Skatteudvalget 2021-22
L 96 Bilag 1
Offentligt
2491761_0001.png
1. december 2021
J.nr. 2021-3910
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af opkrævningsloven, lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige og forskellige andre love (Sanktioner for manglende indsendelse af oplysninger
og tiltag til bekæmpelse af sort økonomi og stråmandskonstruktioner m.v. som led i ud-
møntning af aftale om en styrket skattekontrol
etape 2).
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv
Skærpede regler om sikkerhedsstillelse
Dansk Erhverv bemærker, at reg-
lerne om sikkerhedsstillelse gene-
relt er vidtgående og samtidig kan
risikere at ramme forbi målet.
Dansk Erhverv anfører, at man
med reglerne overordnet set risike-
rer, at virksomheder, der i forvejen
er i knæ og derfor har behov for at
hente eksperter ind i ledelsen, på-
lægges at stille sikkerhed, fordi en
af eksperterne tidligere har været
med i ledelsen af en virksomhed,
der har været i problemer. I for-
længelse heraf anfører Dansk Er-
hverv, at virksomheder, der i for-
vejen er i problemer
måske på
grund af mangel på professionel
ledelse
derfor risikerer at skulle
stille sikkerhed eller alternativt ikke
at kunne indhente erfarne folk, der
kan navigere dem gennem krisen.
Dansk Erhverv anfører herudover,
at udvidelsen af kredsen af folk,
der er omfattet af sikkerhedsstillel-
sesreglerne, gør det mere usikkert
for virksomheder, hvem der kan
være omfattet af sikkerhedsstillel-
sesregler, da det langt hen ad vejen
vil være tale om en subjektiv vur-
dering fra Skattestyrelsens side.
Det er derfor Dansk Erhvervs vur-
dering, at det er en meget snæver-
synet og kortsigtet provenube-
tragtning, der ligger bag reglerne
om sikkerhedsstillelse. Dansk Er-
hverv anfører, at der naturligvis
ikke er nogen, der ønsker, at pro-
fessionelle konkursryttere kan
unddrage statskassen for provenu,
men på den anden side har man
også et ønske om, at virksomheder
Som det fremgår af afsnit 2.2.3 i
bemærkningerne til lovforslaget
foreslås det, at Skatteforvaltnin-
gens muligheder for at kræve sik-
kerhed fra virksomheder udvides
på to punkter.
Det antages, at Dansk Erhvervs
bemærkninger relaterer sig til den
af udvidelserne, der skal sikre klare
regler om, at en virksomhed, der
inden for de seneste 5 år har fået
inddraget et registreringsforhold,
kan pålægges at stille sikkerhed,
når den på et senere tidspunkt øn-
sker at blive genregistreret for det
samme registreringsforhold. Virk-
somheder får inddraget registrerin-
gen, fordi de ikke overholder reg-
lerne (f.eks. fordi virksomheden
gentagne gange ikke overholder
indberetningsreglerne), og forsla-
get er derfor vigtigt for at sikre
øget regelefterlevelse og dermed
mere lige konkurrenceforhold for
regelefterlevende virksomheder
samt en reduktion af statens tab.
Forslaget vil dog ikke være effek-
tivt, hvis det er muligt at undgå
krav om sikkerhedsstillelse ved, at
der i stedet for at anmode om gen-
registrering for det samme regi-
streringsforhold blot oprettes en
ny virksomhed. Derfor foreslås det
samtidigt, at en virksomhed også
kan pålægges at stille sikkerhed,
hvis der i virksomhedens ejer- eller
ledelseskreds er personer, der in-
den for de seneste 5 år har deltaget
i ejer- eller ledelseskredsen af en
anden virksomhed, der har fået
Side 2 af 15
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
i problemer kan få professionelle
folk ind i bestyrelsen/ledelsen, så
de styrer udenom krisen.
inddraget sin registrering for
samme type registreringsforhold.
For herudover at undgå omgåelse
via anvendelse af en stråmand ved
registrering af virksomheden eller
ved at købe en allerede registreret
virksomhed vil der både kunne
kræves sikkerhed, hvis virksomhe-
den ved anmeldelsen til registre-
ring har en sådan person i ejer- el-
ler ledelseskredsen, og hvis virk-
somheden efterfølgende får en så-
dan person i ejer- eller ledelses-
kredsen.
