Retsudvalget 2021-22
L 93 Bilag 31
Offentligt
2530658_0001.png
Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 10. februar 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester
(Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logning) m.v.)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 25 ændringsforslag til lovforslaget. Sociali-
stisk Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedslistens med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-15,
18-21 og 23 til lovforslaget, og justitsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 16, 17, 22, 24 og 25 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, KF og NB) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af justitsministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Sociali-
stisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, RV, EL, FG, IA og Simon
Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SIU) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre og Det Konservative Folkeparti
Socialdemokratiets, Venstres og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget bemærker, at Danmark skal
overholde de forpligtelser, som et EU-medlemskab medfø-
rer.
Når EU-Domstolen har erklæret den logning, der har
fundet sted i de fleste europæiske lande i en årrække, for
ulovlig, skal Danmark naturligvis indrette sig efter den på-
gældende dom.
Det foreliggende lovforslag søger at efterkomme EU-
Domstolens praksis, samtidig med at dommens fortsatte
muligheder for logning trods alt bibeholdes i videst muligt
omfang med den følge, at oplysningerne kan rekvireres af
politiet efter forudgående dommerkendelse.
Logning af teleoplysninger har igennem de sidste 15 år
været blandt de tungeste beviser i særdeles alvorlige straffe-
sager, herunder sager om mord, brandstiftelse, narko, vold-
tægt, børnebortførelse, terror m.v. Der kan i den forbindelse
henvises dels til de oplysninger, der fremgår af svar fra
Rigspolitiet på flere af de 83 stillede spørgsmål, dels til
klare udtalelser fra politi, anklagemyndighed og retspræsi-
dent under en høring i Retsudvalget den 13. januar 2022,
og en teknisk gennemgang og samråd i Retsudvalget – udta-
lelser, der tydeligt bekræftede, hvorledes efterforskning og
domfældelse i disse sager vil blive voldsomt besværliggjort
uden politiets mulighed for anvendelse af loggede teleoplys-
ninger.
S, V og KF finder det uhyre problematisk for retsbevidst-
heden i Danmark, såfremt teleselskaberne ikke har pligt til
at logge oplysninger, og det vil have den konsekvens, at
dybt kriminelle, bl.a. mordere, voldtægtsforbrydere, brand-
stiftere, narkobagmænd og rocker- og bandemedlemmer, ik-
ke kan stilles til ansvar og få deres retmæssige straf. Logge-
de oplysninger har således været anvendt i efterforskningen
i tusindvis af straffesager i perioden 2007-2020, herunder i
øvrigt også anvendt til at frafalde mistanke mod uskyldige
personer.
S, V og KF noterer sig, at Justitsministeriet er af den
opfattelse, at de foreslåede regler er nødvendige og proporti-
AX027338
L 93 - 2021-22 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 11/2-22
2530658_0002.png
2
onale samt i overensstemmelse med EU-Domstolens praksis
jf. lovforslaget side 70. S, V og KF noterer sig samtidig Ju-
stitsministeriets bemærkning om en væsentlig procesrisiko
i den specielle situation, hvor en registrering er foretaget
under henvisning til national sikkerhed og herefter udleveres
til efterforskning af grov kriminalitet, eksempelvis opklaring
af et mord eller en overfaldsvoldtægt. Det bemærkes i den
forbindelse, at den øverste franske administrative domstol
efter det af Justitsministeriet oplyste har fået et tilsvarende
forslag forelagt og ikke har fundet det i strid med EU-Dom-
stolens praksis.
S, V og KF noterer sig, at politiets tilgang til loggede
oplysninger fortsat kun kan ske efter forudgående dommer-
kendelse, jf. retsplejelovens regler.
Endelig bemærkes med tilfredshed, at såvel engangsud-
gifter som de løbende udgifter for teleselskaberne vil blive
reduceret væsentligt i forhold til det oprindelige lovforslag.
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget er stærkt kritiske over for lov-
forslaget. SF, RV og EL noterer sig, at denne kritik er delt af
en lang række organisationer, der også er bekymrede over,
at borgernes grundlæggende rettigheder og privatliv bliver
krænket, og at lovforslaget ikke overholder EU-retten. Det
er gennemgående i både høringssvar, til Retsudvalgets hø-
ring den 13. januar 2022 og i medierne, at relevante eksper-
ter og jurister har kritiseret den manglende proportionalitet i
forholdet mellem indgriben, forseelse og retten til privatliv
samt modstriden til EU-retten og den såkaldte væsentlige
procesrisiko. Det er aldeles uacceptabelt at fremsætte et
lovforslag, som regeringen selv vurderer er forbundet med
en væsentlig procesrisiko, og som med andre ord ikke vil
fungere og ikke overholder loven.
SF, RV og EL mener, at det er på høje tid at få ændret
reglerne for logning. La Quadrature-dommen fra oktober
2020 fastslog og gentog princippet fra Tele2-dommen i
2016: at generel og udifferentieret logning er i strid med
EU-retten, idet logning udgør et særlig alvorligt indgreb i
privatlivets fred og gør det muligt at lave en meget præcis
profil af de berørte personer, ligesom masselogningen kan
have negativ indvirkning på udøvelsen af ytringsfriheden
samt risikoen for misbrug og ulovlig adgang. SF, RV og
EL betragter ikke lovforslaget som en forbedring af regler-
ne for logning og finder det meget bekymrende, at en nær-
mest uændret generel og udifferentieret logning vil blive
fortsat. Som målestok for dette fremgår det af lovforslaget,
at der anvendes en trusselvurdering for terror, som Danmark
har haft de seneste 7 år, og det er således misvisende at tale
om en ekstraordinær situation. Muligheden for indsamling
af teledata udvides endda, da definitionen af grov krimina-
litet ændres fra lovovertrædelser med en strafferamme på
minimum 6 år til lovovertrædelser med en strafferamme på
3 år.
