Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2510850_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. januar 2022
Strafferetskontoret
PENO
2021-187-0043
2231523
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysnin-
ger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 24. november 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at definitionen af grov kriminalitet fortsat baserer sig på en straframme over 6 år, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
medfører, at definitionen af grov kriminalitet fortsat baserer sig
på en straframme over 6 år?”
Svar:
1.
Justitsministeriet skal indledningsvist bemærke, at retsplejeloven ikke i
dag indeholder en generel definition af grov kriminalitet som lovovertræ-
delser, der kan straffes med fængsel i 6 år eller derover. Retsplejelovens
regler om tvangsindgreb stiller forskellige krav til alvoren af – og dermed
strafferammen for – de lovovertrædelser, der er under efterforskning.
Retsplejelovens § 781, stk. 1, nr. 3, og § 781, stk. 2 og 3, vedrørende krimi-
nalitetskravet for foretagelse af indgreb i meddelelseshemmeligheden stiller
et krav om, at efterforskningen angår en lovovertrædelse, der kan straffes
med fængsel i 6 år eller derover eller en række andre, særskilt oplistede lov-
overtrædelser.
Justitsministeriet har på den baggrund forstået spørgsmålet således, at der
ønskes bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, hvor registrering og
opbevaring af trafikdata samt adgang hertil kan ske ved lovovertrædelser,
der efter gældende ret giver adgang til indgreb i meddelelseshemmelighe-
den. Det vil sige lovovertrædelser, der kan straffes med fængsel i 6 år eller
derover eller de lovovertrædelser, som i dag er særskilt oplistet i retspleje-
lovens § 781, stk. 1, nr. 3, og § 781 stk. 2 og 3. Disse regler er beskrevet
nærmere i pkt. 3.7.1.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Et sådant ændringsforslag vil kunne formuleres som anført nederst i denne
besvarelse.
Regeringen kan ikke støtte ændringsforslaget.
Det er af afgørende betydning for regeringen at sikre, at politiet har de ef-
terforskningsredskaber, der skal til for at kunne bekæmpe kriminalitet og
Side 2/7
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at definitionen af grov kriminalitet fortsat baserer sig på en straframme over 6 år, til justitsministeren
sikre borgernes tryghed, og for at anklagemyndigheden kan strafforfølge til-
talte ved domstolene. Regeringen foreslår på den baggrund en revision af
reglerne om registrering og opbevaring af teletrafik m.v., der i videst muligt
omfang – inden for rammerne af EU-retten – skal medvirke til at sikre, at
trafikdata m.v. fortsat kan anvendes til effektiv kriminalitetsbekæmpelse.
2.
Ændringsforslaget vil kunne formuleres på følgende måde:
Ӯndringsforslag
til
lov om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommuni-
kationsnet og -tjenester (L 93)
Af (…), tiltrådt af (…):
Til § 1
1) Den under
nr. 2
foreslåede
§ 781 a
udgår.
[Ændring af kriminalitetskravet for foretagelse af teleoplysning og udvidet
teleoplysning af registrerings- og opbevaringspligtig trafikdata]
2) I det under
nr. 8
foreslåede
§ 786 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »lovovertræ-
delse, som efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller derover, en for-
sætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13, en overtrædelse af
straffelovens § 124, stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, en
overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, en krænkelse eller
overtrædelse som er omfattet af § 781, stk. 2 eller 3, eller en lovovertrædelse
omfattet af straffelovens § 81 a« til: »lovovertrædelse eller krænkelse, som
er omfattet af § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af kriminalitetskravet for foretagelse af hastesikring]
3) I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 b, stk. 1, nr. 1,
udgår »en lovovertræ-
delse, som efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller derover,«.
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbevaring af trafikdata
for personer dømt for kriminalitet]
4) I det under
nr. 10
foreslåede
786 b, stk. 1, nr. 1,
udgår », eller er dømt
efter straffelovens§ 81 a«.
