INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
Retsudvalget {REU), Folketinget
Retsudvalget (REU), Folketinget
Christiansborg
Christiansborg
1240
København K
1240
København K
W
I
I
L D E R S
P L A D
S 8K
W
LDERS
PLAD
S 8K
1
403 KØBENHAVN K
1
4 0 3 KØBENHAVN K
TE
LEFON 3 2 6
9 8888
TE
LEFON 326
9 8 8 8 8
M
O B I
L
9 1
3 2 5 7 1 9
M
OBI
L
91
3 2 5 7 1 9
M I K L @ H U M
A
N R I
G
H
T S
DK
M I K L @ H U M
A
N R I
G
H
T S .
. D K
M
E N N E S K E R
E T .
.
D K
M
ENNESKER
ET DK
D
OK.
N
R.
2 1 /
02860-
1 7
D
O K .
N
R .
2 1 /
0 2 8 6 0 -
1 7
11
FEBRUAR 2 0 2 2
11.
. F E B R U A R 2 0 2 2
B E H O V
F
O R G R U N
D I
I
G E R
E A
N A L Y S E
A F
D O M F
R A
B E H O V
F
O R G R U N
D G E R
E A
N A L Y S E
AF
D O M F
R A
E M D OM L O G N N G
E M D O M L O G N I
I
N G
Institut for Menneskerettigheder
ønsker
at
gøre
Retsudvalget
Institut for Menneskerettigheder
ønsker
at
gøre
Retsudvalget
opmærksom på, at dommen fra Den Europæiske
opmærksom på, at dommen fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, Ekimdzhiev og andre mod Bulgarien fra
Menneskerettighedsdomstol, Ekimdzhiev og andre mod Bulgarien fra
11.
januar
2022,
som handler om de bulgarske logningsregler, bør
give
11.
januar 2022
1
, som handler om de bulgarske logningsregler, bør
give
anledning
til
en
grundigere
analyse af dommens konsekvenser for
anledning
t i l
en
grundigere
analyse af dommens konsekvenser for
lovforslag om logning (L93) end det, der fremgår af svar på spørgsmål
lovforslag om logning (L 93) end det, der fremgår af svar på spørgsmål
nr.
73
og
81
til lovforslaget.2
nr.
73
og
81
til lovforslaget.
2
Instituttet bemærker den forbindelse, at dommen er afsagt efter, at
Instituttet bemærker
i
i den forbindelse, at dommen er afsagt efter, at
instituttet afgav høringssvar over lovudkastet
3
og efter, at lovforslaget
instituttet afgav høringssvar over lovudkastet3 og efter, at lovforslaget
er blevet fremsat for Folketinget.
er blevet fremsat for Folketinget.
Menneskerettighedsdomstolen foretager i dommen
en
samlet
Menneskerettighedsdomstolen foretager i dommen
en
samlet
vurdering af de retssikkerhedsgarantier, som
gælder
i Bulgarien, og når
vurdering af de retssikkerhedsgarantier, som
gælder
i Bulgarien, og når
frem til, at den bulgarske lovgivning vedrørende logning, som den
frem til, at den bulgarske lovgivning vedrørende logning, som den
anvendes i praksis, ikke overholder de minimumsgarantier mod
anvendes i praksis, ikke overholder de minimumsgarantier mod
vilkårlighed og misbrug, som
er
krævet
efter
artikel 8
vilkårlighed og misbrug, som
er
krævet
efter
artikel 8
i
i
Menneskerettighedskonventionen.4
Menneskerettighedskonventionen.
4
De danske regler om logning har en række lighedspunkter til de
De danske regler om logning har en række lighedspunkter til de
bulgarske regler, og der bør derfor foretages en
grundig
vurdering af
bulgarske regler, og der bør derfor foretages en
grundig
vurdering af
dommens
eventuelle
konsekvenser for lovforslaget, som også belyser,
dommens
eventuelle
konsekvenser for lovforslaget, som også belyser,
hvordan anvendelsen af loven praksis vil overholde de
hvordan anvendelsen af loven
i
i praksis vil overholde de
retssikkerhedsgarantier, som menneskeretten kræver.
retssikkerhedsgarantier, som menneskeretten kræver.
1
1
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Ekimdzhiev og
andre
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Ekimdzhiev og
andre
mod Bulgarien, sagsnummer
70078/12),
dom af
11.
januar
2022,
mod Bulgarien, sagsnummer 70078/12), dom af
11.
januar 2022,
tilgængelig her.
tilgængelig
her.
2
Se svar på spørgsmål nr. 73
her,
svar på spørgsmål nr.
81
her
og
2
Se svar på spørgsmål nr. 73 her, svar på spørgsmål nr.
81
her og
lovforslaget her.
lovforslaget
her.
3
3
Se instituttets høringssvar til lovforslaget
her.
Se instituttets høringssvar t i l lovforslaget her.
4
4
Se dommens præmis
419.
Se dommens præmis
419.