Naturligvis skal politiet have gode efterforskningsmulig-
heder. Men der findes muligheder, som er mindre indgriben-
de over for befolkningen, herunder for eksempel mulighe-
den for hastesikring af oplysninger i sager om grov krimi-
nalitet. SF, RV og EL har derfor stillet en række ændrings-
forslag til lovforslaget. At vi alle skal mistænkeliggøres og
overvåges, er uacceptabelt. Mere overvågning skaber ikke
mere frihed, og vores grundlæggende rettigheder som borge-
re skal respekteres. SF, RV og EL kan således ikke støtte
lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det vig-
tigt at sikre så effektiv en kriminalitetsbekæmpelse som
muligt. Dansk Folkepartis ønske er således af hensyn til
politiets efterforskning og opklaring af grov kriminalitet, at
dansk praksis for logning ikke ændres.
Brug af historiske teledata eller øvrige logningsdata er
helt afgørende for, at f.eks. drabs- og kidnapningssager op-
klares, og at det sker hurtigt og effektivt til gavn for retsbe-
vidstheden her i landet.
Dansk Folkeparti bemærker, at lovforslaget efter regerin-
gens opfattelse og ønske bringer dansk praksis for logning
i overensstemmelse med EU-regler med et ønske om at
sikre politiets mulighed for at benytte loggede oplysninger i
videst muligt omfang inden for de gældende EU-regler.
Dansk Folkeparti lægger vægt på, at lovforslaget har til
hensigt at sikre, at myndigheder har de bedst mulige rammer
for efterforskning og strafforfølgning, så de fortsat kan an-
vende logning i sager om grov kriminalitet. På den baggrund
– og for at forhindre yderligere indskrænkninger i politiets
redskaber og i mangel af alternativer, som Folketingets fler-
tal er sammensat på nuværende tidspunkt – stemmer Dansk
Folkeparti for lovforslaget. Men det sker under protest i
forhold til, at EU-dommen samlet set vanskeliggør mulig-
hederne for en effektiv kriminalitetsbekæmpelse, og det er
ikke ønskeligt.
Dansk Folkeparti støtter det stillede ændringsforslag fra
justitsministeren, der indebærer en række redaktionelle æn-
dringer af lovteknisk karakter og en præcisering, der ikke
tilsigter en materiel ændring af lovforslaget.
Det bemærkes, at regeringen over for Retsudvalget har
varslet et nyt ændringsforslag fra justitsministeren, men
dette er ikke modtaget rettidigt og i skrivende stund, men
oversendes derimod først til Retsudvalget, efter udvalget
har afgivet sin betænkning over forslaget. Efter sigende er
det et ændringsforslag, der indebærer en række materielle
ændringer i forhold til lovforslaget, og Dansk Folkeparti må
derfor tage forbehold for denne del indtil videre. Samtidig
vil Dansk Folkeparti gøre opmærksom på, at den forhastede
proces, som regeringen har lagt op til, for behandling af det-
te omfangsrige og komplekse lovforslag – og hvor justitsmi-
nisteren ovenikøbet har haft svært ved at besvare udvalgets
spørgsmål inden for tidsfristen – ikke er en tilfredsstillende
proces med respekt for det parlamentariske arbejde.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget mener, det er vig-
tigt, at politiet har de efterforskningsværktøjer, som effektivt
kan anvendes til at opklare forbrydelser og få forbryderne
dømt ved domstolene. Sager om grov kriminalitet, herunder
sager om børneporno, bandekriminalitet, drab, narkotikakri-
L 93 - 2021-22 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 11/2-22
2530658_0003.png
3
minalitet og terrorisme, gør det nødvendigt, at politiet har
krypterede oplysninger, der opbevares i en tidsbegrænset
periode og kun kan tilgås under domstolskontrol. Lognings-
oplysninger hos teleselskaberne er et sådant værktøj. Det er
samtidig vigtigt, at borgernes ret til privatliv respekteres, og
at logningsoplysninger ikke anvendes til andre formål end
de legitime. Nye Borgerlige mener, at lovforslaget tilgodeser
begge hensyn.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Principalt:
Af et
mindretal
(SF, RV og EL), tiltrådt af et
mindretal
(FG,
IA, SIU og Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1)
Nr. 1
og
2
udgår, og i stedet indsættes:
»1.
I
§ 780
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Hvad der i dette kapitel gælder om teleoplysning,
jf. stk. 1, nr. 3, gælder tilsvarende for pålæg om udlevering
af trafik- og lokaliseringsdata, der ikke er omfattet af stk.
1, nr. 4, uanset om pålægget udgør et indgreb i meddelelses-
hemmeligheden.««
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 71 på udlevering af
trafik- og lokaliseringsdata m.v.]
Subsidiært:
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 781 a
indsættes som
stk.
2:
»Stk. 2.
Uanset § 781, stk. 1, nr. 3, og stk. 2 og 3, kan
politiet alene foretage teleoplysning, jf. § 780, stk. 1, nr.
3, og udvidet teleoplysning, jf. § 780, stk. 1, nr. 4, ved
pålæg om udlevering af oplysninger, der er registrerings- og
opbevaringspligtige efter regler udstedt i medfør af § 786
e, hvis efterforskningen angår en forsætlig overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 eller 13.«
[Oplysninger registreret og opbevaret som følge af en pligt
til generel og udifferentieret registrering og opbevaring med
henblik på beskyttelse af den nationale sikkerhed kan kun
udleveres efter reglerne om teleoplysning og udvidet teleo-
plysning med henblik på beskyttelse af den nationale sikker-
hed]
3)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 786 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, en forsætlig overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 eller 13, en overtrædelse af straffe-
lovens § 124, stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266
eller § 281, en overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk.
