Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 92 Bilag 2, L 92 A Bilag 2, L 92 B Bilag 2
Offentligt
Rådhuset, Rådhuspladsen 2, 8000 Aarhus C
Børne- og Undervisningsministeriet
24. september 2021
Side 1 af 3
Høringssvar til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven
(Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket tilsyn
med dagtilbud)
I Aarhus Kommune er tillid og dialog centrale elementer i tilsynet med kvali-
teten af de pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbud. Det er gennem tillid, at vi
opnår den højeste grad af åbenhed og dialog, som er forudsætninger for, at
tilsynet får en reel betydning for forbedringer af kvaliteten.
Tillid og dialog som centrale elementer af tilsynet er fraværende i lovforsla-
get, ligesom den lokale ledelse i mindre grad italesættes som en central ak-
tør i at sikre, at tilsynet medfører forbedringer i kvaliteten af læringsmiljøerne
i dagtilbuddet.
Jeg er særligt optaget af følgende elementer i det foreliggende lovforslag:
Tilsyn
Kommunale selvstyre over for nationale retningslinjer i tilsynet
Det er positivt, at lovforslaget fortsat lader den enkelte kommune definere og
beskrive indholdet i de rammer, der udgør tilsynet. Omvendt er minimums-
kravene i de overordnede rammer meget detaljerede, hvilket begrænser de
kommunale betingelser for at udforme tilsynet, så det passer til den enkelte
kommunale kultur og organisering.
I Aarhus Kommune er tilsynet forankret i ledelseslinjen. Denne organisering
har flere fordele. Dels medvirker organiseringen til tillid og dialog i tilsynet,
dels bliver tilsynet koblet til den lokale kvalitetsudvikling, hvilket giver ejer-
skab i organisationen.
Tilsynet i sig selv løfter ikke kvaliteten. Derfor er den ledelsesmæssige op-
følgning og understøttelse afgørende for, at tilsynet har en betydning for ud-
viklingen af kvaliteten og dermed for børnenes udvikling og trivsel.
Med det nye lovforslag er der risiko for, at dokumentationen kommer til at
flytte fokus fra kerneopgaven. Det skyldes, at der med lovforslaget stilles
øgede krav til dokumentationen af tilsynet, herunder observationer i og til-
synsrapporter for hver enkelt enhed. Fokus for det pædagogiske personale
og tilsynet - skal og bør være på børnenes trivsel og udvikling, ikke på doku-
mentation af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer.
BØRN OG UNGE
Rådmand
Aarhus Kommune
Rådhuset, Rådhuspladsen 2
8000 Aarhus C
Direkte telefon: 89 40 23 51
Direkte e-mail: