Retsudvalget 2021-22
L 93 Bilag 26
Offentligt
2526303_0001.png
Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Retsudvalget [den 10. februar 2022]
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester
(Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logning) m.v.)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(SF), (RV) og (EL) tiltrådt af <>:
1)
Nr. 1
affattes således:
»01.
I
§ 780
indsættes efter stk. 2 som stk. 3:
»Stk. 3.
Hvad der i dette kapitel gælder om teleoplysning,
jf. stk. 1, nr. 3, gælder tilsvarende for pålæg om udlevering
af trafik- og lokaliseringsdata, der ikke er omfattet af stk.
1, nr. 4, uanset om pålægget udgør et indgreb i meddelelses-
hemmeligheden.««
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 71 på udlevering af
trafik- og lokaliseringsdata]
2)
Nr. 2
udgår.
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 71 på udlevering af
trafik- og lokaliseringsdata]
3)
Den under
nr. 2
foreslåede
§ 781 a
udgår.
[Ændring af kriminalitetskravet for foretagelse af teleoplys-
ning og udvidet teleoplysning af registrerings- og opbeva-
ringspligtig trafikdata]
4)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 781 a
ændres »§§ 786
a-786 e« til: »§§ 786 a-786 d«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. XX]
5)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 781 a
indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 2.
Uanset § 781, stk. 1, nr. 3, samt stk. 2 og 3
kan politiet alene foretage teleoplysning, jf. § 780, stk. 1,
nr. 3, og udvidet teleoplysning, jf. § 780, stk. 1, nr. 4, ved
pålæg om udlevering af oplysninger, der er registrerings- og
opbevaringspligtige efter regler udstedt i medfør af § 786
e, hvis efterforskningen angår en forsætlig overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 eller 13.«
DokumentId
Journalnummer
L 93 - 2021-22 - Bilag 26: 4. udkast til betænkning
2526303_0002.png
2
[Oplysninger registreret og opbevaret som følge af en pligt
til generel og udifferentieret registrering og opbevaring med
henblik på beskyttelse af den nationale sikkerhed kan kun
udleveres efter reglerne om teleoplysning og udvidet teleo-
plysning med henblik på beskyttelse af den nationale sikker-
hed]
6)
I det under
nr. 8
foreslåede
§ 786 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, en forsætlig overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 eller 13, en overtrædelse af straffe-
lovens § 124, stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266
eller § 281, en overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk.
8, nr. 1-5, en krænkelse eller overtrædelse som er omfattet
af § 781, stk. 2 eller 3, eller en lovovertrædelse omfattet af
straffelovens § 81 a« til: »lovovertrædelse eller krænkelse,
som er omfattet af § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller
3.
[Ændring af kriminalitetskravet for foretagelse af hastesik-
ring]
7)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 b, stk. 1, nr. 1,
udgår »en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover,«.
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbeva-
ring af trafikdata for personer dømt for kriminalitet]
8)
De under
nr. 10
foreslåede
§§ 786 b
og
786 c
udgår.
[Udeladelse af regler om målrettet personbestemt og geogra-
fisk registrering og opbevaring af trafikdata, der ikke iværk-
sættes på baggrund af konkret begrundede pålæg]
9)
I det under
nr. 10
foreslåede
786 b, stk. 1, nr. 1,
udgår
», eller er dømt efter straffelovens § 81 a«.
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbeva-
ring af trafikdata for personer dømt for kriminalitet]
10)
I det under
nr. 10
foreslåede
786 b, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »§ 127, stk. 1,«: »§ 233, stk. 1,«.
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbeva-
ring af trafikdata for personer dømt for kriminalitet]
11)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 b
indsættes efter
stk. 7 som nyt stykke:
»Stk. 8.
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne fører tilsyn med behandlingen af personoplysninger,
der registreres og opbevares efter stk. 1, 3, 4 og 5.«
[Tydeliggørelse af, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterret-
ningstjenesterne fører tilsyn med behandlingen af personop-
lysninger, der registreres og opbevares efter den foreslåede
ordning med målrettet registrering og opbevaring af trafik-
data]
12)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 c, stk. 1, nr. 1,
ændres »lovovertrædelser begået i området, som efter loven
kan straffes med fængsel i 3 år eller derover, forsætlige
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 eller 13, overtræ-
delser af straffelovens § 124, stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, §
235, § 266 eller § 281, overtrædelser af udlændingelovens
§ 59, stk. 8, nr. 1-5, krænkelser eller overtrædelser som er
omfattet af § 781, stk. 2 eller 3« til: »lovovertrædelser eller
krænkelser begået i området, som er omfattet af § 781, stk.