8, nr. 1-5, en krænkelse eller overtrædelse som er omfattet
af § 781, stk. 2 eller 3, eller en lovovertrædelse omfattet af
straffelovens § 81 a« til: »lovovertrædelse eller krænkelse,
som er omfattet af § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller
3.
[Ændring af kriminalitetskravet for foretagelse af hastesik-
ring]
Principalt:
4)
De under
nr. 10
foreslåede
§§ 786 b
og
786 c
udgår.
[Udeladelse af regler om målrettet personbestemt og geogra-
fisk registrering og opbevaring af trafikdata, der ikke iværk-
sættes på baggrund af konkret begrundede pålæg]
Subsidiært:
5)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 b, stk. 1, nr. 1,
udgår »en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover,«.
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbeva-
ring af trafikdata for personer dømt for kriminalitet]
Subsidiært:
6)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 b, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »§ 127, stk. 1,«: »§ 233, stk. 1,«.
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbeva-
ring af trafikdata for personer dømt for kriminalitet]
Subsidiært:
7)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 b, stk. 1, nr. 1,
udgår », eller er dømt efter straffelovens § 81 a«.
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbeva-
ring af trafikdata for personer dømt for kriminalitet]
Subsidiært:
8)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 b
indsættes efter
stk. 7 som
stk. 8:
»Stk. 8.
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne fører tilsyn med behandlingen af personoplysninger,
der registreres og opbevares efter stk. 1 og 3-5.«
[Tydeliggørelse af, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterret-
ningstjenesterne fører tilsyn med behandlingen af personop-
lysninger, der registreres og opbevares efter den foreslåede
ordning med målrettet registrering og opbevaring af trafik-
data]
Subsidiært:
9)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 c, stk. 1, nr. 1,
ændres »lovovertrædelser begået i området, som efter loven
kan straffes med fængsel i 3 år eller derover, forsætlige
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 eller 13, overtræ-
delser af straffelovens § 124, stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, §
235, § 266 eller § 281, overtrædelser af udlændingelovens
§ 59, stk. 8, nr. 1-5, krænkelser eller overtrædelser som er
omfattet af § 781, stk. 2 eller 3« til: »lovovertrædelser eller
krænkelser begået i området, som er omfattet af § 781, stk.
1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
L 93 - 2021-22 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 11/2-22
2530658_0004.png
4
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbeva-
ring af trafikdata fra visse områder med anmeldelser af kri-
minalitet]
Subsidiært:
10)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 c, stk. 1, nr. 2,
ændres »lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, forsætlige overtrædelser af straf-
felovens kapitel 12 eller 13, overtrædelser af straffelovens
§ 124, stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller §
281, overtrædelser af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5,
krænkelser eller overtrædelser som er omfattet af § 781, stk.
2 eller 3, eller er dømt efter straffelovens § 81 a« til: »lov-
overtrædelser eller krænkelser, som er omfattet af § 781, stk.
1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbeva-
ring af trafikdata fra visse områder med beboere dømt for
kriminalitet]
Subsidiært:
11)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 c
indsættes efter
stk. 6 som
stk. 7:
»Stk. 7.
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne fører tilsyn med behandlingen af personoplysninger,
der registreres og opbevares efter stk. 1-3.«
[Tydeliggørelse af, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterret-
ningstjenesterne fører tilsyn med behandlingen af personop-
lysninger, der registreres og opbevares efter den foreslåede
ordning med målrettet registrering og opbevaring af trafik-
data]
12)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 d, stk. 1,
ændres
»lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med fængsel
i 3 år eller derover, forsætlige overtrædelser af straffelovens
kapitel 12 eller 13, overtrædelser af straffelovens § 124, stk.
2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, overtrædel-
ser af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, krænkelser
eller overtrædelser som er omfattet af § 781, stk. 2 eller
3, eller lovovertrædelser omfattet af straffelovens § 81 a«
til: »lovovertrædelser eller krænkelser, som er omfattet af §
781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af kriminalitetskravet for foretagelse af målrettet
registrering og opbevaring af trafikdata på baggrund af en
forbindelse til kriminalitet]
13)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 d
indsættes efter
stk. 4 som
stk. 5:
»Stk. 5.
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne fører tilsyn med behandlingen af personoplysninger,
der registreres og opbevares efter stk. 1 og 3.«
[Tydeliggørelse af, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterret-
ningstjenesterne fører tilsyn med behandlingen af personop-
lysninger, der registreres og opbevares efter den foreslåede
ordning med målrettet registrering og opbevaring af trafik-
data]
14)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 e
indsættes efter
stk 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Justitsministeren kan efter inddragelse af Tilsynet
for Efterretningstjenesterne foretage en vurdering af, om der
foreligger tilstrækkelig konkrete omstændigheder, der giver
anledning til at antage, at Danmark står over for en alvorlig
trussel mod den nationale sikkerhed, som må anses for at
være reel og aktuel eller forudsigelig.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Vurderingen af, om der er grundlag for at iværksætte gene-
rel og udifferentieret registrering og opbevaring af trafikda-
ta, foretages efter inddragelse af Tilsynet med Efterretnings-
tjenesterne]
15)
I den under
nr. 10
foreslåede affattelse af
§ 786 e
udgår
stk. 2
og
3,
og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af stk. 1 kan kun forlæn-
ges, hvis retten træffer afgørelse ved kendelse om, at der
foreligger tilstrækkelig konkrete omstændigheder, der giver
anledning til at antage, at Danmark står over for en alvorlig
trussel mod den nationale sikkerhed, som må anses for at
være reel og aktuel eller forudsigelig, jf. stk. 1. Retsmødet
holdes for lukkede døre.