Side 3/7
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at definitionen af grov kriminalitet fortsat baserer sig på en straframme over 6 år, til justitsministeren
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbevaring af trafikdata
for personer dømt for kriminalitet]
5) I det under
nr. 10
foreslåede
786 b, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »§ 127,
stk. 1,«: »§ 233, stk. 1,«.
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbevaring af trafikdata
for personer dømt for kriminalitet]
6) I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 c, stk. 1, nr. 1,
ændres »lovovertræ-
delser begået i området, som efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller
derover, forsætlige overtrædelser af straffelovens kapitel 12 eller 13, over-
trædelser af straffelovens § 124, stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266
eller § 281, overtrædelser af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, kræn-
kelser eller overtrædelser som er omfattet af § 781, stk. 2 eller 3« til: »lov-
overtrædelser eller krænkelser begået i området, som er omfattet af § 781,
stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbevaring af trafikdata
fra visse områder med anmeldelser af kriminalitet]
7) I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 c, stk. 1, nr. 2,
ændres »lovovertræ-
delser, som efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller derover, forsæt-
lige overtrædelser af straffelovens kapitel 12 eller 13, overtrædelser af straf-
felovens § 124, stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, over-
trædelser af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, krænkelser eller over-
trædelser som er omfattet af § 781, stk. 2 eller 3, eller er dømt efter straffe-
lovens § 81 a« til: »lovovertrædelser eller krænkelser, som er omfattet af §
781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbevaring af trafikdata
fra visse områder med beboere dømt for kriminalitet]
9) I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 d, stk. 1,
ændres »lovovertrædelser,
som efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller derover, forsætlige
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 eller 13, overtrædelser af straffelo-
vens § 124, stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, overtrædelser
af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, krænkelser eller overtrædelser som
er omfattet af § 781, stk. 2 eller 3, eller lovovertrædelser omfattet af straffe-
lovens § 81 a« til: »lovovertrædelser eller krænkelser, som er omfattet af §
781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af kriminalitetskravet for foretagelse af målrettet registrering og
opbevaring af trafikdata på baggrund af en forbindelse til kriminalitet]
Side 4/7
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at definitionen af grov kriminalitet fortsat baserer sig på en straframme over 6 år, til justitsministeren
10) I den under
nr. 12
foreslåede
§ 804 a
ændres lovovertrædelse, som efter
loven kan straffes med fængsel i 3 år eller derover, en forsætlig overtrædelse
af straffelovens kapitel 12 eller 13, en overtrædelse af straffelovens § 124,
stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, en overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, en krænkelse eller overtrædelse som
er omfattet af § 781, stk. 2 eller 3, eller en lovovertrædelse omfattet af straf-
felovens § 81 a« til: »lovovertrædelser eller krænkelser, som er omfattet af
§ 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af kriminalitetskravet for edition af registrerings- og opbevarings-
pligtig trafikdata]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslag nr. 1
til lovforslagets § 1,
nr. 2,
vil indebære, at det i det
hele er de gældende regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden, der
finder anvendelse, hvis politiet ved teleoplysning og udvidet teleoplysning
skal have adgang til oplysninger, der er registrerings- og opbevaringsplig-
tige efter de med lovforslaget foreslåede §§ 786 a-786 e eller efter pålæg
eller regler udstedt i medfør af disse bestemmelser.
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden er beskrevet
nærmere i pkt. 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Ændringsforslag nr. 2
til det med lovforslagets § 1,
nr. 8,
foreslåede
2. pkt.
i retsplejelovens § 786 a, stk. 1,
vil indebære, at pålæg om hastesikring kun
kan meddeles, hvis efterforskningen angår lovovertrædelser, som efter gæl-
dende ret kan danne grundlag for indgreb i meddelelseshemmeligheden, jf.
§ 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3.
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden er beskrevet
nærmere i pkt. 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3, 4 og 5
Side 5/7
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at definitionen af grov kriminalitet fortsat baserer sig på en straframme over 6 år, til justitsministeren
Ændringsforslag nr. 3, 4 og 5
til det med lovforslagets § 1,
nr. 10,
foreslåede
§ 786 b, stk. 1, nr. 1,
i retsplejeloven vil indebære, at der ikke – som foreslået
ved det fremsatte lovforslag – vil skulle ske registrering og opbevaring i en
periode på 3 år af trafikdata lagret i forbindelse med målrettet personbestemt
registrering og opbevaring, hvis personen er dømt for en lovovertrædelse,
som efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller derover.
