Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2530827_0001.png
Retsudvalget 2021-22
L 93 - Bilag 24
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. februar 2022
Sikkerhedskontor II
NAT
2020-187-0036
2315580
Præcisering af de økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet ved lovforslag L 93
1.
I pkt. 6.1 i det fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger redegøres
der for de forventede administrative konsekvenser for erhvervslivet. Heraf
fremgår det, at det fremsatte lovforslag forventes at medføre omstillingsom-
kostninger på ca. 206 mio. kr. og løbende administrative byrder på ca. 107
mio. kr. årligt. Disse tal bygger på den aktivitetsbaserede måling af virk-
somhedernes administrative byrder (AMVAB-måling), som Deloitte har fo-
retaget for Erhvervsstyrelsen og Justitsministeriet. Deloitte har til brug for
målingen bl.a. interviewet de fire mobilnetværksudbydere, en taletidskort-
udbyder samt en udbyder af bredbånd og IP-telefoni. Interviewene med mo-
bilnetværksudbyderne har dækket både netværksudbyder- og tjenesteudby-
dervirksomhed samt operatørvirksomhed ifm. 118-databasen.
2.
I forbindelse med en nærmere gennemgang af de administrative konse-
kvenser for erhvervslivet og de besvarelser, der ligger til grund for AM-
VAB-målingen, er Justitsministeriet på baggrund af drøftelser med Deloitte,
som har foretaget AMVAB-målingen, blevet opmærksom på, at de samlede
omstillingsomkostninger for erhvervslivet er blevet estimeret ca. 15 mio. kr.
for højt. Det skyldes, at der var indmeldt en samlet omstillingsomkostning
på ca. 15,3 mio. kr. forbundet med tilpasninger af 118-databasen, hvoraf kun
ca. 0,3 mio. kr. kan henføres til lovforslaget.
Operatøren af 118-databasen har i forbindelse med interviewet med Deloitte
lagt til grund, at man vurderer, at det fremsatte lovforslag vil medføre et
krav om at flytte 118-databasen til EU. På den baggrund forudser operatøren
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om de administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet/teleindustrien af de ændringsforslag, ministeren har stillet uden for betænkning, til justitsministeren
omstillingsomkostninger på ca. 15 mio. kr. til flytning og opbygning på ny
af databasen i EU, samt ca. 0,3 mio. kr. tilpasning af databasen, så den kan
rumme oplysninger om unikt ID på slutbrugere.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 4. februar 2022 af
spørgsmål nr. 54-56 til lovforslaget, følger der ikke af lovforslaget en sær-
skilt pligt til at opbevare nummeroplysningsdata (118-databasen) på servere
i EU. Endvidere følger det ikke af EU-Domstolens dom i Schrems II-sagen,
at databaser, som indeholder personnumre, ikke må placeres i og/eller it-
supporteres fra et tredjeland (et land uden for EU/EØS). Spørgsmålet om,
hvorvidt der kan ske overførsel af personoplysninger til et tredjeland, af-
hænger af en konkret vurdering, hvor det forhold, at der indgår person-
numre, ikke udelukker, at der kan ske overførsel af personoplysninger til et
tredjeland.
Efter Justitsministeriets vurdering er det således kun ca. 0,3 mio. kr., der kan
henføres til det fremsatte lovforslags krav om indberetning af unikt ID på
slutbrugere til 118-databasen.
3.
Justitsministeriet skal på den baggrund præcisere, at de samlede omstil-
lingsomkostninger ved det fremsatte lovforslag estimeres til ca. 191 mio. kr.
De løbende administrative byrder estimeres fortsat til ca. 107 mio. kr. årligt.
Det sammenfattende skema, jf. pkt. 12 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, ser således rettelig således ud som herunder, idet det bemærkes, at
dialogen med Deloitte ikke har givet anledning til justering af andre dele af
skemaet end det ovenfor skitserede.