Stk. 3.
Regler om registreringspligt fastsat i medfør af
stk. 1 kan fastsættes for en periode på højst 3 måneder ad
gangen.
Stk. 4.
Oplysninger registreret i medfør af reglerne udstedt
efter stk. 1 skal opbevares i 3 måneder.«
[Krav om retskendelse ved forlængelse af udstedte regler
om generel og udifferentieret registrerings- og opbevarings-
pligt og forkortelse af tidsrum, reglerne kan fastsættes for]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
16)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 i
udgår i
stk. 3
»til
at«.
[Lovteknisk korrektion]
17)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 i
ændres i
stk. 3
»databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 12« til: »artikel
2, litra i, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om be-
handling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets
fred i den elektroniske kommunikationssektor«, og »data-
beskyttelsesforordningens artikel 34« ændres til: »Kommis-
sionens forordning om de foranstaltninger, der skal anven-
des ved underretningen om brud på persondatasikkerheden,
jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF ved-
rørende databeskyttelse inden for elektronisk kommunika-
tion og artikel 4, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv af 12. juli 2002 om behandling af personoplysnin-
ger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor«.
[Henvisning til særregulering af databeskyttelse inden for
elektronisk kommunikation]
Af et
mindretal
(SF, RV og EL), tiltrådt af et
mindretal
(FG,
IA, SIU og Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
L 93 - 2021-22 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 11/2-22
2530658_0005.png
5
18)
Nr. 11
affattes således:
»11.
I
§ 801
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Om udlevering af trafik- og lokaliseringsdata gæl-
der reglerne i kapitel 71.««
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 71 på udlevering af
trafik- og lokaliseringsdata]
Principalt:
19)
Den under
nr. 12
foreslåede
§ 804 a
udgår.
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 71 på udlevering af
trafik- og lokaliseringsdata]
Subsidiært:
20)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 804 a
ændres »en
lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel i
3 år eller derover, en forsætlig overtrædelse af straffelovens
kapitel 12 eller 13, en overtrædelse af straffelovens § 124,
stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, en
overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, en
krænkelse eller overtrædelse som er omfattet af § 781, stk.
2 eller 3, eller en lovovertrædelse omfattet af straffelovens §
81 a« til: »lovovertrædelser eller krænkelser, som er omfat-
tet af § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af kriminalitetskravet for edition af registrerings-
og opbevaringspligtig trafikdata]
Subsidiært:
21)
I den under
nr. 12
foreslåede
804 a
indsættes som
stk.
2:
»Stk. 2.
Pålæg om edition, jf. § 804, af oplysninger, der
er registrerings- og opbevaringspligtige efter regler udstedt i
medfør af § 786 e, kan kun meddeles, hvis efterforskningen
angår en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12
eller 13.«
[Oplysninger registreret og opbevaret som følge af en pligt
til generel og udifferentieret registrering og opbevaring med
henblik på beskyttelse af den nationale sikkerhed kan kun
udleveres efter reglerne om edition med henblik på beskyt-
telse af den nationale sikkerhed]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
22)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 806, stk. 2,
ændres »stk. 10« til: »stk. 11«.«
[Lovteknisk korrektion]
Af et
mindretal
(SF, RV og EL), tiltrådt af et
mindretal
(FG,
IA, SIU og Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
23)
Nr. 13
og
14
udgår.
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 71 på udlevering af
trafik- og lokaliseringsdata]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
24)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 81, stk. 1, nr. 1,
udgår »§ 13,«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
25)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
For oplysninger, der på tidspunktet for lovens
ikrafttræden er registreret og opbevaret efter retsplejelovens
§ 786, stk. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 1835 af 15. september
2021, finder retsplejelovens kapitel 71 og 74 om indgreb
i meddelelseshemmeligheden og edition som ændret ved
denne lovs § 1, nr. 1, 2, 11, 12, 01, 13 og 14, anvendelse.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås en nyaffattelse af lovfor-
slagets § 1, nr. 1, således at der i retsplejelovens § 780
indsættes et nyt stk. 3, hvorefter reglerne i lovens kapitel
71 om teleoplysning, jf. stk. 1, nr. 3, gælder tilsvarende for
pålæg til udbydere om udlevering af trafikdata og lokalise-
ringsdata, der ikke er omfattet af stk. 1, nr. 4, uanset om
pålægget udgør et indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Ændringen vil medføre, at retsplejelovens regler om ind-
greb i meddelelseshemmeligheden i det hele kommer til at
gælde for alle pålæg om udlevering af trafik- og lokalise-
ringsdata. Det gælder, uanset om sådanne oplysninger i dag
indhentes efter reglerne om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden m.v. i kapitel 71 eller efter reglerne om edition i
kapitel 74.
»Trafikdata« forstås på samme måde som anført i punkt
3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags almindelige bemærknin-
ger, jf. også punkt 3.2.3.3 i det fremsatte lovforslags almin-
delige bemærkninger.
Ved »lokaliseringsdata« forstås oplysninger om, hvor et
kommunikationsapparat befinder sig eller har befundet sig
i forbindelse med aktiv brug, eller hvor apparatet har befun-
det sig ved signalering til mobilnetværket, selv om apparatet
ikke aktivt har været anvendt, i det omfang disse oplysnin-
ger ikke falder ind under lovforslagets definition af trafik-
data, jf. ovenfor. Det bemærkes, at definitionen dermed er
uafhængig af definitionen af lokaliseringsdata i Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv om behandling af personoplys-
ninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor.