Der vil fortsat skulle ske registrering og opbevaring af trafikdata i den
nævnte periode, hvis personen er dømt for en forsætlig overtrædelse af straf-
felovens kapitel 12 eller 13 (landsforræderi og andre forbrydelser mod sta-
tens selvstændighed og sikkerhed samt forbrydelser mod statsforfatningen
og de øverste statsmyndigheder, terrorisme mv.), en overtrædelse af straffe-
lovens § 124, stk. 2 (befrielse af en anholdt eller fængslet mv.), § 125 (hjælp
til at unddrage nogen fra forfølgning for en forbrydelse mv.), § 127, stk. 1
(unddragelse af krigstjeneste mv.), § 233, stk. 1 (rufferi), § 235 (besiddelse
og udbredelse af børnepornografisk materiale), § 266 (trusler), § 281 (af-
presning), en overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5 (for-
skellige former for forsætlig bistand til en udlænding med ulovlig indrejse,
ophold eller lignende), eller en krænkelse eller overtrædelse som er omfattet
af § 781, stk. 2 eller 3.
Der henvises til pkt. 3.7.1.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger for
en nærmere beskrivelse af de krænkelser eller overtrædelser, som er omfat-
tet af retsplejelovens § 781, stk. 2 eller 3.
Ændringsforslaget medfører ingen ændringer af de med lovforslaget fore-
slåede § 786 b, stk. 1, nr. 2 og 3, hvorefter der sker registrering og opbeva-
ring af trafikdata i hhv. 5 og 10 år, hvis personen er dømt for lovovertrædel-
ser, der kan straffes med fængsel i hhv. 6 år eller 8 år og derover.
Til nr. 6 og 7
Ændringsforslag nr. 6 og 7
til det med lovforslagets § 1,
nr. 10,
foreslåede
§ 786 c, stk. 1, nr. 1 og 2,
i retsplejeloven vil indebære, at der kun vil skulle
ske registrering og opbevaring af trafikdata fra områder, hvor hhv. antallet
af anmeldelser af og beboere dømt for lovovertrædelser, der kan medføre
indgreb i meddelelseshemmeligheden, jf. retsplejelovens § 781, stk. 1, nr. 3,
eller § 781, stk. 2 eller 3, udgør mindst 1,5 gange landsgennemsnittet som
opgjort som gennemsnit over de seneste 3 år.
Side 6/7
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at definitionen af grov kriminalitet fortsat baserer sig på en straframme over 6 år, til justitsministeren
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden er beskrevet
nærmere i pkt. 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Ændringsforslag nr. 8
til det med lovforslagets § 1,
nr. 10,
foreslåede
§ 786
d, stk. 1,
i retsplejeloven vil medføre, at pålæg om målrettet registrering og
opbevaring af trafikdata vedrørende kommunikationsapparater, personer el-
ler bestemte områder, kun kan meddeles, hvis der er grund til at antage, at
de har en forbindelse til lovovertrædelser, der efter gældende ret kan med-
føre indgreb i meddelelseshemmeligheden, jf. § 781, stk. 1, nr. 3, eller §
781, stk. 2 eller 3.
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden er beskrevet
nærmere i pkt. 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Ændringsforslag nr. 9
til den med lovforslagets § 1,
nr. 12,
foreslåede
§ 804
a
i retsplejeloven vil indebære, at politiet ved pålæg om edition kun kan få
adgang til oplysninger, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter de
med lovforslaget foreslåede §§ 786 a-786 e eller efter pålæg eller regler ud-
stedt i medfør af disse bestemmelser, hvis efterforskningen angår lovover-
trædelser, der efter gældende ret kan danne grundlag for indgreb i medde-
lelseshemmeligheden, jf. § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3.
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden er beskrevet
nærmere i pkt. 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side 7/7