1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbeva-
ring af trafikdata fra visse områder med anmeldelser af kri-
minalitet]
13)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 c, stk. 1, nr. 2,
ændres »lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 3 år eller derover, forsætlige overtrædelser af straf-
felovens kapitel 12 eller 13, overtrædelser af straffelovens
§ 124, stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller §
281, overtrædelser af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5,
krænkelser eller overtrædelser som er omfattet af § 781, stk.
2 eller 3, eller er dømt efter straffelovens § 81 a« til: »lov-
overtrædelser eller krænkelser, som er omfattet af § 781, stk.
1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af kriminalitetskravet for registrering og opbeva-
ring af trafikdata fra visse områder med beboere dømt for
kriminalitet]
14)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 c
indsættes efter
stk. 6 som nyt stykke:
»Stk. 7.
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne fører tilsyn med behandlingen af personoplysninger,
der registreres og opbevares efter stk. 1-3.«
[Tydeliggørelse af, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterret-
ningstjenesterne fører tilsyn med behandlingen af personop-
lysninger, der registreres og opbevares efter den foreslåede
ordning med målrettet registrering og opbevaring af trafik-
data]
15)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 786 d, stk. 1,
ændres
»lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med fængsel
i 3 år eller derover, forsætlige overtrædelser af straffelovens
kapitel 12 eller 13, overtrædelser af straffelovens § 124, stk.
2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, overtrædel-
ser af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, krænkelser
eller overtrædelser som er omfattet af § 781, stk. 2 eller
3, eller lovovertrædelser omfattet af straffelovens § 81 a«
til: »lovovertrædelser eller krænkelser, som er omfattet af §
781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af kriminalitetskravet for foretagelse af målrettet
registrering og opbevaring af trafikdata på baggrund af en
forbindelse til kriminalitet]
16)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 d
indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Datatilsynet og Tilsynet med Efterretningstjene-
sterne fører tilsyn med behandlingen af personoplysninger,
der registreres og opbevares efter stk. 1 og 3.«
[Tydeliggørelse af, at Datatilsynet og Tilsynet med Efterret-
ningstjenesterne fører tilsyn med behandlingen af personop-
lysninger, der registreres og opbevares efter den foreslåede
ordning med målrettet registrering og opbevaring af trafik-
data]
L 93 - 2021-22 - Bilag 26: 4. udkast til betænkning
2526303_0003.png
3
17)
I den under
§ 1, nr. 10,
foreslåede
§ 786 e
indsættes
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Justitsministeren kan efter inddragelse af Tilsynet
for Efterretningstjenesterne foretage en vurdering af, om der
foreligger tilstrækkeligt konkrete omstændigheder, der giver
anledning til at antage, at Danmark står over for en alvorlig
trussel mod den nationale sikkerhed, som må anses for at
være reel og aktuel eller forudsigelig.«
[Vurderingen af, om der er grundlag for at iværksætte gene-
rel og udifferen-tieret registrering og opbevaring af trafikda-
ta foretages efter inddragelse af Tilsynet med Efterretnings-
tjenesterne]
18)
I den under
§ 1, nr. 10,
foreslåede affattelse af
§ 786 e
udgår
stk. 2
og
3,
og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af stk. 1 kan kun forlæn-
ges, hvis retten træffer afgørelse ved kendelse om, at der
foreligger tilstrækkeligt konkrete omstændigheder, der giver
anledning til at antage, at Danmark står over for en alvorlig
trussel mod den nationale sikkerhed, som må anses for at
være reel og aktuel eller forudsigelig, jf. stk. 1. Retsmødet
holdes for lukkede døre.
Stk. 3.
Regler om registreringspligt fastsat i medfør af
stk. 1 kan fastsættes for en periode på højst 3 måneder ad
gangen.
Stk. 4.
Oplysninger registreret i medfør af reglerne udstedt
efter stk. 1 skal opbevares i 3 måneder.«
[Krav om retskendelse ved forlængelse af udstedte regler
om generel og udifferentieret registrerings- og opbevarings-
pligt og forkortelse af tidsrum reglerne kan fastsættes for]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
19)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 i
udgår i
stk. 3
»til
at«.
[Lovteknisk korrektion]
20)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 786 i
ændres i
stk. 3
»databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 12« til: »artikel
2, litra i, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om be-
handling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets
fred i den elektroniske kommunikationssektor«, og »data-
beskyttelsesforordningens artikel 34« ændres til: »Kommis-
sionens forordning om de foranstaltninger, der skal anven-
des ved underretningen om brud på persondatasikkerheden,
jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF ved-
rørende databeskyttelse inden for elektronisk kommunika-
tion og artikel 4, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv af 12. juli 2002 om behandling af personoplysnin-
ger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor«.
