Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2530826_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. februar 2022
Sikkerhedskontor II
DASI
2021-187-0043
2331619
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 92 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 15. februar 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om de administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet/teleindustrien af de ændringsforslag, ministeren har stillet uden for betænkning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 92 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil ministeren redegøre for, om de ændringsforslag, som mini-
steren har stillet uden for betænkning, forventes at have af ad-
ministrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet/te-
leindustrien, udover det element, der vedrører indberetning af
oplysninger om unikt ID på slutbrugere og brugere til 118-data-
basen, og hvordan de økonomiske konsekvenser forventes at
blive finansieret?”
Svar:
Justitsministeriet har løbende været i dialog med Teleindustrien i forbin-
delse med udarbejdelsen af lovforslaget. Det gælder også for så vidt angår
de ændringsforslag, der er stillet uden for betænkning, som vil indebære
indholdsmæssige ændringer af det fremsatte lovforslag.
Formålet med de indholdsmæssige ændringsforslag stillet uden for betænk-
ning er at sikre det bedst mulige fundament for politiets og anklagemyndig-
hedens mulighed for at benytte loggede oplysninger uden derved at pålægge
teleudbyderne unødige byrder. Udgangspunktet for ændringsforslagene har
været Teleindustriens tre konkrete forslag til byrdereducerende tiltag, som
Teleindustrien bl.a. præsenterede på høringen i Retsudvalget den 13. januar
2022. Ændringsforslagene indebærer således overordnet tre byrdereduce-
rende tiltag. Det er derfor min klare forventning, at Teleindustrien vil se
positivt på forslagene.
For det første foreslås det med ændringsforslag nr. 1 og 5, at der skal gælde
samme kriminalitetskrav ved udlevering af registrerings- og opbevarings-
pligtige og ikke-registrerings- og opbevaringspligtige oplysninger, således
at oplysningerne kun vil kunne indhentes med henblik på grov kriminalitet.
I det fremsatte lovforslag lægges der op til, at registrerings- og opbevarings-
pligtige oplysninger alene kan udleveres til sager om trusler mod den natio-
nale sikkerhed og grov kriminalitet, mens ikke-registrerings- og opbeva-
ringspligtige oplysninger også kan udleveres til kriminalitet, der ikke efter
lovforslaget anses for at være grov. På den baggrund fremgår det også af det
fremsatte lovforslag, at det vil påhvile udbyderne ved udlevering af kunne
adskille registrerings- og opbevaringspligtige fra ikke-registrerings- og
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 2/5
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om de administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet/teleindustrien af de ændringsforslag, ministeren har stillet uden for betænkning, til justitsministeren
opbevaringspligtige oplysninger. Der henvises til pkt. 3.1.3.4 i det fremsatte
lovforslags almindelige bemærkninger.
Teleindustrien har bl.a. anført, at en sådan forudsætning om frafiltrering af
registrerings- og opbevaringspligtige fra ikke-registrerings- og opbevarings-
pligtige oplysninger vil medføre en meget stor økonomisk byrde for telesel-
skaberne.
Ændringsforslag nr. 1 og 5 skal ses i det lys. Ændringsforslag nr. 6 er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 5.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1, 5 og 6.
For det andet foreslås det med ændringsforslag nr. 4 og 7 at imødekomme
Teleindustriens ønske om en alternativ model for den entydige identifika-
tion af slutbrugere/brugere, som er afgørende i forbindelse med den målret-
tede personbestemte registrering og opbevaring af trafikdata.
Teleindustrien har oplyst, at indberetning af oplysninger om unikt ID på
slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere til 118-databasen
som
der blev lagt op til med det fremsatte lovforslag
vil være særdeles omkost-
ningsfuldt for branchen. For ikke at pålægge telebranchen en unødigt byr-
defuld regulering lægges der med ændringsforslag nr. 7 op til, at det frem-
satte lovforslags § 2, nr. 2, udgår, for at sikre, at der ikke som følge af lov-
forslaget stilles krav om indberetning af oplysninger om unikt ID på slut-
brugere og eventuelle oplysninger om brugere til forsyningspligtudbyderens
landsdækkende nummeroplysningstjeneste (118-databasen).
