Retsudvalget 2021-22
L 93 Bilag 6
Offentligt
2493311_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. december 2021
Sikkerhedskontor II
Anna Juul Holm
2021-187-0043
2237229
Præcisering af udtalelse under førstebehandlingen af lovforslag nr.
L 93 om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske kommu-
nikationsnet og -tjenester (Revision af reglerne om registrering og
opbevaring af oplysninger om teletrafik (logning) m.v.)
1
.
Under førstebehandlingen af lovforslag nr. L 93 om ændring af rets-
plejeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger om
teletrafik (logning) m.v.) tirsdag den 23. november 2021 udtalte jeg, at
muligheden for at benytte såkaldt hastesikring forudsætter, at der logges
generelt og udifferentieret.
Min udtalelse kan give indtryk af, at det er en forudsætning for haste-
sikring, at udbyderne pålægges at foretage generel og udifferentieret
logning. Dette er der grund at præcisere. Hastesikring vil kunne anven-
des i overensstemmelse med retsplejelovens regler, uanset om udby-
derne er pålagt en pligt til logning, herunder en pligt til generel og udif-
ferentieret logning.
2
.
Hastesikring i medfør af retsplejelovens § 786 a, stk. 1, indebærer, at
politiet som led i en efterforskning, hvor elektronisk bevismateriale kan
være af betydning, kan pålægge udbydere at gemme alle former for
elektronisk data, som er relevante for efterforskningen, og som udby-
derne ligger inde med på tidspunktet for pålægget.
Hastesikring omfatter imidlertid kun oplysninger, som udbyderen er i
besiddelse af på tidspunktet, hvor pålægget gives. Til sammenligning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 93 - 2021-22 - Bilag 6: Præcisering af udtalelse under førstebehandlingen af lovforslaget, fra justitsministeren
er udbyderen i henhold til de nuværende logningsregler forpligtet til at
opbevare logningspligtige oplysninger i et år.
Skal hastesikring anvendes til at kompensere for, at der ikke foreligger
loggede oplysninger hos teleudbyderne i samme omfang som i dag, kan
det udfordre politiets og anklagemyndighedens mulighed for at efter-
forske kriminalitet. Det skyldes bl.a., at der ofte ses en længerevarende
planlægning forud for, at grov kriminalitet begås, og at en række af de
oplysninger, som teleudbyderne registrerer og opbevarer af forretnings-
mæssige grunde, ofte kun er i udbydernes besiddelse i kort tid.
Teleindustrien har i forbindelse med forberedelsen af lovforslag nr. L
93 oplyst til Justitsministeriet, at teleudbyderne som udgangspunkt op-
bevarer lokaliseringsdata i kort tid (f.eks. 14 dage) af forretningsmæs-
sige årsager.
3.
Med lovforslaget foreslås det bl.a. at ændre retsplejelovens § 786 a,
så bestemmelsen bringes i overensstemmelse med EU-retten. Det vil
efter forslaget således alene være muligt at meddele pålæg om hastesik-
ring med henblik på bekæmpelse af grov kriminalitet.
Der henvises i øvrigt vedrørende hastesikring til pkt. 3.5 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Side 2/2