Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2524249_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. februar 2022
Sikkerhedskontor II
BETU
2021-187-0043
2293382
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 28 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 17. januar 2022.
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om henvendelse af 17/1-22 fra Jens Fauring, Fiberby, om faste bredbåndsforbindelser og registrering af cpr-nr., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 28 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 17. januar 2022
fra Jens Fauring, Fiberby om faste bredbåndsforbindelser og re-
gistrering af cpr-nr., jf. L 93
bilag 15?”
Svar:
1.
Fiberby ønsker i henvendelsen af 17. januar 2022 bl.a. at få svar på, om
lovforslaget medfører, at leverandører af faste bredbåndsforbindelser skal
registrere brugernes personnumre.
Afgørende for, om leverandører af faste bredbåndsforbindelser omfattes af
den foreslåede forpligtelse til at registrere slutbrugernes/brugernes unikke
ID, herunder personnumre, vil være, om den pågældende leverandør af faste
bredbåndsforbindelser er omfattet af pligten til at indsamle og registrere
nummeroplysningsdata, jf. § 3 i bekendtgørelse nr. 435 af 9. maj 2011 om
nummeroplysningsdatabaser (nummeroplysningsbekendtgørelsen). Denne
pligt gælder for datasælgere, jf. nummeroplysningsbekendtgørelsens § 3,
stk. 1.
Ved en datasælger forstås en udbyder af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester, der videretildeler 8-cifrede abonnentnumre til slutbrugere,
jf. nummeroplysningsbekendtgørelsens § 2, stk. 2.
Det fremsatte lovforslag forpligter således kun leverandører af faste bred-
båndsforbindelser til at registrere slutbrugernes personnummer, hvis disse
udbydere tillige udbyder taletelefoni til slutbrugere og i den forbindelse vi-
deretildeler 8-cifrede abonnentnumre til disse slutbrugere.
For så vidt angår det nærmere indhold af den foreslåede forpligtelse til at
registrere unikt ID på slutbrugere henvises der til pkt. 3.8 i det fremsatte
lovforslags almindelige bemærkninger.
2.
Fiberby ønsker desuden afklaret, om leverandører af faste bredbåndsfor-
bindelser skal håndtere eventuelle uoverensstemmelser mellem slutbruger-
nes adresseoplysninger og oplysningerne i CPR-registret for så vidt angår
personers adresser.
Side 2/4
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om henvendelse af 17/1-22 fra Jens Fauring, Fiberby, om faste bredbåndsforbindelser og registrering af cpr-nr., til justitsministeren
Efter den med lovforslaget foreslåede § 786 h i retsplejeloven vil justitsmi-
nisteren efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren
kunne fastsætte regler om registrering og verificering af nummeroplysnings-
data. Som det fremgår af de specielle bemærkninger til bestemmelsen, er
formålet bl.a., at der kan fastsættes regler med nærmere krav til verificering
af visse nummeroplysningsdata og dokumentation af, at udbyderen har ve-
rificeret disse. Der forudsættes ikke med det fremsatte lovforslag fastsat
krav til, hvordan verificering af unikt ID skal foretages. Der henvises til pkt.
3.4.2 i det fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger.
I det omfang en leverandør af faste bredbåndsforbindelser konkret er at anse
for en datasælger, jf. ovenfor, vil leverandøren være forpligtet efter de nær-
mere regler, der fastsættes med hjemmel i den foreslåede bemyndigelsesbe-
stemmelse (den foreslåede § 786 h i retsplejeloven), herunder i relation til
verificering af nummeroplysningsdata.
3.
Fiberby ønsker herudover afklaret, i hvilken udstrækning og hvordan lov-
forslaget kræver, at en leverandør af faste bredbåndsforbindelser skal kende
til slutbrugeres flytninger.
Der forudsættes ikke med det fremsatte lovforslag fastsat regler med hjem-
mel i den foreslåede § 786 h i retsplejeloven med krav om løbende ajourfø-
ring af nummeroplysningsdata.
I det omfang en leverandør af faste bredbåndsforbindelser konkret er at anse
for en datasælger, jf. ovenfor, skal leverandøren dog rette slutbrugerens
adresseoplysninger snarest muligt efter, at slutbrugeren har henvendt sig og
oplyst leverandøren om adresseændring, jf. nummeroplysningsbekendtgø-
relsens § 4.
4.
Fiberby ønsker endvidere afklaret, om hver enkelt slutbruger i en bolig-
forening med kollektive bredbåndsaftaler skal oplyse leverandøren af bred-
bånd om, at de er brugere af forbindelsen, og i hvilken udstrækning leveran-
dører af faste bredbåndsforbindelser skal registrere flere eller alle beboere
på de adresser, der leveres bredbånd til.
Side 3/4
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om henvendelse af 17/1-22 fra Jens Fauring, Fiberby, om faste bredbåndsforbindelser og registrering af cpr-nr., til justitsministeren
Justitsministeriet har forstået henvendelsen fra Fiberby sådan, at der spørges
til en eventuel forpligtelse til at registrere eventuelle oplysninger om bru-
gere, jf. lovforslagets § 2, nr. 2, jf. den foreslåede § 786 h, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 10.
I det omfang, en leverandør af faste bredbåndsforbindelser konkret er at anse
for en datasælger, jf. ovenfor, vil leverandøren være forpligtet efter de nær-
mere regler, der fastsættes med hjemmel i den foreslåede bemyndigelsesbe-
stemmelse (den foreslåede § 786 h i retsplejeloven). Her vil der bl.a. kunne
fastsættes regler om, at udbyderne skal registrere eventuelle oplysninger om
brugere. Formålet med sådanne regler vil være, at der i videst muligt omfang
registreres eventuelle oplysninger om brugeren af et kommunikationsappa-
rat.
Som det fremgår af pkt. 3.8.2 i det fremsatte lovforslags almindelige be-
mærkninger, vil registrering af oplysninger om brugeren alene skulle ske i
det omfang, det på tidspunktet for registreringen vides, hvem der er den for-
ventede bruger af teletjenesten.
Side 4/4