Det bemærkes, at på teknologiens nuværende stadie vil
lokaliseringsdata bl.a. omfatte lokaliseringsdata i forbindel-
se med internetbrug (mobildata) og lokaliseringsdata fra te-
lefoner, der signalerer til mobilnetværket, selv om telefonen
ikke aktivt anvendes (allerede registrerede lokaliseringsda-
ta). Det afgørende for, om oplysningerne vil skulle anses
som lokaliseringsdata omfattet af den foreslåede bestemmel-
se, er ikke, hvordan oplysningerne er blevet genereret fra
kommunikationsapparatet, men om oplysningerne fra kom-
L 93 - 2021-22 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 11/2-22
2530658_0006.png
6
munikationsapparatet viser, hvor apparatet befinder eller har
befundet sig.
Det foreslåede stk. 3 i retsplejelovens § 780 vil bl.a. have
den konsekvens, at oplysninger hos f.eks. en teleudbyder
om, hvilke sendemaster en mobiltelefon har været sat i for-
bindelse med på et givent tidspunkt, fremover vil skulle ind-
hentes efter retsplejelovens regler om teleoplysning i kapitel
71. Pålæg om udlevering af oplysninger fra en teleudbyder
om, hvilke sendemaster en mobiltelefon har været sat i for-
bindelse med på et givent tidspunkt, vil derfor kun kunne
meddeles, hvis efterforskningen angår en lovovertrædelse,
som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover,
eller en af de andre lovovertrædelser, der er særskilt nævnt i
§ 781, stk. 1, nr. 3, eller i stk. 2 eller 3.
Det foreslåede stk. 3 i retsplejelovens § 780 vil endvidere
bl.a. have den konsekvens, at der vil skulle beskikkes en
indgrebsadvokat for den, som indgrebet angår, jf. retspleje-
lovens §§ 784 og 785, uanset om der er tale om et indgreb i
meddelelseshemmeligheden.
Det foreslås, at det foreslåede stk. 3 i § 780 ikke skal
gælde for pålæg om udlevering af trafik- og lokaliseringsda-
ta, der har karakter af udvidet teleoplysning, jf. § 780, stk. 1,
nr. 4, dvs. udlevering af oplysninger om, hvilke telefoner el-
ler andre tilsvarende kommunikationsapparater inden for et
nærmere angivet område der sættes i forbindelse med andre
telefoner eller kommunikationsapparater. Udvidet teleoplys-
ning vil fortsat kun kunne ske, såfremt betingelserne herfor
i § 781 er opfyldt, herunder kravet om, at mistanken vedrø-
rer en forbrydelse, som har medført eller som kan medføre
fare for menneskers liv eller velfærd eller for betydelige
samfundsværdier, jf. § 781, stk. 5, 1. pkt.
Med § 1, nr. 2, i det fremsatte lovforslag foreslås en ny
§ 781 a, hvorved der indføres et særskilt kriminalitetskrav,
for så vidt angår indgreb i meddelelseshemmeligheden i
form af teleoplysning og udvidet teleoplysning ved pålæg
om udlevering af oplysninger, der er registrerings- og opbe-
varingspligtige efter lovforslagets §§ 786 a-786 e eller efter
pålæg eller regler udstedt i medfør af disse bestemmelser.
Med ændringsforslaget foreslås det endvidere, at den
foreslåede § 781 a i retsplejeloven udgår af lovforslaget. Det
vil således være det almindelige kriminalitetskrav i lovens
§ 781, stk. 1, nr. 3, og i stk. 2 og 3, der vil gælde for
indgreb i meddelelseshemmeligheden, herunder ved pålæg
om udlevering af oplysninger, der er registrerings- og opbe-
varingspligtige efter lovforslagets §§ 786 a-786 e m.v.
Endvidere indebærer ændringsforslaget, at det i det hele
er de gældende regler om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden, der finder anvendelse, hvis politiet ved teleoplysning
og udvidet teleoplysning skal have adgang til oplysninger,
der er registrerings- og opbevaringspligtige efter de med
lovforslaget foreslåede §§ 786 a-786 e eller efter pålæg eller
regler udstedt i medfør af disse bestemmelser.
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden er beskrevet nærmere i punkt 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Ændringsforslaget vil indebære, at oplysninger, der er
registrerings- og opbevaringspligtige efter regler udstedt i
medfør af den foreslåede § 786 e i retsplejeloven, alene vil
kunne udleveres efter reglerne om teleoplysning eller udvi-
det teleoplysning, hvis efterforskningen angår en forsætlig
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13.
Til nr. 3
Hensigten med ændringsforslaget er, at i de bestemmelser
i lovforslaget, som angår grov kriminalitet, og hvor krimina-
litetskravet er lovovertrædelser, som efter loven kan straffes
med fængsel i 3 år eller derover, ændres kriminalitetskra-
vet til lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover. Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 5-7, 9-10, 12 og 20.
Ændringsforslaget vil indebære, at pålæg om hastesikring
kun kan meddeles, hvis efterforskningen angår lovovertræ-
delser, som efter gældende ret kan danne grundlag for ind-
greb i meddelelseshemmeligheden, jf. § 781, stk. 1, nr. 3,
eller § 781, stk. 2 eller 3.
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden er beskrevet nærmere i punkt 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Ændringsforslaget vil indebære, at de foreslåede regler
om målrettet personbestemt og geografisk registrering og
opbevaring af trafikdata, der ikke iværksættes på baggrund
af konkret begrundede pålæg, vil udgå.
Til nr. 5-7
Hensigten med ændringsforslaget er, at i de bestemmelser
i lovforslaget, som angår grov kriminalitet, og hvor krimina-
litetskravet er lovovertrædelser, som efter loven kan straffes
med fængsel i 3 år eller derover, ændres kriminalitetskra-
vet til lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover. Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 3, 9, 10, 12 og 20.
