Retsudvalget 2021-22
L 93
Offentligt
2510836_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. januar 2022
Sikkerhedskontor II
NAT
2021-187-0043
2235247
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logning) m.v.) (L 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 25. november 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Flyvholm (EL).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: MFU spm., om enhver person, der udsættes for logning, har ret til at få dette oplyst ved henvendelse til teleselskabet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 12 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommunikations-
net og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (logning) m.v.) (L 93)
”Vil ministeren bekræfte, at enhver person, der udsættes for log-
ning, har ret til at få dette oplyst ved henvendelse til teleselska-
bet?”
Svar:
Det foreslås med lovforslaget, at der indsættes en ny bestemmelse i retsple-
jeloven (§ 786 i), hvorefter udbyderne vil have tavshedspligt vedrørende
oplysninger om, hvor eller over for hvem der foretages målrettet registrering
og opbevaring af trafikdata på baggrund af pålæg i medfør af de foreslåede
§ 786 b, stk. 3 (målrettet personbestemt registrering og opbevaring vedrø-
rende personer, der tidligere har været genstand for teleoplysning eller tele-
fonaflytning), § 786 c (målrettet geografisk registrering og opbevaring) og
§ 786 d (målrettet registrering og opbevaring på grundlag af konkret begrun-
dede pålæg) i retsplejeloven. Tavshedspligten vil supplere og præcisere den
tavshedspligt, der allerede i dag findes i telelovens § 7.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre fortrolighed om oplys-
ninger, der videregives fra politiet til udbydere i forbindelse med pålæg ud-
stedt efter de nævnte bestemmelser, om,
- hvilke geografiske områder der vil skulle foretages målrettet geogra-
fisk registrering og opbevaring af trafikdata vedrørende,
- hvilke personer der skal foretages målrettet personbestemt registre-
ring og opbevaring af trafikdata vedrørende, og
- konkret begrundede pålæg om målrettet geografisk og personbe-
stemt registrering og opbevaring af trafikdata.
Bestemmelsen har desuden til formål at sikre fortrolighed om selve den tra-
fikdata, der registreres og opbevares på baggrund af pålæg efter de nævnte
bestemmelser, da der bl.a. heraf vil kunne udledes oplysninger om områder
og personer omfattet af målrettet registrering og opbevaring af trafikdata.
Den foreslåede særlige tavshedspligt indebærer således, at de nævnte oplys-
ninger skal hemmeligholdes af udbyderne, og at de alene må anvendes med
henblik på videregivelse til politiet med henblik på beskyttelse af national
Side 2/3
L 93 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: MFU spm., om enhver person, der udsættes for logning, har ret til at få dette oplyst ved henvendelse til teleselskabet, til justitsministeren
sikkerhed og bekæmpelse af grov kriminalitet. Den foreslåede særlige tavs-
hedspligt er ikke til hinder for lovbestemt adgang for f.eks. tilsynsmyndig-
heder i forbindelse med tilsyn.
Som det fremgår af pkt. 3.1.3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
er bestemmelsen indsat i lovforslaget på baggrund af, at adgang til de
nævnte oplysninger potentielt vil kunne vanskeliggøre mulighederne for at
afsløre, efterforske, forhindre og retsforfølge grov kriminalitet ved brug af
trafikdata. Oplysninger om, hvilke nærmere bestemte områder og personer
der er omfattet af målrettet registrering og opbevaring vil således både
kunne give et indblik i igangværende efterforskninger og områder, som vur-
deres at have interesse for politiet med henblik på bekæmpelse af grov kri-
minalitet. Udbredelse af sådanne oplysninger vil kunne have en negativ ef-
fekt for politiets efterforskningsmuligheder.
Endvidere kan hensynet til statens sikkerhed tilsige, at der ikke skal være
adgang til oplysninger om, hvilke nærmere bestemte områder der er udpeget
til at være særligt sikringskritiske, og som der derfor skal foretages målrettet
geografisk registrering og opbevaring af trafikdata vedrørende. Tilsvarende
kan samme hensyn tilsige, at der ikke skal være adgang til oplysninger om,
hvordan de særligt sikringskritiske områder, der er omfattet af den målret-
tede geografiske registrering og opbevaring af trafikdata, nærmere er af-
grænset. Af sådanne oplysninger vil det kunne udledes præcist, hvordan
særligt sikringskritiske områder afgrænses – og dermed f.eks. også, hvor en
person vil kunne opholde sig i nærheden af det særligt sikringskritiske om-
råde, uden at der registreres og opbevares trafikdata vedrørende personen.
Tavshedspligten skal også gælde over for de personer, som oplysningerne
vedrører, uanset en eventuel retlig forpligtelse til at videregive oplysnin-
gerne til den pågældende i henhold til databeskyttelseslovgivningen. Tavs-
hedspligten gælder ikke oplysninger om, over for hvem der foretages mål-
rettet registrering og opbevaring af trafikdata på baggrund af pålæg i medfør
den foreslåede § 786 b, stk. 1, i retsplejeloven (målrettet personbestemt re-
gistrering og opbevaring vedrørende af personer, der er dømt for grov kri-
minalitet). Det skyldes, at efterforskningsmæssige hensyn ikke på samme
måde tilsiger, at sådanne oplysninger underlægges tavshedspligt og undta-
ges fra indsigtsretten.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags almindelige
bemærkninger.
Side 3/3