Med ændringsforslag nr. 4 forudsættes det, at der med hjemmel i den med
ændringsforslaget ændrede § 786 h i retsplejeloven fastsættes regler om re-
gistrering, verificering, herunder metode for verificering, indberetning og
opbevaring af nummeroplysningsdata og andre identifikationsoplysninger
samt tilsyn hermed og oplysningspligt. Dette skønnes nødvendigt for, at den
alternative model for den entydige identifikation af slutbrugere/brugere til
brug for den målrettede personbestemte registrering og opbevaring af tra-
fikdata kan fungere tilstrækkeligt sikkert.
Ændringsforslag nr. 9 er en konsekvens af ændringsforslag nr. 7.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 4, 7 og 9.
Side 3/5
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om de administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet/teleindustrien af de ændringsforslag, ministeren har stillet uden for betænkning, til justitsministeren
For det tredje foreslås det med ændringsforslag nr. 2 og 3, at trafikdata om
fastnettelefoni, herunder udbydernes egne internettelefonitjenester, undta-
ges fra de med det fremsatte lovforslag foreslåede bestemmelser om målret-
tet geografisk registrering og opbevaring af trafikdata.
Efter ændringsforslaget vil udbyderne således ikke kunne pålægges at fore-
tage målrettet geografisk registrering og opbevaring af trafikdata efter de
foreslåede § 786 c, stk. 1 og 2, eller målrettet registrering og opbevaring af
trafikdata vedrørende bestemte områder efter den foreslåede § 786 d, stk. 1,
for så vidt angår trafikdata om fastnettelefoni, herunder IP-telefoni, der er
forbundet via en fastnetforbindelse, der ikke registreres på master.
Ændringsforslag nr. 2 og 3 skal ses i lyset af, at Teleindustrien har oplyst,
at de ikke i dag råder over it-systemer til at identificere, hvilke fastnetkunder
der bor i de geografiske områder, der efter lovforslaget vil kunne foretage
målrettet geografisk registrering og opbevaring af trafikdata vedrørende.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2 og 3.
Herudover foreslås det med ændringsforslag nr. 8, at det fremsatte lov-
forslags § 3, stk. 1, ændres, så det heraf vil fremgå, at loven træder i kraft
den 3. marts 2022 i stedet for den 1. januar 2022. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 8.
Teleindustrien har tidligere oplyst, at deres tre forslag til byrdereducerende
tiltag samlet set forventes at kunne reducere udbydernes omkostninger i
størrelsesordenen 100 mio. kr.
Det vil indebære, at de samlede omstillingsomkostninger ved det fremsatte
lovforslag vil reduceres fra ca. 191 mio. kr. til ca. 91 mio. kr. Der henvises
i den forbindelse til Justitsministeriets brev af 8. februar 2022 til Retsudval-
get om præcisering af de økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet ved lovforslaget. Der henvises i øvrigt til pkt. 6 i det fremsatte
lovforslags almindelige bemærkninger.
Det bemærkes endvidere, at der ikke med det fremsatte lovforslag lægges
op til at fastsætte nærmere regler om økonomisk godtgørelse for udgifter
forbundet med målrettet logning. Der lægges heller ikke op til at fastsætte
Side 4/5
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om de administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet/teleindustrien af de ændringsforslag, ministeren har stillet uden for betænkning, til justitsministeren
nærmere regler om godtgørelse for udgifter forbundet med udlevering af
oplysninger til politiet.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at størstedelen af udgifterne i forbin-
delse med udlevering af oplysninger i dag afregnes med teleselskaberne via
en såkaldt flatrate-aftale, hvor telebranchen kompenseres ud fra på forhånd
fastlagte rammer. Hertil kompenseres telebranchen for særskilte udgifter
forbundet med hastesikring af oplysninger uden for flatrate-aftalerne ud fra
faste timegebyrer. Der lægges med det fremsatte lovforslag op til, at udgifter
for telebranchen relateret til udlevering af oplysninger til politiet fremadret-
tet håndteres på lignende vis, idet der kan være behov for visse tilpasninger.
Side 5/5