Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2498685_0001.png
10. december 2021
J.nr. 2020 - 9326
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om ændring af
lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven. (Regulering af antallet af ciga-
retter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssat-
serne for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktaf-
gifter, ændring af momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 29. november 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Kenneth Mikkelsen (V).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
L 89b - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm., om Danmark kommer tættere på eller længere fra målet om ingen børn og unge, der ryger i 2030, til skatteministeren
2498685_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorfor regeringen har valgt et afgiftsniveau på nikotinprodukter,
der anslået medfører en substitution på 8 mio. nikotinposer til tobaksprodukter, når man
ved indførelsen af en afgift på e-cigaretter
anlagde et afgiftsniveau, der ”kun” ville med-
føre substitution på 2 mio. ml. nikotinholdige væsker til tobaksprodukter?
Svar
Med L 89 foreslår regeringen at indføre afgift på nikotinprodukter, herunder nikotinpo-
ser. Regeringen ønsker, at forbruget af nikotinposer reduceres
særligt i forhold til børn
og unge.
Der er mange hensyn, der indgår og skal afvejes ved fastsættelsen af niveauet for afgiften
på nikotinprodukter. Det gælder fx effekten på forbruget og substitution til andre pro-
dukter, samt hensynet til grænsehandel og illegal handel. Regeringen mener, at den fore-
slåede sats på 5,5 øre pr. mg nikotin samlet set er et fornuftigt niveau, når de mange hen-
syn tages i betragtning.
Der er ikke en entydig målestok for, hvad der udgør sammenlignelige forbrugsmængder
af de forskellige produkter. Ved beregningerne af de provenumæssige konsekvenser ved
indførsel af afgift på nikotinprodukter har Skatteministeriet beregningsteknisk forudsat, at
der i efterspørgslen kan forekomme substitution til cigaretter. Der er samtidig forudsat, at
forbrug af 1 nikotinpose omtrent svarer til 1 cigaret. Således svarer substitutionen af ca. 8
mio. nikotinposer til ca. 8 mio. cigaretter. For e-cigaretter blev det beregningsteknisk lagt
til grund, at 1 ml væske omtrent svarer til 3�½ cigaret, og at den nikotinholdige væske ud-
gør halvdelen af den samlede væske. Således svarer substitutionen af ca. 2 mio. ml niko-
tinholdig væske til ca. 15 mio. cigaretter.
Det kan desuden bemærkes, at det samlede substitutionsomfang blandt andet også afhæn-
ger af, hvor nære substitutter produkterne forudsættes at være, og af størrelsen af afgifts-
ændringerne. For e-cigaretter blev substitutionen skønnet med baggrund i rygevaneunder-
søgelsens svar om årsag for anvendelse af e-cigaretter, mens det for nikotinposer bereg-
ningsteknisk er forudsat, at disse i mindre grad end e-cigaretter udgør et substituerbart
produkt til cigaretter.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af SAU L 89 spørgsmål 14 (2021-22).
Side 2 af 2