Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2524262_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. februar 2022
Strafferetskontoret
PENO
2021-187-0043
2301045
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 59 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) mv.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 21. januar 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at udlevering af trafik- og lokaliseringsdata til politiet altid sker efter retsplejelovens § 804 a, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 59 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) mv.) (L 93)
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
medfører, at udlevering af trafik- og lokaliseringsdata til politiet
altid sker efter retsplejelovens § 804 a, uanset årsagen til lagrin-
gen?”
Svar:
1.
Justitsministeriet forstår spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bi-
stand til et ændringsforslag, hvorefter trafik- og lokaliseringsdata altid skal
udleveres efter den foreslåede § 804 a i retsplejeloven, uanset om oplysnin-
gerne er registrerings- og opbevaringspligtige efter de foreslåede §§ 786 a-
786 e eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør af disse bestemmelser.
Et ændringsforslag vil kunne formuleres som anført nederst i denne besva-
relse.
Regeringen kan ikke støtte ændringsforslaget.
Justitsministeriet skal bemærke, at retsplejelovens regler om adgang til tra-
fik- og lokaliseringsdata bygger på en sondring mellem, om der sker et ind-
greb i en kommunikationskanal (indgreb i meddelelseshemmeligheden) el-
ler ikke (edition mv.).
Den ønskede ændring vil indebære, at pålæg om udlevering af visse oplys-
ninger flyttes fra reglerne om indgreb i meddelelseshemmeligheden mv. til
reglerne om edition. Herved ændres der på den grundlæggende systematik i
retsplejeloven, således at lovens samlede regulering af edition kommer til at
gælde for indgreb, der sker i en kommunikationskanal, og som hidtil har
været reguleret af reglerne om indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Justitsministeriet har ikke på den korte tid, der har været til rådighed til ud-
arbejdelse af dette ændringsforslag, kunnet danne sig et fuldt overblik over
konsekvenserne af ændringsforslaget, herunder for politiet, anklagemyndig-
heden og udbyderne.
Som tidligere oplyst forventes det, at Strafferetsplejeudvalget vil blive ned-
sat inden for kort tid mhp. at modernisere og fremtidssikre retsplejelovens
Side 2/8
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at udlevering af trafik- og lokaliseringsdata til politiet altid sker efter retsplejelovens § 804 a, til justitsministeren
regler om tvangsindgreb. Der henvises til den kommenterede høringsover-
sigt (L 93, bilag 1), s. 92. En mere grundlæggende ændring af systematik-
ken i retsplejelovens regler om tvangsindgreb bør efter Justitsministeriets
opfattelse afvente dette arbejde.
2.
Ændringsforslaget vil kunne formuleres på følgende måde:
Ӯndringsforslag
til
lov om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommuni-
kationsnet og -tjenester (L 93)
Af (…), tiltrådt af (…):
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
»I
§ 780
indsættes efter stk. 2 som
stk. 3:
»Stk. 3.
Dette kapitel gælder ikke for indhentning af trafik- og lokaliserings-
data.««
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 74 på udlevering af trafik- og lokali-
seringsdata.]
2)
Nr. 2
udgår.
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 74 på udlevering af trafik- og lokali-
seringsdata.]
3)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 801
indsættes efter stk. 3 som
stk. 4:
»Stk. 4.
Uanset stk. 3, 1. pkt., gælder dette kapitel for udlevering af trafik-
og lokaliseringsdata.««
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 74 på udlevering af trafik- og loka-
liseringsdata.]
4)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 804 a
ændres »oplysninger, der er regi-
strerings- og opbevaringspligtige efter §§ 786 a-786 e eller efter pålæg eller
regler udstedt i medfør af disse bestemmelser,« til: »trafik- og lokaliserings-
data«.
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 74 på udlevering af trafik- og lokali-
seringsdata.]
Side 3/8
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at udlevering af trafik- og lokaliseringsdata til politiet altid sker efter retsplejelovens § 804 a, til justitsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslagets § 1,
nr. 1,
foreslås en nyaffattelse af lovforslagets
§ 1,
nr. 1,
således, at der i retsplejelovens § 780 indsættes et nyt
stk. 3,
hvor-
efter reglerne i lovens kapitel 71 om indgreb i meddelelseshemmeligheden
ikke gælder for indhentning af trafik- og lokaliseringsdata.
Ændringen vil navnlig have betydning for reglerne om teleoplysning og ud-
videt teleoplysning, jf. § 780, stk. 1, hhv. nr. 3 og 4, der efter gældende ret
anvendes til at pålægge udbydere at udlevere visse former for trafik- og lo-
kaliseringsdata, f.eks. oplysninger om hvilke kommunikationsapparater, der
har været sat i forbindelse med en mobiltelefon.
»Trafikdata« forstås på samme måde som anført i pkt. 3.1.3.4 i det fremsatte
lovforslags almindelige bemærkninger, jf. også pkt. 3.2.3.3 i det fremsatte
lovforslags almindelige bemærkninger.
