Retsudvalget 2021-22
L 93 Bilag 25
Offentligt
2525702_0001.png
Dato: 11-01-2022
Ansvarlig enhed: Juridisk Afdeling
Journalnummer:
Politiområdet
Juridisk Afdeling
Høring om konsekvenser af lovforslag L 93 om logning. Politidirektør
Lykke Sørensens og politiinspektør Lars Mortensens talepunkter om
politiets anvendelse af loggede oplysninger til kriminalitetsbekæm-
pelse (kl. 14.45-14.55)
Tak for invitationen til at sige lidt om politiets anvendelse af loggede tele-
oplysninger.
[Loggede teleoplysninger er som bekendt oplysninger om bl.a., hvilke telefoner der
har været i forbindelse med hinanden, og hvor og hvornår telefonerne har befundet
sig i nogle bestemte områder].
I dag anvender politiet meget ofte loggede oplysninger [om teletrafik] til ef-
terforskninger. Det gælder især efterforskninger af grov kriminalitet.
Oplysningerne kan indgå som et bevis i straffesagerne, hvilket Rigsadvo-
katen vil sige mere om. For politiet har oplysningerne også en meget væ-
sentlig betydning i forhold til efterforskningen af forbrydelser.
Oplysningerne bidrager til at skabe klarhed over hændelsesforløb og for-
bindelser mellem forskellige personer, og de er med til at sætte den rigtige
retning for politiets arbejde og dermed fremdrift i politiets efterforskning.
Loggede oplysninger kan be- eller afkræfte politiets hypoteser om en
forbrydelses mulige omstændigheder og give politiet en viden, som ikke –
eller kun vanskeligt – vil kunne opnås gennem anden efterforskning. På
den måde er loggede oplysninger i høj grad med til at gøre politiets efter-
forskning effektiv.
Loggede oplysninger kan give politiet vigtig viden om mistænkte personers
fysiske færden, kommunikationsmønstre og kontaktflader. På den måde
kan der opnås viden om, i hvilken retning politiet skal søge efter andre be-
viser. Det kan f.eks. være steder, hvor politiet kan vælge at ransage eller
indhente tv-overvågning fra, eller det kan være personer, som politiet skal
rette efterforskning mod.
Oplysningerne har også stor betydning for politiets afhøringer. Her er de
blandt andet med til at danne grundlag for at vurdere troværdigheden af de
oplysninger, som kommer frem under en afhøring. Loggede oplysninger
kan også sammen med sagens øvrige oplysninger betyde, at gerningsper-
soner vælger at tilstå den kriminalitet, som de har begået.
L 93 - 2021-22 - Bilag 25: Rigspolitiets talepapir fra høringen over L 93 den 13. januar 2022, fra justitsministeren
Side 2
Navnlig i forhold til organiseret kriminalitet spiller loggede oplysninger en
helt central rolle, bl.a. fordi det i sådanne sager er sparsomt med
forklaringer både fra de mistænkte og vidner. Loggede oplysninger kan i
disse sager f.eks. bruges til at kortlægge de lukkede kriminelle miljøer, som
findes omkring organiseret narkotika- og bandekriminalitet og andre
lignende miljøer. De loggede oplysninger bidrager til, at politiet kan kæde
mistænkte personer sammen, ligesom oplysningerne kan bruges til at
opspore gerningspersoner, som forsøger at holde sig ude af politiets
søgelys.
[Politiinspektør Lars Mortensen vil om lidt give eksempler på oplysninger-
nes betydning fra to konkrete straffesager]
Ny model
Den logningsordning vi har i dag – hvor al teletrafik logges – er god og giver
som nævnt politiet et effektivt værktøj.
Det er meget vigtigt for politiet, at det fortsat vil være muligt i efterforsknin-
gen at anvende teletrafik i videst muligt omfang inden for rammerne af EU-
retten.
Den nye ordning, der følger af lovforslaget, betyder ændrede regler for log-
ning af teletrafik, og det betyder også, at det bliver langt vanskeligere for
politiet at håndtere loggede oplysninger. Politiet kan også komme i en situ-
ation, hvor der ikke er adgang til oplysningerne.
