Retsudvalget 2021-22
L 93 Bilag 13
Offentligt
2511677_0001.png
Sammenlignende oversigt
Tilgangen i nuværende L93 vs. frivillige tilvalgsløsninger til etablering af trustworthy ansvarlig sikkerhed uden overvågning baseret på en udbygning
af MitID med Trustworthy PKI, biometriske borgerkort og CitizenKey
Hensyn
Princip
Nuværende
Tele/MitID
Sikkerhed baseret på overvågning via infrastrukturen
Fokus på at varetage og prioritere sekundære hensyn
MitID udbygget med
Trustworthy PKI / CitizenKey
Trustworthy forebyggende sikkerhed uden overvågning.
Fokus på at sikre borgeren, borgernes selvbestemmelse og
retssikkerhed først og dernæst sekundære hensyn
Altid Høj
Altid stærk integritet
Alle transaktioner er NSIS Høj
Borgerne får via et Borgerkort (biometrisk chipkort)
egenkontrol over nøgler, dvs. identitetstyveri forebygges
Man kan ikke angribe nogen eller noget, man ikke kan
genkende eller sigte efter.
Trustworthy strukturer betyder at selv enkeltstående
succesfulde angreb ikke kan eskalere. Små fejl bliver ikke til
store nedbrud eller smitter.
Usikrede systemer og devices kan ”pakkes ind” med et
<aktivt totalforsvar uden overvågning> indtil systemer eller
Devices opgraderes.
Trustworthy PKI muliggør datadeling uden borgeren
reduceres til produktet
Løser Schrems II problemet / ingen persondata i udenlandske
cloud
Identitetssikkerhed
Lav/middel
Man kan ikke være sikker på hvem der bruger et
kommunikationsmiddel.
MitID kan ikke lave NSIS Høj til f.eks. Betroede ansatte
Borgerne har ikke egenkontrol over nøgler.
CyberSecurity
Lav/middel
Høj
Når man stripper borgernes og devices sikkerhed for at kunne
overvåge dem, skaber man optimale strukturer for
cyberangreb.
Overvågning kan gribe ind og skabe modangreb
Men Overvågning sikrer ingen og er i sig selv et angreb.
Forebygge BigTech / Lav
Overvågningskapitali
sme
Høj
Kravet om identifikation af devices stripper borgernes
sikkerhed mod opsamling og misbrug af persondata
Overvågning underminerer markedsdannelsen
2022-01-11
Citizen First / CitizenKey
Side 1/4
L 93 - 2021-22 - Bilag 13: Henvendelse af 11/1-22 fra Citizen First / CitizenKey om en udbygning af MitID med Trustworthy PKI, biometriske borgerkort og CitizenKey
2511677_0002.png
Ansvarlighed
Lav
Kriminelle stjæler andres identitet for at omgå overvågningen
Der er ingen 1:1 kobling mellem device og bruger
Høj
Høj
Kriminelle vil ikke bruge CitizenKey fordi personen altid
kan gøres ansvarlig for handlingen.
Dommeren kan ”plukke” transaktioner begået af den samme
person ud af høstakken af handlinger.
Nøgler kan ikke overføres, dvs.
Kriminelle kan ikke få adgang til nøgler til at få adgang uden
at inkriminere sig selv.
Nuancerede krav til sikkerhed som tilpasses til situationen –
større sårbarhed → større krav.
Transaktionen styrer sikkerhed, f.eks. kan man forebygge
moms/skattesvindel fordi betalingen indbygget skaber et
moms/skatte-ansvar
Borgere og systemer sikres by design
Uanset kommunikationsform, så vil Biometriske Borgerkort
være låst til brugeren på tværs af devices
Mulighed for nuancerede krav som tilpasses situationen
Politiets adgang til
efterforskning af
alvorlig kriminalitet
Lav / middel
De kriminelle kan omgå overvågningen.
Borgerne kan ikke beskytte sig mod identitetstyveri, fordi
nøglekontrollen ligger centralt
Forebyggelse af
kriminalitet
Lav
Kriminelle har let adgang og ved hvordan man omgå
sikkerheden.
