Transportudvalget 2021-22
L 90 Bilag 4
Offentligt
2487321_0001.png
24. november 2021
2021-974
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer
(Vejsidesyn af motorcykler m.v.)
Transportministeriet hørte den 2. juli 2021 en række myndigheder
og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til
forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretø-
jer. Høringsfristen udløb den 18. august 2021.
Udkastet, som har været i høring, indeholdt i det væsentlige regler
om indførelse af vejsidesyn af motorcykler samt regler om indfø-
relse af en national anmeldelsesordning for individuelle køretøjer.
Ministeriet har bl.a. på baggrund af flere høringssvar besluttet at
give yderligere tid til arbejdet med reglerne om national godken-
delse af individuelle køretøjer. Reglerne herom er derfor blevet ta-
get ud af lovforslaget.
Lovforslaget blev på den baggrund i perioden fra den 27. septem-
ber 2021 til den 1. oktober 2021 sendt i supplerende høring, herun-
der også som følge af, at der er indsat en ny bemyndigelsesregel om
godkendelse, prøvning og dokumentation af komponenter, syste-
mer og separate tekniske enheder, som ikke er EU-typegodkendte,
samt ændring af gebyrbestemmelsen i synsloven således, at gebyr-
taksten fremadrettet vil blive reguleret ved bekendtgørelse.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærk-
ninger til lovforslaget: Autoconsult, Bilbranchen, Bilsynsbranchen,
Dansk Bilbrancheråd, Dansk Metal, Danske MotorCyklister
(DMC), De Danske Bilimportører, DSRA - Danish Street Rod Asso-
ciation, DTL - Danske Vognmænd, Forenede Danske Amerikaner-
bilklubber (FDA), Foreningen Tekniske Konsulenter for Vejtrans-
port, ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport,
Landbrug & Fødevarer
(på vegne af Landbrug & Fødevarer, SE-
GES, Danske Maskinstationer og Entreprenører (DM&E), Dansk
L 90 - 2021-22 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2487321_0002.png
Side 2/8
Maskinhandlerforening, Dansk Agroindustri, Danske Sukkerroe-
dyrkere og Danske Kartofler),
MCTC Landsforeningen for motor-
cyklister, Motorcykel Forhandler Foreningen, Motorcykel Importør
Foreningen (MIF), Motorhistorisk Samråd, SKAD - Køretøjsbyg-
ger- og Autoskadebranchen i Danmark og SMVdanmark.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærk-
ninger til lovforslaget: ATAX, FDM (Forenede Danske Motorejere),
og TUR.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet hø-
ringssvar til lovforslaget:
3F Fælles Fagligt Forbund, AMU Trans-
port Danmark, ATL - Arbejdsgiverforeningen for Transport og Lo-
gistik, AUTIG - Automobilbranchens Handels- & Industriforening i
Danmark, AutoBranchen Danmark, AutoCamperRådet (ACR),
Brancheforeningen for Forretningslimousiner, Camping Outdoor
Danmark, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark (C.A.T.),
Cyklistforbundet, DANAK - Den Danske Akkrediteringsfond, Da-
nish.Care, Danmarks Frie AutoCampere, Danmarks Motor Union
(DMU), Dansk Automobil Sports Union (DASU), Dansk Bilfor-
handler Union (DBFU), Dansk Camping Union (DCU), Dansk Elbil
Alliance, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Kran-
forening (DKF), Dansk Kørelærer-Union, Dansk Mobilitet, Dansk
Moto Cross Union (DMCU), Dansk PersonTransport (DPT), Dansk
Sidevogns Klub (DSK), Danske Cykelhandlere, Danske Kørelæreres
Landsforbund (DKL), Danske Regioner, Danske Speditører, Dan-
ske Synsvirksomheder, Det Centrale Handicapråd, DFIM Dansk
Forening for International Motorkøretøjsforsikring , DH - Danske
Handicaporganisationer, DI - Dansk Industri, DI Transport, DTL's
arbejdsgiverforening, Dækbranchen Danmark, Elbilforeningen
FDEL, FDL - Frie Danske Lastbilvognmænd, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af Danske Vognfabrikker, Foreningen af Vogn-
importører i Danmark, Forsikring & Pension, Havarikommissio-
nen for vejtrafikulykker, KL - Kommunernes Landsforening, Kran
Blok Erfa, Maskinleverandørerne, NOAH-Trafik, PolioForeningen,
Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, SLD - Speci-
alforeningen for Logistik og Distribution, Teknologisk Institut,
Trafikselskaberne i Danmark, Transport på DTU og Veteranknal-
lertklubben AKTIV.
4. Transportministeriet har herudover modtaget høringssvar fra
følgende høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets hø-
ringsliste: Poul Lervard og Solaris.
Disse høringssvar behandles særskilt i afsnit 6 i dette notat.
