i lovens § 24, og dermed har ret
til et jobafklaringsforløb i stedet for sygedagpenge, og hvor arbejdsgiveren
i arbejdsgiverperioden udbetaler løn eller sygedagpenge, vil arbejdsgiveren
være berettiget til refusion fra kommunen i arbejdsgiverperioden, jf. således
Ankestyrelsens principmeddelelse 15-15.
Det foreslås, at der i
§ 53 b, stk. 2,
fastsættes regler om, at refusionen bereg-
nes efter reglerne om sygedagpenge fra kommunen til lønmodtagere, jf. §
47, stk. 1, 1. pkt. Refusionen kan dog højst udbetales med det beløb, som
lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2.
Det betyder, at refusionen beregnes og udbetales efter de almindelige regler
i sygedagpengeloven. Er der tale om, at personen helt eller delvist arbejder
hjemmefra, vil sygedagpengene således helt eller delvist skulle bortfalde.
Arbejdsgiveren skal anvende det almindelige indberetningssystem Nemre-
fusion i forbindelse med anmodning om refusion for covid-19, så sagerne
kan blive oprettet automatisk i kommunerne. Arbejdsgiveren skal ved an-
modningen om refusion fra første dag angive ”anden årsag” og med fritekst
angive, at årsagen er ”covid-19-smitte” eller ”covid-19 nær kontakt isola-
tion”. På denne måde vil det digitale flow kunne gennemføres i disse sager.
Lønmodtageren vil modtage et underretningsbrev om arbejdsgiverens an-
modning, hvoraf oplysningerne afgivet af arbejdsgiveren vil fremgå. Løn-
modtageren har pligt til at give besked til kommunen, hvis lønmodtageren
ikke er enig i de oplysninger, arbejdsgiveren har afgivet.
Det foreslås, at der i
§ 53 b, stk. 3,
fastsættes regler om, at § 59 finder an-
vendelse for anmeldelse af refusionskrav efter stk. 1 og 2.
Det betyder, at lovens almindelige regler om anmeldelse af refusionskrav
også vil skulle finde anvendelse for så vidt angår ordningen om refusion til
en arbejdsgiver, hvis lønmodtagerens fravær skyldes covid-19.
Det betyder blandt andet, at hvis fraværet er afsluttet inden for 30 kalender-
dage fra første fraværsdag, kan der ydes refusion for tidsrum, der ligger ind-
til 3 måneder forud for fremsættelsen af kravet, jf. § 59, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
29
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
Til nr. 1 og 2
Efter barselslovens § 26 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021
med senere ændringer, har en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en
selvstændig erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14 år, der
hjemsendes som følge af et eller flere konkrete smittetilfælde med covid-19
i dagtilbuddet, skolen eller institutionen m.v., ret til dagpenge til pasning af
barnet fra Udbetaling Danmark. Det er forudsat, at hjemsendelsen sker efter
sundhedsmyndighedernes retningslinjer.
Det følger af § 26 a, stk. 2, 2. pkt., at hvis forælderen er lønmodtager, er det
desuden en betingelse, at forælderen ikke har omsorgsdage eller afspadse-
ring, der kan bruges til pasning af barnet, og at der ikke udbetales løn af
arbejdsgiveren eller holdes ferie samme dag.
Det følger af § 26 a, stk. 4, 1. pkt., at forælderen som lønmodtager over for
Udbetaling Danmark skal fremlægge erklæring fra arbejdsgiveren om, at
forælderen ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra, at forælderen ikke
har ubrugte omsorgsdage eller afspadsering, der kan bruges til pasning af
barnet, og at der ikke udbetales løn af arbejdsgiveren eller holdes ferie
samme dag.
Det foreslås, at i
§ 26 a, stk. 2, 2. pkt.,
udgår omsorgsdage og i
§ 26 a, stk.
4, 1. pkt.
udgår ubrugte omsorgsdage.