Borgerne og systemer har svært ved at beskytte sig
Høj
Omkostninger
Dyr og bureaukratisk
Overvågning kræver omfattende ekstraressourcer som både
belaster statskassen og teleselskaberne
Logningsdata er sensitive og skal beskyttes mod sekundær
misbrug
Billig og fri
Trustworthy logning udnytter at digitalisering alligevel
registrerer data i transkationen
Trustworthy sikre data er frie og kan deles og genbruges
uden begrænsninger ligesom de kan lagres uden særlige krav
til sikkerhed eller begrænsninger
Markedsfinansieret via effektivisering uden driftstilskud fra
statskassen
2022-01-11
Citizen First / CitizenKey
Side 2/4
L 93 - 2021-22 - Bilag 13: Henvendelse af 11/1-22 fra Citizen First / CitizenKey om en udbygning af MitID med Trustworthy PKI, biometriske borgerkort og CitizenKey
2511677_0003.png
Retssikkerhed
Dårlig
Stærkt og sikret by design
Overvågning skaber mistillid, fordi overvågning
Ingen overvågning
underminerer sikkerheden både i forhold til kommercielle,
Dansk juridsdiktion og lovgivning kan indbygges – selv i
bureaukratiske og andre strukturer.
forhold til cloud, blockchain og cyberspace
Databaser med persondata er vanskelige at sikre og nemme at
Klare regler og mulighed for at nye bedre tilpassede
misbruge uden sporbarhed.
versioner kan fungere parallelt med gamle strukturer.
Strukturen er fastlåst i en negativ spiral
Trustworthy sikkerhed fint sameksistere med de nuværende
Ifølge GDPR skal persondata slettes hurtigst muligt.
0vervågningsstrukturer
Kontrollen over borgernes data forbliver indenfor
jurisdiktionen
Indenfor jurisdiktionen forbliver kontrollen hos borgeren
indtil dommeren eventuelt åbner
Når data ikke skabes som identificerede persondata kan data
eksistere så længe de kan skabe værdi for nogen, f.eks.
forskning
Stærkt begrænset med unfair konkurrencebetingelser i forhold til
Indbygget fair konkurrence
BigTech.
Når hver transaktion er isoleret, stilles konkurrencen lige og
Nuværende telelovgivning baseret på telestandarder med
bedste løsning til prisen vinder.
Teleselskaber kan konkurrere på lige fod med over-the-top
indbygget overvågning lægger stærke begrænsninger og store
omkostninger på teleselskaber.
Over-the-top teleselskaber løber med gevinsterne, fordi
teleselskaberne fodrer identificerede borgere til BigTech,
f.eks. cookie, Skype og Google.
Forbrugerne pålignes store ekstraomkostninger
Teleselskabers
mulighed for at
konkurrere
2022-01-11
Citizen First / CitizenKey
Side 3/4
L 93 - 2021-22 - Bilag 13: Henvendelse af 11/1-22 fra Citizen First / CitizenKey om en udbygning af MitID med Trustworthy PKI, biometriske borgerkort og CitizenKey
2511677_0004.png
Andre forhold
Grundlæggende uforeneligt med menneskerettigheder / EU
lovgivning
Fastlåser i stive strukturer og standarder med dårlig
understøttelse af innovation, opgradering og konkurrence på
ny eller anderledes funktionalitet
Dårlig dataetik
Kan etableres indenfor gældende lovgivning (f.eks. eIDAS,
GDPR) og standarder (f.eks. ETSI PKI)
Understøtter credential-baseret identitet såsom eIDAS 2.0 /
EU Digital Wallet / SSI under overvejelse i EU
Kommissionen og igangværende interoperabilitet mellem
Tyskland og Spanien
Understøtter gradvis opbygning og modning
Understøtter semantisk interoperabilitet og sameksistens
mellem flere standarder på samme tid, dvs. så man indfører
mulighed for evolutionær udvikling i digitale strukturer
Tømmer gradvis legitime transaktioner fra den nuværende
<grå kasse> over i pre-validerede <hvide rum>, så stadigt
flere ressourcer kan fokusere på de tilbageværende
transkationer i den <grå kasse>
Kræver bedre koordinering og nye supportstrukturer (Citizen
First)
Dataetik indbygget via design
2022-01-11
Citizen First / CitizenKey
Side 4/4