Ændringsforslagene vil indebære, at der ikke – som fore-
slået ved det fremsatte lovforslag – vil skulle ske registre-
ring og opbevaring i en periode på 3 år af trafikdata lagret
i forbindelse med målrettet personbestemt registrering og
opbevaring, hvis personen er dømt for en lovovertrædelse,
som efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller derover.
Der vil fortsat skulle ske registrering og opbevaring af
trafikdata i den nævnte periode, hvis personen er dømt for
en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller
13 (landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selv-
stændighed og sikkerhed samt forbrydelser mod statsforfat-
ningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v.), en
overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 2 (befrielse af en
anholdt eller fængslet m.v.), § 125 (hjælp til at unddrage
nogen fra forfølgning for en forbrydelse m.v.), § 127, stk.
1 (unddragelse af krigstjeneste m.v.), § 233, stk. 1 (rufferi),
§ 235 (besiddelse og udbredelse af børnepornografisk mate-
riale), § 266 (trusler), § 281 (afpresning), en overtrædelse
af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5 (forskellige former
L 93 - 2021-22 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 11/2-22
2530658_0007.png
7
for forsætlig bistand til en udlænding med ulovlig indrejse,
ophold el.lign.), eller en krænkelse eller overtrædelse som er
omfattet af § 781, stk. 2 eller 3.
Der henvises til punkt 3.7.1.2.2 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger for en nærmere beskrivelse af de krænkel-
ser eller overtrædelser, som er omfattet af retsplejelovens §
781, stk. 2 eller 3.
Ændringsforslaget medfører ingen ændringer af de med
lovforslaget foreslåede § 786 b, stk. 1, nr. 2 og 3, hvorefter
der sker registrering og opbevaring af trafikdata i henholds-
vis 5 og 10 år, hvis personen er dømt for lovovertrædelser,
der kan straffes med fængsel i henholdsvis 6 år eller 8 år og
derover.
Til nr. 8, 11, og 13
Ændringsforslagene medfører ikke en materiel ændring i
forhold til det fremsatte lovforslag, men ændringsforslagene
vil indebære en tydeliggørelse af, at Datatilsynet og Tilsynet
med Efterretningstjenesterne fører tilsyn med behandlingen
af personoplysninger, der registreres og opbevares som følge
af §§ 786 b-786 d eller pålæg eller regler udstedt i medfør
heraf. Det vil betyde, at behandling af personoplysninger,
der registreres og opbevares efter den foreslåede ordning
med målrettet registrering og opbevaring af trafikdata, vil
være underlagt henholdsvis Datatilsynet og Tilsynet med
Efterretningstjenesternes tilsyn.
Til nr. 9 og 10
Hensigten med ændringsforslaget er, at i de bestemmelser
i lovforslaget, som angår grov kriminalitet, og hvor krimina-
litetskravet er lovovertrædelser, som efter loven kan straffes
med fængsel i 3 år eller derover, ændres kriminalitetskra-
vet til lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover. Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 3, 5-7, 12 og 20.
Ændringsforslagene vil indebære, at der kun vil skulle
ske registrering og opbevaring af trafikdata fra områder,
hvor antallet henholdsvis af anmeldelser af og beboere dømt
for lovovertrædelser, der kan medføre indgreb i meddelel-
seshemmeligheden, jf. retsplejelovens § 781, stk. 1, nr. 3,
eller § 781, stk. 2 eller 3, udgør mindst 1,5 gange landsgen-
nemsnittet som opgjort som gennemsnit over de seneste 3 år.
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden er beskrevet nærmere i punkt 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 12
Hensigten med ændringsforslaget er, at i de bestemmelser
i lovforslaget, som angår grov kriminalitet, og hvor krimina-
litetskravet er lovovertrædelser, som efter loven kan straffes
med fængsel i 3 år eller derover, ændres kriminalitetskra-
vet til lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover. Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 3, 5-7, 9, 10 og 20.
Ændringsforslaget vil medføre, at pålæg om målrettet
registrering og opbevaring af trafikdata vedrørende kommu-
nikationsapparater, personer eller bestemte områder kun kan
meddeles, hvis der er grund til at antage, at de har en forbin-
delse til lovovertrædelser, der efter gældende ret kan medfø-
re indgreb i meddelelseshemmeligheden, jf. § 781, stk. 1, nr.
3, eller § 781, stk. 2 eller 3.
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden er beskrevet nærmere i punkt 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 14
Ændringsforslaget vil indebære, at justitsministeren skal
inddrage Tilsynet for Efterretningstjenesterne, når justitsmi-
nisteren foretager vurdering af, om der foreligger tilstræk-
kelig konkrete omstændigheder, der giver anledning til at
antage, at Danmark står over for en alvorlig trussel mod den
nationale sikkerhed. Ændringsforslaget ændrer ikke ved, at
vurderingen heraf skal foretages på baggrund af en gennem-
gang af aktuelle straffesager omhandlende overtrædelser af
bestemmelserne i straffelovens kapitel 12 og 13, herunder
både verserende sager og sager, hvori der er sket domfældel-
se, og på baggrund af Center for Terroranalyses »Vurdering
af terrortruslen mod Danmark« og øvrige relevante analyse-
produkter, jf. punkt 3.2.3.1 i det fremsatte lovforslags almin-
delige bemærkninger.
Til nr. 15
Ændringsforslaget vil indebære, at en domstol ved for-
længelse af regler udstedt efter stk. 1 skal træffe afgørelse
ved kendelse om, hvorvidt der foreligger tilstrækkelig kon-
krete omstændigheder, der giver anledning til at antage, at
Danmark står over for en alvorlig trussel mod den nationale
sikkerhed, som må anses for at være reel og aktuel eller
forudsigelig, således at betingelserne for, at justitsministeren
efter forhandling med erhvervsministeren kan fastsætte reg-
ler i medfør af § 786 e, stk. 1, er til stede. Afgørelsen træffes
ved kendelse, og retsmødet afholdes for lukkede døre.