[Henvisning til særregulering af databeskyttelse inden for
elektronisk kommunikation]
Af et
mindretal
(SF), (RV) og (EL) tiltrådt af <>:
21)
Nr. 11
affattes således:
»11.
I
§ 801
indsættes efter stk. 3 som stk. 4:
»Stk. 4.
Om udlevering af trafik- og lokaliseringsdata gæl-
der reglerne i kapitel 71.««
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 71 på udlevering af
trafik- og lokaliseringsdata]
22)
Den under
nr. 12
foreslåede
§ 804 a
udgår.
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 71 på udlevering af
trafik- og lokaliseringsdata. ]
23)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 804 a
ændres »§§ 786
a-786 e« til: »§§ 786 a-786 d«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 25]
24)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 804 a
ændres lovov-
ertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel i 3
år eller derover, en forsætlig overtrædelse af straffelovens
kapitel 12 eller 13, en overtrædelse af straffelovens § 124,
stk. 2, § 125, § 127, stk. 1, § 235, § 266 eller § 281, en
overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, en
krænkelse eller overtrædelse som er omfattet af § 781, stk.
2 eller 3, eller en lovovertrædelse omfattet af straffelovens §
81 a« til: »lovovertrædelser eller krænkelser, som er omfat-
tet af § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3«.
[Ændring af kriminalitetskravet for edition af registrerings-
og opbevaringspligtig trafikdata]
25)
I den under
nr. 12
foreslåede
804 a
indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 2.
Pålæg om edition, jf. § 804, af oplysninger, der
er registrerings- og opbevaringspligtige efter regler udstedt i
medfør af § 786 e, kan kun meddeles, hvis efterforskningen
angår en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12
eller 13.«
[Oplysninger registreret og opbevaret som følge af en pligt
til generel og udifferentieret registrering og opbevaring med
henblik på beskyttelse af den nationale sikkerhed kan kun
udleveres efter reglerne om edition med henblik på beskyt-
telse af den nationale sikkerhed]
26)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 804 b
ændres »§ 804
b« til; »§ 804 a«.
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 71 på udlevering af
trafik- og lokaliseringsdata. ]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
27)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 806, stk. 2,
ændres »stk. 10« til: »stk. 11«.«
[Lovteknisk korrektion]
Af et
mindretal
(SF), (RV) og (EL) tiltrådt af <>:
28)
Nr. 13
og
nr. 14
udgår.
[Anvendelse af retsplejelovens kapitel 71 på udlevering af
trafik- og lokaliseringsdata]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
L 93 - 2021-22 - Bilag 26: 4. udkast til betænkning
2526303_0004.png
4
Til § 2
29)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 81, stk. 1, nr. 1,
udgår »§ 13,«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
30)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
For oplysninger, der på tidspunktet for lovens
ikrafttræden er registreret og opbevaret efter retsplejelovens
§ 786, stk. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 1835 af 15. september
2021, finder retsplejelovens kapitel 71 og 74 om indgreb
i meddelelseshemmeligheden og edition som ændret ved
denne lovs § 1, nr. 1, 2, 11, 12, 01, 13 og 14, anvendelse.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslagets § 1,
nr. 1,
foreslås en nyaffattelse
af lovforslagets § 1,
nr. 1,
således, at der i retsplejelovens
§ 780 indsættes et nyt
stk. 3,
hvor-efter reglerne i lovens
kapitel 71 om teleoplysning, jf. stk. 1, nr. 3, gælder tilsva-
rende for pålæg til udbydere om udlevering af trafikdata og
lokaliseringsdata, der ikke er omfattet af stk. 1, nr. 4, uanset
om pålægget udgør et indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Ændringen vil medføre, at retsplejelovens regler om ind-
greb i meddelelseshemmeligheden i det hele kommer til
at gælde for alle pålæg om udlevering af trafik- og lokali-
seringsdata. Det gælder, uanset om sådanne oplysninger i
dag indhentes efter reglerne om indgreb i meddelelseshem-
meligheden mv. i kapitel 71 eller efter reglerne om edition i
kapitel 74.
»Trafikdata« forstås på samme måde som anført i pkt.
3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags almindelige bemærknin-
ger, jf. også pkt. 3.2.3.3 i det fremsatte lovforslags alminde-
lige bemærkninger.
Ved »lokaliseringsdata« forstås oplysninger om, hvor
et kommunikations-apparat befinder sig eller har befundet
sig i forbindelse med aktiv brug, eller hvor apparatet har
befundet sig ved signalering til mobilnetværket, selvom ap-
paratet ikke aktivt har været anvendt, i det omfang disse
oplysninger ikke falder ind under lovforslagets definition
af »trafikdata«, jf. ovenfor. Det bemærkes, at definitionen
dermed er uafhængig af definitionen af lokaliseringsdata i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den
elektroniske kommunikationssektor.
