Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2510826_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1214 København K
Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. januar 2022
Sikkerhedskontor II
HLM
2021-187-0043
2275705
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 30. november 2021.
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/11-21 fra Christian Andersen om § 1, nr. 10, i lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 20 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 28/11-21 fra Chri-
stian Andersen, jf. L 93 – bilag 5?”
Svar:
Det fremgår af Christian Andersens henvendelse af 28. november 2021, at
Christian Andersen ønsker en geografisk oversigt over de 3 km gange 3 km
store felter, som udbydere vil blive pålagt at registrere trafikdata vedrørende
i medfør af den foreslåede § 786 c i retsplejeloven.
Justitsministeriet har forstået henvendelsen således, at der ønskes, at over-
sigten udarbejdes med udgangspunkt i data vedrørende kriminalitet i de på-
gældende områder pr. 1. november 2021.
Det fremgår af punkt 3.1.3.4 af lovforslagets almindelige bemærkninger, at
det vil kunne variere over tid, hvor i landet der er en forhøjet risiko for, at
der planlægges eller begås grov kriminalitet mv., eller hvor i landet der er
særlige beskyttelseshensyn, der kan begrunde, at området anses for at være
særligt sikringskritisk. Den nærmere registrering og opbevaring af trafikdata
vedrørende områder, hvor der er en sådan forhøjet risiko, eller som er særligt
sikringskritiske, vil således skulle tilpasses løbende ud fra en vurdering af
det aktuelle kriminalitets- og trusselsbillede.
Det fremgår endvidere, at det på den baggrund forudsættes, at Rigspolitiet
jævnligt – og som udgangspunkt på årlig basis – udarbejder en oversigt over,
hvilke områder der er omfattet af de foreslåede § 786 c, stk. 1 (områder med
et større antal anmeldelser om grov kriminalitet og områder med et større
antal beboere dømt for grov kriminalitet) og 2 (særligt sikringskritiske om-
råder), med henblik på, at denne oversigt kan indgå i det pålæg, Rigspolitiet
efter de foreslåede § 786 c, stk. 1 og 2, skal meddele udbyderne.
Af pålægget vil der skulle fremgå tilstrækkelige oplysninger til så præcist
som muligt at udpege de oplistede omfattede geografiske områder, eksem-
pelvis ved angivelse af præcise koordinater. Oplysningerne i pålægget vil
således præcist angive, hvilke geografiske områder der vil skulle foretages
målrettet geografisk registrering og opbevaring vedrørende, og hvordan
Side 2/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/11-21 fra Christian Andersen om § 1, nr. 10, i lovforslaget, til justitsministeren
disse afgrænses. Sådanne oplysninger vil, hvis de offentliggøres, kunne
medføre en betydelig forhøjelse af risikoen for omgåelse, idet det ud fra op-
lysningerne også vil være muligt at sammenstykke et billede af, hvor der
ikke foretages målrettet geografisk registrering og opbevaring af trafikdata.
Det vil kunne have en negativ effekt på de retshåndhævende myndigheders
mulighed for at efterforske og retsforfølge grov kriminalitet.
Endvidere fremgår det af punkt 3.1.3.4 af lovforslagets almindelige be-
mærkninger, at det i forlængelse af ovenstående forudsættes, at de nævnte
oplysninger om de omfattede geografiske områder og personer samt de
nævnte oplysninger om de konkret begrundede pålæg vedrørende personer
og områder alene videreformidles til ansatte hos udbydere, der er sikker-
hedsgodkendt til at håndtere sådanne oplysninger om indgreb i meddelel-
seshemmeligheden fra politiet.
Det forudsættes endvidere, at oplysninger om, hvilke geografiske områder
der vil skulle foretages målrettet geografisk registrering og opbevaring af
trafikdata vedrørende, jf. den foreslåede § 786 c i retsplejeloven, vil kunne
undtages fra aktindsigt.
Det forudsættes i forlængelse heraf, at de nævnte oplysninger ikke vil kunne
kræves udleveret til brug for en retssag, jf. retsplejeloven § 41 d, stk. 5, nr.
2 og 6, samt retsplejelovens § 169, stk. 2, 3. pkt.
Justitsministeriet kan på baggrund af de hensyn, som fremgår af ovenstå-
ende, ikke imødekomme ønsket om at få udleveret en geografisk oversigt
over de områder på 3 km gange 3 km, som udbydere vil kunne blive forplig-
tet til at registrere trafikdata vedrørende, jf. den foreslåede § 786 c i retsple-
jeloven, såfremt det fremsatte lovforslag L 93 vedtages af Folketinget.
Side 3/3