Tak for det, formand. Og tusind tak for den store opbakning til lovforslaget. Jeg vil selvfølgelig først kvittere for, at alle tilstedeværende partier her i dag og jo altså dermed også alle partier i Folketinget nu igen er blevet enige om en meget, meget stor aftale af endog meget stor betydning for vores virksomheder og vores lønmodtagere, en aftale, som kommer i en helt ekstraordinær situation, og det skal jeg vende tilbage til. Derudover synes jeg også, jeg gerne vil takke Folketinget og Folketingets partier for, at det har kunnet lade sig gøre at behandle de her initiativer i det, vi jo her i huset kalder en hasteproces.
Regeringen har jo så sammen med Folketingets partier samarbejdet om – kan man rolig sige – omfattende hjælpepakker, og det har holdt hånden under danske virksomheder og lønmodtagere i en meget svær tid på skatteområdet. Der har vi sammen taget en hel række beslutninger, som har hjulpet både danske virksomheder og selvfølgelig også danske lønmodtagere. Vi har bl.a. udskudt virksomhedernes betaling af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, B-skat, moms og også lønsumsafgift. Derudover har vi også indført låneordninger, hvor virksomheder har kunnet få deres indbetalte A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, moms og lønsumsafgift tilbage som et rentefrit lån. Samlet set har de her initiativer styrket likviditeten i danske virksomheder med godt 600 mia. kr.
Efter nedlukningerne i dele af vores økonomi er der heldigvis nu fremgang i dansk økonomi. Vi ser ind i en fremgang, som er den stærkeste i ikke bare 5 år, 10 år, men 15 år, og vi kan have svært ved at tro på det efter et så voldsomt tilbageslag i dansk økonomi, men ikke desto mindre er det virkeligheden og jo et resultat af, at vi i et bredt samarbejde har fået de her hjælpepakker så hurtigt ud at virke i virksomhederne, således at vi har kunnet afbøde nogle af de meget store problemer, som coronakrisen også gav det danske samfund. Derfor er jeg selvfølgelig glad for, at vi har indgået en bred politisk aftale om lige nøjagtig her at hjælpe de virksomheder, som har svært ved at tilbagebetale de rentefrie lån, som de har fået stillet til rådighed.
Ser vi på det konkrete lovforslag, foreslås det jo så at udskyde tilbagebetalingsfristerne for de momslån, der forfalder til betaling her pr. 1. november 2021, og også dem, der forfalder til betaling den 1. februar 2022. De to momslån udskyder vi som sagt til betaling til den 1. april 2022. Dermed vil tilbagebetalingsfristerne for ca. 61.000 momslån for en samlet værdi af knap 21 mia. kr. blive udskudt henholdsvis 5 og 2 måneder. Udskydelsen af de her tilbagebetalingsfrister for lånene giver jo så virksomhederne muligheder for at afvikle eksisterende gæld til skatteforvaltningen, så virksomhederne til den 1. april 2022 har mulighed for at oprette en samlet afdragsordning hos skatteforvaltningen vedrørende tilbagebetalingen af de her lån, som er udskudt indtil april 2022.
Derudover foreslås det, at den maksimale varighed for afdragsordningerne på det, der kaldes skattekontoen, midlertidigt udvides fra de nugældende 12 måneder til 24 måneder. Mere konkret vil det være i perioden fra den 15. marts 2022 til den 15. april 2022 at afdragsordningerne på indtil 24 måneder altså så skulle kunne oprettes. Det giver virksomhederne muligheder for at oprette en samlet og jo altså længere afdragsordning for bl.a. de momslån, som får udskudt tilbagebetalingsfristerne til den 1. april 2022, og også det A-skattelån, og som i forvejen skal tilbagebetales på den dato, altså den 1. april 2022. På den måde, når vi altså samler de her lån og laver en længere afdragsordning, får virksomheder, der har svært ved at betale lånene eller afdragene tilbage, bedre muligheder for at klare denne opgave, og laver man afdragsordninger, oprettes de jo så som sagt på skattekontoen med en rente på p.t. 0,7 pct. pr. måned.
Derudover foreslås det også at nedsætte loftet over en kreditsaldo på skattekontoen fra 100 mia. kr., som den har været på, til 350 mio. kr. fra og med den 1. februar 2022. Det skyldes, at den faktiske anvendelse af låneordningerne og også det konkrete behov for det høje loft nu kendes, og samtidig vil nedsættelsen af loftet begrænse mulighederne for utilsigtet anvendelse. Det bliver med andre ord mere målrettet og dermed også mere tidssvarende i forhold til den tid, vi nu er på vej ind i.
Endnu en gang tak for den brede opbakning, og tak for et rigtig godt samarbejde med skatteordførerne, finansordførerne og erhvervsordførerne om de her lovforslag. Det har været en usædvanlig vanskelig tid, som dansk erhvervsliv og danske lønmodtagere har stået i, men vi har vist, at vi sammen godt kan finde løsninger, som jo altså har været i stand til at holde hånden under tusindvis af arbejdspladser i en meget, meget svær tid. Så tak for opbakningen. Jeg vil selvfølgelig se frem til udvalgsbehandlingen, og vi vil som altid bestræbe os på at besvare de spørgsmål, der måtte komme, hurtigst muligt.