Som det endvidere fremgår af be-
mærkningerne til lovforslaget i af-
snit 2.3.3, vil virksomheden kun
kunne pålægges at stille sikkerhed,
hvis der er tale om samme type re-
gistreringsforhold (f.eks. momsre-
gistrering), og virksomhedens drift
efter et konkret skøn vurderes at
indebære en nærliggende risiko for
tab for staten. I de tilfælde, der
nævnes af Dansk Erhverv, hvor
f.eks. en virksomhed i problemer
ønsker at få professionelle folk ind
i ledelsen, så de styrer udenom kri-
sen, vil den foreslåede bestem-
melse således kun kunne udløse et
pålæg til virksomheden om at stille
sikkerhed, hvis en af disse perso-
ner inden for de seneste 5 år har
deltaget i ejer- eller ledelseskredsen
af en anden virksomhed, der har
fået inddraget sin registrering for
samme type registreringsforhold,
og virksomhedens drift efter et
konkret skøn vurderes at indebære
en nærliggende risiko for tab for
staten. Hvis en virksomhed ønsker
at reducere risikoen for et pålæg
Side 3 af 15
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
om sikkerhedsstillelse, vil virksom-
heden forinden kunne bede det
nye ledelsesmedlem bekræfte, at
vedkommende ikke inden for de
seneste 5 år har deltaget i ejer- eller
ledelseskredsen af en anden virk-
somhed, der har fået inddraget sin
registrering for samme type regi-
streringsforhold, mens vedkom-
mende deltog i virksomheden.
Danske Advokater
Ledelsens hæftelse for skatter og afgifter
ved uregistreret virksomhed
Danske Advokater anfører, at for-
slaget om at pålægge ledelsen en
skærpet hæftelse for skatter og af-
gifter er retssikkerhedsmæssigt be-
tænkeligt, og at dette navnlig gæl-
der i forhold til bestyrelsens hæf-
telse. Danske Advokater anfører,
at årsagen hertil er, at der med de
nugældende regler allerede påhviler
direktionen og bestyrelsen et per-
sonligt erstatningsansvar, såfremt
de i deres virke begår fejl. Danske
Advokater henviser bl.a. til, at le-
delsen efter de almindelige erstat-
ningsansvarsregler, som de er i
dag, kan hæfte for tab, som skatte-
myndighederne (og andre kredito-
rer) måtte blive påført, men natur-
ligvis betinget af, at ledelsen har
begået en ansvarspådragende fejl.
Endvidere henviser Danske Advo-
kater til, at ledelsesansvaret fast-
lægges i retspraksis under hensyn-
tagen til de til enhver tid gældende
ledelsesnormer samt de pligter, der
er fastsat i selskabsloven, herunder
om arbejdsfordelingen mellem di-
rektion og bestyrelse. Danske Ad-
vokater anfører, at det normalt vil
Som det fremgår af afsnit 1 i be-
mærkningerne til lovforslaget, har
lovforslaget til formål bl.a. at ud-
mønte de dele af »Aftale om en
styrket skattekontrol
etape 2« af
10. marts 2021, der omhandler
skærpelse af sanktionerne ved svig,
sort økonomi og manglende regn-
skaber. Aftalen er indgået på bag-
grund af en vurdering af, hvad der
skal til for at få en kompetent, ef-
fektiv og målrettet skattekontrol,
der kan medvirke til at genoprette
tilliden til skattevæsenet. Et af de
forhold, der er peget på i aftalen,
er netop, at det er en vigtig forud-
sætning for effektiv bekæmpelse af
snyd og svindel, at der ved over-
trædelse af skattelovgivningen er
tilstrækkeligt hårde konsekvenser
ved bl.a. sort økonomi. En stor del
af den sorte økonomi skyldes regi-
streringspligtige virksomheder, der
drives uden at være registreret hos
Skatteforvaltningen, hvilket med-
fører risiko for tab for statskassen.
Det er et vigtigt led i bekæmpelsen
af sort økonomi, at uregistrerede
Side 4 af 15
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
være ansvarspådragende for ledel-
sen, såfremt en virksomhed drives
uden, at der er foretaget de nød-
vendige lovmæssige registreringer i
henhold til skattelovene eller andre
love.
