Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2519121_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. januar 2022
Sikkerhedskontor II
BETU
2021-187-0043
2231454
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 25. november 2021.
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-21 fra Teleindustrien, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 25/11-21 fra Te-
leindustrien, jf. L 93
– bilag 3?”
Svar:
1.
Teleindustrien (TI) anfører i henvendelsen af 25. november 2021 bl.a.
følgende:
”Med de foreslåede regler om logning er der tale
om dansk ene-
gang i EU. Ingen andre EU-lande har etableret tilsvarende lov-
givning. Som det fremgår af lovforslaget, er der med de foreslå-
ede regler en væsentlig procesrisiko. Der er således en erkendt
og væsentlig risiko for, at reglerne er i strid med EU-retten. Det
er afgørende, at der ikke er tvivl om, at de nye regler overholder
EU-retten, således at regler og it-systemer ikke efterfølgende
skal ændres med yderligere omfattende omkostninger til følge.”
1.1.
Der er ikke tale om, at Danmark går enegang, men der er forskel på,
hvordan de forskellige lande har indrettet deres logningsregler og derfor,
om, hvordan og hvornår de i givet fald har behov for at tilpasse deres natio-
nale logningsregler.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der efter EU-Domstolens dom af 6.
oktober 2020 i La Quadrature du Net-dommen foreligger en sådan klarhed
over de EU-retlige forpligtelser i forhold til nationale logningsregler, at
Danmark er forpligtet til at bringe de danske logningsregler i overensstem-
melse med EU-retten som fortolket af EU-Domstolen så hurtigt som muligt.
EU-Domstolens dom af 6. oktober 2020 i La Quadrature du Net-dommen,
som vedrørte franske og belgiske logningsregler, har også betydet, at Frank-
rig og Belgien har taget skridt til at tilpasse deres nationale logningsregler.
I Frankrig har den øverste administrative domstol, Conseil d’État –
som op-
følgning på La Quadrature du Net-dommen
i en afgørelse af 21. april 2021
fastslået, at den eksisterende forpligtelse i fransk ret for teleudbydere til at
logge generelt og udifferentieret ikke kan fastholdes med henblik på be-
kæmpelse af kriminalitet generelt. Conseil d’État fastslår imidlertid,
at den
Side 2/7
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-21 fra Teleindustrien, til justitsministeren
eksisterende trussel mod den nationale sikkerhed i Frankrig kan begrunde
en pligt for teleudbyderne til generelt og udifferentieret at lagre trafik- og
lokaliseringsdata på nuværende tidspunkt, og at de franske domstole kan
give de franske efterforskningsmyndigheder adgang hertil med henblik på
at bekæmpe alvorlig kriminalitet. Conseil d’État anfører dog,
at der i lyset
af EU-retten er behov for i fransk ret at indføre et krav om, at det regelmæs-
sigt
med maksimalt ét års mellemrum
prøves, om der foreligger en al-
vorlig trussel mod den nationale sikkerhed, som må anses for at være reel
og aktuel eller forudsigelig. Det franske parlament har i juli måned 2021
vedtaget et lovforslag, som skal bringe de franske regler i overensstemmelse
med dommen fra Conseil d’État.
I Belgien har Cour de Cassation, som er den belgiske øverste retsinstans,
den 22. april 2021
på baggrund af La Quadrature du Net-dommen
un-
derkendt dele af de belgiske logningsregler. Den belgiske regering har der-
for også forberedt et lovforslag med nye logningsregler, som endnu ikke er
fremsat. Lovforslaget forventes bl.a. at indebære, at der indføres en omfat-
tende målrettet geografisk logning samt mulighed for generel og udifferen-
tieret logning, når der foreligger en alvorlig trussel mod den nationale sik-
kerhed.
Det må forventes, at særligt de lande, hvor der er forelagt EU-Domstolen
præjudicielle sager om deres nationale logningsreglers overensstemmelse
med EU-retten, afventer udfaldet af disse sager, før de går videre med even-
tuelle tilpasninger af deres logningsregler.
1.2.
I relation til TI’s bemærkning om, at der
er en erkendt og væsentlig
risiko for, at reglerne er i strid med EU-retten, og at det er afgørende, at der
ikke er tvivl om, at de nye regler overholder EU-retten, så regler og it-syste-
mer ikke efterfølgende skal ændres med yderligere omfattende omkostnin-
ger til følge, skal Justitsministeriet bemærke, at det er Justitsministeriets
vurdering, at lovforslaget i sin helhed ligger inden for rammerne af EU-ret-
ten. Der henvises til pkt. 10 i det fremsatte lovforslags almindelige bemærk-
ninger.
Justitsministeriet skal desuden bemærke, at den nævnte væsentlige proces-
risiko, der beskrives nærmere under pkt. 3.7.2 i det fremsatte lovforslags
almindelige bemærkninger, relaterer sig til ét punkt i lovforslaget. Den væ-
sentlige procesrisiko relaterer sig til muligheden for, at de retshåndhævende
Side 3/7
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-21 fra Teleindustrien, til justitsministeren
myndigheder kan få adgang til trafikdata, der er registreret og opbevaret ge-
nerelt og udifferentieret med henblik på at beskytte den nationale sikkerhed,
til brug for bekæmpelse af grov kriminalitet.
