Retsudvalget 2021-22
L 93 Bilag 29
Offentligt
2528516_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. februar 2022
Sikkerhedskontor II
TRRA
2020-187-0036
2323890
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester (L 93)
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(…):
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 781 a
ændres »oplysninger, der er registre-
rings- og opbevaringspligtige efter §§ 786 a-786 e eller efter pålæg eller
regler udstedt i medfør af disse bestemmelser« til: »trafik- og lokaliserings-
data«.
[Udvidelse af datatyper omfattet af kriminalitetskrav ved teleoplysning og
udvidet teleoplysning]
2)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 c
indsættes i
stk. 1
og
2
efter »trafik-
data«: », dog ikke om fastnettelefoni, herunder udbydernes egne internette-
lefonitjenester,«.
[Indskrænkning af data omfattet af pålæg om målrettet geografisk registre-
ring og opbevaring af trafikdata]
3)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 d
indsættes i
stk. 1
som
2. pkt.:
»Udbydere kan dog ikke meddeles pålæg om at foretage målrettet registre-
ring og opbevaring af trafikdata om fastnettelefoni, herunder udbydernes
egne internettelefonitjenester, vedrørende bestemte områder.«
[Indskrænkning af data omfattet af pålæg vedrørende registrering og opbe-
varing af trafikdata vedrørende bestemte områder]
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
4)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 h
ændres »registrering og verifice-
ring« til: »registrering, indberetning, verificering og opbevaring«, og efter
»nummeroplysningsdata« indsættes: »og andre identifikationsoplysninger
samt tilsyn hermed og oplysningspligt«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om registrering, indberet-
ning, verificering og opbevaring af nummeroplysningsdata og andre identi-
fikationsoplysninger samt tilsyn hermed og oplysningspligt]
5)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 804 a
ændres »oplysninger, der er regi-
strerings- og opbevaringspligtige efter §§ 786 a-786 e eller efter pålæg eller
regler udstedt i medfør af disse bestemmelser,« til: »trafik- og lokaliserings-
data«.
[Udvidelse af datatyper omfattet af kriminalitetskrav ved edition]
6)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 804 b
ændres i
stk. 2
»Oplysninger, som
opbevares som følge af §§ 786 a-786 f eller efter pålæg eller regler udstedt
i medfør af disse bestemmelser,« til: »Trafik- og lokaliseringsdata«.
[Konsekvens af udvidelse af datatyper omfattet af kriminalitetskrav]
Til § 2
7)
Nr. 2
udgår.
[Bortfald af krav om indberetning af oplysninger om unikt ID på slutbrugere
og eventuelle oplysninger om brugere til forsyningspligtudbyderens lands-
dækkende nummeroplysningstjeneste (118-databasen)]
Til § 3
8)
I
stk. 1
ændres »1. januar 2022, jf. dog stk. 2 « til: »3. marts 2022«.
[Ændring af ikrafttrædelsesdato]
9)
Stk. 2
og
3
udgår.
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 2-5.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
2
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1 og 5
Det foreslås med ændringsforslaget, at de med lovforslaget foreslåede
§§
781 a
og
804 a
i retsplejeloven ændres, så de omfatter trafik- og lokalise-
ringsdata. Det vil i forhold til det fremsatte lovforslag betyde, at bestemmel-
serne også vil finde anvendelse ved pålæg om udlevering af lokaliserings-
data og trafikdata, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige efter de
foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler ud-
stedt i medfør af disse bestemmelser.
Det vil indebære, at politiet, uanset retsplejelovens § 781, stk. 1, nr. 3, vil
kunne foretage teleoplysning, jf. retsplejelovens § 780, stk. 1, nr. 3, og ud-
videt teleoplysning, jf. retsplejelovens § 780, stk. 1, nr. 4, ved pålæg om
udlevering af trafik- og lokaliseringsdata, hvis efterforskningen angår en
lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller der-
over, eller en lovovertrædelse omfattet af straffelovens § 81 a.
Det vil desuden indebære, at pålæg om edition, jf. retsplejelovens § 804, af
trafik- og lokaliseringsdata kun kan meddeles, hvis efterforskningen angår
en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel i 3 år eller
derover, en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13, en
overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266
eller § 281, en overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, en
krænkelse eller overtrædelse som er omfattet af § 781, stk. 2 eller 3, eller en
lovovertrædelse omfattet af straffelovens § 81 a.
Ved »trafikdata« skal efter ændringsforslaget forstås samme definition som
den, der bl.a. anføres i pkt. 3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags almindelige
bemærkninger, jf. også pkt. 3.2.3.3 i det fremsatte lovforslags almindelige
bemærkninger.
Ændringsforslaget vil dermed indebære, at retsplejelovens §§ 781 a og 804
a vil omfatte trafikdata, uanset om oplysningerne er omfattet af en pligt til
registrering og opbevaring efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejelo-
ven eller pålæg eller regler udstedt i medfør heraf eller ej.