Det bemærkes, at på teknologiens nuværende stadie vil
»lokaliseringsdata« bl.a. omfatte lokaliseringsdata i forbin-
delse med internetbrug (mobildata) og lokaliseringsdata fra
telefoner, der signalerer til mobilnetværket, selv om telefo-
nen ikke aktivt anvendes (allerede registrerede lokaliserings-
data). Det afgørende for, om oplysningerne vil skulle anses
som »lokaliseringsdata« omfattet af den foreslåede bestem-
melse, er ikke, hvordan oplysningerne er blevet genereret fra
kommunikationsapparatet, men om oplysningerne fra kom-
munikationsapparatet viser, hvor apparatet befinder eller har
befundet sig.
Det foreslåede stk. 3 i retsplejelovens § 780 vil bl.a. have
den konsekvens, at oplysninger hos f.eks. en teleudbyder
om, hvilke sendemaster en mobiltelefon har været sat i for-
bindelse med på et givent tidspunkt, fremover vil skulle ind-
hentes efter retsplejelovens regler om teleoplysning i kapitel
71. Pålæg om udlevering af oplysninger fra en teleudbyder
om, hvilke sendemaster en mobiltelefon har været sat i for-
bindelse med på et givet tidspunkt, vil derfor kun kunne
meddeles, hvis efterforskningen angår en lovovertræ-delse,
som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover
eller en af de andre lovovertrædelser, der er særskilt nævnt i
§ 781, stk. 1, nr. 3, eller i stk. 2 eller 3.
Det foreslåede stk. 3 i retsplejelovens § 780 vil endvidere
bl.a. have den konsekvens, at der vil skulle beskikkes en
indgrebsadvokat for den, som indgrebet angår, jf. retspleje-
lovens §§ 784 og 785, uanset om der er tale om et indgreb i
meddelelseshemmeligheden.
Det foreslås, at det foreslåede stk. 3 i § 780, ikke skal
gælde for pålæg om udlevering af trafik- og lokaliseringsda-
ta, der har karakter af udvidet tele-oplysning, jf. § 780, stk.
1, nr. 4, dvs. udlevering af oplysninger om, hvilke telefoner
eller andre tilsvarende kommunikationsapparater inden for
et nær-mere angivet område der sættes i forbindelse med
andre telefoner eller kom-munikationsapparater. Udvidet te-
leoplysning vil fortsat kun kunne ske, så-fremt betingelserne
herfor i § 781 er opfyldt, herunder kravet om, at mistan-ken
vedrører en forbrydelse, som har medført eller som kan
medføre fare for menneskers liv eller velfærd eller for bety-
delige samfundsværdier, jf. § 781, stk. 5, 1. pkt.
Til nr. 2
Med § 1, nr. 2, i det fremsatte lovforslag, foreslås en ny
§ 781 a, hvorved der indføres et særskilt kriminalitetskrav
for så vidt angår indgreb i meddelelseshemmeligheden i
form af teleoplysning og udvidet teleoplysning ved pålæg
om udlevering af oplysninger, der er registrerings- og opbe-
varingspligtige efter lovforslagets §§ 786 a-786 e eller efter
pålæg eller regler udstedt i medfør af disse bestemmelser.
Med ændringsforslagets § 1,
nr. 2,
foreslås det, at den
foreslåede § 781 a i retsplejeloven i udgår af lovforsla-
get. Det vil således være det almindelige kriminalitetskrav
i lovens § 781, stk. 1, nr. 3, samt i stk. 2 og 3, der vil gæl-
de for indgreb i meddelelseshemmeligheden, herunder ved
pålæg om udlevering af oplysninger, der er registrerings- og
opbevaringspligtige efter lovforslagets §§ 786 a-786 e m.v.
Til nr. 3
Ændringsforslag nr. 3 til lovforslagets § 1, nr. 2, vil inde-
bære, at det i det hele er de gældende regler om indgreb
i meddelelseshemmeligheden, der finder anvendelse, hvis
politiet ved teleoplysning og udvidet teleoplysning skal ha-
ve adgang til oplysninger, der er registrerings- og opbeva-
ringsplig-tige efter de med lovforslaget foreslåede §§ 786
a-786 e eller efter pålæg eller regler udstedt i medfør af
disse bestemmelser.
L 93 - 2021-22 - Bilag 26: 4. udkast til betænkning
2526303_0005.png
5
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden er beskrevet nærmere i pkt. 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4 og 5
Ændringsforslag nr. 4 og 5 vil indebære, at oplysninger,
der er registrerings- og opbevaringspligtige efter regler ud-
stedt i medfør af den foreslåede § 786 e i retsplejeloven,
alene vil kunne udleveres efter reglerne om teleoplysning
eller udvidet teleoplysning, hvis efterforskningen angår en
forsætlig over-trædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13.
