Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2512034_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. januar 2022
Sikkerhedskontor II
NAT
2021-187-0043
2231331
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 24. november 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne får eksplicit hjemmel til at foretage legalitetskontrol med den målrettede logning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
medfører, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne får eksplicit hjemmel til at foretage legalitetskontrol med
den målrettede logning, der iværksættes?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes teknisk
bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at det eksplicit fremgår af lov-
teksten, at trafikdata, der er registreret og opbevaret som følge af den fore-
slåede ordning med målrettet registrering og opbevaring af trafikdata (de
foreslåede §§ 786 b-786 d i retsplejeloven), er underlagt henholdsvis Data-
tilsynets og Tilsynet med Efterretningstjenesternes tilsyn.
Et sådant ændringsforslag vil kunne affattes som anført nederst i denne be-
svarelse.
Regeringen kan ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Efter regeringens opfattelse er der med lovforslaget tilstrækkeligt grundlag
for, at Datatilsynet, Tilsynet med Efterretningstjenesterne og Erhvervssty-
relsen kan føre tilsyn med behandlingen af personoplysninger, herunder
også behandling af personoplysninger, der er registrerings- og opbevarings-
pligtige efter den foreslåede ordning med målrettet registrering og opbeva-
ring af trafikdata.
Det fremgår således af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, jf. pkt.
3.9.1, at Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med udbydere af offentlige elektro-
niske kommunikationstjenesters og nummeruafhængige interpersonelle
kommunikationstjenesters efterlevelse af bekendtgørelse nr. 1882 af 4. de-
cember 2020 om persondatasikkerhed i forbindelse med udbud af offentlige
elektroniske kommunikationstjenester og nummeruafhængige interperso-
nelle kommunikationstjenester.
Side 2/4
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne får eksplicit hjemmel til at foretage legalitetskontrol med den målrettede logning, til justitsministeren
Det fremgår endvidere af de almindelige bemærkninger til lovforslagets pkt.
10, at det ved vurderingen af den foreslåede ordnings proportionalitet er til-
lagt vægt, at der er lagt op til at videreføre de gældende krav til beskyttelse
af bl.a. registrerings- og opbevaringspligtige oplysninger, jf. pkt. 3.1.1.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, og at behandling af personoplys-
ninger desuden vil være underlagt henholdsvis Datatilsynets og Tilsynet
med Efterretningstjenesternes tilsyn.
Skal spørgsmålet i stedet forstås således, at der ønskes teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indebærer, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterret-
ningstjenesterne tillægges nye kompetencer med henblik på at kunne træffe
afgørelse om iværksættelse af målrettet registrering og opbevaring af trafik-
data efter de foreslåede §§ 786 b og 786 c i retsplejeloven (set i lyset af, at
det for så vidt angår den foreslåede § 786 d allerede gælder, at retten træffer
afgørelse om pålæg om registrering og opbevaring) forud for iværksættel-
sen, skal Justitsministeriet bemærke, at der knytter sig en række mere prin-
cipielle spørgsmål til en sådan ændring, som efter Justitsministeriets opfat-
telse vil skulle overvejes nærmere, og som der vil skulle tages stilling til,
inden et sådant ændringsforslag vil kunne udarbejdes.
2.
Ændringsforslaget nævnt under pkt. 1 vil kunne formuleres på følgende
måde:
Ӯndringsforslag
til
lov om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommuni-
kationsnet og -tjenester (L 93)
Af (…), tiltrådt af (…):
Til § 1
1) I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 b
indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:
”Stk. 8.
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne fører tilsyn
med behandlingen af personoplysninger, der registreres og opbevares efter
stk. 1, 3, 4 og 5.”
Side 3/4
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne får eksplicit hjemmel til at foretage legalitetskontrol med den målrettede logning, til justitsministeren
[Tydeliggørelse af, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne
fører tilsyn med behandlingen af personoplysninger, der registreres og op-
bevares efter den foreslåede ordning med målrettet registrering og opbeva-
ring af trafikdata]
2) I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 c
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
”Stk. 7.
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne fører tilsyn
med behandlingen af personoplysninger, der registreres og opbevares efter
stk. 1-3.”
[Tydeliggørelse af, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne
fører tilsyn med behandlingen af personoplysninger, der registreres og op-
bevares efter den foreslåede ordning med målrettet registrering og opbeva-
ring af trafikdata]
3) I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 d
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
”Stk. 5.
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne fører tilsyn
med behandlingen af personoplysninger, der registreres og opbevares efter
stk. 1 og 3.”
[Tydeliggørelse af, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne
fører tilsyn med behandlingen af personoplysninger, der registreres og op-
bevares efter den foreslåede ordning med målrettet registrering og opbeva-
ring af trafikdata]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Ændringsforslag nr. 1, 2
og
3
medfører ikke en materiel ændring i forhold
til det fremsatte lovforslag, men ændringsforslagene vil indebære en tyde-
liggørelse af, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne fører
tilsyn med behandlingen af personoplysninger, der registreres og opbevares
som følge af §§ 786 b-786 d eller pålæg eller regler udstedt i medfør heraf.
Det vil betyde, at behandling af personoplysninger, der registeret og opbe-
vares efter den foreslåede ordning med målrettet registrering og opbevaring
af trafikdata, vil være underlagt henholdsvis Datatilsynet og Tilsynet med
Efterretningstjenesternes tilsyn.
Side 4/4