Der vil for så vidt angår adgang til trafikdata ikke være nogen ændring i
forhold til det fremsatte lovforslag ved indgreb i meddelelseshemmelighe-
den eller ved pålæg om udlevering (edition) af trafikdata i perioder med
3
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
generel og udifferentieret registrering og opbevaring af trafikdata. Det skyl-
des, at de foreslåede §§ 781 a og 804 a i det fremsatte lovforslag allerede
omfatter oplysninger, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter de
foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler ud-
stedt i medfør heraf. I perioder med generel og udifferentieret registrering
og opbevaring af trafikdata vil trafikdata omfattet af lovforslagets definition
være registrerings- og opbevaringspligtige efter regler udstedt i medfør af
den foreslåede § 786 e i retsplejeloven.
I perioder, hvor der alene er iværksat målrettet registrering og opbevaring
af trafikdata, vil der imidlertid være en forskel i forhold til det fremsatte
lovforslag. Det skyldes, at de foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven
i det fremsatte lovforslag alene omfatter oplysninger, der er registrerings-
og opbevaringspligtige efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven
eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør heraf. Det vil sige, at de ikke
omfatter trafikdata vedrørende de personer og områder, der ikke er omfattet
af et pålæg om registrering og opbevaring efter de foreslåede §§ 786 a-786
d. Med ændringsforslaget lægges der imidlertid op til, at også disse oplys-
ninger skal være omfattet af de foreslåede §§ 781 a og 804 a.
Visse lokaliseringsdata, som udgør trafikdata i forbindelse med telefoni- og
SMS/MMS-kommunikation, er allerede omfattet af de med det fremsatte
lovforslag foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven, idet de er omfattet
af lovforslagets definition af trafikdata.
Der lægges med ændringsforslaget imidlertid op til, at også lokaliserings-
data, der ikke er omfattet af registrerings- og opbevaringspligterne i de fo-
reslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven og pålæg eller regler udstedt i med-
før heraf, skal være omfattet af de foreslåede §§ 781 a og 804 a i retspleje-
loven.
Ved »lokaliseringsdata« skal efter ændringsforslaget forstås oplysninger
om, hvor et kommunikationsapparat befinder sig eller har befundet sig i for-
bindelse med aktiv brug, eller hvor apparatet har befundet sig ved signale-
ring til mobilnetværket, selvom apparatet ikke aktivt har været anvendt, i
det omfang disse oplysninger ikke falder ind under lovforslagets definition
af »trafikdata«, jf. ovenfor. Det bemærkes, at definitionen dermed er uaf-
hængig af definitionen af lokaliseringsdata i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets
fred i den elektroniske kommunikationssektor.
4
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
Det bemærkes, at på teknologiens nuværende stadie vil »lokaliseringsdata«
bl.a. omfatte lokaliseringsdata i forbindelse med internetbrug (mobildata)
og lokaliseringsdata fra telefoner, der signalerer til mobilnetværket, selv om
telefonen ikke aktivt anvendes. Det afgørende for, om oplysningerne vil
skulle anses som »lokaliseringsdata« omfattet af den foreslåede bestem-
melse, er ikke, hvordan oplysningerne er blevet genereret fra kommunikati-
onsapparatet, men om oplysningerne fra kommunikationsapparatet viser,
hvor apparatet befinder eller har befundet sig.
De med ændringsforslaget foreslåede ændringer af de foreslåede §§ 781 a
og 804 a i retsplejeloven vil medføre, at også udlevering af lokaliseringsdata
og trafikdata, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige efter de fore-
slåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler udstedt i
medfør heraf, vil skulle opfylde de samme betingelser som udlevering af
oplysninger, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter de foreslåede
§§ 786 a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør
heraf, jf. de med det fremsatte lovforslag foreslåede §§ 781 a og 804 a.
Anmodning om adgang til trafik- og lokaliseringsdata vil efter de med æn-
dringsforslaget foreslåede ændringer af de foreslåede §§ 781 a og 804 a i
retsplejeloven skulle rettes til den tjenesteproducerende udbyder.
Det bemærkes, at de med ændringsforslaget foreslåede ændringer af de fo-
reslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven ikke vil omfatte oplysninger, der
registreres og opbevares efter den med det fremsatte lovforslag foreslåede §
786 f om registrering og opbevaring af oplysninger om en slutbrugers ad-
gang til internettet, der omfatter IP-adresser. Det skyldes, at disse oplysnin-
ger ikke vil være trafik- eller lokaliseringsdata i lovforslagets forstand. Så-
danne oplysninger vil kunne kræves udleveret efter den almindelige editi-
onsregel i retsplejelovens § 804. Der henvises til pkt. 3.3.3 i det fremsatte
lovforslags almindelige bemærkninger.