Til nr. 6
Ændringsforslag nr. 6 til det med lovforslagets § 1,
nr.
8,
foreslåede 2. pkt. i retsplejelovens § 786 a, stk. 1, vil
indebære, at pålæg om hastesikring kun kan meddeles, hvis
efterforskningen angår lovovertrædelser, som efter gældende
ret kan danne grundlag for indgreb i meddelelseshemmelig-
heden, jf. § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3.
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden er beskrevet nærmere i pkt. 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Ændringsforslag nr. 7, x og x til det med lovforslagets §
1, nr. 10, foreslåede § 786 b, stk. 1, nr. 1, i retsplejeloven
vil indebære, at der ikke – som foreslået ved det fremsatte
lovforslag – vil skulle ske registrering og opbevaring i en
periode på 3 år af trafikdata lagret i forbindelse med målret-
tet personbestemt registrering og opbevaring, hvis personen
er dømt for en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes
med fængsel i 3 år eller derover.
Der vil fortsat skulle ske registrering og opbevaring af
trafikdata i den nævnte periode, hvis personen er dømt for
en forsætlig overtrædelse af straf-felovens kapitel 12 eller
13 (landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selv-
stændighed og sikkerhed samt forbrydelser mod statsforfat-
ningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme mv.), en
overtrædelse af straffe-lovens § 124, stk. 2 (befrielse af en
anholdt eller fængslet mv.), § 125 (hjælp til at unddrage
nogen fra forfølgning for en forbrydelse mv.), § 127, stk. 1
(unddragelse af krigstjeneste mv.), § 233, stk. 1 (rufferi), §
235 (besiddelse og udbredelse af børnepornografisk materia-
le), § 266 (trusler), § 281 (afpresning), en overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5 (forskellige former
for forsætlig bistand til en udlænding med ulovlig indrejse,
ophold eller lignende), eller en krænkelse eller overtrædelse
som er omfattet af § 781, stk. 2 eller 3.
Der henvises til pkt. 3.7.1.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger for en nærmere beskrivelse af de krænkelser
eller overtrædelser, som er omfattet af retsplejelovens § 781,
stk. 2 eller 3.
Ændringsforslaget medfører ingen ændringer af de med
lovforslaget foreslåede § 786 b, stk. 1, nr. 2 og 3, hvorefter
der sker registrering og opbeva-ring af trafikdata i hhv. 5 og
10 år, hvis personen er dømt for lovovertrædelser, der kan
straffes med fængsel i hhv. 6 år eller 8 år og derover.
Til nr. 8
Ændringsforslag nr. 8 vil indebære, at de foreslåede reg-
ler om målrettet personbestemt og geografisk registrering og
opbevaring af trafikdata, der ikke iværksættes på baggrund
af konkret begrundede pålæg, vil udgå.
Til nr. 9, 10
Ændringsforslag nr. 9, 10 og x
til det med lovforslagets
§ 1,
nr. 10,
foreslåede
§ 786 b, stk. 1, nr. 1,
i retsplejeloven
vil indebære, at der ikke – som foreslået ved det fremsatte
lovforslag – vil skulle ske registrering og opbevaring i en
periode på 3 år af trafikdata lagret i forbindelse med målret-
tet personbestemt registrering og opbevaring, hvis personen
er dømt for en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes
med fængsel i 3 år eller derover.
Der vil fortsat skulle ske registrering og opbevaring af
trafikdata i den nævnte periode, hvis personen er dømt for
en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller
13 (landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selv-
stændighed og sikkerhed samt forbrydelser mod statsforfat-
ningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme mv.), en
overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 2 (befrielse af en
anholdt eller fængslet mv.), § 125 (hjælp til at unddrage
nogen fra forfølgning for en forbrydelse mv.), § 127, stk. 1
(unddragelse af krigstjeneste mv.), § 233, stk. 1 (rufferi), §
235 (besiddelse og udbredelse af børnepornografisk materia-
le), § 266 (trusler), § 281 (afpresning), en overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5 (forskellige former
for forsætlig bistand til en udlænding med ulovlig indrejse,
ophold eller lignende), eller en krænkelse eller overtrædelse
som er omfattet af § 781, stk. 2 eller 3.
Der henvises til pkt. 3.7.1.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger for en nærmere beskrivelse af de krænkelser
eller overtrædelser, som er omfattet af retsplejelovens § 781,
stk. 2 eller 3. Ændringsforslaget medfører ingen ændringer
af de med lovforslaget foreslåede § 786 b, stk. 1, nr. 2 og 3,
hvorefter der sker registrering og opbevaring af trafikdata i
hhv. 5 og 10 år, hvis personen er dømt for lovovertrædel-ser,
der kan straffes med fængsel i hhv. 6 år eller 8 år og derover.