Danske Advokater anfører endvi-
dere, at det er uklart, hvordan den
foreslåede hæftelsesregel skal af-
grænses overfor det almindelige
bestyrelsesansvar, herunder om
reglen er udtryk for en skærpelse
af bestyrelsesansvaret. Danske Ad-
vokater anfører, at det ikke vil
være rimeligt, hvis hæftelsesreglen
er udtryk for, at et bestyrelsesmed-
lem ville kunne hæfte personligt,
selvom vedkommende ikke har be-
gået en ansvarspådragende fejl.
Endvidere anfører Danske Advo-
kater, at det formentlig også vil
kunne afskrække mange eksterne
medlemmer fra at indtræde i besty-
relser, herunder navnlig i mindre
virksomheder, der f.eks. er i star-
tup-fasen. Endelig anføres, at hvis
reglen derimod ikke er udtryk for
et skærpet ansvar i forhold til det
almindelige ansvar, er reglen over-
flødig.
Danske Advokater finder endvi-
dere anledning til at påpege, at der
er betydelige forskelle på de ledel-
sesopgaver, som en direktion skal
varetage, og de ledelsesopgaver,
der påhviler bestyrelsen, og at den
foreslåede regel ikke synes at tage
højde herfor. Hertil anfører Dan-
ske Advokater, at virksomhedens
registreringer hos det offentlige
normalt vil henhøre under de op-
gaver, der varetages af den daglige
virksomheders ledelse kan ansvar-
liggøres for de skatter og afgifter,
der ikke betales som følge af ledel-
sesmedlemmernes ansvarspådrag-
ende adfærd. Det kan gøres via an-
læggelse af en erstatningssag ved
domstolene mod ledelsen, hvilket
dog kan være en tidskrævende og
omkostningsfuld proces. Derfor er
der allerede i dag indført mulighed
for, at ledelsens hæftelse i stedet
kan fastslås administrativt, når
driften af den uregistrerede virk-
somhed kan tilregnes det pågæl-
dende ledelsesmedlem som forsæt-
lig eller groft uagtsom. Tilregnel-
sesvurderingen foretages
ligesom
ansvarsvurderingen efter alminde-
lige erstatningsretlige regler
kon-
kret for det enkelte ledelsesmed-
lem og under hensyntagen til de
enhver tid gældende ledelsesnor-
mer og pligter, der er fastsat i sel-
skabsloven. Der vil derfor ved vur-
deringen bl.a. blive taget højde for,
om der er tale om et direktions- el-
ler bestyrelsesmedlem.
Muligheden for administrativt at
pålægge ledelsesmedlemmer at
hæfte er således ikke udtryk for en
skærpelse ift. de almindelige erstat-
ningsretlige regler, men derimod
en hurtigere og mindre omkost-
ningsfuld proces til at fastslå
denne hæftelse, så ledelsesmedlem-
mets ansvarspådragende deltagelse
i den uregistrerede virksomhed
sanktioneres effektivt. Muligheden
herfor er således ikke overflødig.
Muligheden for administrativt at
pålægge ledelsen i uregistrerede
virksomheder at hæfte omfatter
Side 5 af 15
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ledelse og ikke bestyrelsen, idet be-
styrelsens opgaver ifølge selskabs-
loven er begrænset til at varetage
den overordnede ledelse. Endvi-
dere anfører Danske Advokater, at
bestyrelsen normalt heller ikke vil
blive orienteret direkte af skatte-
myndighederne, hvis der opstår
tvister om virksomhedens registre-
ringsforhold. Danske Advokater
mener ikke, at der bør pålægges
bestyrelsesmedlemmer et videregå-
ende ansvar end hvad, der følger
af det almindelige bestyrelsesan-
svar. Såfremt der med reglen på-
lægges bestyrelsesmedlemmer et
personligt hæftelsesansvar, der
rækker ud over det almindelige be-
styrelsesansvar, mener Danske Ad-
vokater, at der bør fastsættes pro-
cedurer, der sikrer, at bestyrelses-
medlemmerne orienteres person-
ligt af skattemyndighederne om
forhold, der angår virksomhedens
registreringer.