Ved »lokaliseringsdata« forstås oplysninger om, hvor et kommunikations-
apparat befinder sig eller har befundet sig i forbindelse med aktiv brug, eller
hvor apparatet har befundet sig ved signalering til mobilnetværket, selvom
apparatet ikke aktivt har været anvendt, i det omfang disse oplysninger ikke
falder ind under lovforslagets definition af »trafikdata«, jf. ovenfor. Det be-
mærkes, at definitionen dermed er uafhængig af definitionen af lokalise-
ringsdata i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om behandling af per-
sonoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kom-
munikationssektor.
Det bemærkes, at på teknologiens nuværende stadie vil »lokaliseringsdata«
bl.a. omfatte lokaliseringsdata i forbindelse med internetbrug (mobildata)
og lokaliseringsdata fra telefoner, der signalerer til mobilnetværket, selv om
telefonen ikke aktivt anvendes (allerede registrerede lokaliseringsdata). Det
afgørende for, om oplysningerne vil skulle anses som »lokaliseringsdata«
omfattet af den foreslåede bestemmelse, er ikke, hvordan oplysningerne er
blevet genereret fra kommunikationsapparatet, men om oplysningerne fra
kommunikationsapparatet viser, hvor apparatet befinder eller har befundet
sig.
Side 4/8
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at udlevering af trafik- og lokaliseringsdata til politiet altid sker efter retsplejelovens § 804 a, til justitsministeren
Ændringen vil navnlig have den konsekvens, at reglerne i retsplejelovens
kapitel 71 ikke vil gælde for pålæg om udlevering af trafik- og lokaliserings-
data. I stedet vil pålæg om udlevering af trafik- og lokaliseringsdata, kunne
meddeles efter reglerne i lovens kapitel 74 om beslaglæggelse og edition.
Ændringen skal ses i sammenhæng med ændringsforslagets § 1, nr. 3, hvor-
ved der foreslås indsat et stk. 4 i retsplejelovens § 801, hvorefter lovens
kapitel 74 fremover vil skulle anvendes på pålæg om udlevering af trafik-
og lokaliseringsdata, samt den med ændringsforslagets § 1, nr. 4, foreslåede
ændring af § 804 a om pålæg om udlevering af trafik- og lokaliseringsdata.
Til nr. 2
Med § 1, nr. 2, i det fremsatte lovforslag, foreslås en ny § 781 a, hvorved
der indføres et særskilt kriminalitetskrav for så vidt angår indgreb i medde-
lelseshemmeligheden i form af teleoplysning og udvidet teleoplysning ved
pålæg om udlevering af oplysninger, der er registrerings- og opbevarings-
pligtige efter lovforslagets §§ 786 a-786 e eller efter pålæg eller regler ud-
stedt i medfør af disse bestemmelser.
Med ændringsforslagets § 1,
nr. 2,
foreslås det, at den foreslåede § 781 a i
retsplejeloven i udgår af lovforslaget.
Ændringen skal ses i sammenhæng med, at pålæg om udlevering af trafik-
og lokaliseringsdata, herunder oplysninger der er registrerings- og opbeva-
ringspligtige, fremover vil skulle meddeles efter retsplejelovens kapitel 74,
jf. ændringsforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 3
Efter retsplejelovens § 801, stk. 3, 1. pkt., gælder lovens kapitel 71 om ind-
greb i meddelelseshemmeligheden for udlevering af breve, telegrammer og
lignende under forsendelse samt om oplysning om forbindelse mellem tele-
foner mv. Lovens kapitel 74 om beslaglæggelse og edition kan derfor ikke
anvendes til at pålægge udbydere at udlevere sådanne oplysninger.
Med ændringsforslagets § 1,
nr. 3,
foreslås det, at der efter lovforslagets §
1, nr. 10, indsættes et nyt nummer, der indsætter et
stk. 4
i retsplejelovens §
Side 5/8
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at udlevering af trafik- og lokaliseringsdata til politiet altid sker efter retsplejelovens § 804 a, til justitsministeren
801, hvorefter reglerne i lovens kapitel 74, uanset § 801, stk. 3, 1. pkt., skal
gælde for udlevering af trafik- og lokaliseringsdata.
Det foreslåede stk. 4 i retsplejelovens § 801, vil have den konsekvens, at
lovens kapitel 74 i det hele vil finde anvendelse på trafik- og lokaliserings-
data.
»Trafikdata« forstås på samme måde som anført i pkt. 3.1.3.4 i det fremsatte
lovforslags almindelige bemærkninger, jf. også pkt. 3.2.3.3 i det fremsatte
lovforslags almindelige bemærkninger.
Ved »lokaliseringsdata« forstås oplysninger om, hvor et kommunikations-
apparat befinder sig eller har befundet sig i forbindelse med aktiv brug, eller
hvor apparatet har befundet sig ved signalering til mobilnetværket, selvom
apparatet ikke aktivt har været anvendt, i det omfang disse oplysninger ikke
falder ind under lovforslagets definition af »trafikdata«, jf. ovenfor. Det be-
mærkes, at definitionen dermed er uafhængig af definitionen af lokalise-
ringsdata i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om behandling af per-
sonoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kom-
munikationssektor.