Til nr. 11, 14 og 16
Ændringsforslag nr. 11, 14 og 16 medfører ikke en mate-
riel ændring i forhold til det fremsatte lovforslag, men æn-
dringsforslagene vil indebære en tyde-liggørelse af, at Data-
tilsynet og Tilsynet med Efterretningstjenesterne fører tilsyn
med behandlingen af personoplysninger, der registreres og
opbevares som følge af §§ 786 b-786 d eller pålæg eller
regler udstedt i medfør heraf. Det vil betyde, at behandling
af personoplysninger, der registeret og opbevares efter den
foreslåede ordning med målrettet registrering og opbevaring
af trafikdata, vil være underlagt henholdsvis Datatilsynet og
Tilsynet med Efterretningstjenesternes tilsyn.
Til nr. 12 og 13
Ændringsforslag nr. 12 og 13 til det med lovforslagets
§ 1,
nr. 10,
foreslåede § 786 c, stk. 1, nr. 1 og 2, i retsple-
jeloven vil indebære, at der kun vil skulle ske registrering
og opbevaring af trafikdata fra områder, hvor hhv. antallet
L 93 - 2021-22 - Bilag 26: 4. udkast til betænkning
2526303_0006.png
6
af anmeldelser af og beboere dømt for lovovertrædelser,
der kan medføre indgreb i meddelelseshemmeligheden, jf.
retsplejelovens § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller
3, udgør mindst 1,5 gange landsgennemsnittet som opgjort
som gennemsnit over de seneste 3 år.
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden er beskrevet nærmere i pkt. 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 15
Ændringsforslag nr. 15 til den med lovforslagets § 1,
nr. 12, foreslåede § 804 a i retsplejeloven vil indebære, at
politiet ved pålæg om edition kun kan få adgang til oplys-
ninger, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter de
med lovforslaget foreslåede §§ 786 a-786 e eller efter pålæg
eller regler udstedt i medfør af disse bestemmelser, hvis
efterforskningen angår lovovertrædelser, der efter gældende
ret kan danne grundlag for indgreb i meddelelseshemmelig-
heden, jf. § 781, stk. 1, nr. 3, eller § 781, stk. 2 eller 3.
De gældende regler om indgreb i meddelelseshemmelig-
heden er beskrevet nærmere i pkt. 3.7.1.2 og 3.7.1.3 i lov-
forslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 17
Ændringsforslag nr. 17 vil indebære, at justitsministeren
skal inddrage Tilsynet for Efterretningstjenesterne, når ju-
stitsministeren foretager vurdering af, om der foreligger til-
strækkeligt konkrete omstændigheder, der giver anledning
til at antage, at Danmark står over for en alvorlig trussel
mod den nationale sikkerhed. Ændringsforslaget ændrer ik-
ke ved, at vurderingen heraf skal foretages på baggrund af
en gennemgang af aktuelle straffesager omhandlende over-
trædelser af bestemmelserne i straffelovens kapitel 12 og 13,
herunder både verserende sager og sager, hvori der er sket
domfældelse, samt på baggrund af Center for Terroranalyses
»Vurderingen af Terrortrus-len mod Danmark« og øvrige
relevante analyseprodukter, jf. pkt. 3.2.3.1 i det fremsatte
lovforslags almindelige bemærkninger.
Til nr. 18
Ændringsforslag nr. 18 vil indebære, at en domstol ved
forlængelse af regler udstedt efter stk. 1 skal træffe afgørelse
ved kendelse om, hvorvidt der foreligger tilstrækkeligt kon-
krete omstændigheder, der giver anledning til at antage, at
Danmark står over for en alvorlig trussel mod den nationale
sikkerhed, som må anses for at være reel og aktuel eller
forudsigelig, således at betingelserne for, at justitsministeren
efter forhandling med erhvervsministeren kan fastsætte reg-
ler i medfør af § 786 e, stk. 1, er til stede. Afgørelsen træffes
ved kendelse, og retsmødet afholdes for lukkede døre.
Herudover vil ændringsforslag nr. 18 indebære, at regler
om registreringspligt fastsat i medfør af § 786 e, stk. 1, kan
fastsættes for en periode på højst 3 måneder ad gangen.
Endeligt vil ændringsforslag nr. 18 indebære, at oplysnin-
ger registreret i medfør af reglerne udstedt efter stk. 1 skal
opbevares i 3 måneder.
Til nr. 19
Med ændringsforslag nr. 19 er der tale om en sproglig
lovteknisk korrektion. Det foreslås, at »til at« udgår i den
foreslåede § 786 i, stk. 3, i retsplejeloven i det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 10, så der fremadrettet kommer til at
stå: »skal orientere politiet«. Forslaget indebærer ingen ind-
holdsmæssig ændring.