2.
TI anfører i henvendelsen desuden følgende:
”Det […] bemærkes, at implementeringen og ikrafttrædelsen af
enkelte krav og bestemmelser forventes at ske efter regler, der
udstedes i bekendtgørelsesform efter lovens ikrafttræden. Det
skaber fleksibilitet i implementeringen, men skaber samtidig
stor uforudsigelighed og uklarhed om både krav og implemen-
teringsfrister. Der er derfor behov for, at der i udmøntningen af
reglerne er fokus på at sikre klare rammer og rimelige frister for
implementeringen af de enkelte krav, og at reglerne derfor ud-
arbejdes i
tæt samarbejde med Teleindustrien.”
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at det fremgår af det fremsatte lov-
forslags almindelige bemærkninger pkt. 3.1.3.4, at det på det foreliggende
grundlag, herunder oplysninger om aktuelle straffesager omhandlende over-
trædelser af bestemmelserne i straffelovens kapitel 12 og 13, herunder både
verserende sager og sager, hvori der er sket domfældelse, den gældende
»Vurderingen af Terrortruslen mod Danmark« (VTD) fra Center for Terror-
analyse og øvrige analyseprodukter, er Justitsministeriets forventning, at der
i 2022 vil foreligge en alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, som må
anses for at være reel og aktuel eller forudsigelig.
Det er således Justitsministeriets forventning, at der i 2022 med hjemmel i
den foreslåede § 786 e i retsplejeloven vil kunne fastsættes regler, der på-
lægger udbyderne at foretage generel og udifferentieret registrering og op-
bevaring af trafikdata, der i meget vidt omfang svarer til den, som udbyderne
foretager i dag.
Der vil dog være den væsentlige forskel, at registrerings- og opbevarings-
pligtige oplysninger ikke efter det fremsatte lovforslag vil kunne udleveres
med henblik på bekæmpelse af al kriminalitet, men kun til sager om trusler
mod den nationale sikkerhed og grov kriminalitet, jf. de foreslåede §§ 781
a og 804 a i retsplejeloven. Det adskiller sig fra situationen i dag, hvor der
kan udleveres visse registrerings- og opbevaringspligtige oplysninger efter
retsplejelovens § 804 som led i efterforskningen af en lovovertrædelse, der
er undergivet offentlig påtale, eller en krænkelse som nævnt i § 2, stk. 1, nr.
Side 4/7
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-21 fra Teleindustrien, til justitsministeren
1, i lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning. Det gælder bl.a. oplysnin-
ger om, hvilke sendemaster og masteceller eller lignende, en telefon har væ-
ret sat i forbindelse med.
Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede § 781 a i retsplejeloven (krimina-
litetskrav på 3 år) lemper kriminalitetskravet for politiets adgang ved tele-
oplysning (oplysninger om, hvilke telefoner m.v. der sættes i forbindelse
med hinanden) og udvidet teleoplysning (oplysninger om, hvilke telefoner
m.v. der inden for et nærmere angivet område sættes i forbindelse med hin-
anden) i forhold til den gældende § 781 i retsplejeloven (kriminalitetskrav
på 6 år).
De relevante myndigheder vil
i dialog med telebranchen
i umiddelbar
forlængelse af lovens ikrafttræden skulle udarbejde bekendtgørelser, der
fastsætter de nærmere rammer for målrettet registrering og opbevaring af
trafikdata efter de foreslåede §§ 786 b-786 d i retsplejeloven, herunder reg-
ler om understøttelse af målrettet registrering og opbevaring af trafikdata i
overgangsperioden fra lovens ikrafttræden, indtil den nødvendige it-system-
understøttelse af målrettet registrering og opbevaring af trafikdata er på
plads. Bekendtgørelserne vil skulle udstedes og træde i kraft hurtigst muligt
efter lovens ikrafttræden. Med bekendtgørelserne vil der kunne tages højde
for den systemunderstøttelse, der er til rådighed på tidspunktet for udste-
delse af bekendtgørelsen. Det bemærkes i den forbindelse, at det i lovforsla-
get forudsættes, at udbyderne med kort varsel kan understøtte en overgang
fra generel og udifferentieret registrering og opbevaring til målrettet regi-
strering og opbevaring i medfør af relevante udstedte bekendtgørelser.
Det bemærkes også, at lovforslaget siden høringsversionen er justeret, så det
fremgår af lovforslagets § 3, stk. 2, at justitsministeren fastsætter tidspunktet
for ikrafttræden af lovens § 2, stk. 2. Det vil betyde, at udbyderne først på
et tidspunkt nærmere fastsat af justitsministeren skal være klar til at under-
støtte og administrere registrering af unikt ID og eventuelle oplysninger om
bruger for slutbrugere. Lovforslagets § 2, nr. 2, relaterer sig bl.a. til den fo-
reslåede ordning med målrettet registrering og opbevaring af trafikdata. Det
forudsættes derfor, at lovforslagets § 2, nr. 2, sættes i kraft på det tidspunkt,
der passer i forhold til de relevante regler om målrettet registrering og op-
bevaring af trafikdata i overgangsperioden. Forslaget skal således ses i sam-
menhæng med lovforslagets § 3, stk. 4, hvor det foreslås, at justitsministeren
i en overgangsperiode kan fastsætte regler om fravigelse af de foreslåede §§
Side 5/7
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-21 fra Teleindustrien, til justitsministeren
786 b-786 d i retsplejeloven, herunder at reglerne helt eller delvist ikke skal
anvendes.