Det bemærkes desuden, at de med ændringsforslaget foreslåede ændringer
af de foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven bl.a. vil have den konse-
kvens, at der også i forbindelse med adgang til oplysninger, der ikke er re-
gistrerings- og opbevaringspligtige efter de foreslåede §§ 786 a-786 e eller
efter pålæg eller regler udstedt i medfør heraf, vil skulle beskikkes en ind-
grebsadvokat for den, som indgrebet angår, jf. retsplejelovens §§ 784 og
785. Tilsvarende vil der skulle ske underretning af den, som indgrebet angår,
jf. reglerne herom i retsplejelovens § 788.
5
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
Det bemærkes endvidere, at det foreslåede ændringsforslag vil betyde, at
politiet ikke vil kunne få adgang til de lokaliseringsdata, som udbyderne
råder over i egne systemer til brug for fejlretning m.v., og som ikke er om-
fattet af ændringslovforslagets definition af lokaliseringsdata, samt trafik-
data, der ikke efter den foreslåede ordning med målrettet registrering og op-
bevaring gøres registrerings- og opbevaringspligtige, efter de gældende reg-
ler om edition. Efter ændringsforslaget vil disse oplysninger således være
omfattet af de foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven og vil dermed
kun kunne udleveres i sager om grov kriminalitet.
Ændringsforslaget vil have den følge, at udbyderne ved udlevering ikke på
samme måde, som det forudsættes i det fremsatte lovforslag, skal kunne ad-
skille oplysninger, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter de fo-
reslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler udstedt
i medfør af disse bestemmelser, fra oplysninger, der ikke er registrerings-
og opbevaringspligtige efter de foreslåede §§ 786 a-786 e i retsplejeloven
eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør af disse bestemmelser. Det
skyldes, at der for udlevering af disse typer oplysninger som udgangspunkt
vil gælde det samme kriminalitetskrav.
Det bemærkes dog, at der fortsat vil være en forudsætning om, at udbyderne
kan adskille visse oplysninger fra hinanden ved udlevering i den særlige si-
tuation, hvis den væsentlige procesrisiko, der beskrives under pkt. 3.7.2 i
det fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger, måtte blive udløst, og
det ved domstolene fastslås, at trafikdata, der er registreret og opbevaret som
følge af en pligt til generel og udifferentieret registrering og opbevaring med
henblik på beskyttelse af den nationale sikkerhed, alene kan anvendes i sa-
ger om beskyttelse af national sikkerhed. I denne situation vil det således
fortsat være en forudsætning, at trafikdata, der er registrerings- og opbeva-
ringspligtige efter regler udstedt i medfør af den foreslåede § 786 e i rets-
plejeloven, kan adskilles fra de oplysninger, der i øvrigt er omfattet af de
med ændringsforslaget foreslåede §§ 781 a og 804 a. Det skyldes, at der i
den situation vil gælde et krav om, at trafikdata, der er registrerings- og op-
bevaringspligtige efter regler udstedt i medfør af den foreslåede § 786 e i
retsplejeloven, alene vil kunne udleveres i sager om beskyttelse af national
sikkerhed, mens lokaliseringsdata og trafikdata, der ikke er registrerings- og
opbevaringspligtig efter de foreslåede §§ 786 a-786 e eller efter pålæg eller
regler udstedt i medfør heraf, vil kunne udleveres i sager om grov krimina-
litet.
6
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
For definitionen af »grov kriminalitet« henvises til det fremsatte lovforslags
almindelige bemærkninger, pkt. 3.7.3.1.
Til nr. 2 og 3
Med ændringsforslaget foreslås det, at de med lovforslaget foreslåede
§ 786
c, stk. 1
og
2,
i retsplejeloven ændres, så bestemmelserne ikke omfatter tra-
fikdata om fastnettelefoni, herunder udbydernes egne internettelefonitjene-
ster, der er forbundet via en fastnetforbindelse, der ikke registreres på master
og som derfor efter dette ændringsforslag anses som en form for fastnette-
lefoni (herefter IP-telefoni). Herudover foreslås det, at
§ 786 d, stk. 1,
æn-
dres, så udbydere ikke kan meddeles pålæg om at foretage målrettet regi-
strering og opbevaring af trafikdata om fastnettelefoni, herunder IP-telefoni,
vedrørende bestemte områder.
Efter ændringsforslaget vil udbyderne således ikke kunne pålægges at fore-
tage målrettet geografisk registrering og opbevaring af trafikdata efter de
foreslåede § 786 c, stk. 1 og 2, eller målrettet registrering og opbevaring af
trafikdata vedrørende bestemte områder efter den foreslåede § 786 d, stk. 1,
for så vidt angår trafikdata om fastnettelefoni, herunder IP-telefoni, der er
forbundet via en fastnetforbindelse, der ikke registreres på master.
