Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2523894_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. februar 2022
Sikkerhedskontor II
TRRA
2021-187-0043
2298871
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 49 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 21. januar 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at regler om generel og udifferentieret logning alene fastsættes for en periode på op til 3 måneder ad gangen med mulighed for forlængelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 49 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
medfører, at regler om generel og udifferentieret logning alene
fastsættes for en periode på op til 3 måneder ad gangen med mu-
lighed for forlængelse, samt at hver forlængelse skal afgøres ved
kendelse?”
Svar:
1.
Et sådant ændringsforslag vil kunne formuleres som anført nederst i
denne bevarelse.
Regeringen kan ikke støtte ændringsforslaget.
Det er af afgørende betydning for regeringen at sikre, at politiet har de ef-
terforskningsredskaber, der skal til for at kunne bekæmpe kriminalitet og
sikre borgernes tryghed, og for at anklagemyndigheden kan strafforfølge til-
talte ved domstolene. Regeringen foreslår på den baggrund en revision af
reglerne om registrering og opbevaring af teletrafik m.v., der i videst muligt
omfang
inden for rammerne af EU-retten
skal medvirke til at sikre, at
trafikdata m.v. fortsat kan anvendes til effektiv kriminalitetsbekæmpelse.
Det er Justitsministeriets vurdering, at en tidsmæssig udstrækning for gene-
rel og udifferentieret registrering og opbevaring af trafikdata på op til 1 år
fra udstedelsen af en bekendtgørelse herom vil være proportional i de til-
fælde, hvor det vurderes, at Danmark står over for en alvorlig trussel mod
den nationale sikkerhed.
Det foreslås på den baggrund i det fremsatte lovforslag, at udbyderes regi-
streringspligt højst vil kunne fastsættes for en periode på 1 år ad gangen.
Den tidsmæssige udstrækning skal begrænses til det strengt nødvendige, og
udstrækningen skal derfor fastsættes til mindre end 1 år, såfremt det skønnes
tilstrækkeligt. Det forudsættes også i det fremsatte lovforslag, at fastsatte
regler ophæves, hvis det er den samlede vurdering, at de ikke længere kan
opretholdes.
Side 2/4
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at regler om generel og udifferentieret logning alene fastsættes for en periode på op til 3 måneder ad gangen med mulighed for forlængelse, til justitsministeren
Gyldigheden af regler udstedt i medfør af bemyndigelsen kan prøves, jf.
grundlovens § 63. Det forudsættes, at grundlaget for vurderingen af, at der
foreligger en alvorlig trussel mod Danmarks nationale sikkerhed, der nød-
vendiggør fastsættelse af regler om generel og udifferentieret registrering
og opbevaring af trafikdata, offentliggøres ved udstedelsen af reglerne. Ved-
rørende domstolsprøvelsen henvises i øvrigt til pkt. 3.6 i det fremsatte lov-
forslag.
Det er derfor Justitsministeriet vurdering, at et krav om kendelse ikke vil
styrke de retssikkerhedsmæssige garantier, som den almindelige domstols-
prøvelse efter grundlovens § 63 allerede vil varetage.
2.
Ændringsforslaget vil kunne formuleres på følgende måde:
Ӯndringsforslag
til
lov om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunika-
tionsnet og -tjenester (L 93)
Af (…), tiltrådt af (…):
Til § 1
1)
I den under
§ 1, nr. 10,
foreslåede affattelse af
§ 786 e
udgår
stk. 2
og
3,
og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af stk. 1 kan kun forlænges, hvis retten træf-
fer afgørelse ved kendelse om, at der foreligger tilstrækkeligt konkrete om-
stændigheder, der giver anledning til at antage, at Danmark står over for en
alvorlig trussel mod den nationale sikkerhed, som må anses for at være reel
og aktuel eller forudsigelig, jf. stk. 1. Retsmødet holdes for lukkede døre.
Stk. 3.
Regler om registreringspligt fastsat i medfør af stk. 1 kan fastsættes
for en periode på højst 3 måneder ad gangen.
Stk. 4.
Oplysninger registreret i medfør af reglerne udstedt efter stk. 1 skal
opbevares i 3 måneder.«
[Krav om retskendelse ved forlængelse af udstedte regler om generel og
udifferentieret registrerings- og opbevaringspligt og forkortelse af tidsrum
reglerne kan fastsættes for]
Bemærkninger
Side 3/4
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at regler om generel og udifferentieret logning alene fastsættes for en periode på op til 3 måneder ad gangen med mulighed for forlængelse, til justitsministeren
Til nr. 1
Ændringsforslag nr. 1
vil indebære, at en domstol ved forlængelse af regler
udstedt efter stk. 1 skal træffe afgørelse ved kendelse om, hvorvidt der fo-
religger tilstrækkeligt konkrete omstændigheder, der giver anledning til at
antage, at Danmark står over for en alvorlig trussel mod den nationale sik-
kerhed, som må anses for at være reel og aktuel eller forudsigelig, således
at betingelserne for, at justitsministeren efter forhandling med erhvervsmi-
nisteren kan fastsætte regler i medfør af § 786 e, stk. 1, er til stede. Afgørel-
sen træffes ved kendelse, og retsmødet afholdes for lukkede døre.
Herudover vil ændringsforslag nr. 1 indebære, at regler om registrerings-
pligt fastsat i medfør af § 786 e, stk. 1, kan fastsættes for en periode på højst
3 måneder ad gangen.
Endeligt vil ændringsforslag nr. 1 indebære, at oplysninger registreret i med-
før af reglerne udstedt efter stk. 1 skal opbevares i 3 måneder.
Side 4/4