dog i dag kun tilfælde, hvor virk-
somheden drives uregistreret, efter
at registreringen er blevet inddra-
get eller nægtet, og dermed ikke til-
fælde, hvor virksomheden enten
aldrig har forsøgt at lade sig regi-
strere eller selv har afmeldt sig fra
registreringen. Med forslaget vil
alle tilfælde af uregistreret virk-
somhed blive omfattet af mulighe-
den for administrativt at pålægge
hæftelsen. Da overholdelse af reg-
lerne om registrering for skatter og
afgifter må anses som et helt
grundlæggende krav, som enhver
virksomhed må kunne forventes at
overholde, vurderes dette rimeligt,
navnlig fordi hæftelsen vil være be-
tinget af, at deltagelsen kan tilreg-
nes ledelsesmedlemmet som for-
sætlig eller groft uagtsom. Hertil
kommer, at ledelsesmedlemmet vil
have adgang til at påklage afgørel-
sen om hæftelse og at indbringe
klagemyndighedens afgørelse for
domstolene.
Inddragelse af registrering som følge af
manglende efterlevelse af påbud
Danske Advokater anfører, at det
er et vidtgående skridt at inddrage
de skatte- og afgiftsmæssige regi-
streringer og derved lukke en virk-
somhed, fordi et påbud om udle-
vering af materiale ikke er efter-
kommet inden for 4 uger. Det be-
mærkes i den forbindelse, at kon-
trolbestemmelserne giver myndig-
hederne mulighed for at kræve ud-
levering af ganske omfattende ma-
teriale. Danske Advokater foreslår
derfor, at det tydeliggøres i selve
lovteksten, at Skatteforvaltningens
Hvis Skatteforvaltningen ikke har
adgang til regnskabsmateriale mv.
hos virksomheder, er det ikke mu-
ligt at sikre, at virksomhederne be-
taler de skatter og afgifter, de skal.
Reglerne, der giver denne adgang,
er således helt afgørende for
skatte- og afgiftskontrollen. Det
vurderes derfor, at inddragelse af
en virksomheds registrering for
skatter eller afgifter som følge af
manglende overholdelse af reg-
lerne vil udgøre en proportionel
Side 6 af 15
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
anmodning om materiale skal ske
under iagttagelse af et væsentlig-
hedskriterie, proportionalitetsprin-
cippet og nødvendighedsprincip-
pet.
foranstaltning, selvom inddragel-
sen kan anses for indgribende.
I relation hertil bemærkes, at ind-
dragelsen er betinget af, at materia-
let ikke indsendes senest fire uger
efter den frist, der fastsat i påbud-
det. Det betyder, at den samlede
frist ikke blot er fire uger, men fire
uger plus den i påbuddet fastsatte
frist. Desuden vil påbuddet først
kunne gives, hvis virksomheden
forud herfor ikke har udleveret el-
ler indsendt materialet efter begæ-
ring herom. Inddragelsen vil såle-
des være betinget at, at virksomhe-
den har ignoreret gentagne hen-
vendelser om at indsende materiale
til Skatteforvaltningen. Henset til
den beskrevne frist, og idet inddra-
gelsen vil være betinget af flere
henvendelser, der ikke imødekom-
mes, er det vurderingen, at virk-
somheder vil have en rimelig mu-
lighed for at indsende det pågæl-
dende materiale, inden registrerin-
gen inddrages.
Som det fremgår af afsnit 2.1.1 i
bemærkningerne til lovforslaget, er
det et krav i henhold til de eksiste-
rende regler
der ikke ændres med
dette lovforslag
om indsendelse
af materiale mv., at anmodningen
skal ske under iagttagelse af væ-
sentlighedskriteriet, proportionali-
tetsprincippet og nødvendigheds-
princippet. Indholdet heraf er ud-
dybet samme sted i bemærknin-
gerne, ligesom proportionalitets-
princippet allerede er lovfæstet i
retssikkerhedslovens § 2, og nød-
vendighedsprincippet indgår i
Side 7 af 15
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
EMRK artikel 8, stk. 2. Væsentlig-
hedskriteriet, proportionalitets-
princippet og nødvendighedsprin-
cippet skal altid varetages fuldt ud
af Skatteforvaltningen, også ved
anmodninger om materiale, der
ved manglende imødekommelse
vil kunne medføre inddragelse af
registrering efter den foreslåede
bestemmelse.
