Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2021-22
Tillægsbetænkning afgivet af Retsudvalget den 1. marts 2022
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester
(Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logning) m.v.)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, KF, DF, NB, SIU og Karina
Adsbøl (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
i den
affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.
Et
mindretal
i udvalget (SF, RV, EL, FG, IA og Simon
Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivel-
sen af tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre og Det Konservative Folkeparti
Socialdemokratiets, Venstres og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget bemærker, at uanset bemærk-
ningerne til ændringsforslag nr. 26 og 30 af 14. februar
2022, jf. bilag 32 til lovforslaget, forudsætter S, V og KF, at
alle oplysninger om, hvor et kommunikationsapparat har be-
fundet sig, dvs. både dem, som efter lovforslaget er defineret
som trafikdata og logningspligtige (dvs. dem, der er knyttet
til slutbrugerens sms- og talekommunikation), og dem, der
efter lovforslaget er defineret som lokaliseringsdata og ikke
er logningspligtige, som altovervejende hovedregel vil væ-
re omfattet, når betingelserne for at udlevere oplysninger
om, hvor et kommunikationsapparat har befundet sig, er
opfyldt. Det bemærkes i den forbindelse, at det anførte ikke
ændrer ved, at politiet og anklagemyndigheden konkret vil
skulle forholde sig til en situation, hvis der verserer sager
ved domstolene om de nye reglers forenelighed med EU-ret-
ten.
Når politiet meddeler en udbyder pålæg om hastesikring
af oplysninger om, hvor et kommunikationsapparat har be-
fundet sig, vil politiet anmode om hastesikring af alle oplys-
ninger om, hvor et kommunikationsapparat har befundet sig,
dvs. både dem, som efter lovforslaget er logningspligtige, og
dem, som ikke er logningspligtige.
S, V og KF afventer justitsministerens afklaring af, om
det er teknisk muligt først at lade loven træde i kraft, samme
dag som Højesteret afsiger dom i retssagen om bekendtgø-
relse om logning er ugyldig.
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget er stærkt kritiske over for lov-
forslaget, som det fremgår af partiernes politiske bemærk-
ninger til betænkningen. Derudover bemærker SF, RV og
EL, at ministeren uden for betænkningen har oversendt æn-
dringsforslag med kompliceret indhold af materiel karakter
og besvarelser med nye oplysninger. SF, RV og EL påpeger,
at retssagen om ulovlig logning i Højesteret er berammet
til den 17. og 18. marts 2022. SF, RV og EL bemærker
i forlængelse heraf, at det af besvarelsen af spørgsmål 87
fremgår, at sagens appellant, Foreningen mod Ulovlig Log-
ning, såfremt lovforslaget træder i kraft den 3. marts 2022,
ikke længere vil have en retlig interesse i Højesterets afgø-
relse i den planlagte retssag om ulovlig logning. SF, RV
og EL bemærker, at ministeren således op til og under lov-
behandlingen har henvist til forskellige og ikke umiddelbart
sammenfaldende hensyn, for så vidt angår ikrafttrædelsesda-
toen. Ministeren har således i forbindelse med den oprinde-
ligt foreslåede ikrafttrædelsesdato, den 1. januar 2022, over
for Retsudvalget gjort gældende, at der skulle tages hensyn
AX027466