Retsudvalget 2021-22
L 93 Bilag 9
Offentligt
2498906_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. december 2021
Sikkerhedskontor II
NAT
2020-187-0036
2239300
Tidsplan for behandling af lovforslag nr. L 93 om ændring af retspleje-
loven og lov om elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester (Revi-
sion af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger om tele-
trafik (logning) m.v.)
1.
Retsudvalgets sekretariat har oplyst Justitsministeriet, at udvalget har en
række ønsker til den videre behandling af lovforslaget, heriblandt en sup-
plerende teknisk gennemgang ved Rigspolitiet, en offentlig høring og et
samråd. Udvalget vil derfor udarbejde en ny tidsplan for lovforslaget, når
det er afklaret, hvornår de ønskede aktiviteter vil kunne afvikles. Det er
umiddelbart tilkendegivet, at udvalget ønsker en offentlig høring i udvalget
den 2. februar 2022.
Jeg vil naturligvis meget gerne medvirke til en grundig behandling af lov-
forslaget i udvalget med god tid til de forskellige dele af behandlingen og
imødekomme udvalgets ønsker i den forbindelse. Det er samtidig regerin-
gens ønske, at lovforslaget kan træde i kraft den 1. marts 2022.
2.
Regeringen har foreslået at revidere logningsreglerne, fordi domme fra
EU-Domstolen har nødvendiggjort det. Regeringen så helst, at den nuvæ-
rende generelle og udifferentierede logning kunne fortsætte uændret, men
det er ikke en mulighed i henhold til Danmarks EU-retlige forpligtelser.
Efter regeringens opfattelse foreligger der efter EU-Domstolens dom af 6.
oktober 2020 i La Quadrature du Net-dommen en sådan klarhed over de EU-
retlige forpligtelser i forhold til nationale logningsregler, at Danmark er for-
pligtet til at bringe de danske logningsregler i overensstemmelse med EU-
retten som fortolket af EU-Domstolen så hurtigt som muligt.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 93 - 2021-22 - Bilag 9: Brev til udvalget vedrørende tidsplan for lovforslaget, fra justitsministeren
I den forbindelse bemærkes det, at der verserer en sag for Højesteret om de
gældende logningsreglers gyldighed og om, hvorvidt pligten til hurtigst mu-
ligt at bringe de danske logningsregler i overensstemmelse med EU-retten
er iagttaget. Sagen er berammet til hovedforhandling den 17.-18. marts
2022. I sagen for Østre Landsret, som omhandlede samme overordnede
spørgsmål, frifandt landsretten Justitsministeriet for sagsøgernes påstand
om, at den gældende logningsbekendtgørelse er ugyldig, men skulle Høje-
steret komme frem til, at de gældende logningsregler er ugyldige, vil det
betyde, at udbyderne ikke vil have nogen forpligtelse til at foretage logning,
hvis ikke de nye logningsregler er trådt i kraft inden da.
3.
Jeg er opmærksom på, at det vil indebære en fravigelse af de fælles ikraft-
trædelsesdatoer for erhvervsrettet lovgivning, hvis de nye logningsregler
skal træde i kraft 1. marts 2022. Der er imidlertid mulighed for undtagelses-
vist at fravige de fælles ikrafttrædelsesdatoer, f.eks. hvis det følger af Dan-
marks EU-retlige eller andre internationale forpligtelser, at de nationale reg-
ler skal træde i kraft på et bestemt tidspunkt.
Jeg skal på den baggrund som nævnt opfordre til, at udvalgsbehandlingen
af lovforslag nr. L 93 afvikles på en måde, så de nye logningsregler, hvis
der er flertal for lovforslaget, kan træde i kraft senest den 1. marts 2022. Jeg
stiller mig derfor til rådighed for udvalget og vil selvfølgelig medvirke til at
få afviklet de aktiviteter, som udvalget ønsker gennemført under udvalgsbe-
handlingen.
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Side 2/2