Danske Advokater henviser til, at
det følger af lovforslaget, at en
klage over en afgørelse om inddra-
gelse af registrering ikke skal have
opsættende virkning, medmindre
klageinstansen træffer afgørelse
herom. Endvidere henvises til, at
det følger af lovforslaget, at opsæt-
tende virkning ved klage kun skal
meddeles undtagelsesvis.
I forlængelse heraf påpeger Dan-
ske Advokater, at inddragelse af en
registrering er det samme som at
lukke en virksomhed, og at det vil
være svært at genetablere virksom-
heden, når virksomheden først er
blevet lukket. Danske Advokater
anfører herefter, at for virksomhe-
der, hvor klagen ikke gives opsæt-
tende virkning, vil der være tale
om et vidtgående indgreb, hvor
klageadgangen reelt er gjort om-
sonst. Danske Advokater forslår
derfor, at virksomheder, som har
fået inddraget sin registrering og
som efterfølgende ved klageafgø-
relse eller ved domstolsprøvelse
får medhold i, at inddragelse af re-
gistreringen var uberettiget, sikres
en økonomisk kompensation, der
Hvad angår det anførte om, at ind-
dragelse af en registrering er det
samme som at lukke en virksom-
hed, bemærkes, at en virksomhed,
der måtte få inddraget sin registre-
ring, efter lovforslaget vil kunne
lade sig genregistrere mod at stille
sikkerhed.
Desuden bemærkes, at hvis en
virksomhed har fået inddraget sin
registrering og har ladet sig genre-
gistrere mod sikkerhedsstillelse, vil
sikkerhedsstillelsen blive frigivet,
hvis virksomheden efterfølgende
får medhold i en klage over ind-
dragelsen. Desuden vil en virk-
somhed, der får medhold i en
klage over inddragelse af registre-
ring, have mulighed for at anlægge
en erstatningssag vedrørende
eventuelle tab, der måtte være en
følge af inddragelsen.
Det er vurderingen, at hvis en
virksomhed trods gentagne hen-
vendelser ikke indsender det mate-
riale, der anmodes om, inden for
den fireugersfrist, der følger af lov-
forslaget, jf. ovenfor, vil der være
en forøget risiko for, at virksom-
heden holder manglende betaling
af skatter og afgifter skjult for
Side 8 af 15
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dækker tabet ved at myndighe-
derne lukkede virksomheden på et
forkert grundlag.
Danske Advokater henviser til, at
det følger af lovforslaget, at en
virksomheds registrering skal
kunne inddrages, hvis et påbud om
udlevering af materiale ikke er ef-
terkommet inden 4 uger efter en i
påbuddet fastsat frist. Danske Ad-
vokater anfører, at det ikke frem-
går, hvordan det nærmere sikres, at
en virksomhed, som vil klage, kan
få prøvet spørgsmålet om opsæt-
tende virkning inden registreringen
inddrages. Danske Advokater hen-
viser til, at der dels vil være en kla-
gefrist på 3 måneder, og at spørgs-
målet om opsættende virkning der-
næst behandles af klageinstansen.
Det anføres på denne baggrund, at
inddragelse af en virksomheds re-
gistrering som minimum bør af-
vente, at klagefristen udløber, og
såfremt der klages
at klageinstan-
sen træffer afgørelse om opsæt-
tende virkning.
Danske Advokater foreslår, at ad-
gangen til at tillægge klagen opsæt-
tende virkning gøres mindre re-
striktiv, således at klagen skal gives
opsættende virkning, hvis der er ri-
melig anledning hertil. Danske Ad-
vokater henviser til, at det fremgår,
at virksomheden vil kunne lukkes,
selvom virksomheden har udleve-
ret det ønskede materiale, men
hvor myndighederne vurderer, at
det er utilstrækkeligt. Danske Ad-
Skatteforvaltningen. Udskydes ind-
dragelsen til tidspunktet for klage-
fristens udløb, vil den registrerede
virksomhed kunne oparbejde yder-
ligere uoplyste restancer til Skatte-
forvaltningen i en tilsvarende læn-
gere periode, f.eks. som led i kæde-
eller momskarruselsvig. Det er
derfor vurderingen, at virksomhe-
den bør kunne afregistreres efter
udløbet af den fireugersfrist, der
anført i lovforslaget.
