Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 92 Bilag 8, L 92 A Bilag 8, L 92 B Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 92
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 9. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven
(Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Venstres medlemmer af udvalget har stillet 5 ændrings-
forslag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller de under
A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (KF, NB og LA) indstiller de
under A og B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. be-
handling.
Et
andet mindretal
(V og FG) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovfor-
slag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag til det under B nævnte
lovforslag.
Et
tredje mindretal
(DF) vil redegøre for sin stilling til de
under A og B nævnte lovforslag ved 3. behandling. Mindre-
tallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget glæder sig over opdelin-
gen af lovforslaget. Det betyder, at det er muligt at stemme
imod lovforslag B, hvor de røde partiers og RV´s ideologi-
ske modstand mod det frie valg på børneområdet kommer
til udtryk gennem en reel underminering af det økonomiske
grundlag for og dermed tilbuddet om privatpasning landet
over.
Det vil ikke bare ramme de private passere hårdt, men
også betyde, at mange børn vil miste det trygge pasningstil-
bud, som de kender. Derudover vil forslaget have store kon-
sekvenser for landdistrikterne, hvor de private passere ofte
er det eneste nære pasningstilbud, da kommunerne mange
steder har nedlagt dagplejen og de mindre institutioner.
Venstre kan derfor ikke støtte nedsættelsen af minimums-
tilskud til privat pasning. Vi ønsker nemlig et reelt frit valg –
også på børneområdet. Vi ønsker frihed og flere muligheder
for alle, og der trækker lovforslagets del B i den modsatte
retning. Venstre støtter ikke det ideologiske korstog, som
rød blok fører mod private institutioner. Venstre ønsker der-
imod at forbedre forholdene for de private udbydere af bør-
nepasning og sikre det frie valg på børnepasningsområdet.
For Venstre handler det om frit valg, god ledelse, dygtige
og uddannede medarbejdere og høj kvalitet på hele børne-
området.
Det er nemlig vigtigt for vores børn, at der er velkvalifi-
cerede voksne til at tage sig af dem, deres behov for tryghed
og deres udvikling og omsorg, når de er i et pasningstilbud.
Andre forhold spiller bestemt også en rolle, f.eks. ande-
len af voksne, som er uddannede pædagoger, pædagogiske
assistenter eller lign., om ledelsen er kvalificeret, om kom-
munikationen med forældrene er god, og om der er en or-
dentlig legeplads og gode faciliteter i det hele taget – med
andre ord ordentlige rammer og indhold af høj kvalitet.
Venstre støtter derfor lovforslag A om bedre normeringer
på børneområdet, så der er et minimum af tid til det enkelte
barn. Venstre bakker af den årsag op om minimumsnorme-
ringer i form af en tre til en og seks til en-model, men
vi støtter det ikke i en form, hvor det ødelægger det frie
valg på børneområdet. Derfor ønsker Venstre, at pengene
AX027088