L 90 - 2021-22 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2487321_0003.png
Side 3/8
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar til det fremsatte lovforslag samt Transportministeriets be-
mærkninger hertil.
Bemærkninger til den foreslåede nationale anmeldelsesordning for
individuelle køretøjer, som er taget ud af lovforslaget, indgår ikke i
notatet, men vil indgå i ministeriets videre arbejde med en national
ordning for godkendelse af køretøjer.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
1.
Syn af motorcykler ved vejsiden
Transportministeriet skal indledningsvis oplyse, at Dansk Bilbran-
cheråd, DMC, MCTC, Motorcykel Forhandler Foreningen og Mo-
torcykel Importør Foreningen har udtrykt opbakning til forslaget
om syn af motorcykler ved vejsiden som et alternativ til krav om
periodesyn. MCTC og Motorcykel Importør Foreningen har herud-
over ikke bemærkninger.
DMC, Motorhistorisk samråd og SKAD er kommet med bemærk-
ninger af relevans for bekendtgørelsen, som skal udmønte ordnin-
gen med syn af motorcykler ved vejsiden. SKAD bemærker, at der
ved indførelse af en ordning om vejsidesyn af motorcykler skal ta-
ges højde for konstruktive ændringer på motorcyklerne, da det ikke
er givet, at de er noteret i DMR. Motorhistorisk Samråd bemærker,
at der ved fastsættelsen af regler om vejsidesyn af motorcykler ta-
ges hensyn til de historiske motorcykler. DMC opfordrer til, at der
ved udarbejdelsen af bekendtgørelse om vejsidesyn fastsættes en
øvre grænse for afstanden fra stedet for syn af motorcykler ved vej-
siden og i den forbindelse anvise og ledsage køretøjer til et kontrol-
sted.
Transportministeriet skal til DMC, Motorhistorisk samråd og
SKADs kommentarer bemærke, at der i det omfang, det er muligt,
vil blive taget højde for de registrerede konstruktive ændringer på
motorcyklen, men det er til enhver tid ejerens ansvar, at motor-
cyklen lever op til gældende regler. De nærmere regler om syn
L 90 - 2021-22 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2487321_0004.png
Side 4/8
ved vejsiden af motorcykler og kravene hertil, herunder indret-
ning og afmærkning af motorcykler og kontrolsteder, samt ad-
gang til at anvise og ledsage motorcykler til et kontrolsted, vil
blive fastsat ved bekendtgørelse. DMCs og Motorhistorisk Sam-
råds opfordring vil blive inddraget og vurderet i forbindelse med
udarbejdelsen af bekendtgørelsen.
Dansk Bilbrancheråd og Motorcykel Forhandler Foreningen be-
mærker, at der ved vejsidesyn af motorcykler skal sættes stor fokus
på et højt fagligt niveau af Færdselsstyrelsens inspektører. Motor-
cykel Forhandler Foreningen bemærker desuden, at repræsentan-
ter for Motorstyrelsen også bør være tilstede ved vejsidesynene,
idet reglerne ikke altid er ensartede, hvad angår motorcyklens ind-
retning og udstyr.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at der i tidligere
nævnte bekendtgørelse ligeledes vil blive fastsat krav til de syns-
inspektører, der skal udføre syn af motorcykler ved vejsiden. Det
er hensigten, at vejsidesynskontrollerne hovedsageligt skal foregå
i samarbejde med politiet. Transportministeriet og Færdselssty-
relsen vil overveje om det i visse situationer kan være hensigts-
mæssigt, at Motorstyrelsen ligeledes skal deltage i kontrollerne.
SKAD bemærker, at der bør være krav om, at ejeren af køretøjet til
enhver tid har mulighed for at få adgang til de digitalt gemte oplys-
ninger i myndighedernes IT-systemer, og at erhverv og private skal
have indsigt i, hvilke tekniske forhold der gælder for et bestemt kø-
retøj, samt hvilket grundlag der kan være årsag for påtale ved vej-
sidesyn. SKAD bemærker desuden, at synsvirksomhederne ikke
har de fornødne kompetencer, der kræves til syn af motorcykler,
der ikke fremstår som originale, da der ikke er krav om periodisk
syn af motorcykler i Danmark.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at ejeren af et køretøj
til enhver tid har indsigtsret i de oplysninger, som Færdselssty-
relsen måtte ligge inde med om ejerens køretøj efter persondata-
reglerne. Ministeret kan i øvrigt bemærke, at det er taget til efter-
retning, at der fra branchen er udtrykt et ønske om at få udarbej-
det en oversigt over de godkendelseskrav og tekniske krav, der
gælder for de enkelte køretøjstyper. Ministeriet vil derfor tage
skridt til, at Færdselsstyrelsen udarbejder en brugervenlig over-
sigt over alle køretøjstyper samt de godkendelsesregler og tekni-
ske regler, der er gældende for de enkelte køretøjstyper. Føreren
af en motorcykel, der bliver synet ved vejsiden, vil derudover blive
oplyst om grundlaget for vejsidesynet samt for evt. anmærknin-
L 90 - 2021-22 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2487321_0005.png
Side 5/8
ger ved at få udstedt en rapport ved afslutningen af synet. Trans-
portministeriet anerkender, at det i visse tilfælde kan være svært
at se, om en motorcykel er konstruktiv ændret, men det skal for en
ordens skyld bemærkes, at synsvirksomhederne allerede efter
gældende regler – men uden for rammerne af periodisk syn –
gennemgår mere end 20.000 motorcykler årligt. Det gælder f.eks.
ved ejerskifte og syn af udlejningsmotorcykler. Synsvirksomhe-
derne har således erfaring med gennemgang af motorcykler. Det
er dog til enhver tid ejerens eget ansvar, at motorcyklen lever op
til gældende regler.
2. Kontrol af støj fra motorcykler
SKAD bemærker, at det skal sikres, at politiet ved vejsidesynene ef-
terlever de af Færdselsstyrelsen udstukne målemetodekrav, samt
de af køretøjsproducentens angivne værdier (både omdrejning og
dB). SKAD bemærker desuden, at konstruktive ændringer først er
begyndt at blive beskrevet i Motorstyrelsens Køretøjsregister
(DMR) fra 2017, og at dette kan give problemer for ejeren med at
bevise motorcyklens lovlighed.
Transportministeriet skal til SKAD’s kommentar om målemetode
bemærke, at det bliver Færdselsstyrelsen og ikke politiet, der skal
udføre de i loven omhandlede vejsidesyn, og at Færdselsstyrelsen
vil benytte de målemetoder og tolerancer, som er beskrevet i gæl-
dende ret.
Til SKAD’s kommentar om registrering af konstruktive ændringer
skal Transportministeriet bemærke, at man er vidende om, at re-
gistrering af konstruktive ændringer ikke i alle tilfælde er foreta-
get ensartet, og at dette kan give udfordringer ved kontrollen.
Dette vil indgå i det fremadrettede arbejde, men herudover hen-
holder Færdselsstyrelsen sig til de nugældende regler.
DMC bemærker, at den anvendte målemetode ved kontrol af støj-
niveauet ved vejsiden bør være en forenklet udgave, som inden for
en vis margin ikke giver anledning til et mere detaljeret syn, med-
mindre det er åbenlyst, at lyddæmper er modificeret til at udlede
mere støj end tilladt.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at Færdselsstyrelsen
ikke påtænker at lave en forenklet udgave af standmålemetoden.
Det skal grundlæggende være den korrekte metode for standmå-
ling, der er gældende for den aktuelle motorcykel. Hvis der er
tvivl om baggrundsstøj m.v., vil der naturligvis blive indlagt en
større tolerance end de sædvanlige 3 dB(A).
L 90 - 2021-22 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2487321_0006.png
Side 6/8
Motorhistorisk samråd bemærker, at der ikke stilles krav om, at så-
vel luftindtag som udstødning skal være originale på historiske mo-
torcykler.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at der ikke, uanset om
køretøjer er historiske eller ej, stilles krav om, at luftindtag og ud-
stødning er originale. Dog stilles der krav om, at der ved udskift-
ning benyttes e-godkendt reservedelsudstødning (hvis motorcyk-
len er e-godkendt), og der stilles for alle motorcykler krav om, at
det for motorcyklen tilladte støjniveau ikke er overskredet (med
en tolerance på 3 dB(A), jf. de gældende regler).
3. Offentliggørelse af synsdata
SKAD bemærker, at der også bør være adgang til teknisk dokumen-
tation, der ligger til grund for godkendelse af et køretøj, herunder
også de skete ændringer i forbindelse med konstruktive ændringer.
Motorcykel Forhandler Foreningen bemærker, at offentliggørelsen
af synsdata også bør kunne deles med andre platforme end kun på
Færdselsstyrelsens hjemmeside.
Transportministeriet forstår, at der henvises til det køretøjstekni-
ske register i høringssvarene. Det skal hertil samlet bemærkes, at
det køretøjstekniske register ikke er relevant i denne sammen-
hæng. Med lovforslaget indsættes en ny bestemmelse, der giver
mulighed for at fastsætte udtrykkelige regler om offentliggørelse
af synsdata, herunder indholdet af synsrapporter, på Færdsels-
styrelsens hjemmeside.