Det fremgår ikke af lovforslaget el-
ler af bemærkningerne hertil, at
virksomheden vil kunne lukkes,
selvom den har udleveret det øn-
skede materiale, hvis myndighe-
derne vurderer, at det er utilstræk-
keligt. Derimod fremgår det af den
foreslåede bestemmelse i opkræv-
ningslovens § 19 a, stk. 1, og be-
mærkningerne hertil, at en virk-
somhed vil kunne få nægtet eller
inddraget et registreringsforhold,
hvis den ikke indsender det materi-
ale, som Skatteforvaltningen an-
moder om. Hvis virksomheden
har indsendt det ønskede materiale
inden for den anførte fireugers-
frist, vil virksomhedens registre-
ring således ikke kunne nægtes el-
ler inddrages. I relation hertil be-
mærkes endvidere, at det fremgår
af bemærkningerne til lovforslaget,
at, Skatteforvaltningen i henhold
til princippet om proportionalitet,
jf. retssikkerhedslovens § 2, ikke
kan anmode om at få udleveret ir-
relevante oplysninger, men alene
anmode om oplysninger, der er re-
levante og nødvendige for sagsbe-
handlingen.
Side 9 af 15
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vokater anfører, at en klage navn-
lig i sådanne tilfælde bør tillægges
opsættende virkning.
Det fremgår af den foreslåede be-
stemmelse i opkrævningslovens §
19 a, stk. 3, og bemærkningerne
hertil, at et påbud ikke vil have op-
sættende virkning, men at Lands-
skatteretten eller skatteankeforvalt-
ningen dog vil kunne tillægge en
klage over et påbud opsættende
virkning, hvis særlige omstændig-
heder taler derfor. Dette svarer til
regler, der gælder i dag, om påbud
om indsendelse af materiale, f.eks.
reglen i skattekontrollovens § 72,
stk. 3, jf. stk. 2.
Hvis en virksomhed har indsendt
det materiale, der anmodes om, og
virksomheden alligevel får nægtet
eller inddraget sin registrering, vil
der være tale om en sådan om-
stændighed, der vil kunne med-
føre, at klagen tillægges opsæt-
tende virkning. Dette vil gælde,
selvom der ikke foretages en juste-
ring af lovforslaget på dette punkt.
Datatilsynet
Datatilsynet har ikke nogen særlige
bemærkninger til forslaget, men
forudsætter, at reglerne i databe-
skyttelsesforordningen og databe-
skyttelsesloven vil blive iagttaget i
forbindelse med eventuel behand-
ling af personoplysninger foranle-
diget af forslaget.
Reglerne i databeskyttelsesforord-
ningen og databeskyttelsesloven vil
blive iagttaget i forbindelse med
Skatteforvaltningens administra-
tion af de foreslåede regler.
Dansk Industri
Dansk Industri ser overordnet po-
sitivt på, at midlerne til at sikre
ordnede forhold for drift af virk-
somhed styrkes. Dansk Industri
bemærker i den forbindelse, at det
er vigtigt, at de foreslåede tiltag
målrettes de tilfælde, hvor der
Side 10 af 15
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kan konstateres et klart behov, og
at der ikke stilles unødige byrde-
fulde krav i det store flertal af til-
fælde, hvor der udvises behørig
omhu.
Dansk Industri mener derfor, at
Skatteforvaltningens afgørelse bør
baseres på en konkret vurdering i
hvert enkelt tilfælde med det for-
valtningsretlige proportionalitets-
princip som et centralt element.
Herudover giver udkastet til lov-
forslag ikke Dansk Industri anled-
ning til særlige bemærkninger.
Skatteforvaltningens anvendelse af
kontrolbeføjelser skal altid ske i
overensstemmelse med de forvalt-
ningsretlige grundsætninger om
væsentlighed og proportionalitet.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til Danske Advokater.
Erhvervsstyrelsen
Om-
råde for Bedre Regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet og har
dermed ikke yderligere kommenta-
rer.
OBR har ikke bemærkninger til
Skatteministeriets vurdering af, at
principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for de
konkrete ændringer i lovforslaget.
FSR
danske revisorer
FSR hilser initiativet om styrket
skattekontrol velkomment for at
imødegå skatteunddragelse.