Herudover vil ændringsforslag nr. 18 indebære, at regler
om registreringspligt fastsat i medfør af § 786 e, stk. 1, kan
fastsættes for en periode på højst 3 måneder ad gangen.
Endelig vil ændringsforslaget indebære, at oplysninger
registreret i medfør af reglerne udstedt efter stk. 1 skal opbe-
vares i 3 måneder.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget er der tale om en sproglig lovtek-
nisk korrektion. Det foreslås, at »til at« udgår i den foreslåe-
de § 786 i, stk. 3, i retsplejeloven i det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 10, så der fremadrettet kommer til at stå: »skal ori-
entere politiet«. Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget ændres henvisningerne til den
EU-retlige regulering af beskyttelse af persondata i det fore-
slåede § 786 i, stk. 3, i retsplejeloven, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 10.
Det foreslåede § 786 i, stk. 3, i retsplejeloven fastslår
en pligt for udbyderne til at orientere politiet, såfremt der
sker brud på persondatasikkerheden, der kunne udløse en
underretningspligt af de pågældende personer.
L 93 - 2021-22 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 11/2-22
2530658_0008.png
8
I det fremsatte lovforslag henvises til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016
om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med be-
handling af personoplysninger og om fri udveksling af så-
danne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF
(generel forordning om databeskyttelse) (databeskyttelses-
forordningen), som generelt regulerer bl.a. beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personop-
lysninger.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af
12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og be-
skyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommuni-
kationssektor (e-databeskyttelsesdirektivet) udgør imidlertid
særregulering om databeskyttelse inden for elektronisk kom-
munikation. Endvidere udgør Kommissionens forordning
(EU) nr. 611/2013 af 24. juni 2013 om de foranstaltninger,
der skal anvendes ved underretningen om brud på personda-
tasikkerheden, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/58/EF vedrørende databeskyttelse inden for elektro-
nisk kommunikation (forordning nr. 611/2013), en teknisk
gennemførselsforanstaltning i medfør af artikel 4, stk. 5, i
e-databeskyttelsesdirektivet for at sikre en ensartet gennem-
førelse af de foranstaltninger, der er anført i artikel 4, stk.
2, 3 og 4, i e-databeskyttelsesdirektivet. Det foreslås derfor,
at der i lovforslaget henvises hertil i stedet for at henvise til
databeskyttelsesforordningen.
Brud på persondatasikkerheden defineres i e-databeskyt-
telsesdirektivets artikel 2, litra i. Det foreslås, at der henvi-
ses hertil i den foreslåede § 786 i, stk. 3, i retsplejeloven.
Udbyderes pligt til at indberette brud på persondatasik-
kerheden, jf. e-databeskyttelsesdirektivet, reguleres i forord-
ning nr. 611/2013 om de foranstaltninger, der skal anvendes
ved underretningen om brud på persondatasikkerheden.
Det foreslås, at der henvises til forordningen i den fore-
slåede § 786 i, stk. 3, i retsplejeloven. Der tilsigtes med
ændringsforslaget ikke en materiel ændring i forhold til den
foreslåede § 786 i, stk. 3, i retsplejeloven i det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 18
Hensigten med ændringsforslaget er, at retsplejelovens
regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden i det hele
kommer til at gælde for alle pålæg om udlevering af trafik-
og lokaliseringsdata, uanset om sådanne oplysninger i dag
indhentes efter reglerne om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden m.v. i kapitel 71 eller efter reglerne om edition i
kapitel 74. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 1, 19 og 23.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1,
nr. 11, nyaffattes, således at der indsættes et stk. 4 i retsple-
jelovens § 801, hvorefter reglerne i lovens kapitel 71 skal
gælde for udlevering af trafik- og lokaliseringsdata.
»Trafikdata« forstås på samme måde som anført i punkt
3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags almindelige bemærknin-
ger, jf. også punkt 3.2.3.3 i det fremsatte lovforslags almin-
delige bemærkninger.
Ved »lokaliseringsdata« forstås oplysninger om, hvor et
kommunikationsapparat befinder sig eller har befundet sig
i forbindelse med aktiv brug, eller hvor apparatet har befun-
det sig ved signalering til mobilnetværket, selv om apparatet
ikke aktivt har været anvendt, i det omfang disse oplysnin-
ger ikke falder ind under lovforslagets definition af trafik-
data, jf. ovenfor. Det bemærkes, at definitionen dermed er
uafhængig af definitionen af lokaliseringsdata i Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv om behandling af personoplys-
ninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor.
Det bemærkes, at på teknologiens nuværende stadie vil
lokaliseringsdata bl.a. omfatte lokaliseringsdata i forbindel-
se med internetbrug (mobildata) og lokaliseringsdata fra te-
lefoner, der signalerer til mobilnetværket, selv om telefonen
ikke aktivt anvendes (allerede registrerede lokaliseringsda-
ta). Det afgørende for, om oplysningerne vil skulle anses
som lokaliseringsdata omfattet af den foreslåede bestemmel-
se, er ikke, hvordan oplysningerne er blevet genereret fra
kommunikationsapparatet, men om oplysningerne fra kom-
munikationsapparatet viser, hvor apparatet befinder eller har
befundet sig.
Det foreslåede stk. 4 i retsplejelovens § 801 vil have
den konsekvens, at lovens kapitel 74 i det hele ikke vil
finde anvendelse på trafik- og lokaliseringsdata. I stedet vil
reglerne om indgreb i meddelelseshemmeligheden i form
af teleoplysning gælde, jf. det med ændringsforslag nr. 1
foreslåede nye stk. 3 i lovens § 780.