Det vil betyde, at forpligtelsen til at foretage målrettet geografisk registre-
ring og opbevaring af trafikdata efter de foreslåede § 786 c, stk. 1 eller 2,
eller § 786 d, stk. 1, i retsplejeloven vil gælde:
- følgende oplysninger om mobiltelefoni samt SMS-, EMS- og MMS-kom-
munikation:
1) opkaldende nummer (A-nummer) samt navn og adresse på abonnen-
ten eller den registrerede bruger,
2) opkaldte nummer (B-nummer) samt navn og adresse på abonnenten
eller den registrerede bruger,
3) ændring af opkaldte nummer (C-nummer) samt navn og adresse på
abonnenten eller den registrerede bruger,
4) kvittering for modtagelse af meddelelser,
5) identiteten på det benyttede kommunikationsudstyr (f.eks. IMSI- og
IMEI-numre),
6) den eller de celler en mobiltelefon er forbundet til ved kommunika-
tionens start og afslutning, samt de tilhørende masters præcise geo-
grafiske eller fysiske placering på tidspunktet for kommunikationen,
og
7
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
7) tidspunktet for kommunikationens start og afslutning, og
- følgende oplysninger om udbydernes egne e-mailtjenester:
8) afsendende e-mailadresse og
9) modtagende e-mailadresse.
Det vil således være oplysninger om mobiltelefoni samt SMS-, EMS- og
MMS-kommunikation samt oplysninger om udbydernes egen e-mailtjene-
ster, som vil være omfattet af den målrettede geografiske registrering og
opbevaring af trafikdata efter de foreslåede § 786 c, stk. 1 eller 2, eller § 786
d, stk. 1, i retsplejeloven. Oplysninger om IP-telefoni, der kan registreres på
master og dermed kan sidestilles med f.eks. mobiltelefoni, og oplysninger
om trådløst forbundet IP-telefoni vil også være omfattet.
Det bemærkes, at ændringsforslaget ikke i øvrigt vil have betydning for,
hvordan trafikdata skal forstås efter lovforslaget, jf. pkt. 3.1.3.4 i det frem-
satte lovforslags almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det foreslås med ændringsforslaget, at den med lovforslaget foreslåede
§
786 h
i retsplejeloven ændres, så bemyndigelsen vil omfatte mulighed for at
fastsætte regler om registrering, verificering, indberetning og opbevaring af
nummeroplysningsdata og andre identifikationsoplysninger samt tilsyn her-
med og oplysningspligt.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede ordning med
målrettet personbestemt registrering og opbevaring af trafikdata i det frem-
satte lovforslag, hvorefter der er behov for at sikre, at der kan ske en entydig
identifikation af slutbrugeren/brugeren af et givet kommunikationsmiddel.
Dels for at det bedst muligt sikres, at politiet af hensyn til bekæmpelse af
grov kriminalitet kan finde frem til de personer og telefonnumre, der efter
loven kan iværksættes målrettet registrering og opbevaring af trafikdata
vedrørende, dels for at det i videst muligt omfang undgås, at der uforvarende
sker registrering og opbevaring af forkerte personers trafikdata i forbindelse
med målrettet personbestemt registrering og opbevaring af trafikdata.
Ændringsforslag nr. 4 skal endvidere ses i sammenhæng med ændringsfor-
slag nr. 7, hvor det foreslås, at det fremsatte lovforslags krav om indberet-
ning af oplysninger om unikt ID på slutbrugere og eventuelle oplysninger
om brugere til 118-databasen skal bortfalde. Ændringsforslag nr. 7 vil
8
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
medføre, at oplysninger om unikt ID på slutbrugere og eventuelle oplysnin-
ger om brugere ikke vil blive omfattet af telelovens § 31, stk. 2, og derfor
ikke vil være at anse for nummeroplysningsdata.
I medfør af telelovens § 31, stk. 2, er bl.a. oplysninger om navn og adresse
at anse som nummeroplysningsdata. Ifølge § 3 i bekendtgørelse nr. 435 af
9. maj 2011 om nummeroplysningsdatabaser (nummeroplysningsbekendt-
gørelsen) skal datasælgere indsamle og registrere nummeroplysningsdata i
forbindelse med indgåelsen af kontrakt om adgang til elektroniske kommu-
nikationsnet eller -tjenester mellem udbyderen og slutbrugeren. Det følger
desuden af telelovens § 31, stk. 5, nr. 2, at nummeroplysningsdata altid skal
videregives til forsyningspligtudbyderens landsdækkende nummeroplys-
ningstjeneste (118-databasen).
Der forudsættes med ændringsforslag nr. 4 for det første fastsat regler om,
at udbyderne skal registrere andre identifikationsoplysninger end nummer-
oplysningsdata, dvs. oplysninger om unikt ID på slutbrugere og eventuelle
oplysninger om brugere, i forbindelse med oprettelsen af et abonnement.
Det forudsættes, at der fastsættes krav om, at oplysningerne er registreret
forud for, at slutbrugeren opnår adgang til elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester.
Ved et »unikt ID« forstås for slutbrugere, som er fysiske personer, der er
bopælsregistreret i Det Centrale Personregister (CPR), og som ikke er regi-
streret med navne- og adressebeskyttelse i CPR, den pågældendes person-
nummer.
