Justitsministeriet
Sikkerhedskontor II
Dato 25. oktober, 2021
Høringssvar vedrørende:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven
og lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(Revision af reglerne om registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik (log-
ning) m.v.) dateret 27. september, 2021.
På vegne af Citizen First (under etablering som en non-profit NGO med fokus på digital
repræsentation af borgerne) har Priway følgende kommentarer:
1. Udgangspunktet er dårlige infrastruktur standarder i telesektoren (f.eks. 5G,
NemID/MitID og EMV betalinger), som hverken sikrer borgerne eller systemerne ligesom
cyberkriminelle har lette vilkår til at tracke ofre, målrette angreb og lave f.eks.
identitetstyveri.
Det har ført til en situation, hvor den kommercielle infrastruktur a priori udfører invasiv
overvågning som så udnyttes både kommercielt, kriminelt og af staten medmindre andre
strukturer eksplicit sikrer mod dette.
Hvorvidt staten OGSÅ pålægger overvågning og hvorledes offentlige myndigheder tilgår
sådanne sensitive person- og systemdata ændrer i princippet ikke på den grundlæggende
problemstilling - man lovgiver om en forværring af en allerede dårlig sikkerhedsstruktur.
Hele lovforslaget forfalder derfor reelt til en ”pest eller kolera” diskussion af
proportionaliteten mellem mere overvågning og den kriminalitets-bekæmpende hensigt.
Vi er sikre på at andre vil bruge kræfter på at diskutere om de konkrete aspekter og vælger
ikke at tage yderligere stilling hertil, idet vi betragter den diskussion som ufrugtbar.
2. Vi konstaterer dog at lovforslaget reelt forsøger at gøre sikkerhed umuligt ved at
PÅLÆGGE teleinfrastrukturen at strippe og blokere alle sikkerhedsmekanismer på vegne
af borgeren og organisationer med henblik på at tilsikre en invasiv overvågning.
Det betyder at ingen borgere kan gå sikkert på nettet inkl. f.eks. Forsvarets personale, Rigspolitiet,
politikere, forsvarsadvokater, journalister, forskere.
Her overser man en væsentlig pointe – hvor man aldrig vil kunne overtale kriminelle til selv at
inkriminere sig, så har den almindelige borgere og legale personer en stærk egeninteresse i bedre
sikkerhed, som man reelt blokerer og dermed forværrer.
Vores forslag er derfor at man i loven indbygger eksplicit understøttelse af FRIVILLIGT
SELV-INKRIMINERENDE SIKKERHEDSSTRUKTURER SOM IKKE KAN
OVERVÅGES, dvs. en godkendelsesmodel til at undgå logning, fordi de hensyn overfor en
dommer som varetages af logningsbekendtgørelsen er tilgodeset på anden vis.