Side 2/5
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om de administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet/teleindustrien af de ændringsforslag, ministeren har stillet uden for betænkning, til justitsministeren
2530827_0003.png
12. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif- Negative konsekvenser/merudgifter
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
anfør »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kommu-
ner og regioner
Lovforslaget skønnes at medføre be-
tydelige merudgifter for politiet, an-
klagemyndigheden og domstolene.
Udgifterne er forbundet med betyde-
lig usikkerhed men kan potentielt
overstige 200 mio. kr. årligt. Udgif-
terne vil skulle konsolideres nær-
mere.
Forslaget om en ordning med målret-
tet registrering og opbevaring af tra-
fikdata vil have it-mæssige imple-
menteringskonsekvenser for dele af
det offentlige, navnlig Rigspolitiet,
med henblik på en automatiseret pro-
ces. Der henvises til pkt. 3.1.3.4.
Forslaget forventes ikke at medføre
væsentlige øvrige erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser ud over de admini-
strative konsekvenser.
Forslaget forventes at medføre om-
stillingsomkostninger på ca. 191 mio.
kr. og løbende administrative byrder
på ca. 107 mio. kr. årligt for telebran-
chen.
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
Side 3/5
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om de administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet/teleindustrien af de ændringsforslag, ministeren har stillet uden for betænkning, til justitsministeren
2530827_0004.png
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Lovforslagets § 1, nr. 10, og § 2, nr.
2, forventes at medføre negative ad-
ministrative konsekvenser for bor-
gerne.
Den foreslåede indførelse af mulig-
hed for, at Justitsministeren efter for-
handling med klima-, energi- og for-
syningsministeren kan fastsætte reg-
ler om registrering og verificering af
nummeroplysningsdata, vil således
kunne betyde, at borgerne vil skulle
lade sig registrere med bl.a. unikt ID
ved f.eks. fysisk fremvisning af til-
trækkelig identifikation eller ved on-
line eller telefonisk angivelse af de re-
levante oplysninger. Oplysningerne
vil skulle registreres og verificeres
for, at borgeren vil kunne opnå ad-
gang til elektroniske kommunikati-
onsnet eller -tjenester.
Fra ikrafttræden af regler om, at der
skal gælde samme krav til registre-
ring og verificering af nummeroplys-
ningsdata for uregistrerede taletids-
kort som for andre abonnenter omfat-
tet af nummeroplysningsbekendtgø-
relsen, vil det desuden ikke længere
være muligt at købe uregistrerede ta-
letidskort. Det vil dog fortsat være
muligt at købe registrerede taletids-
kort.
Forholdet til de databeskyttelsesret-
lige regler er beskrevet under pkt.
3.7.4. Der er desuden lagt op til at vi-
dereføre de gældende krav til beskyt-
telse af bl.a. registrerings- og opbeva-
ringspligtige oplysninger, jf. pkt.
Side 4/5
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om de administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet/teleindustrien af de ændringsforslag, ministeren har stillet uden for betænkning, til justitsministeren
2530827_0005.png
Positive konsekvenser/mindreudgif- Negative konsekvenser/merudgifter
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
anfør »Ingen«)
før »Ingen«)
3.1.1.3. Behandling af personoplys-
ninger vil endvidere være underlagt
henholdsvis Datatilsynets og Tilsynet
med Efterretningstjenesternes tilsyn.
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet
EU-retten
Ingen
Ingen
til Det er samlet set Justitsministeriets opfattelse, at de foreslåede regler er nød-
vendige og proportionale samt i overensstemmelse med EU-Domstolens se-
neste praksis, jf. pkt. 2.
Det bemærkes dog, at der vurderes at være en væsentlig procesrisiko for-
bundet med, at der i lovforslaget lægges op til, at politiet og anklagemyndig-
heden vil kunne få adgang til trafikdata, der er registreret og opbevaret ge-
nerelt og udifferentieret med henblik på at beskytte den nationale sikkerhed,
til brug for politiets og anklagemyndighedens bekæmpelse af grov krimina-
litet, jf. pkt. 3.7.2.
Er i strid med de
principper for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Side 5/5