FSR bemærker, at lovforslaget for
den enkelte virksomhed kan virke
meget indgribende, hvis der ikke
sker den korrekte forvaltning af
lovforslaget og dets formål. FSR
vil på den baggrund gerne anbe-
fale, at der af lovforslagets be-
mærkninger fremgår eksempler el-
ler anden form for præcisering, så
I bemærkningerne til lovforslaget
indgår eksempler på forhold, som
vil have betydning for Skattefor-
valtningens administration af de
foreslåede regler. Dette gælder
både i forhold til de foreslåede reg-
ler om hæftelse, sikkerhedsstillelse
og nægtelse eller inddragelse af re-
gistrering.
Side 11 af 15
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Skatteforvaltningen vil have bedre
mulighed for at imødekomme lov-
givers henseender med lovgivnin-
gen.
FSR henviser til, at ordlyden i den
nye hæftelsesbestemmelse vil give
mulighed for at stille den daglige
ledelse til ansvar, hvor virksomhe-
den ikke er registeret på rette vis i
henhold til Skatteforvaltningens
systemer. FSR spørger hertil, om
det også vil omfatte de situationer,
hvor en virksomhed i løbet af et
indkomstår f.eks. har en omsæt-
ning på mere end 50.000 kr., men
hvor virksomheden først bliver
opmærksom på det, når den tredje
handel á 25.000 kr. registreres, og
8 dages fristen for registrering
overskrides? FSR henviser til, at
det f.eks. kan være en startup-virk-
somhed, som endnu ikke har skabt
sig det fulde overblik over kom-
pleksiteten i skattelovgivningen.
FSR anfører hertil, at netop kom-
pleksiteten i skattelovgivningen be-
tyder, at virksomheder kan have
svært ved at gennemskue de nød-
vendige registreringsforhold.
FSR anerkender, at Skatteministe-
riet har sat en frist på 4 uger, hvor-
efter virksomheden skal efter-
komme et påbud om udlevering
eller indsendelse af materiale. FSR
vil dog foreslå, at fristen bliver æn-
dret til mindst 4 uger og maks 8
uger. FSR anfører, at Skatteforvalt-
ningen på den måde vil kunne fast-
sætte en frist, som er afmålt til den
enkelte virksomhed.
Anvendelsen af den foreslåede
hæftelsesbestemmelse vedrørende
ledelsen i uregistrerede virksomhe-
der vil være betinget af, at virk-
somheden er registreringspligtig,
og at driften af den uregistrerede
virksomhed kan tilregnes det på-
gældende ledelsesmedlem som for-
sætlig eller groft uagtsom. I for-
hold til om virksomheden er regi-
streringspligtig, reguleres dette i
lovgivningen for det pågældende
registreringsforhold, herunder
momsloven. Vurderingen af, om
ledelsesmedlemmet har handlet
forsætligt eller groft uagtsomt i re-
lation til driften af den uregistre-
rede virksomhed, vil altid skulle
foretages konkret, og der vil i den
forbindelse kunne tages hensyn til
virksomhedens karakter. Der hen-
vises i øvrigt til kommentaren til
Danske Advokater
Der henvises til kommentaren til
Danske Advokater.
Side 12 af 15
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR bemærker, at klager over på-
bud om at udlevere eller indsende
materiale ikke har opsættende virk-
ning, men at lovforslaget indehol-
der en mulighed for, at Landsskat-
teretten eller Skatteankeforvaltnin-
gen kan tillægge en klage over på-
bud opsættende virkning, hvis sær-
lige omstændigheder taler herfor.
FSR noterer sig, at Landsskatteret-
tens afgørelse kan træffes af en
retsformand, formentlig så en af-
gørelse kan træffes hurtigere.
FSR gør opmærksom på, at Skatte-
ankestyrelsens og Landsskatteret-
tens sagsbehandlingstider er en del
længere end fire uger. FSR anfører,
at de har svært ved at se, hvordan
en klage over et påbud, som ikke
har opsættende virkning, kan være
afgjort, inden påbuddet på fire
uger skal effektueres. FSR foreslår
på den baggrund, at lovforslaget
rettes, så en påklage om et påbud,
som skal være effektueret inden
for 4 uger, ikke når at ligge hos
Skatteankestyrelsen eller Lands-
skatteretten i de 4 uger uden en af-
gørelse.