Til nr. 20
Med ændringsforslag nr. 20 ændres henvisningerne til
den EU-retlige regulering af beskyttelse af persondata i det
foreslåede § 786 i, stk. 3, i retsplejeloven, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 10.
Det foreslåede § 786 i, stk. 3, i retsplejeloven fastslår
en pligt for udbyderne til at orientere politiet, såfremt der
sker brud på persondatasikkerheden, der kunne udløse en
underretningspligt af de pågældende personer.
I det fremsatte lovforslaget henvises til Europa-Parla-
mentet og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april
2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF
(generel forordning om databeskyttelse) (databeskyttelses-
forordningen), som generelt regulerer bl.a. beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personop-
lysninger.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af
12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og be-
skyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor (E-databeskyttelsesdirektivet) ud-
gør imidlertid særregulering om databeskyttelse inden for
elektronisk kommunikation. Endvidere udgør Kommission-
ens forordning (EU) nr. 611/2013 af 24. juni 2013 om
de foranstaltninger, der skal anvendes ved underretningen
om brud på persondatasikkerheden, jf. Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2002/58/EF vedrørende databeskyt-
telse inden for elektronisk kommunikation (forordning nr.
611/2013) en teknisk gennemførselsforanstaltning i medfør
af artikel 4, stk. 5, i e-databeskyttelsesdirektivet for at sik-
re en ensartet gennemførelse af de foranstaltninger, der er
anført i artikel 4, stk. 2, 3 og 4, i e-databeskyttelsesdirekti-
vet. Det foreslås derfor, at der i lovforslaget henvises hertil i
stedet for at henvise til databeskyttelsesforordningen.
Brud på persondatasikkerheden defineres i e-databeskyt-
telsesdirektivets artikel 2, litra i. Det foreslås, at der henvi-
ses hertil i den foreslåede § 786 i, stk. 3, i retsplejeloven.
Udbyderes pligt til at indberette brud på persondatasik-
kerheden, jf. e-databeskyttelsesdirektivet, reguleres i forord-
ning nr. 611/2013 om de foranstaltninger, der skal anvendes
ved underretningen om brud på persondatasikkerheden.
Det foreslås, at der henvises til forordningen i den fore-
slåede § 786 i, stk. 3, i retsplejeloven. Der tilsigtes med
ændringsforslaget ikke en materiel ændring i forhold til den
foreslåede § 786 i, stk. 3, i retsplejeloven i det fremsatte
lovforslag.
L 93 - 2021-22 - Bilag 26: 4. udkast til betænkning
2526303_0007.png
7
Til nr. 21
Med ændringsforslagets § 1,
nr. 3,
foreslås det, at lovfor-
slagets § 1,
nr. 11,
nyaffattes, således at der indsættes et
stk.
4
i retsplejelovens § 801, hvorefter reglerne i lovens kapitel
71 skal gælde for udlevering af trafik- og lokaliseringsdata.
»Trafikdata« forstås på samme måde som anført i pkt.
3.1.3.4 i det fremsatte lovforslags almindelige bemærknin-
ger, jf. også pkt. 3.2.3.3 i det fremsatte lovforslags alminde-
lige bemærkninger.
Ved »lokaliseringsdata« forstås oplysninger om, hvor et
kommunikationsapparat befinder sig eller har befundet sig
i forbindelse med aktiv brug, eller hvor apparatet har be-
fundet sig ved signalering til mobilnetværket, selvom ap-
paratet ikke aktivt har været anvendt, i det omfang disse
oplysninger ikke falder ind under lovforslagets definition
af »trafikdata«, jf. ovenfor. Det bemærkes, at definitionen
dermed er uafhængig af definitionen af lokaliseringsdata i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den
elektroniske kommunikationssektor.
Det bemærkes, at på teknologiens nuværende stadie vil
»lokaliseringsdata« bl.a. omfatte lokaliseringsdata i forbin-
delse med internetbrug (mobildata) og lokaliseringsdata fra
telefoner, der signalerer til mobilnetværket, selv om telefo-
nen ikke aktivt anvendes (allerede registrerede lokaliserings-
data). Det afgørende for, om oplysningerne vil skulle anses
som »lokaliseringsdata« omfattet af den foreslåede bestem-
melse, er ikke, hvordan oplysningerne er blevet genereret fra
kommunikationsapparatet, men om oplysningerne fra kom-
munikationsapparatet viser, hvor apparatet befinder eller har
befundet sig.