For andre fysiske personer forstås ved et »unikt ID« navn, fødselsdato (in-
klusiv fødselsår), køn, pasnummer eller nummer fra nationalt identitetskort
og udstedelsesland for passet eller det nationale identitetskort. For fysiske
personer med et personnummer, som er registreret med navne- og adresse-
beskyttelse i CPR, forstås ved »unikt ID« også oplysninger om personnum-
meret.
Hvis slutbrugeren er en juridisk person, der er tildelt et CVR-nummer, for-
stås ved »unikt ID« CVR-nummeret. For slutbrugere, som er juridiske per-
soner uden CVR-nummer, forstås ved »unikt ID« i stedet selskabsregisteret,
hvori den juridiske person er registreret, og registreringsnummeret.
Ved »eventuelle oplysninger om bruger« forstås oplysninger om den fysiske
person, der forventes at anvende teletjenesten. Der kan derfor være et
9
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
overlap mellem slutbrugeren og brugeren, men i flere tilfælde vil slutbruge-
ren og brugeren ikke være den samme person. Registrering af oplysninger
om brugeren vil alene skulle ske i det omfang, at det på tidspunktet for re-
gistreringen vides, hvem der er den forventede bruger af teletjenesten.
Af pkt. 3.3.3 i det fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger fremgår,
at der ikke med hjemmel i den med det fremsatte lovforslag foreslåede §
786 h i retsplejeloven forudsættes fastsat krav til, hvordan verificering af
nummeroplysningsdata skal foretages. Ændringsforslag nr. 4 vil ændre her-
ved.
Det forudsættes således for det andet med ændringsforslag nr. 4, at der med
hjemmel i den med ændringsforslaget foreslåede § 786 h i retsplejeloven
fastsættes regler om den nærmere metode for verificering af nummeroplys-
ningsdata og andre identifikationsoplysninger.
For så vidt angår slutbrugere, der er bopælsregisteret i CPR, og som ikke er
registreret med navne- og adressebeskyttelse i CPR, forudsættes der fastsat
regler, hvorefter udbyderne forpligtes til at validere de pågældendes navne-
og adresseoplysninger via opslag i CPR, inden oplysningerne overføres til
118-databasen.
For så vidt angår slutbrugere, som er andre fysiske personer, forudsættes der
fastsat regler om, at udbyderne skal verificere oplysninger om navn, fød-
selsdato (inklusiv fødselsår), køn, pasnummer eller nummer fra nationalt
identitetskort og udstedelsesland for passet eller det nationale identitetskort
ved anmodning om enten fysisk eller digital forevisning af billedlegitima-
tion i form af et pas eller nationalt identitetskort. Det forudsættes desuden,
at der fastsættes regler om, at verificeringen dokumenteres ved digital kopi.
Dette skal bidrage til, at datakvaliteten i 118-databasen forbedres, samt at
der ikke i Danmark kan ske anonym oprettelse af et abonnement.
For så vidt angår slutbrugere, som er juridiske personer med CVR-nummer,
forudsættes der fastsat regler om, at udbyderne skal verificere det oplyste
CVR-nummer ved opslag i CVR-registeret (som er offentligt tilgængeligt).
For slutbrugere, som er juridiske personer uden CVR-nummer, forudsættes
der fastsat regler om, at verificeringen sker ved opslag i det selskabsregister,
slutbrugeren er registreret i.
10
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
Formålet hermed er at sikre, at der for såvel fysiske og juridiske personer
foretages en verificering af slutbrugerens unikke ID, der kan bidrage til at
sikre, at de angivne oplysninger er korrekte.
Som nævnt ovenfor følger det af telelovens § 31, stk. 5, nr. 2, at nummer-
oplysningsdata, herunder navn og adresse på slutbrugeren, jf. telelovens §
31, stk. 2, altid skal videregives til forsyningspligtudbyderens landsdæk-
kende nummeroplysningstjeneste (den såkaldte 118-database). Der gælder
dog ikke i dag regler om, inden for hvilke tidsfrister indberetningen skal ske.
Der forudsættes på den baggrund med ændringsforslag nr. 4 for det tredje
fastsat regler, hvorefter udbyderne forpligtes til at indberette validerede
navne- og adresseoplysninger til den såkaldte 118-database umiddelbart ef-
ter, at valideringen er foretaget. Dette bl.a. for at sikre, at politiet hurtigst
muligt kan knytte navne- og adresseoplysningerne til et personnummer eller
lignende i politiets systemer og derved i videst muligt omfang kan it-under-
støtte målrettet personbestemt registrering og opbevaring af trafikdata. Sam-
tidigheden er desuden vigtig af hensyn til at sikre entydig identifikation af
slutbrugeren.