Der henvises til pkt. 3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags almindelige bemærk-
ninger og til den kommenterede høringsoversigts pkt. 15.
3.
Herudover anfører TI, at implementeringsomkostningerne anført i det
fremsatte lovforslag er estimeret mere end 50 mio. kr. for lavt, da dele af
lovforslaget ikke var omfattet af AMVAB-målingen. TI anfører desuden, at
der bør etableres lovhjemmel til at sikre omkostningsdækning for hele eller
dele af teleselskabernes udgifter til at indrette systemer og håndtere målret-
tet logning (både for netværksoperatører og tjenesteudbydere).
Justitsministeriet bemærker hertil, at der er foretaget en aktivitetsbaseret
måling af virksomhedernes administrative byrder (AMVAB-måling) af lov-
forslaget. Lovforslaget forventes på baggrund af denne måling at medføre
omstillingsomkostninger på 206 mio. kr. og løbende administrative byrder
på ca. 107 mio. kr. årligt for telebranchen.
Det fremgår ikke af TI’s henvendelse, hvordan TI’s estimat af implemente-
ringsomkostningerne er beregnet, eller hvilke forudsætninger der lægges til
grund.
Justitsministeriet bemærker herudover, at det følger af telelovens § 10, som
ikke foreslås ændret, at udbydere af kommunikationsnet eller -tjenester til
slutbrugere er forpligtede til at indrette det tekniske udstyr og de tekniske
systemer, som udbyderen anvender, så politiet kan få adgang til registre-
rings- og opbevaringspligtige oplysninger. Denne pligt vil også gælde i re-
lation til lovforslaget om revision af reglerne om registrering og opbevaring
af oplysninger om teletrafik (logning) m.v.
Det bemærkes, at der ikke med det fremsatte lovforslag lægges op til at fast-
sætte nærmere regler om økonomisk godtgørelse for udgifter forbundet med
målrettet logning. Der lægges heller ikke op til at fastsætte nærmere regler
om godtgørelse for udgifter forbundet med udlevering af oplysninger til po-
litiet.
Justitsministeriet skal hertil bemærke, at størstedelen af udgifterne i forbin-
delse med udlevering af oplysninger i dag afregnes med teleselskaberne via
en såkaldt flatrate-aftale, hvor telebranchen kompenseres ud fra på forhånd
Side 6/7
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-21 fra Teleindustrien, til justitsministeren
fastlagte rammer. Hertil kompenseres telebranchen for særskilte udgifter
forbundet med hastesikring af oplysninger uden for flatrate-aftalerne ud fra
faste timegebyrer. Der lægges med det fremsatte lovforslag op til, at udgifter
for telebranchen relateret til udlevering af oplysninger til politiet fremadret-
tet håndteres på lignende vis, idet der kan være behov for visse tilpasninger.
4.
Endelig giver TI eksempler på, hvordan TI vurderer, at omkostningerne
forbundet med lovforslaget kan reduceres væsentligt, uden at det forringer
politiets muligheder for at anvende teledata til bekæmpelse af grov krimi-
nalitet og terror.
TI foreslår bl.a., at kravet om indberetning af unikt ID (f.eks. personnum-
mer) til 118-databasen afskaffes, og at kriminalitetskravet for udlevering af
trafikdata bør være ens for alle typer trafikdata.
Justitsministeriet er ved at se på disse forslag, herunder hvordan de nævnte
forslag vil påvirke politiets og anklagemyndighedens muligheder for at be-
kæmpe kriminalitet.
For så vidt angår forslaget om, at kriminalitetskravet for udlevering af tra-
fikdata bør være ens for alle typer trafikdata henvises desuden til den sam-
tidige besvarelse af spørgsmål nr. 17 til lovforslaget.
Herudover foreslår TI, at den foreslåede ordning med målrettet geografisk
logning ikke skal omfatte fastnettelefoni. Justitsministeriet kan i den forbin-
delse henvise til pkt. 3 i den kommenterede høringsoversigt over lovforsla-
get, som blev oversendt til udvalget den 18. november 2021. Heraf fremgår
bl.a., at der med hjemmel i det fremsatte lovforslags § 3, stk. 4, f.eks.
hvis
drøftelserne mellem de relevante myndigheder og telebranchen måtte føre
til det resultat
vil kunne fastsættes regler om, at den foreslåede ordning
med målrettet geografisk registrering og opbevaring i en overgangsperiode
ikke vil skulle omfatte fastnettelefoni, herunder IP-telefoni.
Side 7/7