Det bemærkes, at på teknologiens nuværende stadie vil »lokaliseringsdata«
bl.a. omfatte lokaliseringsdata i forbindelse med internetbrug (mobildata)
og lokaliseringsdata fra telefoner, der signalerer til mobilnetværket, selv om
telefonen ikke aktivt anvendes (allerede registrerede lokaliseringsdata). Det
afgørende for, om oplysningerne vil skulle anses som »lokaliseringsdata«
omfattet af den foreslåede bestemmelse, er ikke, hvordan oplysningerne er
blevet genereret fra kommunikationsapparatet, men om oplysningerne fra
kommunikationsapparatet viser, hvor apparatet befinder eller har befundet
sig.
Til nr. 4
Med § 1, nr. 12, i det fremsatte lovforslag foreslås en ny § 804 a, hvorved
der indføres et særskilt kriminalitetskrav for så vidt angår pålæg om edition
af oplysninger, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter lovforsla-
gets §§ 786 a-786 e eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør af disse
bestemmelser.
Side 6/8
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at udlevering af trafik- og lokaliseringsdata til politiet altid sker efter retsplejelovens § 804 a, til justitsministeren
Med ændringsforslagets § 1,
nr. 4,
foreslås det, at den foreslåede § 804 a i
retsplejeloven ændres, således at den vedrører pålæg om udlevering af tra-
fik- og lokaliseringsdata generelt, uanset om der er tale om registrerings- og
opbevaringspligtigt data.
»Trafikdata« forstås på samme måde som anført i pkt. 3.1.3.4 i det fremsatte
lovforslags almindelige bemærkninger, jf. også pkt. 3.2.3.3 i det fremsatte
lovforslags almindelige bemærkninger.
Ved »lokaliseringsdata« oplysninger om, hvor et kommunikationsapparat
befinder sig eller har befundet sig i forbindelse med aktiv brug, eller hvor
apparatet har befundet sig ved signalering til mobilnetværket, selvom appa-
ratet ikke aktivt har været anvendt, i det omfang disse oplysninger ikke fal-
der ind under lovforslagets definition af »trafikdata«, jf. ovenfor. Det be-
mærkes, at definitionen dermed er uafhængig af definitionen af lokalise-
ringsdata i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om behandling af per-
sonoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kom-
munikationssektor.
Det bemærkes, at på teknologiens nuværende stadie vil »lokaliseringsdata«
bl.a. omfatte lokaliseringsdata i forbindelse med internetbrug (mobildata)
og lokaliseringsdata fra telefoner, der signalerer til mobilnetværket, selv om
telefonen ikke aktivt anvendes (allerede registrerede lokaliseringsdata). Det
afgørende for, om oplysningerne vil skulle anses som »lokaliseringsdata«
omfattet af den foreslåede bestemmelse, er ikke, hvordan oplysningerne er
blevet genereret fra kommunikationsapparatet, men om oplysningerne fra
kommunikationsapparatet viser, hvor apparatet befinder eller har befundet
sig.
Ændringen vil navnlig have den konsekvens, at pålæg om udlevering af tra-
fik- og lokaliseringsdata vil kunne meddeles efter den foreslåede bestem-
melse, hvis efterforskningen angår en lovovertrædelse, som efter loven kan
straffes med fængsel i 3 år eller derover, en forsætlig overtrædelse af straf-
felovens kapitel 12 eller 13, en overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 2, §
125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, en overtrædelse af udlændinge-
lovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, en krænkelse eller overtrædelse som er omfattet
af § 781, stk. 2 eller 3, eller en lovovertrædelse omfattet af straffelovens §
81 a.
Side 7/8
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at udlevering af trafik- og lokaliseringsdata til politiet altid sker efter retsplejelovens § 804 a, til justitsministeren
Ændringen vil sammen med den med ændringsforslagets § 1, nr. 1, foreslå-
ede ændring af retsplejelovens § 780 f.eks. have den konsekvens, at et pålæg
til en udbyder om at udlevere oplysninger om, hvilke kommunikationsap-
parater, der har været sat i forbindelse med en mobiltelefon fremover vil
skulle ske efter reglerne om edition og ikke efter reglerne om teleoplysning.
Udvidelsen af den foreslåede § 804 a til at omfatte trafik- og lokaliserings-
data generelt vil derudover have den konsekvens, at et pålæg til udbydere
om f.eks. udlevering oplysninger om, hvorvidt en telefon signalerer til mo-
bilnetværket, selv om telefonen ikke aktivt anvendes på det pågældende
tidspunkt (ofte kaldet »allerede registreret lokaliseringsdata«) kun vil kunne
meddeles, hvis kriminalitetskravet i den foreslåede § 804 a er opfyldt.
Ændringen vil endvidere have den konsekvens, at der ved pålæg om udle-
vering af trafik- og lokaliseringsdata efter den foreslåede § 804 a i retsple-
jeloven bl.a. vil skulle beskikkes en indgrebsadvokat for den, som oplysnin-
gerne vedrører, jf. det med lovforslagets § 1, nr. 13, foreslåede nye stk. 10 i
§ 806.
Side 8/8