Transportudvalget 2021-22
L 90 Bilag 2
Offentligt
2483542_0001.png
TEKNISK GENNEMGANG AF
SYNSLOVEN
18. November 2021
Side 1
L 90 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 18/11-21 ved transportministeren samt embedsmænd
2483542_0002.png
DAGSORDEN
1. Synsgebyret
2. Alternative foranstaltninger for motorcykler
3. Nummerpladeinddragelse
4. Berostillelse af køretøjsgodkendelse ved konstatering af
utilstrækkeligt synsgrundlag
5. Offentliggørelse af synsdata
6. Godkendelse af komponenter, systemer og separate
tekniske enheder
7. Godkendelse af visse køretøjer ved syn
Side 2
L 90 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 18/11-21 ved transportministeren samt embedsmænd
2483542_0003.png
SYNSGEBYRET
• Synsgebyret er et omkostningsbestemt gebyr, hvor satsen er
fastsat i synsloven.
• Det bliver lavet om til en bemyndigelsesbestemmelse.
• Der har ikke været foretaget de nødvendige justeringer af
gebyrsatsen. Dette har medført en voksende opsparing, som
ikke er blevet modsvaret af nødvendige nedjusteringer af
gebyrsatsen.
• Vejsidesyn af motorcykler vil blive finansieret via
synsgebyret.
Side 3
L 90 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 18/11-21 ved transportministeren samt embedsmænd
2483542_0004.png
ALTERNATIVE FORANSTALTNINGER TIL
MOTORCYKLER
• Det følger af periodesynsdirektivet, at der senest den 1.
januar 2022 skal indføres regler for periodisk syn af
motorcykler eller effektive alternative
trafiksikkerhedsforanstaltninger.
• I Danmark har vi valgt at udnytte undtagelsesmuligheden
ved at indføre vejsidesyn af motorcykler.
• Færdselsstyrelsen vil ved vejsidekontrollerne kontrollere
motorcyklens tekniske stand, samt have fokus på om
motorcyklens støjniveau er i overensstemmelse med de
krav, der stilles hertil.
Side 4
L 90 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 18/11-21 ved transportministeren samt embedsmænd
2483542_0005.png
NUMMERPLADEINDDRAGELSE
• Politiets mulighed for at inddrage et køretøjs nummerplader
for manglende periodisk syn indskrænkes, således at
nummerpladeinddragelsen skal afvente en anmodning
herom fra Færdselsstyrelsen.
• Det betyder, at ved overskridelse af en frist for periodisk syn,
vil køretøjsejeren først risikere nummerpladeinddragelse 15
uger efter synsfristen.
• Der bliver en harmonisering mellem reglerne og den
administrativ proces for nummerpladeinddragelse ved
manglende syn efter indkaldelse til periodisk syn.
Side 5
L 90 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 18/11-21 ved transportministeren samt embedsmænd
2483542_0006.png
BEROSTILLELSE AF KØRETØJSGODKENDELSE
VED KONSTATERING AF UTILSTRÆKKELIGT
SYNSGRUNDLAG
• Færdselsstyrelsen får hjemmel til at stille en godkendelse i
bero i de situationer, hvor styrelsen konstaterer, at
godkendelsesgrundlaget ikke har været tilstrækkeligt.
• Berostillelsen bliver fjernet, når Færdselsstyrelsen modtager
oplysning om, at det rette synsgrundlag er forelagt for en
synsvirksomhed i forbindelse med et nyt syn af køretøjet.
Side 6
L 90 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 18/11-21 ved transportministeren samt embedsmænd
2483542_0007.png
OFFENTLIGGØRELSE AF SYNSDATA
• Færdselsstyrelsen får hjemmel til at offentliggøre synsdata,
herunder indholdet af synsrapporter.
• Offentliggørelse af synsdata vil ske via Færdselsstyrelsens
hjemmeside, hvor der via en søgefunktion kan søges
synsdata frem via registrerings- eller stelnummer.
• Formålet er, at potentielle bilkøbere af brugte køretøjer skal
kunne tilgå oplysninger om det køretøj, de overvejer at købe
for at få oplysninger om køretøjets stand.
Side 7
L 90 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 18/11-21 ved transportministeren samt embedsmænd
2483542_0008.png
FASTSÆTTELSE AF REGLER OM
GODKENDELSE, PRØVNING OG
DOKUMENTATION AF KOMPONENTER,
SYSTEMER OG SEPARATE TEKNISKE ENHEDER
• Der findes komponenter m.v. til køretøjer, som ikke er
typegodkendte, og hvor der er behov for at have nationale
regler for disse.
• Med bestemmelsen bliver det muligt nationalt at fastsætte
regler om godkendelse, prøvning og dokumentation for
komponenter, systemer og separate tekniske enheder, som
ikke skal EU-typegodkendes.
Side 8
L 90 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationer fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 18/11-21 ved transportministeren samt embedsmænd
2483542_0009.png
GODKENDELSE AF VISSE KØRETØJER VED
SYN
Synsloven blev i 2020 ændret i forbindelse med implementering af
typegodkendelsesforordningerne.
Man indførte en overgangsbestemmelse som sikrede, at køretøjer, der ikke
er omfattet af typegodkendelsesforordningerne, kunne godkendes ved
registreringssyn efter de hidtil gældende regler, dvs. den dagældende
synsbekendtgørelse, indtil den blev erstattet af nye regler.
Idet Færdselsstyrelsen udstedte en ny synsbekendtgørelse som trådte i
kraft den 1. januar 2021, var det ikke længere muligt at anvende
overgangsbestemmelsen, som grundlag for synsbekendtgørelsen, og
dermed var der ikke hjemmel til at fastsætte regler om national individuel
godkendelse efter 1. januar 2021.
Da disse registreringssyn er ugyldige, pågår der en hastebehandling af et
lovforslag om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer med
henblik på at genetablere hjemmelsgrundlaget.
Færdselsstyrelsen beklager meget, at vi har skabt gener for en række
borgere og synvirksomheder på grund af en fejl, der var undgåelig under
normale omstændigheder.
Side 9