Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2523882_0001.png
Retsudvalget 2021-22
L 93 - endeligt svar på spørgsmål 46
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. januar 2022
Sikkerhedskontor II
BETU
2021-187-0043
2297448
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 46 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 19. januar 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om materiale fra stifter og talsperson for Foreningen imod Ulovlig Logning, Rasmus Malvers, foretræde for udvalget den 20/1-22, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 46 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil
ministeren redegøre for, om der p.t. foreligger en forplig-
telse for teleselskaberne til at lagre de oplysninger, som fremgår
af logningsbekendtgørelsen, når ministeren har udtalt, at be-
kendtgørelsen ikke kan håndhæves overfor teleselskaberne?”
Svar:
I medfør af det gældende § 786, stk. 4, i retsplejeloven påhviler det udbydere
af telenet eller teletjenester at foretage registrering og opbevaring i 1 år af
oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af
strafbare forhold. Justitsministeren fastsætter efter forhandling med er-
hvervsministeren nærmere regler om denne registrering og opbevaring.
Sådanne nærmere regler er fastsat i bekendtgørelse nr. 988 af 28. september
2006 om udbydere af elektroniske kommunikationsnets og elektroniske
kommunikationstjenesters registrering og opbevaring af oplysninger om te-
letrafik, som ændret ved bekendtgørelse nr. 660 af 19. juni 2014 (lognings-
bekendtgørelsen).
Det fremgår af § 1 i logningsbekendtgørelsen, at udbydere af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere skal foretage registrering
og opbevaring af oplysninger om teletrafik, der genereres eller behandles i
udbyderens net, således at disse oplysninger vil kunne anvendes som led i
efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Det nærmere omfang af logningsforpligtelsen efter logningsbekendtgørel-
sens § 1 er reguleret i bekendtgørelsens kapitel 2 (§§ 4-9).
La Quadrature du Net-dommen af 6. oktober 2020 indebærer efter Justits-
ministeriets opfattelse ikke, at de gældende danske regler om registrering og
opbevaring af oplysninger om teletrafik sættes ud af kraft eller bliver umid-
delbart ugyldige.
Det er imidlertid Justitsministeriets vurdering, at registrering og opbevaring
af trafik- og lokaliseringsdata efter dommen af 6. oktober 2020 ikke vil
kunne begrundes af hensyn til bekæmpelsen af almindelig kriminalitet. Da
Side 2/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om materiale fra stifter og talsperson for Foreningen imod Ulovlig Logning, Rasmus Malvers, foretræde for udvalget den 20/1-22, til justitsministeren
de gældende regler pålægger teleselskaberne at registrere og opbevare op-
lysninger om teletrafik til brug for efterforskning af alle strafbare forhold,
er det således Justitsministeriets opfattelse, at teleselskaberne, indtil vi har
nye regler på plads, ikke vil kunne straffes, hvis de ikke følger reglerne om
registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik i logningsbekendt-
gørelsen, idet der ikke med afsæt i de danske regler vil kunne sondres mel-
lem, til hvilke formål oplysningerne er blevet registreret og opbevaret.
Det er således vurderingen, at den forpligtelse til registrering og opbevaring
af oplysninger om teletrafik, der følger af logningsbekendtgørelsen, fortsat
er i kraft, men at teleselskaberne, indtil vi har de nye regler på plads, ikke
vil kunne straffes, hvis de ikke følger reglerne om registrering og opbeva-
ring i logningsbekendtgørelsen. Efter GDPR vil der fortsat kunne registreres
og opbevares trafik- og lokaliseringsdata som hidtil med henblik på beskyt-
telse af national sikkerhed og bekæmpelse af grov kriminalitet. Endvidere
vil det være i overensstemmelse med GDPR at videregive disse oplysninger
til politiet på baggrund af en retskendelse.
Det bemærkes, at Østre Landsret i en dom af 29. juni 2021 i en sag om den
gældende logningsbekendtgørelses gyldighed mv., anlagt af Foreningen
imod Ulovlig Logning mod justitsministeren, har udtalt, at retsvirkningen af
en konstateret modstrid med EU-retten ikke er, at logningsbekendtgørelsen
eller enkeltregler deri er ugyldige. Danske domstole skal i stedet undlade at
anvende de danske regler i konkrete tilfælde i det omfang, de ikke er i over-
ensstemmelse med EU-retlige regler med direkte virkning. Sagsøger har
valgt at anke afgørelsen, og sagen verserer nu for Højesteret.
Side 3/3