Endvidere forudsættes der med ændringsforslag nr. 4 for det fjerde fastsat
regler, som forpligter udbyderne til dagligt at berige 118-databasen med
ajourførte validerede navne- og adresseoplysninger fra CPR på de af deres
kunder, som måtte have ændret navn eller adresse, til 118-databasen. Dette
for at bidrage til at sikre en datakvalitet i 118-databasen, som i videst muligt
omfang kan understøtte, at politiet kun iværksætter målrettet personbestemt
registrering og opbevaring af trafikdata for de korrekte personer.
Der forudsættes ikke med ændringsforslag nr. 4 fastsat regler om krav til
indberetning af oplysninger om unikt ID på slutbrugere eller eventuelle op-
lysninger om bruger til 118-databasen.
Der forudsættes med ændringsforslag nr. 4 for det femte fastsat regler, der
forpligter udbyderne til inden for en periode at efterregistrere eksisterende
slutbrugere i 118-databasen, bl.a. med navne- og adresseoplysninger, der er
validerede via CPR, i det omfang det er muligt. Det forudsættes også fastsat
regler om, at udbyderne efterregistrerer og opbevarer personnumre, i det
omfang det er muligt. Det forudsættes desuden, at der med ændringsforslag
nr. 4 fastsættes regler om, at efterregistreringen skal ske inden for en given
periode, og at udbyderne, i det omfang det ikke er muligt at foretage efter-
registrering inden for denne frist, skal opsige det pågældende abonnement.
11
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
Der vil dog ikke på baggrund af ændringsforslag nr. 4 kunne fastsættes reg-
ler om efterregistrering af allerede eksisterende taletidskort- og fastnettele-
foniabonnenter, herunder IP-telefoniabonnenter. For sådanne abonnenter
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Med ændringsforslag nr. 4 forudsættes der for det sjette fastsat regler i med-
før af den med ændringsforslaget foreslåede § 786 h, hvorefter udbyderne
forpligtes til at opbevare slutbrugerens personnummer og eventuelle oplys-
ninger om brugere, indtil kundeforholdet er udløbet, dvs. også efter, at slut-
brugeren har opnået adgang til elektroniske kommunikationsnet eller -tje-
nester. Forslaget har til formål at sikre, at udbyderne bl.a. vil kunne bistå
politiet med udredning af fejl i forbindelse med politiets kobling af slutbru-
gers personnummer og vedkommendes navne- og adresseoplysninger i 118-
databasen. Det er nødvendigt, at teleudbyderne opbevarer oplysningerne, så
politiet efterfølgende kan få oplysning herom til brug for politiets udvikling
af et it-system, som i videst muligt omfang korrekt skal oversætte slutbru-
gernes navne og adresseoplysninger i 118-databasen til et personnummer.
Med ændringsforslag nr. 4 forudsættes det for det syvende, at der fastsættes
regler om tilsyn med udbydernes overholdelse af regler om registrering, ve-
rificering, indberetning, og opbevaring af nummeroplysningsdata og andre
identifikationsoplysninger samt oplysningspligt fastsat med hjemmel i den
med ændringsforslaget foreslåede § 786 h i retsplejeloven.
Herudover forudsættes der med ændringsforslag nr. 4 for det ottende fastsat
regler om, at teleudbyderne forpligtes til på begæring af politiet at oplyse de
andre identifikationsoplysninger, som udbyderne er forpligtet til at opbevare
efter regler udstedt i medfør af den med ændringsforslaget foreslåede § 786
h i retsplejeloven (dvs. personnumre og eventuelle oplysninger om brugere).
Dette med henblik på, at udbyderne kan levere de nødvendige oplysninger
om de personnumre, som ligger til grund for navne- og adresseoplysnin-
gerne i 118-databasen, i forbindelse med politiets udvikling af et it-system,
som i videst muligt omfang korrekt skal oversætte slutbrugernes navne og
adresseoplysninger i 118-databasen til et personnummer. Når it-systemet er
i drift, vil udbyderne kunne bistå politiet med at sikre korrekt kobling af
slutbrugers personnummer og vedkommendes navne- og adresseoplysnin-
ger i 118-databasen, f.eks. hvis politiet ikke ud fra de nævnte navne- og
adresseoplysninger entydigt kan koble oplysningerne til et personnummer.
Endvidere vil politiet kunne bruge oplysningerne i forbindelse med udred-
ning af eventuelle fejl i forbindelse med politiets behandling af navne- og
12
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
adresseoplysninger til at udfinde korrekt personnummer. Eventuelle oplys-
ninger om brugere kan være relevante for politiet i efterforskningsmæssig
sammenhæng, eksempelvis ved iværksættelse af indgreb efter retsplejelo-
ven vedrørende telefonnumre, som i 118-databasen er anført som registreret
til f.eks. en virksomhed, således at det er muligt for politiet at undersøge hos
udbyderne, hvem der er bruger af de sådanne telefonnumre.