Hvis teletrafik logges generelt og udifferentieret med henblik på beskyttelse
af den nationale sikkerhed – og domstolene samtidig pålægger teleselska-
berne at udlevere disse oplysninger til politiet til brug for bekæmpelse af
grov kriminalitet – vil politiet fortsat have et redskab, som det vi kender i
dag.
Hvis der derimod opstår en situation, hvor der enten ikke længere logges
generelt og udifferentieret, eller politiet ikke kan få udleveret oplysninger fra
den generelle og udifferentierede logning til bekæmpelse af grov kriminali-
tet, er vi i en anden situation.
Vi vurderer, at den målrettede logning, som lovforslaget lægger op til, kan
sikre, at visse kriminelle personer og de geografiske områder, der typisk er
mest relevante i forhold til at opklare grov kriminalitet, kan blive logget.
Men en ordning med målrettet logning kommer selvfølgelig ikke uden om-
kostninger.
L 93 - 2021-22 - Bilag 25: Rigspolitiets talepapir fra høringen over L 93 den 13. januar 2022, fra justitsministeren
Det må forventes, at en sådan ordning vil betyde, at der vil være markant
færre loggede oplysninger til rådighed for politiet. Færre og mere fragmen-
terede oplysninger vil selvfølgelig påvirke mulighederne for efterforskning.
Det er endnu for tidligt at sige noget om de præcise konsekvenser.
Udover at vi må forvente markant færre loggede oplysninger, skal jeg un-
derstrege, at politiet vil skulle bruge væsentlige it-mæssige, efterforsk-
ningsmæssige og administrative ressourcer for at sikre, at rammerne for
målrettet logning udnyttes bedst muligt. Vi skal samtidig iværksætte en
række tiltag for at forebygge fejl i den målrettede logning. Altså at vi ikke
kommer til at logge oplysninger om personer, uden at der efter reglerne er
grundlag herfor. Det bliver vanskeligt.
Det er også baggrunden for, at implementeringen af denne nye ordning
forudsætter udvikling af en it-understøttelse, som er ganske kompleks, og
som - sammen med de administrative ressourcer – koster penge.
Loggede oplysninger er imidlertid så væsentligt et værktøj for politiets mu-
lighed for at opklare forbrydelser, at det er absolut nødvendigt i videst mu-
ligt omfang at sikre politiets adgang til loggede oplysninger.
Det kan de næste to konkrete eksempler vise.
Side 3
Lars:
De to eksempler fra konkrete efterforskninger viser, hvordan loggede op-
lysninger både kan identificere og udelukke mulige gerningsmænd.
Den første sag, tror jeg, de fleste kan huske, nemlig sagen om
sprængning
ved Skattestyrelsen i København
i 2019.
Den 6. august 2019 blev en bombe bragt til sprængning ved Skattestyrel-
sen i København med omfattende materielle skader til følge.
Oplysninger fra overvågningskameraer tæt ved Skattestyrelsen og fra po-
litiets ANPG-kameraer førte politiet på sporet af en bil, der muligvis havde
forbindelse til bombesprængningen. Bilen kunne knyttes til to geografiske
områder: Tæt ved gerningsstedet, og ved Øresundsbroen omkring Peber-
holm.
Der blev på den baggrund indhentet udvidede teleoplysninger og lokalise-
ringsdata fra de to steder for et tidsrum, der dækkede de klokkeslæt, hvor
politiet vidste, at bilen havde været i områderne.
