Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2530806_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. februar 2022
Sikkerhedskontor II
BETU
2021-187-0043
2331656
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 89 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 15. februar 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om, hvorfor regeringen ikke vil afvente Højesterets afgørelse i retssagen om ulovlig logning, førend der tages stilling til, om og hvordan logningsreglerne skal ændres, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 89 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (Revision af reglerne om registrering
og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil
ministeren redegøre nærmere for, hvorfor regeringen ikke
vil afvente Højesterets afgørelse i retssagen om ulovlig logning,
førend der tages stilling til, om og hvordan logningsreglerne skal
ændres?”
Svar:
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 87 til
lovforslaget, vedrører sagen for Højesteret spørgsmålet om de gældende
logningsreglers gyldighed og om, hvorvidt pligten til hurtigst muligt at
bringe de danske logningsregler i overensstemmelse med EU-retten er
iagttaget.
Regeringen har foreslået at revidere logningsreglerne, fordi domme fra EU-
Domstolen har nødvendiggjort det. Regeringen så helst, at den nuværende
generelle og udifferentierede logning kunne fortsætte uændret, men det er
ikke en mulighed i henhold til Danmarks EU-retlige forpligtelser.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der efter EU-Domstolens dom af 6.
oktober 2020 i La Quadrature du Net-dommen foreligger en sådan klarhed
over de EU-retlige forpligtelser i forhold til nationale regler, at Danmark er
forpligtet til at bringe de danske regler om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik i overensstemmelse med EU-retten som fortolket
af EU-Domstolen så hurtigt som muligt.
Justitsministeriet igangsatte således umiddelbart efter La Quadrature du
Net-dommen en proces for revision af logningsreglerne, der skulle munde
ud i fremsættelsen af et lovforslag.
Den 23. marts 2021 fremlagde Justitsministeriet en skitse for revision af
logningsreglerne mv., der var tænkt som oplæg til de videre drøftelser med
Folketinget, interessenter og telebranchen.
Herefter fremsatte Justitsministeriet lovforslaget om revision af reglerne om
registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logning) m.v. den
18. november 2021. I det fremsatte lovforslag er der lagt op til, at de nye
Side 2/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om, hvorfor regeringen ikke vil afvente Højesterets afgørelse i retssagen om ulovlig logning, førend der tages stilling til, om og hvordan logningsreglerne skal ændres, til justitsministeren
regler skal træde i kraft den 1. januar 2022. Det bemærkes, at
justitsministeren den 14. februar 2022 har stillet et ændringsforslag til det
fremsatte lovforslag, hvor ikrafttrædelsestidspunktet foreslås ændret til den
3. marts 2022.
I relation til pligten til hurtigst muligt at bringe nationale regler i
overensstemmelse med EU-retten henvises der til Højesterets dom af 19.
januar 2017 i sag 42/2016 (UfR 2017.1243 H), hvor Højesteret bl.a. fandt,
at Beskæftigelsesministeriet var erstatningsansvarlig for ikke tilstrækkeligt
hurtigt at have bragt ferieloven i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets Direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003 om visse
aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden fortolket i lyset
af bl.a. EU-Domstolens dom af 10. september 2009 i sag C-277/08 (Pereda).
Højesteret fandt det imidlertid også velbegrundet, at de danske myndigheder
brugte et års tid på at udrede dommens nærmere konsekvenser og
tilvejebringe et fyldestgørende beslutningsgrundlag, herunder ved at
undersøge opfølgningen i andre lande på dommen, selv om den pågældende
ændring af ferieloven var ”afgrænset og relativ enkel”.
Side 3/3