Der forudsættes også med hjemmel i den med ændringsforslaget foreslåede
§ 786 h for det niende i nødvendigt omfang fastsat overgangsbestemmelser,
hvorved der bl.a. kan tages højde for, at udbyderne skal kunne nå at tilveje-
bringe den nødvendige systemunderstøttelse i forhold til registrering, veri-
ficering, indberetning og opbevaring m.v. af oplysninger om unikt ID om
slutbrugere og oplysninger om eventuelle brugere. På baggrund af sammen-
hængen med den foreslåede ordning med målrettet registrering og opbeva-
ring af trafikdata forudsættes det bl.a., at regler om registrering, verificering,
indberetning og opbevaring m.v. først sættes i kraft på det tidspunkt, der
passer i forhold til de relevante regler om målrettet registrering og opbeva-
ring af trafikdata i overgangsperioden. Forslaget skal således ses i sammen-
hæng med det fremsatte lovforslags § 3, stk. 4, hvor det foreslås, at justits-
ministeren i en overgangsperiode kan fastsætte regler om fravigelse af de
foreslåede §§ 786 b-786 d i retsplejeloven, herunder at reglerne helt eller
delvist ikke skal anvendes. Der henvises til de specielle bemærkninger her-
til.
Endelig forudsættes der for det tiende fastsat regler om, at uregistrerede ta-
letidskort inden for en periode skal være omfattet af de samme krav til regi-
strering af nummeroplysningsdata som andre abonnenter i nummeroplys-
ningsbekendtgørelsen. Dette for at sikre, at det ikke længere vil være muligt
at købe uregistrerede taletidskort. Det er Justitsministeriets opfattelse, at
dette kan medvirke til at begrænse den væsentlige omgåelsesrisiko, som
brugen af uregistrererede taletidskort udgør, og som allerede i dag udnyttes
af organiserede kriminelle m.v. Justitsministeriet bemærker, at registrerin-
gen af uregistrerede taletidskort ikke i sig selv vil kunne forhindre kriminelle
i at kommunikere anonymt på anden vis. Forslaget skal ses i sammenhæng
med forslaget om, at alle udbydere vil skulle registrere oplysninger om unikt
ID om slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere, jf. lige ovenfor.
Ændringsforslag nr. 4 i sammenhæng med ændringsforslag med nr. 5 æn-
drer ikke således ved, at der med det fremsatte lovforslag lægges op til, at
der skal fastsættes regler, hvorefter der inden for en periode vil gælde de
13
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
samme krav for uregistrerede taletidskort, som der skal gælde for andre
abonnenter.
Det bemærkes, at ændringsforslag nr. 4 i sammenhæng med ændringsfor-
slag nr. 7 forventes at kunne have økonomiske konsekvenser for politiet som
følge af bl.a. øget ressourcebehov til udvikling og drift af it-løsningen hos
politiet.
Til nr. 6
Med det fremsatte lovforslag foreslås det at indsætte en ny § 804 b i retsple-
jeloven, hvorefter udbydere på politiets begæring som led i efterforskningen
af en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale, eller en krænkelse
som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning,
skal udlevere oplysninger, der identificerer en slutbrugers adgang til elek-
troniske kommunikationsnet eller -tjenester, jf. den foreslåede § 804 b, stk.
1.
Med bestemmelsens stk. 2 foreslås det, at oplysninger, som opbevares som
følge af de foreslåede §§ 786 a-786 f i retsplejeloven eller efter pålæg eller
regler udstedt i medfør af disse bestemmelser, ikke er omfattet af stk. 1.
Med ændringsforslag nr. 1 og 5 foreslås det at udvide de datatyper, der er
omfattet af et kriminalitetskrav ved edition og teleoplysning og udvidet te-
leoplysning. Det foreslås således, at der også for lokaliseringsdata og trafik-
data, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtig efter de foreslåede §§
786 a-786 e, vil gælde, at disse oplysninger alene kan udleveres, hvis efter-
forskningen angår en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel
12 eller 13, en overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 2, § 125, § 127, stk.
1, § 235, § 266 eller § 281, en overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk.
8, nr. 1-5, en krænkelse eller overtrædelse som er omfattet af § 781, stk. 2
eller 3, eller en lovovertrædelse omfattet af straffelovens § 81 a.
Som konsekvens heraf foreslås det, at det foreslåede
§ 804 b, stk. 2,
i rets-
plejeloven ændres således, at de oplysninger, der er omfattet af de med æn-
dringsforslaget foreslåede §§ 781 a og 804 a i retsplejeloven, dvs. lokalise-
ringsdata og trafikdata, også omfattes af bestemmelsen.
Det vil betyde, at disse oplysninger ikke vil kunne udleveres efter den fore-
slåede § 804 b i retsplejeloven, hvor der ikke gælder et krav om retskendelse
14
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
eller et kriminalitetskrav. Udlevering af disse oplysninger vil efter æn-
dringsforslag nr. 1 og 5 i stedet skulle ske efter de foreslåede §§ 781 a og
804 a i retsplejeloven.