L 93 - 2021-22 - Bilag 25: Rigspolitiets talepapir fra høringen over L 93 den 13. januar 2022, fra justitsministeren
Ved at sammenholde de indhentede oplysninger identificerede politiet
nogle få telefoner, der gik igen begge steder. Et af disse telefonnumre var
fra et svensk telefonabonnement. Det danske teleselskab, der stod for
abonnementets kommunikation, mens telefonen var i Danmark, kunne op-
lyse, at præcis på det tidspunkt, hvor politiets ANPG-system havde registret
den mistænkelige bil tæt ved den dansk-svenske grænse, modtog det
svenske telefonnummer en service-SMS fra teleselskabet. Dette var et
stærkt indicie for, at telefonen havde overskredet den dansk-svenske
grænse umiddelbart samtidig med den mistænkte bil, og det derfor var re-
levant at inddrage telefonens loggede oplysninger i den videre efterforsk-
ning.
De loggede oplysninger viste også, at der var blev sendt endnu en SMS fra
telefonen, mens telefonen var tæt ved gerningsstedet.
Efterfølgende blev et andet relevant telefonnummer identificeret via lokali-
seringsdata fra begge steder (dvs. gerningsstedet og Øresundsbroen).
Gennem den videre efterforskning lykkedes det politiet at få endeligt iden-
tificeret to gerningsmænd, der i 2020 blev fundet skyldige i sprængningen
og idømt hhv. fire og fem års fængsel og udvist af Danmark for bestandigt.
Gerningsmændene var svenske statsborgere og ikke tidligere kendt af po-
litiet i Danmark. Loggede teleoplysninger, der kunne knyttes til to centrale
steder, var derfor helt afgørende for efterforskningen og sagens opklaring.
Det gælder både ift. at identificere de mulige gerningsmænd og i forhold til
at kortlægge deres færden i København før, under og efter gerningstids-
punktet, hvilket var et af de afgørende beviser i retten.
En anden meget illustrativ sag, som jeg vil nævne, er en
sag om syv til-
fælde af brandstiftelse
i 2018.
Sagen startede med, at politiet efterforskede brandstiftelser i området om-
kring Ulfborg og fik afdækket oplysninger om en 41-årig mand, som kunne
være gerningsmand. Under efterforskningen blev der bl.a. indhentet log-
gede teleoplysninger. Efterforskningen af en række spor førte til, at politiet
kunne anholde manden og knytte ham til to helt nye brandstiftelser.
Gerningsmanden blev varetægtsfængslet, og under den fortsatte efter-
forskning blev flere tidligere uopklarede sager om brandstiftelse gennem-
gået af politiet. Efterforskning påviste, at gerningsmanden kunne knyttes til
flere forhold om brandstiftelse, hvilket han erkendte.
Side 4
L 93 - 2021-22 - Bilag 25: Rigspolitiets talepapir fra høringen over L 93 den 13. januar 2022, fra justitsministeren
Men to brandstiftelser, som politiet havde identificeret, og som i høj grad
havde samme modus, som de øvrige brandstiftelser, nægtede gernings-
manden at stå bag.
Ved en gennemgang af loggede historiske masteoplysninger fra gernings-
mandens telefon viste det sig i den ene sag, at gerningsmandens telefon
var placeret et andet sted end gerningsstedet på det tidspunkt, hvor bran-
den var påsat.
Gerningsmanden blev fundet skyldig i seks tilfælde af brandstiftelse, men i
det syvende forhold indgik de loggede oplysninger som en præmis for
fri-
findelse
af tiltalte.
Når jeg har valgt at medtage denne sag, skyldes det, at den illustrerer både,
hvordan politiet kan anvende loggede oplysninger til at kortlægge en mis-
tænkts færden over tid, og hvordan loggede oplysninger også kan føre til
at udelukke en ellers mistænkt eller tiltalt person.
Når alvorlig kriminalitet begås, spreder politiet et stort ’efterforskningsnet’
ud for at skaffe så mange oplysninger som muligt, så vi kan afdække hæn-
delsesforløbet og finde frem til de skyldige. Vi bruger hver dag mobiltelefo-
ner, når vi kommunikerer med hinanden. Det gør de kriminelle også. Sær-
ligt når vi taler om grov kriminalitet, spiller teleoplysninger derfor en helt
central rolle. Og jo flere oplysninger politiet har til rådighed, desto større er
sandsynligheden for, at vi kan opklare kriminalitet.
Side 5