Forslaget betyder, at det ikke vil være en betingelse for at kunne få barsels-
dagpenge efter § 26 a, at forælderen bruger evt. omsorgsdage til pasning af
barnet under en hjemsendelse. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter barselslovens § 26 b, stk. 1, har en lønmodtager i et ansættelsesforhold
eller en selvstændig erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14
år, der er konstateret smittet med covid-19 og af denne årsag ikke kan
komme i dagtilbud, skole eller institution m.v., ret til dagpenge til pasning
af barnet fra Udbetaling Danmark. En forælder, der har ret til sygedagpenge
efter lov om sygedagpenge, har ikke ret til dagpenge efter § 26 b.
Det foreslås, at
§ 26 b, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
Forslaget betyder, at hvis en forælder både opfylder betingelserne for ret til
barselsdagpenge og betingelserne for ret til sygedagpenge, vil forælderen
30
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
kunne vælge mellem disse ydelser. Det vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis
forælderen også selv er smittet med covid-19 samtidig med, at barnet er.
Det følger af dobbeltforsørgelsesprincippet, at der ikke kan udbetales både
sygedagpenge eller løn under sygdom og barselsdagpenge for den samme
dag. Hvis Udbetaling Danmark eller kommunen efterfølgende skulle blive
opmærksom på, at en person har fået udbetalt begge ydelser for samme dag,
finder de almindelige regler om tilbagebetaling anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4 og 5
Efter § 26 b, stk. 2, har en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en selv-
stændig erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14 år, der er
konstateret smittet med covid-19 og af denne årsag ikke kan komme i dag-
tilbud, skole eller institution m.v., ret til dagpenge til pasning af barnet fra
Udbetaling Danmark.
Det følger af § 26 b, stk. 2, 2. pkt., at hvis forælderen er lønmodtager, er det
desuden en betingelse, at forælderen ikke har barnets sygedage, omsorgs-
dage eller afspadsering, der kan bruges til pasning af barnet, og at der ikke
udbetales løn af arbejdsgiveren eller holdes ferie samme dag.
Det følger af § 26 b, stk. 4, 1. pkt., at forælderen som lønmodtager over for
Udbetaling Danmark skal fremlægge erklæring fra arbejdsgiveren om, at
forælderen ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra, at forælderen ikke
har ubrugte barnets sygedage, omsorgsdage eller afspadsering, der kan bru-
ges til pasning af barnet, og at der ikke udbetales løn af arbejdsgiveren eller
holdes ferie samme dag. Det foreslås, at i
§ 26 b, stk. 2, 2. pkt.,
udgår barnets
sygedage, omsorgsdage og
§ 26 b, stk. 4, 1. pkt.,
udgår ubrugte barnets sy-
gedage, omsorgsdage.
Forslaget betyder, at det ikke vil være en betingelse for at kunne få barsels-
dagpenge efter § 26 b, at forælderen bruger evt. barnets sygedage eller om-
sorgsdage til pasning af barnet, mens barnet er smittet med covid-19 og der-
for ikke kan komme i dagtilbud, skole eller institution m.v. Der ændres her-
ved ikke på evt. arbejdsretlige/overenskomstmæssige rettigheder i forhold
til barns sygedage.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
31
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
Det fremgår af de gældende regler i § 26 c, stk. 1, 1. pkt., i barselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021 med senere ændringer, at Ud-
betaling Danmark for perioden til og med den 31. december 2020 kan ud-
betale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage
vedrørende det enkelte barn. Det fremgår af § 26 c, stk. 1, 2. pkt., at Udbe-
taling Danmark for perioden fra og med den 1. januar 2021 til og med den
31. marts 2021 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt
op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn. Det fremgår af § 26 c,
stk. 1, 3. pkt., at Udbetaling Danmark for perioden fra og med den 1. april
2021 til og med den 30. juni 2021 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og
26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn. Det
er også en betingelse, at forælderen ikke har ret til sygedagpenge efter lov
om sygedagpenge.
