23. november 2021
Et forslag til at lette byrderne for telebranchen i L 93 (logning)
Kære Britt Bager og Preben Bang Henriksen
Jeg bemærkede, at I ved førstebehandlingen var bekymrede over de byrder, som telebranchen bliver
pålagt med lovforslaget.
En af disse nye byrder, som teleselskaberne bliver pålagt, er at holde registrerings- og
opbevaringspligtige oplysninger efter §§ 786 a - 786 e adskilt fra øvrige trafikdata og
lokaliseringsdata, som lagres i teleselskabernes systemer af kommercielle årsager.
Når lovforslaget har dette krav om adskillelse skyldes det, at den nye editionsbestemmelse § 804 a
med et kriminalitetskrav kun gælder for registrerings- og opbevaringspligtige oplysninger. For
oplysninger, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige, vil den eksisterende
editionsbestemmelse § 804 fortsat gælde.
I praksis har dette alene betydning for lokaliseringsdata (masteoplysninger), fordi udlevering til
politiet af trafikdata der udgør teleoplysninger under alle omstændigheder skal behandles som
indgreb i meddelelseshemmeligheden efter retsplejelovens kapitel 71. Her vil der være et
kriminalitetskrav uanset om det er teleoplysninger lagret i henhold til en registrerings- eller
opbevaringspligt (§§ 786 a - 786 e) eller lagret af kommercielle årsager (fakturering).
Justitsministeriet har den opfattelse, at EU-Domstolens mange domme om fortolkning af e-
databeskyttelsesdirektivet [specielt artikel 15, stk. 1] kun gælder for oplysninger som er
registrerings- og opbevaringspligtige. Denne vurdering medfører, at det kun er nødvendigt at
stramme kravene for politiets adgang (med den nye § 804 a) for en forholdsvis lille del af de
masteoplysninger, som politiet løbende får adgang til.
Det vil formentlig glæde jer, at Justitsministeriet angiveligt har fundet dette mulige smuthul i EU-
Domstolens retspraksis, men prisen er at teleselskaberne pålægges betydelige udgifter for at holde
de to typer lokaliseringsdata adskilt.
Teleselskaberne kunne spare disse udgifter, hvis politiets adgang til masteoplysninger altid
skete efter § 804 a, uanset årsagen der havde begrundet lagringen.
Det virker også som det mest logiske efter de proportionalitetsprincipper som i øvrigt findes i
retsplejeloven. Det indgreb, som politiets adgang til oplysninger om en persons færden i det fysiske
rum udgør (via lokaliseringsdata), bliver ikke mindre fordi oplysningerne er lagret af
teleselskaberne af kommercielle årsager. Og slet ikke, når de lokaliseringsdata som lagres af
kommercielle årsager, i praksis er langt mere detaljerede (ud fra antal registreringer per dag) end de
registrerings- og opbevaringspligtige lokaliseringsdata.
Hvis det senere viser sig, at Justitsministeriets fortolkning er forkert,
altså at der efter EU-retten
kun kan gives adgang til trafikdata (herunder masteoplysninger) i sager om grov kriminalitet
1