FSR hilser de mange præciseringer
på afgiftsområdet velkomne. FSR
anfører, at det med en ensretning
af ordlyden sikres, at der ikke op-
står usikkerhed eller tvivl om for-
tolkningen af de forskellige be-
stemmelser. FSR bemærker desu-
den, at bestemmelserne har et for-
mål, som styrker myndighedernes
mulighed for at kontrollere og
sikre efterlevelse af reglerne. Dette
finder FSR positivt.
Der henvises til kommentaren til
Danske Advokater.
Derudover bemærkes, at de fore-
slåede regler om inddragelse af re-
gistrering for manglende indsen-
delse af materiale ikke vurderes at
indeholde sådanne hensyn, der kan
begrunde, at der fastsættes særlige
frister for, hvornår en klage over
inddragelsen vil skulle være afgjort.
Dette skal bl.a. ses i lyset af, at
virksomheden vil kunne lade sig
genregistrere mod at stille sikker-
hed, jf. også kommentaren til Dan-
ske Advokater.
Desuden bemærkes, at det fremgår
af afsnit 2.1.3 i bemærkningerne til
lovforslaget, at forslaget om, at
Landsskatterettens afgørelse skal
kunne træffes af en retsformand,
vil kunne sikre mulighed for en
hurtig afgørelse vedrørende
spørgsmålet om opsættende virk-
ning, selv om der vil være tale om
en sag, som vil skulle behandles af
Landsskatteretten, f.eks. fordi den
er principiel.
Side 13 af 15
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR anbefaler, at man er opmærk-
som på Skatteforvaltningens an-
vendelse af reglerne om grov uagt-
somhed, i takt med at mulighe-
derne for kontrol og sanktioner
øges. FSR anfører, at Skattefor-
valtningen ofte kvalificerer fejl
som værende groft uagtsomme,
både i forhold til fristgennembrud
og et eventuelt bødeansvar. FSR
anfører endvidere, at det vil være
hensigtsmæssigt at anføre i lovbe-
mærkningerne, at den vurdering,
som Skatteforvaltningen skal fore-
tage omkring grov uagtsomhed el-
ler fortsæt i henhold til lovforsla-
get, er den samme som i strafferet-
ten.
Det fremgår af afsnit 2.2.3 i be-
mærkningerne til lovforslaget, at
begreberne »grov uagtsomhed« og
»forsæt« efter den foreslåede be-
stemmelse om hæftelsesansvar for
ledelsen i uregistrerede virksomhe-
der er identiske med de tilsvarende
begreber i f.eks. straffebestemmel-
sen i opkrævningslovens § 17. I
forlængelse heraf fremgår, at mu-
ligheden for at anvende den fore-
slåede bestemmelse imidlertid ikke
vil være betinget af, at der gøres et
strafansvar gældende mod den på-
gældende. Uanset, at der således
ikke er rejst en straffesag, eller at
der eventuelt er sket frifindelse i
straffesagen, kan bestemmelsen så-
ledes finde anvendelse, idet bag-
grunden for udfaldet i straffesagen
kan bero på straffesagens særlige
karakter, herunder andre krav til
bevisets styrke end i sagen om
hæftelse efter den foreslåede be-
stemmelse.
Som det fremgår af den foreslåede
hæftelsesbestemmelse i opkræv-
ningslovens § 10 b og bemærknin-
gerne hertil, vil der efter bestem-
melsen alene kunne pålægges hæf-
telse for skatter og afgifter m.v.
hos ledelsesmedlemmer, der for-
sætligt eller groft uagtsomt medvir-
ker til eller bevirker, at driften af
virksomheden indledes eller fort-
sættes, uden at virksomheden er
registreret for et eller flere registre-
ringsforhold. Den foreslåede hæf-
telsesbestemmelse vil derfor ikke
kunne anvendes til at pålægge le-
delsesmedlemmer at hæfte for
skatter og afgifter m.v., der opstår
FSR mener, at det er relevant at
sanktionere uregistreret virksom-
hed. FSR vil derfor foreslå, at det
endnu tydeligere fremgår af lovbe-
mærkningerne, at det nye regelsæt
om en personlig, ubegrænset og
solidarisk hæftelse er tiltænkt at
skulle anvendes over for en le-
delse, som deltager i driften af ure-
gistreret virksomhed, men ikke
over for en ledelse, der deltager i
driften af en registreret virksom-
hed.
Side 14 af 15
L 96 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2491761_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som følge af virksomhed, som er
registreret hos Skatteforvaltningen.
Side 15 af 15