Det foreslåede stk. 4 i retsplejelovens § 801, vil have
den konsekvens, at lovens kapitel 74 i det hele ikke vil
finde anvendelse på trafik- og lokaliseringsdata. I stedet vil
reglerne om indgreb i meddelelseshemmeligheden i form af
teleoplysning gælde, jf. det med ændringsforslagets § 1, nr.
1, foreslåede nye stk. 3 i lovens § 780.
Forslaget vil navnlig medføre, at f.eks. en teleudbyder
ikke efter reglerne om edition vil kunne pålægges at udleve-
re oplysninger om, hvilke sendemaster en mobiltelefon har
været forbundet med på et givent tidspunkt.
Til nr. 23 og 25
Ændringsforslag nr. 23 og 25 vil indebære, at oplysnin-
ger, der er registrerings- og opbevaringspligtige efter regler
udstedt i medfør af den foreslåede § 786 e i retsplejeloven,
alene vil kunne udleveres efter reglerne om edition, hvis
efterforskningen angår en forsætlig overtrædelse af straffe-
lovens kapitel 12 eller 13.
Til nr. 24
[]
Til nr. 26
Med ændringsforslagets § 1, nr. 5, bliver den foreslåede
§ 804 b som kon-sekvens af ophævelsen af § 804 a, jf. æn-
dringsforslagets § 1, nr. 4, til § 804 a. Der foreslås i øvrigt
ingen ændringer i bestemmelsens anvendelsesområde. Der
henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 12 (den
foreslåede § 804 b i retsplejeloven).
Til nr. 27
Med ændringsforslag nr. 27 er der tale om en lovteknisk
korrektion. Det foreslås, at »stk. 10« i den foreslåede affat-
telse af § 806, stk. 2, i retsplejeloven, jf. § 1, nr. 10, i det
fremsatte lovforslag, ændres til »stk. 11«. Der er tale om
en konsekvensrettelse på baggrund af den foreslåede § 1,
nr. 13, i det fremsatte lovforslag, hvor det foreslås, at der
indsættes et nyt stk. 10 i retsplejelovens § 806, hvorefter det
gældende stk. 10 bliver stk. 11.
Til nr. 28
Med § 1, nr. 13, i det fremsatte lovforslag foreslås det, at
reglerne om beskikkelse af indgrebsadvokat også skal gælde
for pålæg om edition af oplysninger, der er registrerings- og
opbevaringspligtige efter lovforslagets §§ 786 a-786 e eller
efter pålæg eller regler udstedt i medfør af disse bestemmel-
ser. § 1, nr. 14, i det fremsatte lovforslag er en konsekvens-
ændring heraf.
Med ændringsforslagets § 1,
nr. 6,
foreslås, det at lovfor-
slagets § 1,
nr. 13,
og
nr. 14,
udgår.
Ændringen er en konsekvens af, at ændringsforslagets §
1, nr. 1-5, indebærer, at de regler i retsplejeloven, der gæl-
der for indgreb i meddelelseshemmeligheden i form af teleo-
plysning, herunder reglerne om beskikkelse af indgrebsad-
vokat i §§ 784 og 785, vil gælde ved pålæg om udlevering
af trafik- og lokaliseringsdata.
Til nr. 29
Med ændringsforslag nr. 29 er der tale om en lovteknisk
korrektion. Det foreslås, at »§ 13,« udgår af telelovens §
81, stk. 1, nr. 1. Der er tale om en konsekvensrettelse på
baggrund af den foreslåede § 2, nr. 1, i det fremsatte lovfor-
slag, hvor det foreslås, at § 13 ophæves.
Til nr. 30
Med ændringsforslag nr. 30 er der tale om en lovteknisk
korrektion. Det foreslås, at lovforslagets § 3, stk. 5, affattes
således, at det fremgår, at det er retsplejelovens kapitel 71
og 74 om indgreb i meddelelseshemmeligheden og edition,
som ændret ved lovforslagets § 1, nr. 1, 2 og 11-14, der
henvises til.
Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2021 og var
til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <5> møder.
L 93 - 2021-22 - Bilag 26: 4. udkast til betænkning
2526303_0008.png
8
Teknisk gennemgang
Justitsministeren afholdt den 25. november 2021 en tek-
nisk gennemgang af lovforslaget.
Høring
Retsudvalget afholdt den 13. januar 2022 en offentlig
høring om lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 28. september
2021 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 454
(folketingsåret 2020-21). Den 18. november 2021 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 25 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 8 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til justitsministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-
råd med udvalget den 27. januar 2022
[Justitsministeren har efterfølgende sendt udvalget det
talepapir, der dannede grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålet. ]
Spørgsmål
[Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 83 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret. ]
Bjørn Brandenborg (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Brian Bressendorff (S) Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV)
nfmd.
Susan Kronborg (RV)
Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
13
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
4