Formålet med ordningen er, at potentielle
bilkøbere af brugte køretøjer skal kunne tilgå oplysninger om det
køretøj, de overvejer at købe for at få oplysninger om køretøjets
stand. Offentliggørelsen er hidtil foretaget på baggrund af direkte
hjemmel i tidligere persondataloven; senere de nye GDPR-regler,
idet der ikke er tale om følsomme personoplysninger, men om al-
mindelige personoplysninger. Det findes dog hensigtsmæssigt, at
Færdselsstyrelsens adgang til at offentliggøre synsdata også føl-
ger direkte af synsbekendtgørelsen, hvor de øvrige regler på syns-
området for køretøjsejerne fremgår.
Det er ikke hensigten, at god-
kendelsesgrundlaget for køretøjer skal offentliggøres, eller at
synsdata skal deles med andre platforme.
4. Nye regler for komponenter, systemer og separate tekniske
enheder
L 90 - 2021-22 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2487321_0007.png
Side 7/8
SKAD bemærker, at lovforslaget også bør indeholde karrosseridele
(eftermarkedsdele), der har stor betydning for sikkerheden for pas-
sagerer og gående trafikanter.
Motorhistorisk Samråd bemærker, at der bør beskrives de rele-
vante undtagelser, der vil være for de historiske køretøjer ældre
end 30 år, og at reglerne ikke får virkning med tilbagevirkende
kraft.
Transportministeriet kan til SKAD’s bemærkning om, at forslaget
også bør indeholde karrosseridele, oplyse, at komponenter, syste-
mer og tekniske enheder, også omfatter karosseridele som der-
med kan reguleres nationalt i det omfang, det skønnes nødven-
digt. Karosseridelene er dog som udgangspunkt omfattet af lov
om markedsovervågning, og det skønnes derfor ikke, at det på
nuværende tidspunkt er nødvendigt at fastsætte yderligere natio-
nale regler herom. Som det også fremgår af lovforslagets be-
mærkninger, er det i første række vurderingen, at den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse anvendes til at fastsætte en national
godkendelsesmulighed for partikelfiltre.
Transpotministeriet kan til Motorhistorisk Samråds kommentar
om, godkendte dele bemærke, at bestemmelsen alene giver be-
myndigelse til, at ministeren kan fastsætte regler om godkendelse
af komponenter, systemer og separate tekniske enheder. Det er
derfor ikke hensigten med bestemmelsen, at den skal anvendes til
at fastsætte krav om, at det alene er godkendte udstyrsdele og
komponenter, der må monteres på køretøjer. I det omfang der er
regler herom, fremgår det af anden lovgivning. Veterankøretøjer
er endnu ikke omfattet af EU-typegodkendelsesreglerne, og det vil
derfor ikke blive krævet, at der skal monteres EU-typegodkendte
komponenter med bagudvirkende kraft.
5. Oversættelsesfejl i forordning 2018/858
De Danske Bilimportører anmoder Transportministeriet om at ud-
dybe, hvordan ministeriet er blevet opmærksom på, at der skulle
være sket en oversættelsesfejl i den danske udgave af forordning
2018/858, da de ikke er enige i ministeriet fortolkning heraf.
Motorhistorisk Samråd bemærker, at forslaget om at ændre ”om-
sætning” til ”markedsføring” vil få vidtrækkende konsekvenser for
konceptkøretøjer, der ikke vil være typegodkendte, da de alene
bruges i markedsføringsøjemed.
L 90 - 2021-22 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2487321_0008.png
Side 8/8
Transportministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet har gen-
besøgt definitionerne i de tre rammeforordninger. De tre ramme-
forordninger anvender forskellige ord, idet forordning (EU) nr.
2018/858 anvender ordet ”omsætning” i artikel 6, stk. 4, mens
forordning (EU) nr. 167/2013 og forordning (EU) nr. 168/2013
anvender ordet ”markedsføring” i henholdsvis artikel 6, stk. 2, og
artikel 5, stk. 2. Transportministeriet har valgt at tage ændringen
ud af lovforslaget igen
og rette
henvendelse til Kommissionen, så-
ledes at der bliver taget stilling til spørgsmålet om evt. oversættel-
sesfejl ved rette instans. På den baggrund vil der blive taget stil-
ling til spørgsmålet på et senere tidspunkt
6. Øvrige høringssvar
Solaris har indgivet bemærkninger til reglerne om den foreslåede
anmeldelsesordning for individuelle køretøjer.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at nationale godken-
delsesordninger er taget ud af lovforslaget, hvorfor Solaris´ be-
mærkninger
ikke indgår i dette notat. Bemærkningerne er taget til
efterretning og vil indgå i det videre arbejde med en national god-
kendelsesordning.
Poul Lervad har sendt alternative forslag til ordningen om vejside-
syn af motorcykler.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet har gen-
nemgået løsningsmodellerne og fortsat vurderer, at syn ved vejsi-
den af motorcykler er den mest hensigtsmæssige løsningsmodel
for at opdage de motorcykler, der har tekniske fejl samt særligt
opdage de motorcykler, som støjer ulovligt.