Det foreslås, at det i
§ 26 c, stk. 1,
indsættes efter 3. pkt., at Udbetaling
Danmark for perioden fra og med den 23. november 2021 til og med den
28. februar 2022 kan udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for sammen-
lagt op til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
Forslaget betyder, at en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en selv-
stændig erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14 år, der hjem-
sendes som følge af et eller flere konkrete smittetilfælde med covid-19 i
dagtilbuddet, skolen eller institutionen m.v., vil kunne få ret til dagpenge
efter den gældende § 26 a til pasning af barnet fra Udbetaling Danmark for
op til 10 fraværsdage i den nye periode.
Det er efter § 26 a, stk. 1, en betingelse, at hjemsendelsen skyldes et eller
flere konkrete smittetilfælde med covid-19 i dagtilbuddet, skolen eller insti-
tutionen m.v. Det er forudsat, at hjemsendelsen sker efter sundhedsmyndig-
hedernes retningslinjer.
Forslaget betyder også, at en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en
selvstændig erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under 14 år, der er
konstateret smittet med covid-19 og af denne årsag ikke kan komme i dag-
tilbud, skole eller institution m.v., vil kunne få ret til dagpenge efter den
gældende § 26 b til pasning af barnet fra Udbetaling Danmark i den nye
periode.
Det er efter § 26 b, stk. 3, 1. pkt., en betingelse, at der foreligger en positiv
covid-19 test for barnet.
32
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
Er barnet eksempelvis sendt hjem den 22. november 2021 og varer hjem-
sendelsen 5 dage, vil der kunne udbetales dagpenge for 4 dage, hvis betin-
gelserne i øvrigt er opfyldt.
Dagpengene vil skulle beregnes og udbetales efter lovens almindelige regler
for beregning og udbetaling til lønmodtagere og selvstændige, jf. § 26 c, stk.
1, 2. pkt.
Der ændres ved dette lovforslag i øvrigt ikke på betingelserne i forhold til
at være omfattet af ordningen, herunder at beskæftigelseskravet efter lovens
§§ 27 eller 28 skal være opfyldt.
Udbetaling Danmark vil i den foreslåede periode alene kunne udbetale dag-
penge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende
det enkelte barn.
Har forældrene to børn, der er smittede/hjemsendte, vil begge forældre på
den enkelte dag kunne have ret til dagpenge i forhold til hvert af børnene.
Forældrene vil også kunne vælge at holde 10 enkelte dage for de to børn
med en forælder pr. dag.
Det vil ikke være et krav, at der er tale om 10 sammenhængende dage. De
10 dage vil skulle ligge på arbejdsdage, hvor lønmodtageren sædvanligvis
ville have været på arbejdet. Tilsvarende vil der for den selvstændige er-
hvervsdrivende alene indgå dage, hvor den selvstændige sædvanligvis ud-
fører indtægtsgivende aktiviteter.
Udbetaling Danmark vil evt. kunne modtage en ansøgning om dagpenge in-
den lovens ikrafttræden, men der vil ikke kunne ske udbetaling før lovens
ikrafttræden.
Til § 3
Det foreslås at loven træder i kraft den 16. december 2021.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det bemærkes, at lov om
sygedagpenge i øvrigt ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. § 83 i lov
om sygedagpenge, og barselsloven i øvrigt ikke gælder for Færøerne og
Grønland, jf. § 60 i barselsloven.
Til § 4
Det foreslås i
stk. 1,
at uanset fristen på 3 uger i § 43 a, stk. 2, 1. pkt., i lov
om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, kan en selvstændig
33
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
erhvervsdrivende for fravær omfattet af § 43 a, stk. 1, i lov om sygedag-
penge, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, med første fraværsdag inden
lovens ikrafttræden, anmelde fraværet til kommunen frem til og med den
31. januar 2022.
Det betyder, at en selvstændig erhvervsdrivende kan få efterbetalt sygedag-
penge for perioden den 23. november 2021 og frem til lovens ikrafttrædelse,
hvis den selvstændige anmelder fraværet senest den 31. januar 2022.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 2, nr. 1-5, finder anvendelse fra og med den 23.
november 2021.
Det medfører, at de ændrede betingelser for retten til op til 10 dages dag-
penge efter forslagets §§ 26 a og 26 b gælder fra og med den 23. november
2021.
34
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
2492608_0035.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr.