Det bemærkes til ændringsforslaget, at oplysninger, som opbevares som
følge af de foreslåede §§ 786 a-786 f i retsplejeloven eller efter pålæg eller
regler udstedt i medfør af disse bestemmelser, fortsat vil være omfattet af
det med ændringsforslaget foreslåede § 804 b, stk. 2, i retsplejeloven. Disse
oplysninger vil derfor fortsat ikke være omfattet af stk. 1.
Oplysninger om f.eks. indehaveren af et telefonnummer vil fortsat være om-
fattet af stk. 1, forudsat at oplysningerne er statiske, og at de ikke er omfattet
af en registrerings- eller opbevaringspligt efter de foreslåede §§ 786 a-786 f
i retsplejeloven eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør af disse be-
stemmelser.
Det fremgår af pkt. 3.7.4.2 i det fremsatte lovforslags almindelige bemærk-
ninger, at den foreslåede § 804 b i retsplejeloven vil videreføre telelovens §
13 med et ændret anvendelsesområde. Det bemærkes, at der med ændrings-
forslaget lægges op til at foretage ændringer af anvendelsesområdet for §
804 b (og dermed telelovens § 13). Det skyldes, at lokaliseringsdata og tra-
fikdata, der ikke er registrerings- og opbevaringspligtige efter de foreslåede
§§ 786 a-786 e, i modsætning til det fremsatte lovforslag med ændringsfor-
slaget ikke vil være omfattet af den foreslåede § 804 b, stk. 1, i retsplejelo-
ven, uanset om oplysningerne identificerer en slutbrugers adgang til elek-
troniske kommunikationsnet eller -tjenester.
Til nr. 7
Med det fremsatte lovforslag lægges der op til, at definitionen af nummer-
oplysningsdata i telelovens § 31, stk. 2, skal omfatte oplysninger om »unikt
ID« på slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere.
Ved et »unikt ID« forstås i det fremsatte lovforslag for fysiske personer, der
er tildelt et personnummer, personnummeret. For fysiske personer uden per-
sonnummer angives navn, fødselsdato (inklusiv fødselsår), køn, pasnummer
eller nummer fra nationalt identitetskort og udstedelsesland for passet eller
det nationale identitetskort. Hvis slutbrugeren udgerør en juridisk person,
der er tildelt et CVR-nummer, angives CVR-nummeret. For juridiske per-
soner uden CVR-nummer angives i stedet selskabsregisteret, hvori den ju-
ridiske person er registreret, og registreringsnummeret.
15
L 93 - 2021-22 - Bilag 29: Ændringsforslag til 2. behandling, fra justitsministeren
Ved »eventuelle oplysninger om bruger« forstås i det fremsatte lovforslag
oplysninger om den fysiske person, der forventes at anvende teletjenesten.
Der kan derfor være et overlap mellem slutbrugeren og brugeren, men i flere
tilfælde vil slutbrugeren og brugeren ikke være den samme person. Regi-
strering af oplysninger om brugeren vil alene skulle ske i det omfang, det på
tidspunktet for registreringen vides, hvem der er den forventede bruger af
teletjenesten
Det følger af telelovens § 31, stk. 5, nr. 2, at nummeroplysningsdata altid
skal videregives til forsyningspligtudbyderens landsdækkende nummerop-
lysningstjeneste (118-databasen). Omfattes oplysninger om unikt ID på slut-
brugere og eventuelle oplysninger om brugere af telelovens § 31, stk. 2, vil
der således være en forpligtelse for de udbydere, der registrerer oplysninger
om unikt ID på slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere, til at ind-
berette disse oplysninger til 118-databasen.
Teleindustrien har oplyst, at indberetning af oplysninger om unikt ID på
slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere til 118-databasen vil være
særdeles omkostningsfuldt for branchen. For ikke at pålægge telebranchen
en unødigt byrdefuld regulering lægges der med ændringsforslag nr. 7 op
til, at det fremsatte lovforslags § 2, nr. 2, udgår, for at sikre, at der ikke som
følge af lovforslaget stilles krav om indberetning af oplysninger om unikt
ID på slutbrugere og eventuelle oplysninger om brugere til forsyningspligt-
udbyderens landsdækkende nummeroplysningstjeneste (118-databasen).
Det bemærkes, at ændringsforslag nr. 7 i sammenhæng med ændringsfor-
slag nr. 4 forventes at kunne have økonomiske konsekvenser for politiet som
følge af bl.a. øget ressourcebehov til udvikling og drift af it-løsningen hos
politiet.
Til nr. 8
Med ændringsforslag nr. 8 foreslås det at ændre § 3, stk. 1, i det fremsatte
lovforslag, således at loven vil træde i kraft den 3. marts 2022.
Til nr. 9
Med ændringsforslag nr. 7 foreslås det, at det fremsatte lovforslags § 2, nr.
2, udgår. Som konsekvens heraf foreslås det, at lovforslagets § 3, stk. 2 og
3, der henviser til § 2, nr. 2, udgår.
16