Til nr. 19
Hensigten med ændringsforslaget er, at retsplejelovens
regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden i det hele
kommer til at gælde for alle pålæg om udlevering af trafik-
og lokaliseringsdata, uanset om sådanne oplysninger i dag
indhentes efter reglerne om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden m.v. i kapitel 71 eller efter reglerne om edition i
kapitel 74. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 1, 18 og 23.
Med § 1, nr. 12, i det fremsatte lovforslag foreslås en ny
§ 804 a, hvorved der indføres et særskilt kriminalitetskrav,
for så vidt angår pålæg om edition af oplysninger, der er
registrerings- og opbevaringspligtige efter lovforslagets §§
786 a-786 e eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør af
disse bestemmelser.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den foreslåede §
804 a i retsplejeloven udgår af lovforslaget. Ændringen skal
ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 1, hvorved det
foreslås, at pålæg om udlevering af trafik- og lokaliserings-
data skal meddeles efter reglerne om teleoplysning i retsple-
jelovens kapitel 71.
Til nr. 20
Hensigten med ændringsforslaget er, at i de bestemmelser
i lovforslaget, som angår grov kriminalitet, og hvor krimina-
litetskravet er lovovertrædelser, som efter loven kan straffes
med fængsel i 3 år eller derover, ændres kriminalitetskra-
vet til lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover. Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 3, 5-7, 9, 10 og 12.
L 93 - 2021-22 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 11/2-22
2530658_0009.png
9
Ændringsforslaget vil indebære, at politiet ved pålæg om
edition kun kan få adgang til oplysninger, der er registrer-
ings- og opbevaringspligtige efter de med lovforslaget fore-
slåede §§ 786 a-786 e eller efter pålæg eller regler udstedt
i medfør af disse bestemmelser, hvis efterforskningen angår
lovovertrædelser, der efter gældende ret kan danne grundlag
for indgreb i meddelelseshemmeligheden, jf. § 781, stk. 1,
nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3.
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden er beskrevet nærmere i punkt 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 21
Ændringsforslaget vil indebære, at oplysninger, der er
registrerings- og opbevaringspligtige efter regler udstedt i
medfør af den foreslåede § 786 e i retsplejeloven, alene vil
kunne udleveres efter reglerne om edition, hvis efterforsk-
ningen angår en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapi-
tel 12 eller 13.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget foretages en lovteknisk korrek-
tion. Det foreslås, at »stk. 10« i den foreslåede affattelse af
§ 806, stk. 2, i retsplejeloven, jf. § 1, nr. 10, i det fremsatte
lovforslag, ændres til »stk. 11«. Der er tale om en konse-
kvensrettelse på baggrund af den foreslåede § 1, nr. 13, i
det fremsatte lovforslag, hvor det foreslås, at der indsættes
et nyt stk. 10 i retsplejelovens § 806, hvorefter det gældende
stk. 10 bliver stk. 11.
Til nr. 23
Hensigten med ændringsforslaget er, at retsplejelovens
regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden i det hele
kommer til at gælde for alle pålæg om udlevering af trafik-
og lokaliseringsdata, uanset om sådanne oplysninger i dag
indhentes efter reglerne om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden m.v. i kapitel 71 eller efter reglerne om edition i
kapitel 74. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 1, 18 og 19.
Med § 1, nr. 13, i det fremsatte lovforslag foreslås det, at
reglerne om beskikkelse af indgrebsadvokat også skal gælde
for pålæg om edition af oplysninger, der er registrerings- og
opbevaringspligtige efter lovforslagets §§ 786 a-786 e eller
efter pålæg eller regler udstedt i medfør af disse bestemmel-
ser. § 1, nr. 14, i det fremsatte lovforslag er en konsekvens-
ændring heraf.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1,
nr. 13 og 14, udgår.
Ændringen er en konsekvens af, at ændringsforslag nr. 18
og 19 indebærer, at de regler i retsplejeloven, der gælder for
indgreb i meddelelseshemmeligheden i form af teleoplys-
ning, herunder reglerne om beskikkelse af indgrebsadvokat i
§§ 784 og 785, vil gælde ved pålæg om udlevering af trafik-
og lokaliseringsdata.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget foretages en lovteknisk korrek-
tion. Det foreslås, at »§ 13,« udgår af telelovens § 81, stk. 1,
nr. 1. Der er tale om en konsekvensrettelse på baggrund af
det foreslåede § 2, nr. 1, i det fremsatte lovforslag, hvor det
foreslås, at § 13 ophæves.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget foretages en lovteknisk korrek-
tion. Det foreslås, at lovforslagets § 3, stk. 5, affattes såle-
des, at det fremgår, at det er retsplejelovens kapitel 71 og
74 om indgreb i meddelelseshemmeligheden og edition, som
ændret ved lovforslagets § 1, nr. 1, 2 og 11-14, der henvises
til.
Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2021 og var
til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren har den 25. november 2021 over for
udvalget foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høring
Retsudvalget afholdt den 13. januar 2022 en offentlig
høring om lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 28. september
2021 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 454
(folketingsåret 2020-21). Den 18. november 2021 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 27 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 8 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til justitsministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-
råd med udvalget den 27. januar 2022.
L 93 - 2021-22 - Bilag 31: Betænkning afgivet den 11/2-22
2530658_0010.png
10
Justitsministeren har efterfølgende sendt udvalget det ta-
lepapir, der dannede grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 83 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret med undtagelse af 2 spørgsmål, som forventes
besvaret inden 2. behandling.
Bjørn Brandenborg (S) Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Brian Bressendorff (S) Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV)
nfmd.
Susan Kronborg (RV)
Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
13
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
4