1712 af 20. august 2021, foretages følgende æn-
dringer:
1.
Efter § 43 indsættes før overskriften før § 44:
Ȥ 43 a.
En selvstændig erhvervsdrivende, som i
øvrigt opfylder lovens betingelser, har i perioden
fra og med den 23. november 2021 til og med den
28. februar 2022 ret til sygedagpenge fra kommu-
nen i de første 2 uger af sygeperioden, hvis den
selvstændiges uarbejdsdygtighed efter § 7 skyl-
des, at personen som følge af smitte med covid-
19 eller som nær kontakt til en person smittet med
covid-19 er i isolation i overensstemmelse med de
danske sundhedsmyndigheders anbefalinger
herom.
Stk. 2.
Anmeldelse af fraværet til kommunen efter
stk. 1 skal ske senest 3 uger efter første fraværs-
dag ved at udfylde en blanket, som udleveres af
kommunen. Kommunen kan se bort fra overskri-
delse af fristen i 1. pkt. af de grunde, som fremgår
af § 43, stk. 5.«
2.
Efter § 53 a indsættes i kapitel 19:
Ȥ 53 b.
En arbejdsgiver har i perioden fra og med
den 23. november 2021 til og med den 28. februar
2022 ret til at få refusion fra kommunen i de første
30 kalenderdage af sygefraværet, hvis lønmodta-
gerens uarbejdsdygtighed efter § 7 skyldes, at
lønmodtageren som følge af smitte med covid-19
eller som nær kontakt til en person smittet med
35
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
2492608_0036.png
covid-19 er i isolation i overensstemmelse med de
danske sundhedsmyndigheders anbefalinger
herom. Det er en betingelse, at lønmodtageren i
øvrigt opfylder lovens betingelser.
Stk. 2.
Refusionen beregnes efter reglerne om sy-
gedagpenge fra kommunen til lønmodtagere, jf. §
47, stk. 1, 1. pkt. Refusionen kan dog højst udbe-
tales med det beløb, som lønmodtageren har ret til
efter § 50, stk. 2.
Stk. 3.
§ 59 finder anvendelse for anmeldelse af
refusionskrav efter stk. 1.«
§2
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af
12. februar 2021, som ændret ved § 3 i lov nr.
527 af 27. marts 2021 og § 3 i lov nr. 1438 af 29.
juni 2021, foretages følgende ændringer:
§ 26 a.
---
Stk. 2.
Det er en betingelse, at forælderen som
lønmodtager ikke har mulighed for at arbejde
hjemmefra eller som selvstændig erhvervsdri-
vende ikke har mulighed for at drive sin virksom-
hed hjemmefra. Er forælderen lønmodtager, er
det desuden en betingelse, at forælderen ikke har
omsorgsdage eller afspadsering, der kan bruges
til pasning af barnet, og at der ikke udbetales løn
af arbejdsgiveren eller holdes ferie samme dag.
Deler forældrene bopæl, og er de lønmodtagere
eller selvstændige erhvervsdrivende, er det en be-
tingelse, at begge forældre opfylder betingelserne
i 1. og 2. pkt.
Stk. 3.
---
Stk. 4.
Forælderen skal som lønmodtager over for
Udbetaling Danmark fremlægge erklæring fra ar-
bejdsgiveren om, at forælderen ikke har mulighed
for at arbejde hjemmefra, at forælderen ikke har
ubrugte omsorgsdage eller afspadsering, der kan
bruges til pasning af barnet, og at der ikke udbe-
tales løn af arbejdsgiveren eller holdes ferie
1.
I
§ 26 a, stk. 2, 2. pkt.,
udgår »omsorgsdage el-
ler«.
2.
I
§ 26 a, stk. 4, 1. pkt.,
udgår »ubrugte omsorgs-
dage eller«.
36
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
2492608_0037.png
samme dag. Forælderen skal som selvstændig er-
hvervsdrivende over for Udbetaling Danmark på
tro og love erklære, at det ikke er muligt at drive
sin virksomhed hjemmefra. Deler forældrene bo-
pæl, skal der fremlægges erklæring fra begge for-
ældre efter 1. og 2. pkt.
§ 26 b.
En lønmodtager i et ansættelsesforhold el-
ler en selvstændig erhvervsdrivende, som er for-
ælder til et barn under 14 år, der er konstateret
smittet med covid-19 og af denne årsag ikke kan
komme i dagtilbud, skole eller institution m.v.,
har ret til dagpenge til pasning af barnet fra Ud-
betaling Danmark, jf. § 26 c. En forælder, der har
ret til sygedagpenge efter lov om sygedagpenge,
har ikke ret til dagpenge efter 1. pkt.
Stk. 2.
Det er en betingelse, at forælderen som
lønmodtager ikke har mulighed for at arbejde
hjemmefra eller som selvstændig erhvervsdri-
vende ikke har mulighed for at drive sin virksom-
hed hjemmefra. Er forælderen lønmodtager, er
det desuden en betingelse, at forælderen ikke har
barnets sygedage, omsorgsdage eller afspadse-
ring, der kan bruges til pasning af barnet, og at der
ikke udbetales løn af arbejdsgiveren eller holdes
ferie samme dag. Deler forældrene bopæl, og er
de lønmodtagere eller selvstændige erhvervsdri-
vende, er det en betingelse, at begge forældre op-
fylder betingelserne i 1. og 2. pkt.
Stk. 3.
---
Stk. 4.
Forælderen skal som lønmodtager over for
Udbetaling Danmark fremlægge erklæring fra ar-
bejdsgiveren om, at forælderen ikke har mulighed
for at arbejde hjemmefra, at forælderen ikke har
ubrugte barnets sygedage, omsorgsdage eller af-
spadsering, der kan bruges til pasning af barnet,
og at der ikke udbetales løn af arbejdsgiveren el-
ler holdes ferie samme dag. Forælderen skal som
selvstændig erhvervsdrivende på tro og love er-
klære, at det ikke er muligt at drive sin virksom-
hed hjemmefra. Deler forældrene bopæl, skal der
3.
§ 26 b, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
4.
I
§ 26 b, stk. 2, 2. pkt.,
udgår »barnets sygedage,
omsorgsdage eller«.
5.
I
§ 26 b, stk. 4, 1. pkt.,
udgår »ubrugte barnets
sygedage, omsorgsdage eller«.
37
L 98 - 2021-22 - Bilag 1: Lovudkast som fremsat
2492608_0038.png
fremlægges erklæring fra begge forældre efter 1.
og 2. pkt.
§ 26 c.
Udbetaling Danmark kan for perioden til
og med den 31. december 2020 udbetale dag-
penge efter §§ 26 a og 26 b for sammenlagt op
til 10 fraværsdage vedrørende det enkelte barn.
Udbetaling Danmark kan for perioden fra og
med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts
2021 udbetale dagpenge efter §§ 26 a og 26 b for
sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrørende
det enkelte barn. Udbetaling Danmark kan for
perioden fra og med den 1. april 2021 til og med
den 30. juni 2021 udbetale dagpenge efter §§ 26
a og 26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage
vedrørende det enkelte barn. Dagpengene bereg-
nes og udbetales efter lovens almindelige regler
for beregning og udbetaling til lønmodtagere og
selvstændige. Der kan kun udbetales dagpenge
til én forælder pr. dag, barnet er hjemme, og der
kan kun udbetales dagpenge for hele fraværs-
dage. En forælder kan kun få udbetalt dagpenge
for ét barn pr. dag. Ansøges der om dagpenge
for mere end 10 dage for det enkelte barn, udbe-
tales dagpengene for dagene i den rækkefølge,
som Udbetaling Danmark har modtaget den nød-
vendige dokumentation for dagene.
Stk. 2 og 3. ---
6.
I
§ 26 c, stk. 1,
indsættes efter 3. pkt. som nyt
punktum:
»Udbetaling Danmark kan for perioden fra og
med den 23. november 2021 til og med den 28.
februar 2022 udbetale dagpenge efter §§ 26 a og
26 b for sammenlagt op til 10 fraværsdage vedrø-
rende det enkelte barn.«
38